Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Taxa Oxigen a primarului Firea. Bucureștiul are nevoie de măsuri dure? Nici vorbă! Are nevoie de măsuri juste

poluare - masina - Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Un clișeu frecvent auzit în legătură cu administrarea Bucureștiului este că orașul are nevoie de impunerea unor măsuri dure, precum taxa Oxigen a primarului Firea. Această abordare îmi amintește de vorbele unui mare economist: „Unii experți au declarat că este necesar să-i taxezi pe oameni până când îi doare. Nu sunt de acord cu acești sadici."

Problema cu taxa Firea-Oxigen nu este că doare, ci că doare gratuit, că este injustă. Am mai spus-o, taxa Firea este o tentativă de a opera cu drujba un pacient ale cărui probleme medicale nici nu le cunoști exact.

Orașul suferă, este evident. Este foarte aglomerat, dar nu tot timpul. Este poluat, dar nu tot timpul. Când privesc poza de mai jos, care arată nivelul de poluare cu PM 10 la Universitate, parcă îmi vine să spun că Bucureștiul are o problemă mai mare cu aglomerația decât cu poluarea pentru că, așa cum se vede, zilele în care nivelul poluării atinge cote periculoase sunt relativ puține. Apoi, noi nu știm exact care sunt cauzele poluării. Există un studiu privind calitatea aerului, dar studiul însuși recunoaște că se bazează pe niște măsurători șubrede.


Înainte de a propune vreo soluție, trebuie să identifici exact problema și să evaluezi soluțiile. Și tocmai asta se pare că lipsește decidentului politic român: discernământul. Așa cum ne-am apucat să facem autostrăzi care s-au surpat la o lună de la inaugurare, fiindcă au fost construite în grabă, la fel mi se pare că ne pripim și în domeniul poluării.

În ceea ce mă privește, am scris în primăvara lui 2016 un articol în care arătam că soluțiile agreate la nivel de experți și implementate în București, anume construcția de poduri și parcări, nu vor duce la diminuarea ambuteiajelor, ci la mutarea și agravarea lor. Se cheamă legea de fier a ambuteiajelor: cu cât crești infrastructura și capacitatea de rulare, cu atât mai multă lume le va folosi! E logic și exact pe asta ne bazăm atunci când ne propunem să construim autostrăzi către Moldova sau alte părți, anume pe faptul că aceste drumuri vor stimula circulația, vor aduce investitori, vor deschide oportunități de dezvoltare regională. Ei bine, în București problema se pune invers: avem aglomerație, prin urmare ar trebui să o reducem, prin urmare ar trebui să descurajăm folosirea automobilului, deci ar trebui să facem alte lucruri decât să construim parcări și pasaje prin oraș!

„Să punem o taxă!" - a venit soluția, după ani și ani de bâjbâieli în direcția opusă.

O taxă pe ce? - ar fi trebuit să ne întrebăm. Să nu sărim din lac în puț.

Taxa Firea este o taxă pe proprietate. Ea se aplică cetățenilor care au în proprietate anumite mașini, indiferent cât le folosesc, deci indiferent de nivelul poluării. Va reduce ea poluarea? Bineînțeles. În același fel în care ar reduce poluarea o taxă sau o interdicție aplicată celor cu plete (desigur, ei își pot tunde părul pentru a evita legea). Ceea ce este absurd. Noi nu trebuie să reducem poluarea cu orice preț (hm, „măsuri dure"), ci cu discernământ, într-o manieră optimă pentru societate.

În primul este profund injust ca cetățeanul care și-a cumpărat o mașină euro 3 să afle, peste noapte, că primăria o să-i interzică să o folosească în anumite zone ale orașului, plus că va trebui să plătească o taxă specială. Un minim bun-simț și o îndatorire democratică este să nu intri cu bocancii peste planurile și viața oamenilor, disprețuindu-le alegerile. Taxa Firea ar fi mai democratică dacă ar afecta strict planurile de viitor ale oamenilor, adică dacă s-ar aplica celor care de acum încolo ar vrea să cumpere o mașină euro 3. Astfel, ei ar face o alegere în cunoștință de cauză.

În al doilea rând, taxa Firea nu va rezolva problema ambuteiajelor, pentru că nu taxează circulația, ci proprietatea. Am explicat, alături de alții, și multă lume știe că, pentru a rezolva ambuteiajele și sufocarea traficului, este nevoie de o taxă stabilită pe principii de formare a prețului, mai precis de o taxă care să vizeze strict momentele când străzile sunt luate cu asalt și care să varieze în funcție de trafic. Implementarea unui asemenea mecanism, pe care Singapore îl are de jumătate de secol, este provocatoare pentru o administrație analfabetă economic, dar asta nu e o scuză ca să plătim în continuare biruri.

În al treilea rând, taxa Firea este injustă, fiindcă separă cu drujba populația Bucureștiului în două categorii: o parte, săracii, care nu au bani de mașini noi, care chipurile poluează cel mai mult (nimeni nu a calculat ponderea mașinilor sub euro 3 in poluarea totală) și care trebuie să suporte această taxă și să fie excluși; respectiv ceilalți, oameni cu venituri mari, posesori de mașini noi, care chipurile nu poluează semnificativ, indiferent de mărimea motorului sau de kilometrajul realizat.

Graba cu care primarul a venit cu această idee ridică dubii asupra adevăratului său scop. Dacă este mânat de bune intenții, primarul nu trebuie să se supere pe noi, cetățenii, că criticăm această propunere. Dacă este mânat de bune intenții, primarul ar trebui să asculte criticile, să vadă cum au procedat alte orașe din lumea largă și să descopere soluții mai bune. Dacă nu așa stau lucrurile, atunci taxa are alte scopuri. Unul este ușor de suspectat, anume acoperirea falimentului bugetar al actualei administrații, despre care s-a tot discutat.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Atunci de ce să nu economisesc vreo 6000 de euro cumparandu-mi o mașină mai veche, poluanta, dar luxoasă? De ce să dau cu vreo 5-6000 de euro mai mult pe o mașină mai nouă, mai puțin poluanta? De ce trebuie să stau toată ziua pe recirculare, din cauza harburilor care scot fum? De când și până unde sunt victime ăia care ne imbolnavesc de cancer cu 1.9Tdi din 2000? Ții morțiș să îți iei un hârb de lux vechi de 15 ani, în loc să dai aceiași bani pe o mașină mai nouă, dar dintr-o gamă mai modestă? Atunci plătește, frate! Cu 3000 de euro îți luai un Renault Clio euro5, dar nu, tu vrei BMW sau AUDI. De-o seamă cu bunica, dar dă lux. No, în centru vii cu metroul. Singura măsură bună luată de Firea.
    • Like 1
    • @ Ponta Victorita
      Nimeni nu spune sa nu plateasca, dar ce faci daca Clio euro5 face toata ziua curse uber si polueaza de 10 ori mai mult decit o Dacia 1300 din 1988 a unui pensionar care o scoate din parcare de doua ori pe luna sa se duca la piata?
      Clio plateste canci si pensionarului ii iei masina. Ti se pare corect?
      • Like 1
    • @ Val Verde
      Ideal ar fi ca și cel cu Clio și cel cu Dacia să plătească după o formulă bazata și pe kilometraj, pe lângă clasa de poluare, dar și în acest caz s-ar găsi destui gigei care să dea kilometrajul peste cap sau să urle că el nu circulă prin București, ci doar merge cu Dacia până la țară să aducă cartofi de la Satu Mare. Până la urmă și problema asta se poate rezolva prin montarea de dispozitive GPS (care costă, bineînțeles) pe fiecare mașină, dar stai să vezi ce-ar începe să urle paranoicii că statul îi urmărește...
      Oricum o dai, românului n-o să-i convingă nimic niciodată.
      • Like 0
    • @ Ionelu Chelu
      Ideal ar fi ca toti sa Plateasca dupa o anumita formula bazata pana si pe indicele ,,cartof de la Satu Mare. EXTRA HIPER SUPER IDEAL ar fi sa stim(cei care platim) cum se va rezolva ,,poluarea'' cu banii aia... Astupam cu ei gaura din stratu'de ozon ??? Punem panouri ,,aici sunt banii dumneavoastra ??? PS Intrebari de paranoic ,caruia nu ii convine nimic ...Nu sunteti obligat sa raspundeti ...
      • Like 0
  • ce mi se pare cu adevarat abuziv la aceasta taxa este ca ea se bazeaza pe citiri ipotetice, din CIV-ul masinii. ceea ce nu arata cu adevarat situatia reala. aceasta taxa, pentru a fi corecta pentru toata lumea, ar trebui implementata in functie de citirile de la ITP. sa se stabileasca praguri de plata, in functie de cat de mult CO2 / km emana. in felul asta ar fi mult mai corecta facuta diferentierea. pentru a exemplifica, va voi prezenta urmatorul exemplu: masina A, Euro 3, benzia, motor 1.6, CO2 per km: 198 (exemplu folosit mazda mx-5, 2004). masina B: Euro 6, benzina, motor 6.0, CO2 per km: 320 (exemplu folosit Bentley Bentayga). prin acest exemplu, in modul in care este conturata taxa firei, mazda va plati taxa de poluare, in timp ce bentley-ul nu. in teorie, mazda e mai veche, polueaza mai mult. in realitate insa...
    • Like 1
  • Parerist check icon
    Si alte orase din lumea intreaga au luat din pacate masuri la fel de hei-rupiste. Se amesteca emisiile de CO2 cu normele Euro (aka poluantii toxici, gen particule sau oxizi de azot) si iese un ghiveci total, insa redus la o filozofie destul de simpla: omoara-l si arata-l cu degetul posesorul de masina, care e vinovat pentru toate relele din lume, insa pupa in c.r industria auto si nu te atinge de ea nici c-o floare.
    • Like 2
  • Eu, cred că Firea ar putea conduce, fără a intra grav în conflict cu legea, cel mult un autoturism. Chiar dacă pare versată în limbajul defensiv al politrucilor, acestă femeie habar nu are despre cum se administrează o casă, o școală, un spital... Cu toții, am observat că ocupanta fotoliului de primar al capitalei nu stăpânește nimic din ceea ce presupune interesul cetățenilor și al orașului; fiind interesată doar de loviturile de imagine țintite, ca ale oricărui alt îmbuibat pesedist. A aruncat cu bani publici în creduli sau credincioși de ocazie, a săturat o parte a cererilor bisericești, a ploconit bicicliști închipuiți și mămici disperate; uitând de fapt de interesul general, de viața cotidiană a urbei, de problemele esențiale. Și, au trecut trei ani, iar ea are tupeul să spună că-s doar trei: ”ce putea să facă în trei ani?!”
    De fapt, Firea nu a făcut nimic, continuând să împartă din bugetul public către potențialii electori. De ce nu a cumpărat 1000 de autobuze electrice?! Pentru că interesul ei, și al găștii din care face parte, este acela de a controla cheltuirea banilor, iar nu viața mai bună a cetățenilor; pentru că este conștientă că cetățenii, în marea lor majoritate, nu dau prea mulți bani pe partidul din care face parte, nici pe crizele isterice televizate. De altfel, ca și în cazul altor politruci roșii, schimbarea în bine a vieții cetățenilor nu poate fi făcută de către aceleași interese meschine, care se tot rostogolesc prin viața publică post-decembristă. Până și un țăran, în ograda lui, dacă vede că unul dintre cai nu mai trage drept la căruță - trăgându-l și pe celălalt în șanț, schimbă calul, îl vinde sa îl lasă să moară de bătrân pe pajiște...
    Cum să ai încredere în cineva care ”te ajută” cu banii din buzunarele altora?!
    • Like 1
    • @ Ion Popescu
      Frumos.... Pacat ca esti unul din putinii care isi dau seama ..
      • Like 0
  • De acord ca trebuie sa descurajam poluarea prin masuri indreptate impotriva....poluarii.
    Cumrezolva propunerea lui Firea paradoxul ca o masina E6 care merge 500 de km pe luna polueaza mai mult decit o masina E3 care e condusa 100 de km pe luna?
    Taxarea ar trebui aplicata pentru bucuresteni in functie de nr de km parcursi pe an inmultit cu un coeficient specific clasei de masina.
    Pentru masini inmatriculate in alte judete, e OK rovinieta pe zi sau pe luna etc.
    Daca esti bucurestean care nu circula prin oras, poti opta pentru rovinieta zilnica cind ai treaba in oras.
    Nr de km la bord se inregistreaza o data pe an la inspectia tehnica si impozitul se plateste cumplatim acumgazele sau curentul electric.
    Pedepse aspre pentru cei care umbla la kilometraj.

    Am trait in Singapore si intr-adevar sistemul lor functioneaza, dar e foarte scump de implementat si nu face diferenta intre o masina care polueaza mult si una electrica. A fost conceput pentru evitarea aglomeratiei.
    • Like 0
    • @ Val Verde
      Parerist check icon
      Daca prin "polueaza" te referi la CO2 ai dreptate. O litra de motorina arsa emite 2.6 kile de CO2 indiferent daca e Euro1 sau Euro6.
      Daca insa te referi la alte mirosuri, lucrurile se schimba. Un dizal Euro3 (in stare buna, nu vorbim de cazane prabusite) care face 500km emite mai putin de jumatate cantitatea de particule fine pe care o emite un Euro6 care face 100km. Si cu 25% mai putin NOx.
      • Like 0
    • @ Parerist
      Problema cea mare este CO2 si PM2.5
      Valoarea CO2 e usor de determinat, e in talonul masinii
      Sunt sigur ca se poate determina o grila de 5-6 grupe in functie de cei doipoluanti din care sa rezulte 5-6 coeficienti care se atribuie grupelor de masini.
      De exemplu masina mea (Euro6, benzina) are CO2 242 g/Km. Coeficientul poate fi 0.0242 ron pe km. In functie de PM2.5 (specialistii pot stabili numarul reprezentativ) sa zicem ca mai inmultim cu 1.2 (absolut ales la intimplare) pentru un coeficient total de 0.02904 pe km.
      Daca conduc 10000 km pe an, voi plati 290.04 Ron.
      Pot cumpara rovinieta in pachete de 100 km, adica 3 ron de cite ori am nevoie, specificind nr de km la bord la data cumpararii.
      Politia poate usor verifica daca km pe care ii am au fost platiti sau nu.
      Sunt si alte alternative, poti plati in avans un nr de km estimati pe an (poate fi in declaratia unica) si se face regularizarea o data pe an cind se citeste kilometrajul la inspectia tehnica.
      Sunt sigur ca pot fi si alte metode mai destepte, dar trebuie pastrat principiul ca platesti ce poluezi, nu tipul de masina pe care o ai.
      • Like 0
    • @ Parerist
      Ai uita ca ,,dizalu'' ala 6 mai are si un (rezervor )AD BLUE ... te cred...ai uitat ...in prima fraza ...dar sa fii persistent in ,,uitare '' ...nu stiu cum se numeste ,,fenomenul'' Sincer intre E 3 si eE 6 nu este decat un click distanta ...Si apropo unde mai gasesti un Euro 3 in stare buna ??? La babuta aia din Germania care a condus pana la magazin ???
      • Like 0
    • @ Mircea Croiac
      Parerist check icon
      Fenomenul se numeste "selective catalytic reduction" (SCR). E una din metodele de reducere a emisiei de NOx la dizal, insa nu e singura. Dizalu' de la Euro 5 (inclusiv) in jos nu are niciun dispozitiv dedicat pentru reducerea NOx-ului, practic se face (cat de cat) din softul motor si si mai practic se fura de se stinge (masina pe strada merge cu alti parametri motor decat in testul de omologare). Si la fel de la Euro4 (inclusiv) in jos majoritatea nu au filtre de particule.
      Unde gasesti un Euro3 bun intreaba-l pe ValVerde, el l-a adus in discutie. Eu unul l-as interzice in oras. Nu asa, peste noapte la modul heirupist, ci cu 2-3 ani de preaviz, insa nu are ce cauta in oras.
      Cu CO2-ul discutia e seaprata, nu are nicio legatura cu normele Euro, adblue si asa mai departe. Insa CO2-ul nu e toxic, e nasol doar pentru calota glaciara.
      • Like 0
    • @ Parerist
      Eu l-am adus in discutie?
      Mai citeste o data.
      Punctul meu e foarte simplu: toata lumea poate conduce ce vrea, dar plateste in functie de cit polueaza.
      Suntem impotriva poluarii, nu e asa? Nu alege primaria tipul de masina pe care vrea sa-l aiba bucuresteanul.
      Daca masina A polueaza de 10 ori mai mult decit masina B (specialistii pot defini parametrii poluarii) dar masina B parcurge de 10 ori mai multi kilometri pe luna, ambele masini trebuie sa plateasca egal. Asta chiar daca masina B e Euro 6, care dupa Firea nu ar trebui sa plateasca nimic.
      Solutia rezolva si inechitatea intre doua Euro4, de exemplu, unde se plateste la fel, chiar la nr egal de km parcursi, desi una poate fi 900ccm si cealalta 4800ccm.
      Nu cred ca e greu de inteles principiul.....
      • Like 0
    • @ Val Verde
      Parerist check icon
      Da, am inteles. SI repet, in materie de CO2 nu e diferenta dintre euro3 si euro6. Daca vrei sa taxezi CO2-ul exact functie de cat e produs, taxeaza carburantul. 1litru benzina = 2.3kg CO2. Un litru motorina=2.6kg CO2. Indiferent ca sunt emise de dacia lu' bunicu' sau de mama hibridului.
      In materie de chestii toxice insa diferenta e mare intre Euro3 si Euro6. La particule e un factor de 12 de exemplu, si asta teoretic. Iar in realitate e chiar mai mult.
      • Like 0
    • @ Parerist
      Taxarea carburantului ar functiona daca ar fi o masura pe tara.
      Asta e o problema locala a Bucurestiului.
      Daca e diferenta de 12 la particule, atunci coeficientul specific care sa se inmultesca cu nr de km sa fie de 12 ori mai mare.
      • Like 0
    • @ Val Verde
      Punctul de vedere Ok: toata lumea poate conduce ce vrea, dar plateste in functie de cit polueaza. O intrebare : UNDE MERG BANII DUMNEAVOASTRA??? de acord , poluarea este o problema mare ....dar taxa pe fum nu face decat sa mai umple niste buzunare ale unor onorabili politicieni... Se va ajunge la concluzia ca panselutele schimbate la doua saptamani sunt adevarate aspiratoare de microparticule ..deci avem de treaba ...
      • Like 0
    • @ Mircea Croiac
      Unde merg banii nostri e o intrebare legitima dar nerelationata cu taxa pe poluare. Taxa asta se duce la bugetul primariei si noi trbuie sa-i tragem de raspundere pe primari nu numai pentru aditia asta la buget ci pentru toti banii pe care ii manevreaza.
      • Like 0
  • Al Lui Al Lui check icon
    Dc masina d-nei Firea era Euro 3, mai propunea aceasta taxa ? Cu siguranta, nu o mai facea... Probabil, domnia sa, s-ar simti extrem de jignita prin asocierea dintre pretioasa-i persoana si un proprietar de masina Euro 3 sau chiar 4.
    • Like 1


Îți recomandăm

Komoder 1

Fotoliile smart fac masaj la degetele de la picioare, la călcâi, la gambe, la mâini, au role încălzite care fac masaj la spate, mai puternic sau mai blând, te cântăresc, îți măsoară pulsul.

Citește mai mult

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult