Pe 16 ianuarie, la inițiativa senatorului Șerban Nicolae, adevărata reformă a sistemului de sănătate a fost ucisă în doar 4 minute. Și, odată cu ea, a murit și speranța pacientului român că va fi vreodată tratat în România așa cum sunt politicienii noștri tratați în Austria, Turcia sau unde mai fug ei atunci când au cea mai mică problemă de sănătate.
Legea 95, numită a “reformei în sanătate” este în vigoare de 10 ani. Dar ce s-a întâmplat în sistemul de sănătate în acești 10 ani? Ce a însemnat reforma? Jaf, hoție, risipă, moartea a mii de oameni din cauza infecțiilor nosocomiale, scandalul silicoanelor, scandalul Hexipharma, licitații aranjate, viermi pe plăgile bolnavilor, studii clinice false sau folosind copii din centrele de plasament, multă umilire a medicilor de către șefii lor, a pacienților de către medicii lor, a cetățeanului de către țara lui. În cei 10 ani nu s-au construit spitale, nu s-au modernizat cele existente, nu s-a îmbunătățit viața pacienților, iar medicii au continuat să fie prost plătiți.
Selecția managerilor de spital s-a făcut, în cea mai mare parte, pe criterii politice, deși în aparență se organizau concursuri.
Toată lumea medicală știe însă că acestea erau doar o formalitate, iar de cele mai multe ori la concurs se înscria doar “câștigătorul”. Și ce au făcut mulți dintre acești manageri? Au furat. Și iată doar câteva exemple:
Bogdan Păltineanu, fost manager al Institutul Național de Geriatrie și Gerontologie “Ana Aslan” și al Spitalului Clinic de Urgență “Bagdasar-Arseni”: condamnat în 2016 pentru luare de mită.
Dan Nicolae Straja, fost manager al Institutului Oncologic “Alexandru Trestioreanu”: condamnat în 2016 pentru luare de mită.
Dănuț Căpățână, fost manager al Spitalului Județean Constanța: condamnat în 2016 pentru spălare de bani și luare de mită.
Alexandru Ciocâlteu, fost manager al Spitalului Clinic de Urgență "Sf. Ioan" din București: condamnat în 2017 pentru fapte de corupție.
Florin Secureanu, fost manager al Spitalului Malax, arestat preventiv, fiind acuzat că în perioada 2009-2016 a pus în aplicare o schemă prin care sustrăgea repetat (aproape zilnic) sume de bani din casieria spitalului", prejudiciul fiind de aproape două milioane lei.
În 2016 vine un tânăr la Ministerul Sănătății, “nemedic” și ONG-ist pe deasupra (etichetă căreia se încearcă a i se da o conotație negativă, ca și cum ong-iștii sunt acei oameni slab pregătiți și dispuși să-și vândă țara oricui ar dori să o cumpere). Dar Vlad Voiculescu e de fapt un tânăr școlit în Austria, cu experiență în domeniul managementului și finanțelor și care, de mai bine de 7 ani, face treaba statului, aducând medicamentele oncologice pe care sistemul de sănătate, atât de reformat în baza Legii 95, nu e capabil să le asigure.
Vlad Voiculescu îndrăznește să schimbe paradigma sistemului de sănătate feudal și inițiază modificări cu adevărat reformatoare ale legii sănătății. Se ridică imediat rectorii Universităților de Medicină din întreaga țară (pe care nu i-am auzit niciodată până acum să ia poziție când viața pacienților a fost pusă în pericol de decizii aberante ale miniștrilor precedenți, nu i-am văzut să ia atitudine față de lipsa medicamentelor, față de lipsa echipamentelor și a investițiilor sau față de nerespectarea drepturilor pacienților) și au criticat modificările. Feudalii din sănătate atacă din toate părțile, Vlad Voiculescu devenind ținta numărul 1 din Guvernul Cioloș.
Dar de ce se grăbește acum alianța PSD-ALDE să anuleze Ordonanța 79/2016? Ce îi supără atât de tare? Care sunt oare interesele?
Bugetul sănătății este de aproximativ 7 miliarde de euro, iar estimările spun că circa 1 miliard de euro se “evapora” în fiecare an din sistem. Șefa DNA confirmă aceste estimări, arătând că în dosarele instrumentate pentru fapte de corupție din domeniul sănătății, comisioanele sunt de 15-20% față de oricare alt domeniu, unde media comisioanelor încasate ilegal este de 5%. Deci în sănătate se fură. Se fură mult și, se pare, se fură destul de ușor dacă în posturile cheie sunt oamenii care ”trebuie”. Și cum poți fura și controla mai bine sistemul decât având la dispoziție cei peste 400 de manageri de spital?
Se vorbește despre un sistem de sănătate subfinanțat. Nu este adevărat. Este doar un sistem de sănătate superfurat!
Gândiți-vă ce s-ar fi putut face în anii ăștia cu 10 miliarde de euro? Câte spitale s-ar fi construit? Ce salarii ar fi putut avea medicii?
Ordonanța 79/2016 funcționa "ca un vaccin împotriva cancerului", cum bine descria colega mea Carmen Uscatu. "Cancer care a cuprins sistemul de sănătate din România. Mai întai, acest vaccin, ar fi fost aplicat câtorva spitale. Daca s-ar fi dovedit eficient, ar fi fost aplicat apoi în masă. Nu înseamnă că brusc, actualii manageri ar fi dispărut. Înseamnă doar că s-ar fi creat o breșă în sistem care ar fi permis unui om competent și cu dorință de a schimba în bine lucrurile, să poată deveni manager de spital, pe baza unui concurs cinstit, fără să mai depindă de oamenii politici. Pe care mai apoi trebuie să-i mulțumească.
Acest principiu l-au înțeles foarte repede cei din cercurile care conduc sistemul medical de sănătate, cei care și-au luat pe persoana fizică secții medicale, spitale, universități de medicină și au reacționat ucigând reforma încă din fașă."
Senatul României a dat semnalul că furtul poate reîncepe! Continuați să furați din sistem, totul merge ca înainte, nimic nu s-a schimbat. Vine și grațierea și aministia, ba dezincriminăm și abuzul în serviciu, astfel încât nimic să nu mai împiedice furtul. Acesta este semnalul dat de majoritatea parlamentară.
Reforma inițiată de Vlad Voiculescu însemna în primul rând șanse pentru majoritatea medicilor, aceia ai căror părinți nu sunt umf-iști și care n-au pe nimeni să-i suțină în carieră. M-aș fi așteptat ca aceștia să ia poziție, să ceară politicienilor să păstreze ordonanța, să se lupte pentru dreptul lor de a lucra într-un sistem medical reformat. Tăcerea lor e poate mai vinovată decât restaurația făcută de politicieni. Deopotrivă, medici și pacienți vor suferi într-un sistem în care interesul principal este acela al comisioanelor.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Mai mult, cu cat e mai dezvoltata reteaua de incompetenta, cu atat mai greu, mai mult timp si cu mai mare sacrificiu poate fi dizolvata. Daca ne asteptam ca un baiat tanar sa faca asta in cateva luni si sa-i iasa, poate ca ne pacaleam singuri.
Avea o singura sansa: sa defineasca un set de criterii de competenta in Sanatate si sa-l implementeze. Public. Atunci oricine ar fi fost Marele Boss din universitate, spital, sectie... ar fi fost obligat sa aduca valoare, daca vrea sa-si pastreze poleiala renumelui si statuia maretiei personale de care e atat de atasat.