Foto: Bill Ingalls/ UPI/ Profimedia
UPDATE: Lansarea s-a amânat pentru sâmbătă, din cauza condițiilor meteo nefavorabile
Dacă pandemia ne ocupă mai tot timpul petrecut pe Terra, spațiul se pregătește de o revoluție care ne va schimba radical viața. La nouă ani după lansarea ultimului echipaj uman cu ajutorul unei navete spațiale, America vrea să lanseze astăzi de pe teritoriul său doi astronauți americani spre Stația Spațială Internațională (ISS) cu o rachetă Falcon9 produsă de compania americană SpaceX (prilej de mândrie și dar și de PR ). Lansarea prezintă o serie de premiere care fac zborul unul cât se poate de interesant. Îl puteți urmări live la 11.30 PM ora Bucureștiului aici.
Este vorba în primul rând de un vehicul de ultimă generație, care încorporează toată experiența americană acumulată în zeci de ani și sute de lansări. După numeroase teste, americanii au revenit la soluția de dinaintea navetei spațiale, și anume amerizarea, adică întoarcerea pe Terra se va face prin cădere controlată, deschiderea unor parașute și aterizarea în ocean. S-a renunțat la varianta adoptată pe timpul navetelor spațiale, a aterizării ca un avion, din motive pe care le voi detalia mai târziu.
Să ne concentrăm acum asupra lansării și importanței sale. În premieră absolută, zborul care îi trimite pe cei doi astronauți pe ISS este 100% privat, dar finanțat, supervizat și aprobat de NASA, care de altfel ”furnizează” și echipajul. Asta înseamnă că lansarea trebuie să fie sigură și profitabilă în același timp, pentru că altfel SpaceX ar da faliment, iar NASA nu ar avea cu cine să trimită astronauți în spațiu.
Astronauții NASA Robert Behnken, la stânga și Douglas Hurley, la dreapta. Foto: SPACEX / UPI / Profimedia
Racheta Falcon 9 este una fiabilă, primul model reutilizabil din istorie, ceea ce o face și foarte profitabilă. Modulul Dragon transportă de ceva timp în siguranță marfă pe ISS, deci sunt șanse mari ca varianta modificată pentru transportul astronauților, Crew Dragon, să fie una la fel de fiabilă. Avem astfel o rachetă și un modul care pot trimite un astronaut în spațiu la costul estimat de numai 55 de milioane de dolari. Ca să punem lucrurile în perspectivă, SUA plătesc 86 de milioane de dolari rușilor pentru un loc pe racheta Soyuz, iar lansarea cu naveta spațială a costat la vremea sa 65 de milioane de dolari pentru a trimite un astronaut în spațiu (in condițiile unui echipaj de 7 persoane și unui cost mediu de lansare de 450 de milioane de dolari). Este o cifră incredibil de ridicată, dar să ne aducem aminte că in anii 30 ai secolului trecut o călătorie cu avionul costa cât jumătate din prețul unei mașini.
Având în vedere performanțele comerciale ale SpaceX (și ale altora care îi vor copia mai mult ca sigur rețeta) lansarea de astăzi reprezintă cea mai bună șansă de a transforma zborurile în spațiu într-o industrie de consum, accesibilă oamenilor obișnuiți, precum zborul cu avionul. Nu se va întâmpla peste noapte, nu va fi un drum simplu, dar daca ne uităm la industria aviatică, putem vedea că avem deja o rețetă a succesului, care va trage prețurile în jos și numărul clienților în sus. De altfel, Elon Musk, vizionarul fondator al SpaceX (și al revoluționarului brand auto Tesla) promite zboruri ieftine nu pe orbită în jurul Pământului, nici spre Lună ci, nici mai mult nici mai puțin, spre Marte! E adevărat, nu cu Falcon 9, ci cu un alt vehicul, Starship, aflat în dezvoltare.
Dar până atunci poate vă întrebați de ce nu vedem o navetă spațială aterizând maiestuos pe pistă, ca un avion, așa cum am fost obișnuiți ani de zile când vedeam aterizând navetele spațiale? Ei bine, naveta spațială a fost un salt enorm pentru industria spațială, având o capacitate mai mult decât dublă de a trimite oameni în cosmos (echipaje de 7 persoane față de 3 cât puteau trimite rușii și vehiculele americane anterioare), și a creat impresia că într-o zi un astfel de avion spațial ne va duce și pe noi, oamenii obișnuiți în spațiu. Dar naveta spațială a fost un vehicul scump, complicat și, mai ales, nesigur. Naveta nu a fost proiectată cu un sistem de siguranță, care să permită salvarea vieții astronauților în cazul unei defecțiuni, prin separarea rapidă a modulului în care era situat echipajul de restul navetei. După două lansări soldate cu moartea a 14 astronauți, americanii au închis programul navetei spațiale și au căutat furnizori comerciali pentru lansarea oamenilor în spațiu. Pentru moment, SpaceX a fost prima firmă care a trecut toate testele și este gata să scrie, din nou istorie. Boeing este al doilea furnizor care promite să lanseze în următorul an un echipaj către ISS.
Așa că, folosind cele mai fiabile și mai sigure tehnologii, inclusiv de întoarcere în atmosferă (pe care rușii îl folosesc cu succes și fără întrerupere de câteva decenii) lansarea de astăzi este una epocală. Asistăm acum la nașterea unei industrii care să facă zborurile în afara Terrei la fel de obișnuite precum cursele low-cost.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Privatizarea partiala a spatiului aduce un vant de innoire. Insa din pacate deocamdata interesul comercial n-o sa ne duca in viitorul apropiat dincolo de orbita pamantului. Ca sa ajungem mai departe e nevoie de un program guvernamental, o noua cursa spatiala, ceva.
Fosta naveta n-a fost competitiva dpdv al costurilor cu vechile lansoare nici măcar în perioada ei de glorie. A fost un program de protecție sociala pentru nasa, nu unul spatial, și a coincis cu epoca în care oamenii n-au mai ajuns mai departe de 400km altitudine....