Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Simfonie pentru pian și striptease la Piatra Neamț: o întâlnire memorabilă cu un consilier local (și cu șoferul lui)

Chiar dacă n-am fost decât de două ori în aproape cinci ani, Piatra Neamț a fost un loc central în perioada cât am stat în România. 

De acolo erau mulți dintre cei mai buni prieteni de-ai mei și în școlile, pe străzile și în barurile din Piatra și-au forjat ei o prietenie în care m-am implantat eu cu o naturalețe surprinzătoare și cu o precizie chirurgicală. 

Azi vreau să vorbesc despre cele două vizite de-ale mele la Piatra sau, mai degrabă, despre ce mi-a mai rămas în minte din acele călătorii. 

Prima dată am fost cu Ștefan. Era iarnă, frig. Ningea și străzile erau pline de zăpadă. Am fost cu prietenii și cu prietena mea de atunci, Adina. Noi am dormit la Ștefan, în casa bunicii lui. Era o doamnă dintr-o altă Românie. Din țara cultă, elegantă și măsurată pe care o știm din romane și emisiuni de istorie. Dintr-o țară nu neapărat precomunistă, dar plină de bun simț, care își acceptă cu normalitate toate elementele constitutoare, cele estice și cele vestice, și în care nu prea au loc histrionii care astăzi domină scena publică (niște personaje care, pe de altă parte, îmi plac, să nu creadă nimeni că-i disprețuiesc). 

Bunica lui Ștefan reprezenta acea Românie mult mai bine decât cei care o revendică cu patimă emfatică la televizor și la conferințe academice. Avea o casă mare și spatiosă cu un pian. Într-o seară, înainte să plecăm în oraș, Ștefan s-a așezat la pian și a produs una dintre simfoniile cele mai frumoase pe care le-am ascultat vreodată. Avea o expresivitate imposibil de descris. Transmitea tristețea profundă și limpede din momentul în care ne uităm la lucruri și la oameni cu ochi cinstiți, când nu refuzăm să știm, să aflăm, și speranța care vine din ce-i onest.

Câteva zile mai târziu, l-am întrebat cum se chemă ce-a cântat la pian, dar nu avea niciun nume pentru că nu folosise partitura, nici memoria. O improvizase atunci, în acel moment, deci niciodată nu o să mai ascult acea simfonie atât de frumoasă, de puternică.

În acea seară, când am fost gata, am ieșit la bar. Cred că am luat un taxi, și din mașină am văzut străzile pustii și liniștea lor provincială. După ferestrele blocurilor luminile aprinse anunțau placiditatea rutinei. O viață calmă și caldă, plină de certitudini, chiar dacă afară e frig și salariile nu ajung mereu. În bar se salutau toți. Cei întorși de la București erau primiți cu bucurie și erau puși la curent cu ce mai face câte unul plecat la Londra sau la Roma.

A doua zi ne-am plimbat prin oraș și a fost frumos. Eu țin minte sinagoga, vopsită în alb cu stelele lui David albastre, ca tricoul celor de la Napoli. Țin minte asta, pentru că m-am fotografiat cu templul în spate. Ningea abundent și aveam fața parțial acoperită cu un fular.

Lângă mine a picat nu știu care consilier local, care a ajuns târziu cu șoferul lui. Șoferul, care avea mâna ruptă și în ghips, s-a așezat la un colț de masă, la mai multe scaune de distanță de următorul scaun ocupat. Eu i-am sugerat șefului să-l invite lângă noi, dar a zis că nu, că treaba lui e să-i conducă mașină și n-are ce căuta între noi.

A doua vizită a fost vara. Un ONG din Spania se ducea la Piatra să facă niște cursuri pentru femeile șomere din mediul rural și cineva de la ambasada Spaniei m-a invitat să-l însoțesc la eveniment. Am stat, așa cum se cuvine, la Hotelul Ceahlău, unde în noaptea în care am ajuns am luat cina cu autoritățile locale. Era o masă lungă și nu lipsea nimic de mâncare și de băut. Lângă noi, un grup de oameni în vârstă celebra, cu o mică trupă de muzică ușoară, nu știu care aniversare de când au terminat liceul. Deși zgomotul era infernal și nu puteam nici să vorbim, eu m-am distrat uitându-mă la cum se distrau foștii liceeni, mai vorbind aici și acolo cu ong-istele din Spania, toate femei la vreo 40 și 50 de ani, care se distrau și ele și păreau încântate cu petrecerea în mijlocul căreia am picat.

Domnului de la ambasadă, în schimb, nu-i plăcea nimic din ce vedea, nici faptul că nu auzea nimic și înainte de desert s-a dus în cameră frustrat și enervat pe organizatori.

Lângă mine a picat nu știu care consilier local, care a ajuns târziu cu șoferul lui. Șoferul, care avea mâna ruptă și în ghips, s-a așezat la un colț de masă, la mai multe scaune de distanță de următorul scaun ocupat. Eu i-am sugerat șefului să-l invite lângă noi, dar a zis că nu, că treaba lui e să-i conducă mașină și n-are ce căuta între noi.

Consilierul și cu șoferul au plecat mai devreme. A doua zi era conferința de prezentare și nu știu ce ateliere pentru formare pentru femeile din mediul rural și prefera să fie odihnit și cu mintea clară. Prin delegația spaniolă umbla vorba că la ultimul etaj al hotelului era un club de striptease și când s-a terminat cina m-am dus împreună cu spanioloaicele să vedem dacă așa era.

Și așa era și numai ce am intrat că i-am văzut cu o sticlă de whisky pe masă, așezați pe o canapea la picoarele unei dansatoare goale, pe consilier și pe șoferul său, care au ridicat cu un zâmbet fals paharele spre noi și au băut din ele.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • de ce publicati prostii cum e istoria cu Piatra Neamt ? nu aveti subiecte mai
    serioase? sunteti in gol?
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult