Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Schimbări mici cu impact mare: facem împreună lista lucrurilor concrete de care ne împiedicăm în trafic

Trafic auto București

Foto: Alberto Groșescu/Inquam Photos

Unii spun, mai în glumă, mai în serios, că traficul din România e principala sursă de stres și de scădere a PIB-ului. Aș mai adăuga la asta și căderea părului, violența domestică, eșecurile naționale și singurul motiv pentru care din când în când Simona Halep face dublă greșeală.

Lăsând gluma la o parte, traficul ne transformă în monștri la volan și în fața ecranelor. Înjurăm, comentăm, căutăm motive, țapi ispășitori, invocăm karma, soarta și moștenirea de tristă amintire. Și, mai presus de orice, invocăm lipsa. N-avem autostrăzi, trotuare, parcări, semne de circulație, viziune, investitori, strategie etc.

V-aș propune să ne dăm cu toții un pas înapoi și să ne arătăm unii altora că avem ceva. Ceva care poate să transforme traficul din România măcar în ceva suportabil. Cred că avem cu toții următoarele: spirit de observație, gândire pozitivă, respect, atitudine constructivă, dorința de a face lucrurile să meargă mai bine, grija pentru cel de lângă noi.

Acestea fiind spuse, vă propun un exercițiu național, unul care poate avea rezultate imediate în a îmbunătăți siguranța și modul în care ajungem zi de zi din A în B.

Bineînțeles că e nevoie de investiții, de infrastructură și de viziune. Dar, pe de altă parte, există zeci, sute și mii de situații minore, de care ne lovim zi de zi, care, odată rezolvate, ar ușura mult starea traficului național.

De la nevoia unui semafor în plus, a unui marcaj, a mutării unei stații de autobuz, a unei parcări de taxi, și până la desființarea unor cutume locale care încurcă traficul. Ar fi util și probabil extrem de „acționabil” dacă am strânge toate lucrurile mici într-o listă foarte mare, pe care autoritățile să o poată accesa și rezolva. Vorbim de lucruri mici și de realizat relativ ușor, nu despre intervenții precum parcări supraetajate, poduri sau pasaje. Cred că acolo e nevoie de alte cunoștințe decât cele ale societății civile.

Încep lista cu câteva exemple care mi-au sărit în ochi de-a lungul anilor. Și vă invit să adăugați în comentarii exemplele voastre, de care vă loviți în fiecare zi. Haideți să trecem de la statutul de comentatori la cel de rezolvatori. Altfel, vom rămâne acești veșnic nemulțumiți.

1. Trecerea de pietoni de pe Calea Floreasca, care face legatura între Mall Promenada și ansamblul de clădiri de birouri. În momentul acesta este nesemaforizată iar fluxul de trecători e aproape continuu. O temporizare ar ajuta mult.

2. “Înțeparea” de către strada Gara Herăstrău în Șoseaua Fabrica de Glucoză duce la haos și eterne blocaje. Se poate crea o bretea auxiliară care să arunce o parte din trafic direct în Barbu Văcărescu (cei care doresc să facă dreapta) iar întreaga intersecție (Barbu Văcărescu/Fabrica de Glucoză/Gara Herăstrău) ar trebui regândită ca un tot unitar.

3. Breteaua de înscriere pe DN1, pe sensul spre Ploiești, din dreptul Aeroportului Băneasa, e mult prea scurtă, unindu-se concomitent două benzi într-una. Asta forțează traficul să se verse în stânga, jenând fluxul de mașini din pasaj.

4. În Piața Dorobanți, Intrarea Tudor Ștefan, o arteră extrem de circulată, nu e integrată în sistemul de semaforizare (mai precis, lipsește un semafor de pietoni), lucru care face ca intersecția să se blocheze - pietonii trec și atunci când mașinile au verde. La fel se întâmplă cu Strada Puțul lui Zamfir.

Cele de mai sus sunt doar câteva exemple de lucruri extrem de simple care pot aduce mari beneficii. Așteptăm observații constructive în comentarii.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mentiune pentru punctul 3 breteaua de fuga de la aeroportul baneasa nu se intersecteaza cu dn1 ci doar se ingusteaza la o banda si unii aleg sa depaseasca autobuzele prea lente direct pe prima banda a celor care vin din pasaj. Cat despre recomandari de fluidizare la intrarea in bucuresti pe A1 sa se taie trotuarul pentru o banda in plus pt ca oricum cei care sunt pe prima vor sa faca la dreapta pe preciziei si ar putea mult mai usor daca ar avea banda dedicata. Tot in zona aceea la capatul troleului (scz nu mai stiu care 61 sau 62) sa se faca piloni anti trecere care sa se ingroape in asflat doar la apropierea troleului de intersectie si cand masinile oricum au rosu la primul semafor. O alta propunere largirea la 2 benzi de facut la stanga pe bulevardul geniului inspre iuliu maniu si deasemenea lungirea lor ca sa nu se mai ocupe constant banda 2 de masini care stau sa astepte sa faca la stanga. Ar fi mai multe dar tare imi este ca-mi bat tastele degeaba. Nu avem un centru dedicat planificarii si fluidizarii traficului in Bucuresti.
    • Like 0
  • De vreo cativa ani sunt intr-o continua conversatie cu primaria sectorului 2 legat de traficul in zona Pipera. Mai jos cateva sugestii pe care le-am transmis primariei sectorului 2 acum mai bine de 1 an.

    Pe termen scurt:
    - Tranformarea Dimitrie Pompei si Fabrica de Glucoza in strazi cu sens unic
    - Infiintarea de linii de transport public pentru platforma Pipera, care sa preia pasagerii de la metrou si sa-i transporte catre firmele din zona
    - Banda dedicata pentru transportul public, taxiuri si biciclete
    - Amenajarea de statii pentru autobuzele/autocarele firmelor care preiau pasageri din fata metroului
    - Amenajarea de statii de taximetre metrou Pipera si amendarea taximetristilor ce stationeaza pe linia de tramvai
    - Infiintarea unui serviciu de ridicari auto
    - Coordonarea cu Politia spre a amenda conducatorii auto care parcheaza ilegal si ridicarea masinilor ce blocheaza traficul

    Pe termen mediu/lung:
    - Construirea de parcari publice cu plata pentru platforma Pipera
    - Daca infrastructura nu se poate adapta volumui de masini, se poate lua in considerare restrictionarea accesului masinilor personale pe platforma Pipera, dar trebuie sa existe parcari si de la parcare trebuie sa existe transport public
    - Extinderea liniei de metrou catre Pipera/Voluntari

    Si probabil ca s-ar mai gasi multe altele.

    Andrei
    • Like 0
  • Foarte buna initiativa. Va raspund din Arad si am doua aspecte de adaugat:
    1: circul mult pe soseaua Arad-Oradea, foarte aglomerata si cu multe accidente. Am remarcat de multe ori, gesturi frumoase in trafic. Ma intalnesc tot mai mult cu politetea si bunavointa.
    2. O problema organizatorica in centrul Aradului este faptul ca politistii locali verifica masinile parcate pe locurile de parcare, dar ignora masinile parcate in intrarile strazilor. Acestea ingreuneaza virajul spre strazile laterale, respectiv obtureaza vizibilitatea la iesirea din strazile laterale pe bulevardul principal. Ca rezultat, iesirea din strazile laterale este o loterie. O redistribuire a competentelor politiei rutiere, care nu se vede si ale politiei locale, care are atributii in trafic ar fi de dorit.
    • Like 0
  • Problemele de circulație ale Bucureștiului se pot rezolva relativ rapid, max 2 ani: sa se renunte la cei 30-35km de linii de tramvai montate la 3m deasupra metroului. Asa a procedat Parisul, Brașovul, Constanta, au renunțat la tramvaie! Desigur de reabilitarea acestor linii se ocupa niște firme care au in spate consilieri ai Primăriei..., ca și taximetria cu Uberul.
    .
    • Like 0
  • Semaforul de la Floreasca-Mall Promenada trebuia sa fie executat inca din 2017. Prin HCGMB 123/05,04,2017 s-au aprobat studiile de fezabilitate si indicatorii tehnico-economici pentru semaforizarea a 101 intersectii si treceri de pietoni din Capitala. Printre acestea si Mall Promenada si trecerea de pietoni din fata liceului ”Nicolae Iorga”, o zona cu trafic si risc ridicat.
    Din pacate, in toamna lui 2017, banii pentru aceste lucrari au fost redirectionati catre obiective ”mult mai importante”: statui si baieramuri stradale organizate de PMB!
    • Like 0
  • Ionel check icon
    Foarte buna initiativa, dar credeti ca ne baga cineva in seama !!! Eu propun montarea de camere video performante in toate zonele cu trafic din capitala si disparitia politiei rutiere din strada. Azi dimineata nu am mai vazut politie in sensul giratoriu de la Chitila, sub centura, si traficul pe centura se derula mai normal (era o coada de 2 km pe centura de la peco Rudeni pana la pod). ATI MAI VAZUT UNDEVA IN EUROPA POLITIE SA DIRIJEZE CIRCULATIA IN SENSUL GIRATORIU !!!!! Doar la Chitila puteti vedea asa ceva. Am facut numeroase sesizari la factorii locali - DEGEABA......Propunere: eliberarea de catre politia sector 1 a primei benzi de circulatie din fata la America Hause (desi oprirea si stationarea sunt interzise). In fiecare seara se blocheaza circulatia la intersectia Ion Mihalache cu Buzesti, deorece o blocheaza cei ce vin dinspre guvern. Acelasi lucru se intampla in fiecare dimineata dinspre Buzesti spre Mihalache (soferii intra in intersectie si blocheaza traficul). CAMERE VIDEO - asta este solutia. Se strang si bani seriosi la bugetul local din care se pot amenaja parcari.
    • Like 0
  • Sunt de acord ca pot fi efectuate o serie de mici ajustări care ar ajuta la fluidizarea.
    O sa combat putin unele din exemplele date:
    1. O semaforizare n-o sa ajute mult. Același lucru l-am crezut și eu în legătura cu trecerea de la Ieșirea de Metrou Preciziei. Nu a ajutat prea mult. Oamenii trec pe roșu cu mult după ce s-a schimbat culoarea, ceea ce înseamna că tot coada de mașini este.
    Soluția acolo este și lărgirea trecerii efective de la 2-3m cât are la 6-8m, ceea ce ar permite unui număr mai mare de oameni sa treacă în cele 30 de sec.
    Alta soluție: O ieșire de metrou direct pe celalalt sens, pe sub strada.
    2. Aici probabil aveti dreptate.
    3. Cat sa fie lungita breteaua? 400m mai incolo incepe pasarela, iar multi care vin din pasaj vor sa faca la dreapta spre centrul comercial, la fel cum cei de pe bretea vor sa faca la stanga pentru a urca pe pasarela.
    Acolo mai este loc pentru inca o banda, adaugarea acesteia poate ar ajuta.
    Concluzia mea este ca soluțiile simple nu dau mereu rezultate.
    Problema actuala este de transparentă și comunicare. Oamenii vor să fie informați pentru a înțelege alegerile făcute, iar unii vor sa le fie ascultate propunerile. Astfel în timp vom începe sa avem iar încredere în aparatul administrativ.

    In primul rând fluidizarea tine de noi, fie ca suntem la volan, pe jos sau bicicleta.
    In acest sens as da și eu câteva exemple de pe traseul meu:
    -la Intersecția bd I. Maniu cu Apusului, cei merg spre Pacii blochează constant intersecția și fac asta inutil, Il vezi ca nu are unde sa se duca si el totusi mai inainteaza 1m
    -Pe Iuliu Maniu, ia Lujerului înainte de breteaua care făcut la dreapta spre Bd Timișoara opresc mereu mașini și astfel este îngreunat traficul spre dreapta.
    -La intersecția bd I. Maniu cu V. Milea șoferii ce merg pe Vasile Milea spre bd. Timișoara trec mereu pe rosu blocând intersecția.
    -Tot pe bd. V. Milea, imediat după trecerea de pietoni opresc constant mașini pe prima banda. La una din firme vine în fiecare seara la 6:30 o mașina mare de curierat care blochează cel putin 10 imn banda.
    -Putin mai în fata se intra și se iese de la centrul comercial și clădirile de birouri, iar multi trec perpendicular peste benzi
    -putin mai în fata toți cei care vin neregulamentar pe linia de tramvai forțează intrarea înapoi în banda.

    Intre Leu și Răzoare nici nu mai spun ce nebunie este, dar aici este cam vina autorităților ca au distrus și asa o intersecție aglomerata și o țin asa de când au început lucrările la Metrou.

    Noi suntem problema.
    Si dacă cele de mai sus nu v-au convins, haideți sa va mai dau un exemplu de indiferenta, sa-i spunem doar asa:
    La servici tocmai m-am urcat în mașina. In timp ce ma aranjam și porneam motorul trage cineva pe trotuarul din fata parcării chiar în fata mea. Ne vede în mașină, vede ca vrem sa plecam, el se uita la noi, se uita putin cum la cum a parcat și-și vede de treaba. Si uite asa am stat ca prostii pana a coborât soția lui, cum și-a luat copilul din spate. Abia apoi a înaintat 2 metri, pentru ca avea loc destul în fata.
    Sunt o grămada de astfel de exemple care ne mănâncă nervii și timpul.
    Succes.
    • Like 0
    • @ Cetateanul
      Ionel check icon
      Eu cred ca doua sensuri giratorii, unul la Lujerului si unul la Pacii, cu desfiintarea tuturor trecerilor de pietoni (supra si subterane) si a intersectarii acestui segment de drum cu strazile laterale, ar fi in masura sa fluidizeze cu adevarat traficul dinspre si spre AUTOSTRADA BUCURESTI-PITESTI. Nu mai spun ca nicio masina nu ar trebui sa fie parcata pe acest bulevard . Dar am putine asteptari de la primarul Mutu...asta este la fel de implicat ca Poteras !!!!
      • Like 0
  • "Cred că avem cu toții următoarele: spirit de observație, gândire pozitivă, respect, atitudine constructivă, dorința de a face lucrurile să meargă mai bine, grija pentru cel de lângă noi". Din pacate nu este deloc asa. In Romania doar o ultraminoritate are aceste calitati. Acestea vin o data cu educatia (de la scoala si din familie). Ambele sunt praf in Romania.

    Propun sa plecam de la realitatea dura in care ne aflam, nu de la una idealizata. Altfel stam intr-o bula fara a veni cu solutii implementabile.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult
sound-bars icon