Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Studiu. Una din trei companii din România riscă insolvența din cauza noilor măsuri fiscale privind impozitarea pe cifra de afaceri. Cele mai afectate domenii

Una din trei companii care activează în România riscă insolvența din cauza noilor măsuri fiscale privind impozitarea tuturor firmelor în funcție de venit, se arată într-un studiu de impact realizat de Iancu Guda, președintele Asociatiei Analistilor Financiar-Bancari din România. 

Este primul studiu de impact public după ce în noul program de guvernare autoritățile au prevăzut introducerea din 2018 a impozitului pe cifra de afaceri în locul impozitului pe profit.

Iancu Guda este de părere că autoritățile ar trebui să intervină asupra cauzei, respectiv să identifice companiile care reduc sau evită impozitarea profitului la nivelul real. „Dacă nu se înțelege și nu se rezolvă cauza, se va trata efectul într-un mod greșit”, spune reprezentantul AAFBR.

Cele mai afectate de noile măsuri vor fi firmele din domeniul distribuției și al vânzărilor cu amănuntul, care înregistrează de obicei rulaje mari și marje de profit mai scăzute. Pentru acestea, dacă noile norme vor fi aplicate, povara fiscală va ajunge de aproape trei ori mai mare decât cea actuală, reiese din studiul menționat.

„Jumătate din firmele active în România sunt expuse unor impozite în creștere începând cu anul 2018, în timp ce 60% dintre acestea nu vor putea suporta povara fiscală suplimentară. Astfel, aproximativ 1 din 3 companii care activează în România sunt expuse riscului de a intra în insolvență din cauza noilor măsuri fiscale privind impozitarea tuturor firmelor în funcție de venit. Noile măsuri fiscale, așa cum sunt prezentate în stadiul actual, par să trateze efectul, și mai puțin cauza. Personal, cred că ar fi mai indicată o intervenție chirurgicală asupra cauzei, respectiv identificarea companiilor care reduc sau evită impozitarea profitului la nivelul real, și normalizarea acestuia conform realității. Dacă nu se înțelege și nu se rezolvă cauza, se va trata efectul într-un mod greșit", a declarat Iancu Guda, președintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România și lector la Institutul Bancar Român.

În opinia sa, mediul de afaceri din România suferă de o boală foarte gravă, respectiv lipsa păturii de mijloc din cauza polarizării excesive. Cele mai mari 1% dintre companii generează două treimi din veniturile întregului mediu de afaceri, iar aproape 60% dintre acestea sunt multinaționale și prezintă o sarcină fiscală mai mică decât restul companiilor autohtone.

„Prin înlocuirea profitului brut cu cifra de afaceri ca bază impozabilă, noul guvern dorește, conform declarațiilor oficiale, să combată practica mulținationalelor de optimizare fiscală și diminuare a impozitelor plătite. Personal, confirm această afecțiune a mediului de afaceri, dar nu cred că un tratament în masă este cea mai fericită soluție, din cauza efectelor colaterale generalizate asupra tuturor companiilor care activează în România”, susține Iancu Guda.

Studiul mai arată că cele mai mari 1% dintre companiile din România (primele 4500 de companii cu cea mai mare cifră de afaceri) concentrează aproximativ 67% din veniturile raportate de toate companiile active în anul 2015. Acest procentaj este superior gradului de concentrare înregistrat în Ungaria (64%), Polonia (62%) sau Cehia (51%). 

Nivelul de concentrare mult mai ridicat al veniturilor înregistrat în mediul de afaceri românesc este explicat și prin diferențele de spirit antreprenorial relativ la țările din regiune. Astfel, România înregistrează al doilea cel mai scăzut nivel, după Serbia, al numărului de companii raportat la totalul populației, după cum reiese din tabelele de mai jos:

(clic pe imagine pentru mări)

Autorul studiului a analizat cele mai mari 1.000 de companii din România, în funcție de cifrele de afaceri raportate pentru anul 2015. Astfel, cele mai mari 1.000 de companii din România înregistrau o cifră de afaceri consolidată de 323 miliarde RON la finalul anului 2008, respectiv 35% din cifra de afaceri înregistrată la nivelul mediului de afaceri de către toate companiile, ajungând la 567 mld RON la finalul anului 2015, respectiv 49% din total. Analizând țara de proveniența a acționariatului, doar o treime din cele mai mari 1.000 de firme din România sunt autohtone. 

 

(clic pe imagine pentru a mări)

Mai mult, spune autorul studiului de impact, fenomenul de polarizare este amplificat de o majorare a calibrului financiar între firmele mari și cele mici. Firmele mici înregistrează un nivel de îndatorare mai ridicat cuplat cu o durată de colectare a creanțelor mult mai extinsă și un nivel inferior al investițiilor pe termen lung (apreciat prin ponderea activelor corporale în total active). Cu alte cuvinte, datele prezentate până în momentul de față indică faptul că impactul crizei financiare s-a resimțit mai mult în rândul firmelor mici, care nu aveau rezerve financiare. Cu alte cuvinte, cei bogați au devenit și mai bogați, iar cei săraci au sărăcit și mai mult, remarcă studiul.

Impact - scenariul în care toate companiile ar plăti impozit de 1% pe venit

Într-un scenariu în care toate companiile ar plăti impozit de 1% pe venit, studiul arată că aproximativ 26.000 de companii ar plăti un impozit mai mare, 133.000 de companii ar plăti un impozit inferior, în timp ce restul companiilor ar plăti același impozit precum cel actual (microîntreprinderi sau companii care nu înregistrează venituri). În total, nivelul cumulat al impozitului pe venit ar fi de 11,93 mld RON, cu aproximativ 6,1% mai mic decât cel actual, respectiv 12,7 mld RON. 

Impact - scenariul în care toate companiile ar plăti impozit de 2% pe venit

În scenariul în care toate companiile ar plăti impozit de 2% pe venit: aproximativ 347.000 de companii ar plăti un impozit mai mare, deci jumătate din companii (față de scenariul anterior, se includ aici microîntreprinderile care plătesc 1% în momentul de față), 124.000 de companii ar plăti un impozit inferior, în timp ce restul companiilor ar pltți același impozit precum cel actual (companii care nu înregistrează venituri). În total, nivelul cumulat al impozitului pe venit ar fi de 23,88 mld RON, cu aproximativ 88% mai mult decât cel actual, respectiv 12,7 mld RON. 

Impact - scenariul în care toate companiile ar plăti impozit de 3% pe venit

În scenariul în care toate companiile ar plăti impozit de 3% pe venit: aproximativ 352.000 de companii ar plăti un impozit mai mare, 6.000 de companii ar plăti un impozit inferior, în timp ce restul companiilor ar plăti același impozit precum cel actual (față de scenariul anterior, se adaugă aici microîntreprinderile care au zero angajați, deci plătesc în momentul de față impozit de 3% pe venit). În total, nivelul cumulat al impozitului pe venit ar fi de 35,82 mld RON, cu aproximativ 182% mai mult decât cel actual, respectiv 12,7 mld RON. 

Îți recomandăm

În toate cele trei scenarii, companiile mari (care înregistrează venituri peste 1 mil EUR) vor avea cel mai mult de suferit. Aproximativ 60% dintre acestea sunt companii cu acționariat străin! Cifrele din tabelul următor sintetizează numărul și nivelul total al impozitelor pe care aceste companii le plătesc în momentul de față, comparativ cu cele trei scenarii simulate anterior. 

 

(clic pe imagine pentru a mări)

Cele mai afectate sectoare de noile măsuri sunt prezentate în următorul tabel:

(clic pe imagine pentru a mări)

Sectorul distribuției și al vânzărilor cu amănuntul înregistrează tradițional rulaje mari cuplate cu margini de profit mai scăzute. În acest context, aceste sectoare sunt cele mai afectate de noile măsuri, povara fiscală în măsura în care noile norme vor fi aplicate ajungând de aproape trei ori mai mare decât cea actuală. 

În general, cel mai puțin afectate sectoare sunt cele de prestare ale serviciilor, intermedieri sau producție, unde nivelul veniturilor este mai mic în timp ce marginile de profitabilitate sunt mai mari. Doar două sectoare vor înregistra un nivel mediu al impozitării inferior celui actual, respectiv sănătate și asistentă socială (-6%) și tranzacțiile imobilizare (-27%).

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • se aplica de 20-25 de ani la imm-uri, cu diverse cote si denumiri, si nimeni (economisti mai ales) nu s-a alertat/iritat;
    si, cum sa separi discutia si studiile astea de TVA, care le intregeste menirea (de fapt care ar trebui sa le tina lucul)
    • Like 0
  • Nu ma prea pricep la politica economica dar afirmatia ca "o treime din companiile din Romania risca falimentul "ma face sa mi pun intrebarea ,oare ce fel de companii sunt astea si daca e bine sa le avem.
    • Like 0
    • @ Mioara Mioara
      Dee Dee check icon
      E propagandă.
      • Like 0
  • check icon
    Autoarea pornește de la premisa că a impozita cifra de afaceri duce la înrobirea acelor companii, respectiv de la faptul că orice măsură fiscală pe care o propune actualul ori alt guvern PSD este greșită, înrobitoare etc. Se poate, nu rezultă așa ceva din informațiile corecte, neprocesate, mai ales că tendința de a amenda dur companiile mari este în curs și în U.E., a se vedea recent declarațiile comisarului pt concurență Margrethe Vestager. Marile companii au fost lăsate să investească în România, să-și recupereze banii, să intre pe profit, de multe ori f. mare, acum a venit momentul să fie domolite un pic. Eu așa interpretez propunerile guvernului care nu mi se par deloc în contradicție cu tendința din U.E. Poate nu am eu informațiile corecte.
    P.S. Oricum, deocamdată ne aflăm la nivelul vorbelor, nu s-a decis nimic.
    • Like 0
    • @
      amendate dur != impozit pe cifra de afaceri. Isarescu a venit si el cu o ineptie (cred ca unii oameni la batranete chiar ar trebui sa iasa la pensie), cum ca impozitul pe cifra de afaceri e echivalentul a "sales tax" din US . Pe bune ? Din motivele astea am niste prieteni care si-au deschis firme prin Suedia, eu am pus intrebarea: "de ce, acolo e impozitul mai mic?" Raspunsul lor: "nu, e mai mare, dar acolo nu iti sparge ANAF-ul usa zilnic si nici nu se schimba legile de pe-o zi pe alta". Conceptul in sine e o ineptie, ar da faliment fix firmele cu cele mai mari rulaje dar cu profit mic.

      Daca ne luam dupa definitia din carte: cifra de afaceri este totalul veniturilor companiei intr-o perioada de timp (ma rog, sunt cateva exceptii care nu se iau in calcul la veniturile astea). Ceea ce inseamna ca statul iti va impozita ceva de 2 ori, adica pe cifra de afaceri, dupa care din aceleasi venituri tu mai platesti si alte acareturi cum ar fi CAS, CASS, taxe de stalp, chirie, curent, apa, gunoi, securitate, angajati, etc, etc. => alea se platesc din venituri, iar ce ramane inseamna profit.

      Iar ce spunea Isarescu e o prostie completa, Sales tax in primul rand e one time tax, si e platita de consumator, adica e un fel de TVA, dupa care companiile nu mai platesc nimic la tranzactiile intre companii. Mai exista si "use tax", atunci cand cumperi o masina sau altceva in nume personal si nu de la o companie.

      Se vede de pe Marte ca psd a ramas fara bani de pomeni si vrea sa scoata bani din piatra seaca. Trebuie sa ai macar anul 1 de Finante & Banci (si nu la spiru haret) ca sa intelegi cum functioneaza la nivel de stat taxele si impozitele, si ce elemente se iau in calcul cand iei asemenea masuri or astia cred ca nici BAC-ul nu il au pe bune.

      Iar retorica asta cum ca aceste multinationale sunt hraparete si fug cu banii e la fel de bolnava, vad ca a prins ca propaganda. Daca pleaca Dacia, OMV, Rompetrol, si inca 3-4 de pe aici, faliment scrie pe noi cu F mare. Pentru ca antreprenoriatul autohton e instant ucis de MFIN si ANAF, institutii conduse de hoti care au impresia ca daca ei ar fura daca ar fi in locul antreprenorilor inseamna ca toti gandesc asa, drept consecinta fac politie financiara si colectari de SPAGA nu de taxe.
      • Like 2
    • @ Radu Andrei Malica
      Dee Dee check icon
      Să nu plece alții, de pe la noi. (Să le spui și IMM-urilor despre dubla impozitare. :)

      "RCS&RDS bate spre datorii de un miliard de euro! Datoriile nete ale grupului RCS&RDS au crescut cu aproape 15% pana la 757,9 milioane de euro in 2016. Este dubios modul in care Fiscul ignora aceste datorii imense. "
      • Like 0
    • @ Dee Dee
      unde am scris eu despre rds rcs ?
      • Like 0
    • @ Radu Andrei Malica
      Dee Dee check icon
      Am scris eu.

      De ce tu și cu Isărescu nu ați luat apărarea IMM-urilor pentru dubla impozitare?
      • Like 0
  • De ce să folosim în articol termenul consacrat de "marje de profit" când putem folosi termenul englezit, mult mai "pretentios", de "margini de profit" ?
    • Like 1
  • Dee Dee check icon
    România este țara UE cu cele mai mici încasări la buget ca procent din PIB.
    Abordarea impozitării cifrei de afaceri face imposibilă evaziunea, de aici și deranjul companiilor "corecte", care vor acum să declare niște profit în România numai cât să scape de belea.
    • Like 1
    • @
      Dee Dee check icon
      Știu_că eu îmi plătesc taxele și impozitele. Dacă se schimbă vreo taxă, n-ai să crezi, plătesc în continuare.
      Țin în spate și Justiția și Poliția și Armata și serviciile secrete și pensionarii speciali, dar în principiu sunt conștient că trăiesc într-o societate.
      Știu că i-am plătit toate casele lui Băsescu, și moșia de la Nana, dar, cumva, i-am mulțumit pe toți.
      Sunt sigur că o vor face toate persoanele juridice, așa cum trebuie. Dacă nu le place aici, Somalia îi așteaptă fără nicio taxă.

      Deci, hai să vedem veniturile la buget peste 40% din PIB, ca în alte state un pic mai dezvoltate.

      P.S. Stai liniștit, vor fi bani și pentru tine, la propagandă.
      • Like 1
    • @
      Dee Dee check icon
      Nu-ți plăti taxele, fă evaziune, nu fi oaie, fii Nicolae Guță, adică fii tu însuți.
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult