Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Sunt obligat să predau după un manual de română care este o glumă proastă și am făcut o sesizare. Cum a reacționat Ministerul Educației

Cancelarie

Foto: Inquam Photos

Fiindcă, într-un fel sau altul, începe școala în condiții pe care nu le comentez aici, pentru că nu e subiectul articolului, pe cât posibil vreau să înceapă în condiții normale. Dar se pare că cer prea mult. Înțeleg, de după „pexiglasul” sau „pecsiglasul” meu, că investiția în profesori e ca băutul banilor la cârciumă. Dar investiția în viitor oare cu ce o mai comparăm?

În anul 2018 am fost nevoit să predau la clasa a VI-a după manualul VI Limba și literatura română, de Mihaela Daniela Cîrstea, Viorica Avram, Ileana Sanda, Alexandra Dragomirescu; Editura Didactică și Pedagogică, 2018. Eu știam în ce condiții a apărut acel manual. Dar elevii, nu. Au crezut că e o glumă. Una proastă. Și m-au întrebat cum de a ajuns un asemenea manual în ghiozdanul lor. Eu le-am explicat cum am putut, alăturându-mă jenei lor de a trăi alături de ei o astfel de experiență. De aceea, am corectat trei sferturi din el și, la finalul anului școlar, l-am trimis editurii, bătându-le obrazul. A doua zi, am primit un telefon de la doamna Maria Nistor de la care am înțeles situația. Dar una e să o înțeleg, alta să o accept.

Fiindcă m-am văzut nevoit ca și în acest an să fiu pus în aceeași situație, pe 30 iulie am trimis o sesizare, prin e-mail, Ministerului Educației, încercând să aflu răspunsuri la câteva întrebări care sunt, zic eu, de interes dacă nu public, măcar personal. Până astăzi, 27 august, nu am primit un răspuns. Dar mai sunt câteva zile în care îl pot primi, potrivit O.G. nr. 27/2001. Dacă se aplică și O.G. 27/2002, art. 9, atunci începe școala, iar noi vom fi deja în... școală. Cel puțin eu unul nu beau și nici în cârciumă nu mă duc atunci.

Redau mai jos textul sesizării și menționez că am ales să scriu aici în speranța că poate chiar stârnesc un răspuns pe care să-l transmit elevilor și părinților când mă vor întreba de ce acest manual.

Stimată Doamnă Ministru,

am ajuns să vă scriu pentru că mă interesează viitorul apropiat al elevilor mei și cel îndepărtat al lor și al acestei țări în care sper să ajung să mă bucur de normalitate. Semne sunt prin punerea în acord a Evaluării Naționale cu programa de gimnaziu. În plus, e al doilea an în care încerc să fac ceva.

Sunt Mihai Dascălu, profesor de limba și literatura română și de engleză la Școala Gimnazială „Alexandru cel Bun” și Școala Gimnazială „George Bacovia”, din Bacău.

Știți și dv. că în fiecare an facem alegerea manualelor pentru anul școlar ce urmează și, în consecință, și în acest an am făcut același lucru, doar că situația este de o anormalitate incredibilă pentru mine. Deși o înțeleg, îmi este greu să o accept.

Am refuzat să aleg același manual de română la clasa a VI-a (este vorba de VI Limba și literatura română, de Mihaela Daniela Cîrstea, Viorica Avram, Ileana Sanda, Alexandra Dragomirescu; Editura Didactică și Pedagogică, 2018)pentru motivele pe care le voi expune mai jos, dar nu am avut încotro, pentru că mi s-a spus că oricum altele, de la altă editură, nu se primesc decât într-un număr insuficient.

În anul trecut, în august, am trimis manualul respectiv la editură, corectat pe trei sferturi, pentru că era prea mult să duc până la capăt o muncă ce nu ar fi fost penibilă, dacă ar fi fost făcută de la bun început cu responsabilitate. Am experiență în edituri ale revistelor „Timpul” și „Contemporanul. Ideea europeană”, în plus, la Iași, la facultate, chiar ne-au învățat cum să realizează redactarea unui text și nu mi-a venit să cred când am văzut nu că trebuie să predau după un astfel de manual, ci că chiar există și fusese avizat.

Manualul ar trebui să se afle pe masa doamnei Maria Nistor (în fine, acum a domnului Săftoiu, dacă mai sunt la curent cu știrile) care m-a și sunat și în urma discuției cu dumneaei am înțeles de ce a ieșit așa cum a ieșit. Supărată oarecum, mi-a spus să pun umărul la a face ceva și să lucrez pentru E.D.P., dar când i-am spus că pun, dar nu răspund la comandă politică ce ar scoate un astfel de manual, nu m-a mai invitat. Am înțeles situația, dar nu pot accepta ca elevii mei cel puțin, dacă nu toți din această țară, să învețe după un asemenea manual plin de greșeli de punctuație, de concepere, de ortografie, de logică și de morală. Dacă au ajuns elevii să constate că aproape le fiecare pagină este câte o problemă, atunci chiar este o problemă și dacă eu nu sunt ascultat, măcar ei să fie.

Știu bine că manualul este doar un instrument de lucru și că profesorul are libertatea de a alege și alte texte, doar să urmeze programa. (Am făcut-o prin refuzul de a preda Sadoveanu, de exemplu. Nu am putut să mă duc în fața lor să le spun cât de mare scriitor este, având conștiința faptului că respectivul autor a pus semnătura pe condamnarea la moarte a unor oameni și a refuzat opera lui Brâncuși, ca să nu mai spun de relatările directe ale unor oameni din Cornu Luncii, de lângă Fălticeni, despre cum se comporta Sadoveanu cu țăranii pe care îi plângea în scrierile sale. Dacă lustrație națională nu am avut, măcar individuală să fie!) Dar dacă el există, manualul adică, are un scop. Pentru că, altfel, nu ar exista, ca să zic așa. Eu pot foarte simplu să îl înlocuiesc, dar nu este corect, pentru că atunci părinții ar fi nevoiți să facă niște cheltuieli nefirești.

Știu că manualul a fost conceput și editat în alt regim, cu altcineva la conducere.

Bănuiesc și faptul că mare lucru nu se poate face, dar nu sunt sigur.

Poate că demersul meu e o picătură în ocean, dar prefer așa, decât deloc.

Nu o fac pentru mine, ci pentru noi toți.

Ce vreau eu să știu de la cel mai avizat om care îmi poare da răspunsul este:

1. Cum să procedez?

2. Ce să le spun viitorilor elevi de clasa a VI-a când vor constata, ca și cei dinaintea lor, aceleași probleme?

3. Aveți în vedere remedierea situației de la E.D.P. nu pentru ca să nu mai apară astfel de probleme, că îmi închipui că ați făcut-o deja, ci ca să reparați ce e stricat?

Vă mulțumesc foarte mult pentru timpul acordat și pentru răspuns!

Cu stimă și speranță,

Mihai Dascălu

Stimă încă mai am, dar e doar din respectul pentru autoritate în general. Speranță însă, nu.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • - necalificati si ticalosi invartecusi exista si la stat, si la privat - rau este ca nu avem oameni de control, calificati si cu puteri administrative si legale, care sa excluda din bransa pe necalificati si ticalosi, definitiv. - eterna poveste la romani:>> cvasiinexistenta arbitrilor calificati si cinstiti ... - nu vedeti ca santem exclusi aproape total din arbitrajul sportiv international ?? - ni se da acolo, si noua, niste participari simbolice, daca tot cotizam la foruri sportive internationale ... - si-apoi, dac-o auzi vorbind pe actuala ministra a invatamantului, te saturi sa-i faci memorii si reclamatii ...
    • Like 0
  • Multumim lui D-zeu ca mai exista dascali!
    • Like 1
  • - nu te lasa, si nici ceilalti .......
    • Like 0
  • Liberty check icon
    peste 100.000 de deţinuţi politic au fost aduşi la Canal. Reeducare prin muncă forţată, asta era pedeapsa pe care o primeau din partea comuniştilor. Pentru mulţi, „Magistrala Albastră“ a fost mormântul lor....
    • Like 0
  • Problema e că și manualele de la alte edituri aveau majoritatea aceleași probleme: erau făcute cu picioarele.
    • Like 1
  • Ma mir ca a mai fost vorba de manuale de la alte edituri, din cate inteleg astazi doar statul-tatuc are drept de a scoate manuale pentru a fi folosite la clasa. S-a renuntat la concurs si licitatii pentru manuale (nu ca acelea s-ar fi desfasurat neaparat in mod corect, dar macar erau niste optiuni pe masa) in favoarea unui sistem comunist in care singurul manual e ala scos de editura de stat. Daca nu ma insel putem sa-i multumim lui Liviu Pop pentru asta.
    • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Tot de E.D.P. e facut, Jonn. Faptul ca e facut de stat nu inseamna ca e bun.
      • Like 1
    • @ Maria Zamfir
      Pai tocmai, nu e bun, dar e bagat pe gat cam tuturor profilor, din cate inteleg. De asta si ziceam ca buna ar fi niste competitie, nu sa aiba EDP monopol de piata.
      • Like 1
    • @ Jonn Jonzz
      Teodora check icon
      În anul respectiv doar EDP a avut privilegiul de a edita manuale. Deci profesorii le-au comandat. Între timp s-a revenit la manuale alternative.
      La sgârșitul fiecărui an școlar profesorii transmit către inspectorate ce manuale vor să primească pentru anul viitor. Aici intervine absurdul. Inspectoratul nu ia in calcul faptul că profesorul schimbă manualul și are nevoie, deci, de manuale pentru întreaga clasă. Îi trimite doar 10% din necesar, adică atâtea manuale câte se spresupune că s-au deteriorat în cursul anului precedent. Profesorul are, deci, de ales dacă lucrează după un manual nou, dar pe care doar câțiva elevi îl vor primi, sau îl comandă tot pe cel vechi, prost, dar pe care îl vor avea toți. Evident, va rămâne cu cel prost.
      • Like 0
    • @ Maria Zamfir
      Așa e, nu înseamnă automat că e bun dar ... nici că e prost. Esențial mi se pare ca comisia de avizare să fie competentă și de bună credință. Dar nici nu putem ca editarea de manuale să fie privită doar ca o afacere de 100 milioane euro anual ! Manualul care a fost avizat de comisie e una iar editura care tipărește manualul este altă treabă ! Întrucât s-au văzut și manuale proaste (ex. geografie) editate de edituri private, nu trebuie să absolutizăm și să generalizăm. Manualul ca creație să fie pe locul 1 ca importanță iar calitatea hârtiei (de care se face vorbire adesea) pe locul 2. După părerea mea, ordinea criteriilor ar fi, ca importanță, următoarea : 1-- calitatea manualului, 2-- prețul manualului, 3-- calitatea hârtiei. EDP poate și trebuie să-și crească calitatea editării dar nu trebuie să considerăm calitatea hârtiei pe primul loc ! Aviz editurilor care excelează DOAR la acest capitol !
      • Like 0
  • Vedeti paragraful 6 al misivei. E adevarat, exemplele lipsesc. Dar zice ca sunt pe fiecare pagina. Asadar ...
    • Like 0
  • Poate că ar fi bine ca în programa școlară să fie trecute teme existențiale și felul în care sunt reflectate ele în artă și literatură cum ar fi:
    1. Apariția și originea cosmosului, a vieții și a omului.
    2. Etapele dezvoltării omului:copilăria, tinerețea, căsătoria, maturitatea, senectutea, moartea.
    3. Relațiile interumane. relația omului cu mediul înconjurător, cu divinitatea, cu universul.
    4. Influența regimurilor politice și schimbării acestora asupra existenței umane.
    5. Tipologii și sentimente umane.
    6. Tehnici și metode de exprimare și comunicare.

    În funcție de nivelul de maturizare a elevului profesorul va avea libertatea de a alege autorii și textele care pot exemplifica cel mai adecvat temele obligatorii, iar testele naționale vor fi orientate spre verificarea însușirii conținutului temelor obligatorii.
    Cred că în acest fel ariile curriculare arte și literatură pot fi scoase de sub influența politică și ceva similar poate fi adaptat și la celelalte arii curriculare umaniste.
    • Like 2
  • mhm check icon
    Recunosc ca nu am inteles nimic. Nici ce are manualul, nici ce a raspuns ministerul, nici cine e doamna Nistor. Ca Sadoveanu e nasol, stiam deja.
    • Like 4
    • @ mhm
      daca citeai, intelegeai.
      • Like 1
    • @ Lucian Baciu
      Articolul este într-adevăr cam subțire, însă manualele proaste ale EDP sunt o tradiție veche a acesteia.
      Chestiunea cu Sadoveanu este discutabilă.
      • Like 0
    • @ aurora oncescu
      Într-adevăr, e discutabilă. Nimeni nu poate înlocui o proză sadoveniană cu altceva. Poți separa aspectele și anume : prezinți povestirea/proza lui Sadoveanu, o comentezi dpdv al unui critic literar iar după aceea prezinți și aspecte din activitatea în societate, inclusiv ca Președinte al Prezidiului M.A.N. (Marii Adunări Naționale). Adică îl prezinți atât ca creator literar cât și ca om. Ce e așa de greu ?
      • Like 0


Îți recomandăm

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Scoala din valiza

„Educația digitală nu înseamnă neapărat distanțarea între copil și profesor. Și aici îmi vine în minte un alt exemplu: profesorii dintr-o școală din Ialomița, care au devenit dependenți de copiii pentru a putea să folosească mijloacele digitale și s-au apropiat de copii”.

Citește mai mult

Andreas Lier - BASF

„Mă duc aproape în fiecare dimineață cu bicicleta la birou, pe o distanță de 3-4 km, în timp ce vecinii mei adoră să-și conducă SUV-urile, să stea în ambuteiaje, să polueze aerul, lăsând o amprentă mare de carbon doar pentru a se simți foarte confortabil și a afișa simboluri de statut social”, dezvăluie Andreas Lier, CEO al BASF România, într-un interviu pentru Republica.

Citește mai mult

O afacere cu cânepă

Ionuț a plecat în India în toamna lui 2017 ca să viziteze cele șapte orașe sfinte. A luat această decizie după un an și jumătate în care a lucrat pentru o companie elvețiano-britanică din Praga, unde ajunsese ca proaspăt absolvent al unui masterat în Olanda, care nu și-a găsit nimic de lucru în țară.

Citește mai mult

Andrei Pitis

Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria locală de IT, a investit până în prezent în 15 startup-uri, după ce în 2018 a demarat un proiect prin care vrea să ajute 100 de români să ajungă milionari în euro din startup-uri în tehnologie.

Citește mai mult