Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

Să mai și visăm. Se dă startul curselor low-cost în spațiu. Astăzi America pornește din nou în cucerirea spațiului prin lansarea astronauților NASA cu o rachetă privată. UPDATE: Lansarea s-a amânat

SpaceX - NASA - Foto: Bill Ingalls/ UPI/ Profimedia

Foto: Bill Ingalls/ UPI/ Profimedia

UPDATE: Lansarea s-a amânat pentru sâmbătă, din cauza condițiilor meteo nefavorabile

Dacă pandemia ne ocupă mai tot timpul petrecut pe Terra, spațiul se pregătește de o revoluție care ne va schimba radical viața. La nouă ani după lansarea ultimului echipaj uman cu ajutorul unei navete spațiale, America vrea să lanseze astăzi de pe teritoriul său doi astronauți americani spre Stația Spațială Internațională (ISS) cu o rachetă Falcon9 produsă de compania americană SpaceX (prilej de mândrie și dar și de PR ). Lansarea prezintă o serie de premiere care fac zborul unul cât se poate de interesant. Îl puteți urmări live la 11.30 PM ora Bucureștiului aici.

Este vorba în primul rând de un vehicul de ultimă generație, care încorporează toată experiența americană acumulată în zeci de ani și sute de lansări. După numeroase teste, americanii au revenit la soluția de dinaintea navetei spațiale, și anume amerizarea, adică întoarcerea pe Terra se va face prin cădere controlată, deschiderea unor parașute și aterizarea în ocean. S-a renunțat la varianta adoptată pe timpul navetelor spațiale, a aterizării ca un avion, din motive pe care le voi detalia mai târziu.

Să ne concentrăm acum asupra lansării și importanței sale. În premieră absolută, zborul care îi trimite pe cei doi astronauți pe ISS este 100% privat, dar finanțat, supervizat și aprobat de NASA, care de altfel ”furnizează” și echipajul. Asta înseamnă că lansarea trebuie să fie sigură și profitabilă în același timp, pentru că altfel SpaceX ar da faliment, iar NASA nu ar avea cu cine să trimită astronauți în spațiu. 

Astronauții NASA Robert Behnken, la stânga și Douglas Hurley, la dreapta. Foto: SPACEX / UPI / Profimedia

Racheta Falcon 9 este una fiabilă, primul model reutilizabil din istorie, ceea ce o face și foarte profitabilă. Modulul Dragon transportă de ceva timp în siguranță marfă pe ISS, deci sunt șanse mari ca varianta modificată pentru transportul astronauților, Crew Dragon, să fie una la fel de fiabilă. Avem astfel o rachetă și un modul care pot trimite un astronaut în spațiu la costul estimat de numai 55 de milioane de dolari. Ca să punem lucrurile în perspectivă, SUA plătesc 86 de milioane de dolari rușilor pentru un loc pe racheta Soyuz, iar lansarea cu naveta spațială a costat la vremea sa 65 de milioane de dolari pentru a trimite un astronaut în spațiu (in condițiile unui echipaj de 7 persoane și unui cost mediu de lansare de 450 de milioane de dolari). Este o cifră incredibil de ridicată, dar să ne aducem aminte că in anii 30 ai secolului trecut o călătorie cu avionul costa cât jumătate din prețul unei mașini.

Având în vedere performanțele comerciale ale SpaceX (și ale altora care îi vor copia mai mult ca sigur rețeta) lansarea de astăzi reprezintă cea mai bună șansă de a transforma zborurile în spațiu într-o industrie de consum, accesibilă oamenilor obișnuiți, precum zborul cu avionul. Nu se va întâmpla peste noapte, nu va fi un drum simplu, dar daca ne uităm la industria aviatică, putem vedea că avem deja o rețetă a succesului, care va trage prețurile în jos și numărul clienților în sus. De altfel, Elon Musk, vizionarul fondator al SpaceX (și al revoluționarului brand auto Tesla) promite zboruri ieftine nu pe orbită în jurul Pământului, nici spre Lună ci, nici mai mult nici mai puțin, spre Marte! E adevărat, nu cu Falcon 9, ci cu un alt vehicul, Starship, aflat în dezvoltare.

Dar până atunci poate vă întrebați de ce nu vedem o navetă spațială aterizând maiestuos pe pistă, ca un avion, așa cum am fost obișnuiți ani de zile când vedeam aterizând navetele spațiale? Ei bine, naveta spațială a fost un salt enorm pentru industria spațială, având o capacitate mai mult decât dublă de a trimite oameni în cosmos (echipaje de 7 persoane față de 3 cât puteau trimite rușii și vehiculele americane anterioare), și a creat impresia că într-o zi un astfel de avion spațial ne va duce și pe noi, oamenii obișnuiți în spațiu. Dar naveta spațială a fost un vehicul scump, complicat și, mai ales, nesigur. Naveta nu a fost proiectată cu un sistem de siguranță, care să permită salvarea vieții astronauților în cazul unei defecțiuni, prin separarea rapidă a modulului în care era situat echipajul de restul navetei. După două lansări soldate cu moartea a 14 astronauți, americanii au închis programul navetei spațiale și au căutat furnizori comerciali pentru lansarea oamenilor în spațiu. Pentru moment, SpaceX a fost prima firmă care a trecut toate testele și este gata să scrie, din nou istorie. Boeing este al doilea furnizor care promite să lanseze în următorul an un echipaj către ISS.

Așa că, folosind cele mai fiabile și mai sigure tehnologii, inclusiv de întoarcere în atmosferă (pe care rușii îl folosesc cu succes și fără întrerupere de câteva decenii) lansarea de astăzi este una epocală. Asistăm acum la nașterea unei industrii care să facă zborurile în afara Terrei la fel de obișnuite precum cursele low-cost.

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Parerist check icon
    Jenanta lipsa de viziune si practic de progres in domeniul asta din ultimii 40-50 ani din pacate....
    Privatizarea partiala a spatiului aduce un vant de innoire. Insa din pacate deocamdata interesul comercial n-o sa ne duca in viitorul apropiat dincolo de orbita pamantului. Ca sa ajungem mai departe e nevoie de un program guvernamental, o noua cursa spatiala, ceva.
    • Like 0
    • @ Parerist
      Ai dreptate, una e să lansezi marfă care poate fi făcută comercial pentru că eventualele eșecuri sunt asigurate de asiguratori care acoperă eventualele pierderi și cu totul alta să pierzi vieți omenești prin reducerea costurilor în dauna siguranței doar pentru profit. Viitorul eu îl văd doar ca program guvernamental. SUA putea să facă mai sigure navetele spațiale eventual să adopte soluția tehnică de la naveta sovietică BURAN care nu avea rachetele secundare cu combustibil solid ( la care arderea nu poate fi controlată ) ci doar cu combustibil lichid care poate fi mult mai sigur controlat și reutilizat ( eventual și eliminarea motorului de pe navetă și folosirea de motoare doar pe racheta purtătoare , e modelul adoptat de ruși) și în acest fel se mărește capacitatea navetei și se reduc costurile de lansare. Plus că reutilizarea navetei e un mare pas înainte. Din păcate odată cu prăbușirea URSS naveta BURAN a fost abandonată din lipsă de resurse dar la vremea respectivă îngloba tehnologii de vârf unele revoluționare, plus ca era mult mai sigură ca navetele americane din motivele enumerate mai sus. SUA au capacitatea financiară și tehnică de a face acest lucru, din păcate Trump nu a livrat mai nimic din promisiunile electorale ( mai ales acelea de a susține cercetarea și dezvoltarea civilă sau infrastructura , a preferat ca și predecesorii săi să crească bugetul militar în detrimentul celorlalte domenii, SUA cheltuiește cu armata cât următoarele 7 state la un loc incluzând China, Rusia ,UK, Franța, India etc adică principalele puteri militare mondiale. Din păcate toți politicienii americani sunt controlați de complexul militaro-industrial făcând imposibilă o reformă în domeniu. S-a ajuns până acolo încât nici măcar resursele bugetare nu mai acoperă foamea de bani a armatei și se tipăresc dolari fără număr erodând puterea de cumpărare a americanului de rând și pavând drumul spre faliment al statului odinioară cel mai bogat pe calea urmată de URSS care avea aceleași stereotipuri).
      • Like 0
    • @ Rusu Liviu
      Parerist check icon
      Cat timp o să fie folosita propulsia chimica eu unul nu cred în soluția navetei la care reutilizabil e ultimul etaj. Cari după tine pe orbită aripi, trenuri de aterizare șamd complet inutile în spațiu însă care îți măresc barbar necesarul de carburant la decolare. Dacă reutilizarea ar avea sens dpdv al costurilor, atunci ar trebui reutilizat poate primul etaj, nu ultimul.
      Fosta naveta n-a fost competitiva dpdv al costurilor cu vechile lansoare nici măcar în perioada ei de glorie. A fost un program de protecție sociala pentru nasa, nu unul spatial, și a coincis cu epoca în care oamenii n-au mai ajuns mai departe de 400km altitudine....
      • Like 0
    • @ Parerist
      Aici greșești , Naveta a fost un salt imens înainte pentru că putea duce pe orbită la un singur transport 7 astronauți în loc de 3 , o capacitate mult mai mare de echipamente și nu în ultimul rând putea să coboare de pe orbită (în cala proprie) echipamente unice și foarte scumpe pentru eventuale reparații iar apoi să le pună la loc pe orbită ( sateliți sau stații spațiale) ceea ce e imposibil cu rachete nereutilizabile ( rușii pot urca doar 3 astronauți dar nu pot să coboare echipamente de mari dimensiuni în capsula soiuz. În ceea ce privește costurile iar nu ai dreptate , un astronaut e ridicat pe orbită de ruși cu 86 mil $ iar cu naveta doar 65 mil $ tocmai pentru că o rachetă nu este reutilizabilă. S-au încercat și soluții de propulsie nucleare la care randamentul este mai mare decât la propulsiile chimice dar în cazul utilizării lor de către astronauți protecția necesară la radiațiile nucleare anulează avantajele randamentului prin greutate și costuri așa că deocamdată la transportul de oameni propulsia chimică e singura soluție viabilă.
      • Like 0


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult