Foto: Avalon Editorial / Profimedia
Motto: Cina noastră nu ne este dată prin bunăvoința măcelarului, brutarului și a berarului, ci prin preocuparea acestora pentru propriul lor interes - Adam Smith „Avuția națiunilor"
Ziua de sâmbătă 30 mai 2020 trebuia să fie o zi numai de entuziasm, admirație și mândrie națională.
Urma să fie o sărbătorire a reintrării Statelor Unite în eșalonul fruntaș al zborurilor spațiale, prin lansarea rachetei SpaceX, cu doi cosmonauți americani la bord, într-o misiune care întrunea multe elemente originale care îi confereau calitățile unei premiere istorice.
Amploarea prezentării de presă a fantasticului eveniment tehnologic generat de mintea unui inventator genial, Elon Musk, a fost umbrită și împinsă în planul doi de tulburările sociale copleșitoare legate de crima rasială din Minneapolis.
O mare nedreptate istorică s-a desfășurat sub ochii noștri, când oroarea uciderii unui reținut de către polițiști cel puțin demenți și văzută în transmisie directă de milioane de oameni a privat națiunea americană de o sărbătorire demult așteptată și la care avea dreptul.
Ultima lansare de pe teritoriul Statelor Unite a unei nave spațiale cu om la bord fusese la 8 iulie 2011.
Pentru următorii ani, astronauții americani au călătorit în spațiu ca pasageri ai rachetelor rusești.
Era un compromis al situației create de care nimeni nu voia să vorbească, pe care nimeni nu și-l dorise și pe care fiecare îl simțea ca o îndepărtare de la momentul de neuitat când președintele John Fitzgerald Kennedy trezise în inimile americane dorința de reușită în cucerirea „noilor frontiere": Am hotărât să mergem pe Lună în acest deceniu nu fiindcă este ușor, ci pentru că este greu, pentru că acest scop va sluji să punem împreună și să măsurăm ceea ce este cel mai bun în forța și priceperea noastră, pentru că această provocare este cea pe care noi am fost de acord să o acceptăm, cea pe care nu vrem să o amânăm, aceea pe care noi vrem să o facem să reușească...
Agenția federală NASA (National Aeronautic and Space Agency) fusese de la începuturile ei o structură guvernamentală și demonstrase în ultimul timp o scădere vizibilă de energie și inventivitate, îngreunată de gigantismul instituțional și de birocrația care se infiltrează în orice instituție care devine prea mare.
Și care se arăta rănită de limitările financiare introduse de două admnistrații lipsite de viziune: cea a lui George W. Bush, captivă a marilor cheltuieli legate de războaiele din Orientul Mijlociu și cea a lui Barack Obama, moștenitoare a unei crize financiare și obsedată de modificările sociale stângiste.
Foto Avalon Editorial / Profimedia
Lansarea rachetei Falcon-9 cu nacela spațială Crew Dragon este rezultatul unei cooperări de tip nou între NASA și o companie particulară.
De la fondarea companiei SpaceX, în anul 2002, principalul acționar Elon Musk a anunțat cele două proiecte originale: perfecționarea tehnologică și reducerea costului rachetelor spațiale și realizarea programului de călătorie spre Marte, cu plasarea unei stații permanente pe suprafața „planetei roșii".
Până în prezent, compania SpaceX a realizat un nou tip de rachete (Falcon), un nou tip de nacelă spațială (Dragon), a plasat sateliți permanenți pe orbite în jurul Pământului (Starlink, care asigură conexiunea globală de internet broadband), a participat la crearea de rachete specializate în misiuni militare și a pregătit programul de cercetare și călătorii spațiale pentru viitor (Starship).
Dacă misiunea astronauților Bob Behnken și Doug Hurley va fi dusă la bun sfârșit, în toamna acestui an SpaceX va lansa o nouă rachetă, cu patru cosmonauți la bord.
Cosmonauții Bob Behnken și Doug Hurley în automobilul Tesla care i-a dus la rampa de lansare. Foto Joe Marino / UPI / Profimedia
Printre premierele misiunii prezente sunt noile calități tehnice ale capsulei spațiale, capabilă de funcțiuni automatizate de mare complexitate, noul tip de rachetă cu decolare verticală, sistemul de siguranță care permite detașarea capsulei de rachetă și revenirea ei pe pământ în siguranță, sistemul de recuperare a treptei I-a a rachetei care coboară pe o platformă plutitoare și noile costume de protecție ale astronauților, cu multe îmbunătățiri.
Foto: NASA / UPI / Profimedia
Capsula Crew Dragon în cursul manevrelor de cuplare cu stația spațială internațională
Foto B2820 / Avalon Editorial / Profimedia
Manevra de desprindere a capsulei de rachetă, în caz de accident, prin motoarele SuperDraco
Inițiativa particulară, motorul progresului tehnic și economic, este solid integrată în programul spațial elaborat de Elon Musk.
Astfel compania SpaceX produce propriile materiale, fabrică propriile componente ale rachetelor și sateliților și a introdus conceptele revoluționare ale lansării verticale și ale recuperării componentelor din rachete.
Economiile calculate prin aceste măsuri rezultă într-un cost al rachetelor Musk redus cu 70% față de rachetele din programul NASA.
Prima misiune spațială cu participare umană a companiei particulare SpaceX a debutat cu succes.
Echipajul Expedition 63 s-a extins la cinci membri odată cu sosirea capsulei Dragon, la 31 mai 2020. De la stânga la dreapta: Anatoly Ivanishin, Ivan Vagner, Chris Cassidy, Bob Behnken si Doug Hurley. Foto NASA / UPI / Profimedia
Prin compania subsidiară Space Adventures, Musk a anunțat că se vor face zboruri comerciale pentru cetățeni particulari, în echipaje de patru, care vor fi plasați pe orbite circumterestre la 1.000 de km. distanță și vor avea experiența unui zbor spațial cu durata de cinci zile.
Printre alte inițiative de viitor mai sunt zborurile de transport cargo în spațiu, contracte cu alte țări pentru lansare de sateliți, proiecte de cercetare pentru materiale și dispozitive specifice pentru zborurile cosmice și construirea propriilor baze de lansare în mai multe regiuni din Statele Unite.
Articol preluat de pe www.marginaliaetc.ro
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cumva Zeiţa Ştiinţei şi-a pierdut fascinaţia pentru noi? Ultimul telefon mobil nu mai e o minunăţie a tehnicii, ci un brand cu care să ne împăunăm şi să trimitem poze cu pisici pe Insta.