Olanda a câștigat, sâmbătă, ediția din acest an a concursului internațional Eurovision, grație lui Duncan Laurence și piesei sale, „Arcade”. Punctele au venit în proporție aproape egală de la telespectatori (261 de puncte) și juriul de specialitate (231), ceea ce înseamnă că victoria olandezului nu poate fi contestată. Pe următoarele poziții în top 10 s-au clasat Italia, Rusia, Elveția, Norvegia, Suedia, Azerbaijan, Macedonia de Nord, Australia și Islanda.
Chiar dacă România a ratat pentru al doilea an consecutiv participarea în finala Eurovision, au existat români care au stat cu ochii lipiți de ecranele televizoarelor până după ora 2 dimineața. Aceștia au putut vedea unul dintre cele mai bune show-uri Eurovision din istorie, în care până și prestațiile unora dintre concurenți au fost eclipsate de momentele pregătite de televiziunea israeliană. Cât despre Madonna, invitata specială a serii, probabil că, dacă ar fi fost în concurs, s-ar fi clasat undeva sub cele 10 țări enumerate mai sus.
În opinia mea, însă, cel mai important moment a avut loc cu câteva minute înainte de finalul întregului spectacol, fiind însă trecut cu vederea foarte rapid de prezentatorii de la Televiziunea Română. Mai exact, după anunțarea câștigătorului, pe ecran au apărut, defalcate, rezultatele televotingului din țara noastră. Telespectatorii români au acordat punctajul maxim, 12 puncte, reprezentantului Olandei, care a și triumfat la final. Asta în timp ce juriul autohton „de specialitate” a dat punctele Australiei (!), țară care a încheiat concursul pe locul 9, în timp ce pe Olanda au clasat-o abia pe poziția a șasea.
Chiar dacă ierarhia stabilită de publicul din România a fost scoasă rapid de pe grafica TVR, înțelegerea ei poate fi crucială pentru noi participări de succes ale țării noastre la Eurovision. La o consultare mai detaliată a rezultatelor, pe site-ul oficial al concursului, poate fi observat un amănunt foarte interesant. Telespectatorii români și belgieni au fost singurii care au acordat punctaj maxim piesei care până la urmă a câștigat Eurovision. Iar, dacă pe belgieni îi putem bănui grav de amiciție cu vecinii lor, despre români nu putem spune decât că au avut ureche muzicală, fler sau inspirație.
Dacă vreți, putem spune că telespectatorii români au fost cei mai avizați dintre cei 200 de milioane de privitori de sâmbătă seară, „ajutați" și de faptul că România nu a participat, prin urmare au putut fi 100% obiectivi. Discrepanța uriașă dintre public și juriul de specialitate din țara noastră nu poate să nu ne ducă cu gândul la ce s-a întâmplat în urmă cu trei luni, la finala selecției naționale Eurovision. Atunci, românii au stabilit clar că o doresc pe Laura Bretan în finala de la Tel Aviv, însă votul lor a fost ignorat cu desăvârșire de TVR. Reprezentanta țării noastre a fost aleasă de un alt juriu "de specialitate", străin de această dată, iar rezultatul l-am văzut cu toții.
După selecția națională, românii și-au vărsat furia și frustrarea pe rețelele de socializare, direcționând-o însă greșit, nu spre Televiziunea Română, ci spre reprezentanta noastră, Ester Peony. Tânăra de 25 de ani nu a avut nicio vină și s-a descurcat bine în Israel, având și ghinionul să fie repartizată într-o semifinală extrem de puternică, alături de Olanda (câștigătoarea finalei), Rusia (locul 3 în finală), Elveția (locul 4), Norvegia (locul 5), Suedia (locul 6), Azerbaijan (locul 7), Macedonia de Nord (locul 8). Practic, cu excepția Italiei, care a intrat direct în finală în calitate de țară plătitoare, primele 8 locuri au provenit din semifinala a doua!
Cifrele seci arată, însă, un lucru clar. Piesa care ne-a reprezentat în acest an este doar a doua din istoria participărilor României care a ratat calificarea în finală (după cea de anul trecut, a trupei The Humans). Nu vom ști niciodată cum s-ar fi descurcat Laura Bretan la Tel Aviv și dacă ar fi strâns mai multe puncte decât Ester Peony de la telespectatorii și juriile europene. Însă Televiziunea Română poate învăța o lecție importantă din deznodământul de sâmbătă seară: poate că publicul are dreptate. Telespectatorii sunt mai mulți, mai diverși, mai obiectivi și mai dezinteresați decât orice juriu „de specialitate". Până la urmă, Eurovision este un show de televiziune, la care se uită anual nu 200 de milioane de „specialiști", ci 200 de milioane de telespectatori, iar ei ar trebui să decidă. TVR mai are aproape un an să învețe ceva din acest eșec și să schimbe sistemul pentru anul viitor. Până atunci, rămânem cu piesa câștigătoare și cu scena pe care sperăm să avem și noi un reprezentant în finala din 2020: cea de la Amsterdam.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Într-adevăr, dacă ar fi mers Laura Bretan, probabil că „specialştii” TVR ar fi intervenit mai puţin în show (dat fiind specificul cântecului Laurei) iar ea s-ar fi calificat, probabil, în finală.
TVR – ea fiind televiziune publică – ar trebui prezente la fel de public facturile Eurovision, să ştim şi noi cât a costat eşecul din Israel. Nu de alta, dar experimentele „specialiştilor” aleşi de TVR au fost plătite din banii noştri. Şi, ca o firmă serioasă ce se pretinde a fi, poate va face o analiză a eşecului, cu măsuri, sancţiuni şi lecţii învăţate. Dar m-ar mira să se întâmple aşa ceva. E atitudinea de la fotbal: noi suntem buni, arbitrii sunt împortiva noastră.