Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Taximetristul care „m-a închis”, după ce l-am întrebat politicos-naiv: „- Sunteți liber?”

taxi in statie

(Foto: Inquam Photos / Mircea Manole)

Fiecare experiență cu taxiul este o poveste în sine. Întors din Craiova în București, mă duc la primul taxi, undeva pe la Iancului, și îl întreb pe șofer dacă e liber. O întrebare oarecum stupidă, de vreme ce omul se află parcat, într-o stație de taxiuri, fără pasager, în dreapta sau în spate.

Sensul întrebării este altul, nerostit: boss, mă duci și pe mine spre nord sau te retragi în Berceni?

Mă aștept să-mi răspundă așa cum fac taximetriștii, de obicei, adică printr-o altă întrebare. Ceva de genul:

- Unde mergeți?

Întrebarea pe care o recepționez în plin face parte din alt registru, unul pe care nu pot să-l definesc pe loc:

- Aveți bagaj?

Evident că am, tocmai se descărcau în fața lui câteva, din minivanul din care coborâsem și eu. Bănuiala lui ia forma certitudinii, în timp ce confirm acest aspect esențial în decizia de a mă duce acasă ori ba. Odată lămurită problema, mă dumiresc și eu că nu sunt tocmai clientul ideal, în condițiile date. Mai nou, taxiurile transportă doar oameni, nu și bagajele lor, mă gândesc după ce iau hotărârea să nu mă despart de valiză. Cumva greșesc, puteam să cedez și eu, ce mare lucru... Până la urmă nu este omul decât un bagaj ambulant, în care-și cară toată viața? Ce nevoie mai are el și de genți?

Mă îndrept spre următorul taxi, cu precauția celui care știe că îl așteaptă încă multe întâmplări ciudate, dar nicio minune, cum ar suna melodia reinterpretată.

Repet textul politicos de stupid, codul acela de care aminteam, dintre client și furnizorul selectiv de servicii. Ăla cu „Sunteți liber?”

Așa cum am stabilit, nicio întrebare nu rămâne neîntrebată, în industria asta. Taximetristul din fața ochilor mei o are însă pe aceea, întrebarea-răspuns care te trimite direct acasă.

Așadar,

- Sunteți liber? întreb eu.

Replica lui mă lovește în moalele capului:

- De ce?...

Chiar așa, de ce? De ce eu? De ce noi?

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • :)))) Astea sunt intamplari hazlii. Eu, din pacate, am in sac povesti horror. La trecut. Pentru ca mi-am instalat Uber. De atunci am numai povesti linistite si mult prea normale. Chiar exagerat de normale pentru tara noastra!
    • Like 1
  • check icon
    Bine că n-a fost ceva de genul:
    - Sunteți liber?
    - Da, slavă recursului compensatoriu!!
    • Like 2
    • @
      macabru; dar bun, raspunsul.
      • Like 0
  • De vreo doi ani folosesc doar serviciile Uber. Observand calitatea (curatenia, promptitudinea/punctualitatea, pretul corect, in general mult mai mic decat ce taxeaza taxiurile, respectarea pretului ofertat, posibilitatea de a "negocia" costul calatoriei prin solicitarea de cotatii la interval de cateva minute) ma intreb cum de taxiurile traditionale mai au clienti. Raspunsul il gasesc in lipsa de intelegere pe care o au o multime din cetatenii tarii in mijloacele de comunicare/contractare IT.

    As recomanda celor ce traiesc angoasa abordarilor on-line sa apeleze la copii/nepotei (sper ca mai sunt prin preajma) sa le instaleze aplicatia Uber pe un mobil si sa-i instruiasca cum sa butoneze.

    Privind diin punctul de vedere al soferului de taxi, acesta n-are decat sa-si ridice nivelul serviciilor la sau peste cele de la Uber, sa renunte la "maimutareli" si la alte ifose balcanice. Daca compania ce-l pastoreste nu intelege nevoia, el soferul n-are decat sa se inregistreze cu Uber (sau cu una din celelalte companii similare).

    In ce priveste aportul la buget, se pare ca in ciuda tarifelor modeste si a profitului exportat, Uber contribuie mai mult decat toate companiile de taxi (in Bucuresti). Nu ca m-ar ingrijora subtierea "subventilor" catre Teldrumuri, caci la scoli si la spitale tot praful de pe toba se distribuie indiferent de cat se incaseaza din taxe.
    • Like 0
  • mike mike check icon
    Asta-i buna de banc. Sincer, credeam ca nu mai exista aceste lepre numite taxime(tristi) care refuza si in ziua de azi comenzi in strada. Cred ca este o mafie a taxime(tristilor) pentru ca altfel nu-mi explic acest comportament si mentalitate de taximetrist de Tajikistan. De aceea domnule Sandulescu, lasati orice activitate, faceti-va bagajul, urcati-va intr-un Uber si fuguta la aeroport cu destinatia vest, oricare ar fi aceea.
    • Like 1
    • @ mike
      Da, exista pentru ca pot!
      • Like 0
  • Si de aceea uber. Avem de ales - si intr-o zi si soferii de taximetrie o sa inteleaga asta.
    P.S. din motive de comportament + financiare am evitat taxiurile (2 in ultimul an si asta pt ca nu aveam autobuz la 4 dimineata catre aeroport) . Realmente prefer sa fac ceva mai mult in autobuz + metrou si sa platesc mai putin si sa nu sustin nesimtirile.
    • Like 3
  • este din categoria "Pentru ca putem"
    un alt nivel de ....jeg!
    • Like 3
  • check icon
    De aceea nu vor concurență din partea transportatorilor civilizați.
    • Like 5
    • @
      Nu ar fi o problemă dacă ar avea acelaşi regim fiscal şi aceleaşi condiții de de autorizare altfel vorbim de concurență neloială, de condiții asimetrice nu tocmai corecte plus că UBER nu plăteşte taxe şi TVA in România ceea ce creează un precedent periculos şi pt alte domenii ,lucrurile sânt mai complicate cu implicații pe termen lung nu tocmai benefice dar cum noi gândim pe termen foarte scurt,de azi pe mâine ,cel mult poimâine ,sântem fericiți.
      • Like 1
    • @ Adi Adrian
      pai uber functioneaza altfel, factura e emisa de Uber in numele soferului, care e PFA sau IMM. Eu asa am o factura, iar soferul cu SRL-ul lui nu era platitor de TVA, dar factura o am pe LUCA XXX SRL, inregistrat in Tunari Ilfov, nu pe Uber NV Amsterdam. Deci Gigelul ala a platit impozit.(in teorie). Dupa care, comsionul catre Uber se face tot prin emitere de factura de la sofer catre Uber. Nu stiu cum functioneaza in cazul soferilor PF
      • Like 2
    • @ Radu Andrei Malica
      Păi a plătit Gigel nu UBER ăia nu plătesc nimic ,plăteşte doar fraierul care incasează doar 75% din valoarea cursei cei 25% comisionul UBERului rămân in Olanda ăsta e motivul pentru care UBER e un model economic periculos ,nu degeaba a fost interzis in Germania dar şi în alte țări,vor plăti taxe doar proştii iar corporațiile de genul ăsta nu deşi grosul profitului se duce la ei.
      • Like 1
    • @ Adi Adrian
      În 2016, Uber a plătit către stat 187.000 de lei, în timp ce companiile de taxi au plătit aproximativ 61.000 de lei, conform datelor emise de către Ministerul de Finanțe.
      Din datele publicate de Ministerul de Finanțe reiese faptul că unele firme de taxi înregistrează un profit suspect de mic, iar altele nu înregistrează deloc. Firme de taxi pecum Speed Taxi, Taxi Pelicanul, Meridian Taxi, Auto Cobalcescu, nu au plătit impozit pe profit în niciun an în perioada 2012-2016.
      • Like 2
    • @ Stănimir Răzvan
      GabiC check icon
      te-ai gandit ca poate, lasand la o parte evidenta ascundere financiara a unora, firmele de taxi au si investitii / cheltuieli/ costuri fixe si costuri - brusc majorate ( de politicile de 2 bani ale guvernului)?
      Nu stiu exact principiul UBER- da`l stiu pe al airbnb - nu are asset-uri- iar costurile si le mentine reduse ( la urma- urmei cat sa coste gazduirea in cloud a unor site-uri si managementul lor- si ala externalizat); Deci- din toate comisioanele- scade costul operational si...gata. Restul e de impozitat; In momentul in care ai si investitii, reparatii, mijloace fixe...( etc)- chestia devine mai complicata;Uneori iesi pe minus; Asa-i in business.
      Continui sa nu dau bani la UBER- indiferent de conditiile de calatorie; E ca si cum as incuraja metodele necinstite de a face bani;
      • Like 0
    • @ GabiC
      Capra vecinului .... Dca suntem prosti, cine sa ne bage-n traista? VV Dancila?
      • Like 2
    • @ Adi Adrian
      Sunt tari in care pedeapsa cu moarte inca exista. Si aia au argumente solide pentru asta. Uber functioneaza in peste 600 orase din lume. Orase dezvoltate, ca nu se duce nimeni cu uber la vaslui...Supararea taximetristilor , acolo unde este, este legata doar de faptul ca , foarte multi clienti aleg uberul din toate motivele in locul lor. Cu alte cuvinte, taximetristii clasici, sa zicem, cer protectie la stat impotriva clientilor, care aleg serviciile bune, civilizatia ,bunul-simt, siguranta etc. Eu, in Bucuresti merg NUMAI cu Uber aproape din momentul aparitiei. Si chiar as suferi daca l-ar desfiinta. De ce? Este vina Uber ului? Sau vina taximetristilor clasici? Care continua sa fumeze in masina, continua sa poarte discutii private in timpul cursei pe orice subiect si orice ton, continua sa asculte manele sau caseta preferata, continua sa aiba masini si atitudine jegoase. Plus ca tariful cursei este suprize-surpize! Eu chiar nu inteleg de ce mai merge cineva cu altceva decat Uber? poate din lipsa de pricepere minima a unei aplicatii ? Chiar nu inteleg.
      • Like 0
    • @ GabiC
      Ce este necinstit la uber ? Si de ce mai dati bani la stat, care este cel mai mare hot pe fata ( daca mergem pe ideea asta ) ? Interesant ca va sacrificati binele pentru o idee. Probabil ca sunteti primul venit la girafa ! Asa ca va felicit!
      • Like 0
  • Am avut și experiente bune cu taximetriști! După o săptămână au adus telefonul uitat la aeroport Otopeni turistului care-l uitase! Acest turist pleca în Irlanda și a primit telefonul la 7 dim. În aeroport! Nu sunt toți taximetriștii la fel!!
    • Like 5
  • În Bucureşti din cauza monopolului COTAR ,al ,,managementului" dus de acestă gaşcă și al tarifului de 1,39/km de care s-au bucurat toți bucureştenii vreme de nouă ani,la Sofia e aprox 2lei/km , sa făcut o selecție negativă printre soferi ,au supraviețuit cei cu abilități în a se descurca astfel avem servicii de tot rahatul dar e adevărat şi foarte ieftin,cel mai mic preț din UE de altfel cam aşa stau lucrurile în toate domeniile ,ieftin şi prost.
    • Like 4
    • @ Adi Adrian
      0,79 leva /km în Sofia, ok taxy se numește firma. De unde 2 lei km? + toate mașinile sunt Kia
      • Like 2
  • Vasile check icon
    Ce v-a oprit să sunați la dispecerat sau la poliția locală? Nefăcând nimic, încurajați un astfel de comportament. La mine în urbe nu se întâmplă așa ceva. Când mai apare câte un incident, respectivul este exclus din firma respectivă. Sau dispecerat.
    • Like 5
    • @ Vasile
      in capitala nu e ca in provincie! nu exista dispecerat pentru reclamatii :)
      • Like 2
    • @ Mircea Radu
      Poți să faci reclamație dar in 99% din cazuri nu va păți nimic pt că nu sânt destui doritori să mai facă rahatul asta de ,,meserie" ,mai vin doar specimene, e un cerc vicios.Un serviciu taxi de calitate ar fi scump şi de neacceptat in Bucureşti mai ales in cazul tinerilor deoarece au mers timp de 9 ani cu 1.39/km ,practic ,,maxim 10lei" iar in cazul lor nouă ani echivalează cu toată viața lor cât de cât adultă astfel pentru ei o cursă cu taxiul trebuie să coste mai puțin ca o cafea in centru vechi iar dacă mergeți in orice altă capitală din UE observăm cu surprindere că o cursă cu taxiul nu e deloc ieftină dar acolo acceptăm .
      • Like 1
    • @ Adi Adrian
      Vasile check icon
      Aici este 2.25 lei/km. Taximetrul te duce și de 2 lei dacă vrei. La tariful/km se adaugă 2,25 lei pornirea. Studenții comandă curse de 3-4 lei și plătesc cu bancote de 100 lei. Dacă nu are să-i dea rest, pleacă fără să plătească. Cu toate acestea, nu se refuză nici o cursă. Am mers de multe ori doar 1-2 km, nimeni nu comentează. Totuși, atenție la aeroport la firma Activ taxi. Te ard la buzunar. Sunt amendați aproape în fiecare săptămână. Dar ăștia fac doar curse de la aeroport, în oraș nu ar merge nimeni cu ei.
      • Like 1
    • @ Vasile
      E anormal să coste o cursă 4 ,5 lei pentru că nu se acoperă costurile efectuării cursei ăsta fiind un motiv pt care se refuză cursele scurte sistemul de taxare e imbecil şi nu vrem să ne uităm cum procedează alții care au o cultură economică dacă am face-o am observa că au o pornire mai mare sau primul km e mult mai scump astfel pe distanțe mici prețul pe km e mult mai mare şi asta din considerente economice ,valoarea unei curse nu trebuie să acopere costurile efectuării ei altfel ajungem ca în Bucureşti unde costurile unei curse sânt de aprox.8 lei ceea ce duce ,normal,la refuzarea curselor de 5 lei .
      • Like 0
    • @ Adi Adrian
      Corectare - valoarea unei curse trebuie să acopere costurile efectuării ei.
      • Like 0
    • @ Vasile
      Victor66 check icon
      Ce studenți sunt aceia, copii de bani gata?
      • Like 1
    • @ Mircea Radu
      Nu, dar există poliție si opc
      • Like 0
    • @ Adi Adrian
      Aici nu era vb de cat de lungă e cursa, ci despre faptul daca ai bagaj sau nu. Cu ce îl încurcă pe taximetrist bagajul? Nu tre sa il puna el in mașină si sa il scoata, il pune proprietarul. Nici macar nu trebuie sa isi miste fundul de pe scaun. Putin reapect si bun simt nu strica nimanui.. din contră, ar atrage mai mulți clienti..... Cand nu ai cap, vai de picioare.
      • Like 1


Îți recomandăm

Tășuleasa Social

„Este o uriașă sală de clasă și o formă de protest. S-au înscris foarte mulți adolescenți și tineri. Generația noastră le lasă lor o datorie. Și uneori le lăsăm conștient datoria asta, iar ei vor trebui să repare toate problemele care decurg din ea”, spune Alin Ușeriu. (Foto: Facebook Tășuleasa Social)

Citește mai mult

Carmen Avram, BEC - Inquam Photos / Octav Ganea

„Erau fericiți că ajunseseră acolo, doreau să facă ceva. Și din față erau ăia, ca la Hollywood, cu ventilatoare, cu...să îi oprească din a avansa”. (Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea)

Citește mai mult
sound-bars icon