Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Românilor li se oferă o șansă istorică și nesperată să aibă „o țară ca afară”: cum să NU dăm cu piciorul la primele 19 miliarde de euro

Oameni summit Sibiu

Foto: Summitul UE de la Sibiu, mai, 2019 (Virgil Simionescu/ Inquam Photos)

De prin 2012 mi-am câștigat existența (aproape exclusiv) datorită fondurilor europene (în calitate de beneficiar de fonduri europene din ONG-uri, mediul universitar sau cercetare-dezvoltare). Voi vorbi, mai jos, despre cele peste 19 miliarde de euro, bani nerambursabili, pe care România ar urma să-i primească în cadrul planului de reconstrucție economică al UE.

Încep cu următoarea observație: dacă România, pentru perioada de programare 2014-2020, la 30 aprilie anul acesta raporta că a cheltuit 12,51 mld. euro din 26,43 mld. euro, adică aproximativ 40% din suma alocată, ce ne face să credem că în următorii 3 ani vom reuși să cheltuim până la 34 mld. euro, cât ar fi alocarea totală? (Sursa)

Pentru 2020, 40% atrași din suma totală alocată României poate părea îmbucurătoare, dar dacă ne uităm puțin pe cifre, la 2 februarie 2018 vedem că noi reușeam să atragem doar puțin peste 10% din suma alocată, în condițiile în care suma atrasă pentru Programul Operațional Capital Uman era 0%. (Sursa) Cumva în ultimii 2 ani s-a tras tare și s-a redus din decalajul care se preconiza față de alte state europene (Finlanda are peste 70% grad de absorbție, de exemplu).

România este în principal o societate de consum, în care majoritatea populației supraviețuiește de la un salariu la altul. Prin aceste fonduri structurale s-a urmărit și se urmărește alinierea României la anumite standarde prin asigurarea coeziunii economice, sociale și teritoriale. Însă, România, din păcate se încadrează perfect în ideea de „societate de supraviețuire” – „oamenii reușesc, până la urmă, să trăiască resemnați cu ceea ce au, temându-se de mai rău” (Pasti, Vladimir; Miroiu, Mihaela; Codiţă, Cornel, România – starea de fapt, Ed. Nemira, Bucureşti, 1997, p. 13).

În opinia mea, România prezintă două mari probleme atunci când discutăm despre gradul de absorbție al fondurilor europene:

1. Lipsa predictibilității privind calendarul de lansare a programelor de finanțare;

2. Lipsa de consecvență atunci când vorbim despre zonele în care alocă finanțările.

Concret, dincolo de birocrația de care se plâng mulți posibili beneficiari, cea mai mare nemulțumire (pe care am simțit-o pe propria piele) este că, deși se anunță un calendar de lansare a programelor de finanțare, acesta nu este respectat. În fapt, pentru perioada actuală de programare, toate programele de finanțare la noi în țară s-au lansat cu un decalaj de aproximativ 2 ani. Adică, pentru multe dintre direcțiile de acțiune, România nu avea stabilite condițiile de finanțare, având în vedere că prioritățile stabilite erau similare cu cele din perioada programatică anterioară. Cât de dezorganizat sau incompetent poți să fii ca stat în felul acesta? Dacă lucrai la privat, erai dat afară foarte rapid după ce se constata că nu ți-ai făcut treaba.

Așadar, la noi în țară și să vrei să atragi bani europeni, nu poți. Că nu știi când se deschid liniile de finanțare. De aici și lipsa de predictibilitate.

Apoi, cu referire la a doua problemă cu care se confruntă România, noi aruncăm cu bani ca și când ar fi o ploaie de vară: puțin aici, puțin dincolo, o parte acum, mai mult mai încolo și tot așa, fără un impact structural semnificativ la nivel de societate (dincolo de faptul că studiile de impact existente dau bine pe hârtie, dar impactul efectiv al fondurilor atrase nu prea este măsurat altfel decât din punct de vedere al sumelor atrase).

Dacă punem în oglindă programele operaționale din perioada 2007-2013, respectiv perioada 2014-2020, vom observa că sunt relativ similare, tratează cam aceleași probleme. Și, totuși, în 2020, nu vedem o schimbare semnificativă față de 2007, spre exemplu.

Ar trebui să avem programe pe termen lung, de exemplu, în educație: ia copilul din clasa I și du-l până într-a XII-a sau din punct de vedere social, investește 10 ani în aceeași comunitate și vei vedea transformările. În plus, modelul de bune practici ar putea fi preluat și de alte localități, scalat, dar cu costuri mai mici.

Așadar, privind în trecut, sunt sceptică privind capacitatea de organizare și planificare a României privind suma de bani pe care ar urma s-o primim din partea UE. O veste bună avem totuși: acum nu ne mai putem plânge că Uniunea Europeană nu ne ajută și pe noi.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Romanii au avut parte de o sansa unica, un adevarat Miracol in 1989. La al o suta-lea congres Ceausescu reales ne manca pe toti. Prin mare Mila lui Dumnezeu, pentru rugaciunile nevoitorilor in Hristos si platita cu sangele mortilor ucisi miseleste la revolutie a venit aceasta sansa. Uitati-va cum arata Romania si ce simt romanii acum la 31 de ani de la miracol. Practic am dansat tontoroiul pana si pe memoria celor ucisi miseleste in 89, adaugand peste ani noi si noi victime in complicitate cu factorii de raspundere, o lume unita in cuget si in simtire pentru o viata mai buna, fiecare pentru el. Toti banii din lume nu vor putea sa schimbe ceva daca nu ne schimbam noi, oamenii. Si daca cineva continua sa faca acelasi lucru din nou si din nou, asteptand rezultate diferite, asta se numeste prostie monumentala. Vise placute!
    • Like 0
  • Exista temeri ca mafia mostenitoare a retelei pcr-isto comuniste are ramura pnl-ista si ea e mana in mana cu mafia psd-ista, asa ca i-au pus pe pnl-isti sa le ia banii celor de la EU, dar mafia stie sa "inginereasca" banii in favoarea ei si nu a tarii si a populatiei....Sper ca temerea asta sa nu fie intemeiata....:)...
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult