Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Roxana Petria, Tribe Lead Customer Engagement ING Bank: 35% din creditele de nevoi personale acordate în primele trei luni ale anului au fost luate prin Home’Bank

Servicii bancare

Multă vreme, Ileana și-a folosit cardul de salariu doar pentru a retrage numerar. Adevărul e că la începutul anilor 2000, atunci când scoteai cardul să plătești în puținele magazine care aveau POS sau în benzinării, reușeai să ridici mai multe perechi de sprâncene decât reușești acum plătind cu telefonul.

Nu însă și Ileana, care a rămas mult timp adepta banilor cash. Din obișnuință, pentru că așa își primise bursa în facultate și chiar salariul de la cele două joburi part-time din timpul studenției, dar și pentru că relația ei cu banca unde avea card era una mai degrabă impersonală, „dictată” de angajator.

Probabil că sunteți familiarizați cu această practică. Atunci când te angajezi, compania se oferă să-ți deschidă un cont la banca prin care plătește salariile. Uneori, trebuie să mergi chiar tu să faci acest lucru. Dacă soliciți virarea într-un cont pe care îl ai deja la o altă bancă, ți se spune că banii vor intra cu întârziere de o zi și de cele mai multe ori, ajungi să dai curs propunerii angajatorului. Pe același principiu a mers și Ileana. Ce contează banca, dacă pot să scot salariul în aceeași zi în care intră în cont? Avea mare importanță acest detaliu, dar avea să-l descopere mai târziu.

Acest articol a fost realizat cu sprijinul ING Bank Romania.

Disponibilitatea imediată a banilor era singurul criteriu pe care îl lua atunci în calcul, iar dacă banca avea și o rețea bună de bancomate, cu atât mai bine. Dacă nu, identifica ATM-ul cel mai apropiat de casă sau de birou. Știa că dacă retrage numerar de la o altă bancă, comisionul e mai mare și evita pe cât posibil acest lucru.

Când a descoperit că există o bancă cu comision zero la retrageri de numerar de la orice ATM din țară, a mers și și-a făcut card acolo. Faptul că putea scoate bani de bancomatul oricărei bănci, fără să-și facă griji că suma retrasă era uneori prea mică raportată la comision, a contat mai mult decât faptul că putea dispune de ei cu o zi întârziere.

„Sunt trei zone foarte importante pe care trebuie să le ai în vedere atunci când decizi să-ți schimb banca: reputația băncii, gradul de digitalizare și- bineînțeles- costurile. Vrei să mergi acolo unde banii tăi sunt în siguranță, unde știi că vei beneficia de mai multe produse și servicii, dacă ai nevoie de ele. Și vrei să ai o experiență plăcută de la deschiderea contului până la închiderea lui. Ai nevoie de un partener de la care accesezi oriunde, oricând, serviciile dorite și cu care economisești timp, așa că aplicația de internet banking este importantă. Mai mult, în cazul în care ai dificultăți, e important să ai la dispoziție un sistem de sprijin prin locații fizice, call-center, e-mail sau social media. Apoi, e important să vezi ce costuri presupune un cont curent la băncile care îți fac cu ochiul. Majoritatea au informațiile necesare pe site-urile lor, așa că un research rapid e ușor de făcut, spune Roxana Petria, Tribe Lead Customer Engagement ING Bank.

„La băncile digitalizate e simplu să deschizi un cont online, să îți portezi banii și să accesezi alte servicii. De exemplu, în aplicația mobilă Home’Bank durează trei minute să îți deschizi contul, ai butonul de portează-ți banii și urmezi pașii, iar în câteva zile îți vine cardul acasă. Între timp, poți scoate bani de la bancomatele ING fără card, prin generarea unui cod direct din aplicație”, adăugă reprezentantul băncii.   

Relațiile evoluează. Inclusiv cea cu banca

Din momentul în care a decis să-și schimbe banca, Ileana a început să fie mai atentă la costurile pe care le implică deținerea unui card și a unui cont, mai ales că a început să plătească tot mai des cu cardul, iar comisionul de retragere de la bancomat a devenit un criteriu de rang secund. S-a obișnuit să se uite și la comisioanele de administrare lunară sau anuală, la cele pentru încasări și plăți sau notificări prin SMS. Și astfel, relația sa cu banca a început să devină tot mai personală. Pentru că a început să fie „dictată” de propriile nevoi. Mai exact de costurile pentru acoperirea lor.

„Poate costa și 0 lei, fără niciun cost suplimentar. În cazul nostru, îi recompensăm cu zero costuri pe cei care își aduc salariul la noi sau încasează cel puțin șapte sute de lei pe lună și fac minim o tranzacție cu cardul. Asta înseamnă zero cost de administrare, internet și mobile banking gratuite, comision zero de retragere lei sau euro de la orice bancomat din România, indiferent de bancă. Nu există comisioane la transferuri și încasări în lei sau euro și clientul are acces la un curs valutar foarte avantajos, disponibil 24/7. Există disponibil în Home’Bank un raport actualizat lunar care cuprinde toate comisioanele plătite pentru conturile curente deținute”, spune Roxana Petria.

Gestionarea banilor printr-un cont bancar implică în mod evident costuri. Dar care este totuși prețul corect? Răspunsul la această întrebare trebuie să și-l ofere fiecare după ce a inventariat serviciile bancare pe care le folosește cel mai des și a analizat oferta în piață pentru ele.

„Orice relație de lungă durată se bazează pe încredere și sinceritate. Toate comisioanele și taxele trebuie să fie ușor de găsit de către oricine dorește să înceapă o relație cu o banca, inclusiv eventualele condiții pe care clientul ar trebui să le îndeplinească pentru a beneficia de o anumită ofertă. În cazul ING punem preț pe transparența acestor aspecte, așadar toate comisioanele și taxele sunt pe site-ul nostru.

Pentru deschidere de cont curent persoană fizică nu percepem comision. Pentru emiterea și administrarea primului card de debit avem zero comisioane. Zero comision avem și la depunere. Sunt costurile administrative de care trebuie ținut cont între 0 și 9 lei în funcție de tipul de cont. Apoi, exista costuri pentru tranzacții punctuale, precum cele pentru plăți ori retragerea de numerar de la bancomat, dar și aceste costuri sunt 0 pentru clienții care încasează salariul la ING. Desigur, toate costurile pot fi găsite pe site”, precizează Roxana Petria.

Iar dincolo de costuri, atunci când clienții își aleg banca, analizează oferta de carduri, credite, gradul de birocrație și cel de digitalizare, cursul valutar, precum și ușurința de a face cumpărături în special online, potrivit reprezentantului ING. 

„Așteptările clienților au evoluat în ultimii ani, cu precădere în zona digitală”

La momentul la care Ileana a făcut mutarea și a decis singură, pe baza unor criterii obiective, ce bancă se pliază cel mai bine pe nevoile ei, gradul de digitalizarea nu era încă un criteriu important pentru ea. Dar avea să devină în momentul în care și-a dat seama cât de mult timp, dar și bani economisește folosind serviciul de internet banking. Și asta pentru că, în general, operațiunile online sunt mai ieftine decât cele făcute la ghișeu, indiferent de bancă.

Plata cu cardul o scutise de drumurile la bancă, dar plățile online au fost cele care i-au economisit și mai mult timp și i-au dat și mai multă flexibilitate.

„Așteptările clienților au evoluat în ultimii ani, cu precădere pe zona digitală. Noi am ales să oferim toate serviciile digitale într-un singur loc, în Home’Bank, iar în prezent 90% din interacțiunile clienților cu ING se întâmplă online. Un exemplu bun este creditul de nevoi personale, care în primele trei luni ale anului a fost luat prin Home’Bank în proporție de 35%. Fondurile mutuale au avut o creștere semnificativă, de 60% în ultimul an, iar aproape jumătate din clienții care investesc au ales sa facă asta în mod automat prin activarea investițiilor recurente din contul curent. Astfel, lună de lună, contribuie cu sume mici, dar constante”, spune Roxana Petria.

„Contul curent nu trebuie văzut doar ca un produs prin care circuli bani”

O concluzie la care a ajuns și Ileana acum când a înțeles ce înseamnă să-ți gestionezi banii oricând și de oriunde, să-ți setezi plata automată a facturilor, să poți transfera rapid bani rudelor sau prietenilor prin numărul de telefon sau prin cod QR, să poți accesa instrumente de economisire sau credite, ori să faci cumpărături online fără să scoți cardul din portofel pentru că ai toate detaliile bancare în aplicație, de unde le poți copia cu ușurință.

„Contul curent nu trebuie văzut doar ca un produs prin care circuli banii: transferuri, plăți, retrageri de la ATM. El poate fi mult mai mult decât un simplu serviciu de gestionare a banilor la costuri bune. Un cont curent care poate fi accesat digital poate aduce simplificarea acelor mici operațiuni care, în definitiv, îți fac viața mai ușoară. Și ce contează cel mai mult e să fie disponibile șapte zile din șapte în buzunarul tău, toate în același loc și simplu de accesat. Pentru că ele înseamnă un timp prețios, pe care cu toții vrem să îl economisim ca să ne putem concentra pe lucrurile care ne aduc bucurie în viață”, concluzionează reprezentantul ING.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cum facem cu banii virati azi dar primiti la 3-4zile distanta ca deh sunt zile libere?! Parca nu mai e nevoie de om sa dea click ca e digital sau se aplica doar pt fraierii obligati sa aiba conturi iar pt banci cum vor ele?! Atatea intrebari fara raspunsuri dar cu comisioane incasate....
    • Like 0
  • Bull shit. Reclama de 2 bani. De 5 ani iau salariul la ing in valuta, platesc lunar min 5 eur comisipane iar acu s-au gandit ca nu e ok sa te oblige sa ai si card in lei pe care nu l-ai folosit dar ai platit comisioane.
    Pt incasare salar zero comisioane indiferent de operatiuni asta ar fi normal. E un serviciu de care nu am nevoie, dar is obligat atat eu cat si angajatorul impozit la privat se cheama.
    Scarba teribila fata de toate bancile dar sunt obligat sa le folosesc.
    Ing mai pastrati si agentii fizice vreau interactiune cu angajatul!!!!
    • Like 0
  • Toate bune și frumoase, dar aș dori să explice Raluca, sau, mai bine, Roxana, ce înseamnă "Tribe Lead Customer Engagement".
    • Like 1
    • @ Crator Tan
      Liderul tribului de prosti obligati sa foloseasca servicii de care nu au nevoie
      • Like 2


Îți recomandăm

Scoala de asistenti

Săli mari de curs, coridoare largi, încăperi care simulează la detaliu saloane de spital, manechine și roboți care vorbesc și sunt conectați la senzori ce transmit profesorilor supraveghetori dacă manevrele sunt efectuate corect. Dar- dincolo de teorie și practică- cei care trec pe aici își însușesc una dintre cele mai importante comportamente ale unui cadru medical: cum să arate empatie față de bolnavii pe care îi tratează.

Citește mai mult