Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Taximetristul care „m-a închis”, după ce l-am întrebat politicos-naiv: „- Sunteți liber?”

taxi in statie

(Foto: Inquam Photos / Mircea Manole)

Fiecare experiență cu taxiul este o poveste în sine. Întors din Craiova în București, mă duc la primul taxi, undeva pe la Iancului, și îl întreb pe șofer dacă e liber. O întrebare oarecum stupidă, de vreme ce omul se află parcat, într-o stație de taxiuri, fără pasager, în dreapta sau în spate.

Sensul întrebării este altul, nerostit: boss, mă duci și pe mine spre nord sau te retragi în Berceni?

Mă aștept să-mi răspundă așa cum fac taximetriștii, de obicei, adică printr-o altă întrebare. Ceva de genul:

- Unde mergeți?

Întrebarea pe care o recepționez în plin face parte din alt registru, unul pe care nu pot să-l definesc pe loc:

- Aveți bagaj?

Evident că am, tocmai se descărcau în fața lui câteva, din minivanul din care coborâsem și eu. Bănuiala lui ia forma certitudinii, în timp ce confirm acest aspect esențial în decizia de a mă duce acasă ori ba. Odată lămurită problema, mă dumiresc și eu că nu sunt tocmai clientul ideal, în condițiile date. Mai nou, taxiurile transportă doar oameni, nu și bagajele lor, mă gândesc după ce iau hotărârea să nu mă despart de valiză. Cumva greșesc, puteam să cedez și eu, ce mare lucru... Până la urmă nu este omul decât un bagaj ambulant, în care-și cară toată viața? Ce nevoie mai are el și de genți?

Mă îndrept spre următorul taxi, cu precauția celui care știe că îl așteaptă încă multe întâmplări ciudate, dar nicio minune, cum ar suna melodia reinterpretată.

Repet textul politicos de stupid, codul acela de care aminteam, dintre client și furnizorul selectiv de servicii. Ăla cu „Sunteți liber?”

Așa cum am stabilit, nicio întrebare nu rămâne neîntrebată, în industria asta. Taximetristul din fața ochilor mei o are însă pe aceea, întrebarea-răspuns care te trimite direct acasă.

Așadar,

- Sunteți liber? întreb eu.

Replica lui mă lovește în moalele capului:

- De ce?...

Chiar așa, de ce? De ce eu? De ce noi?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Opinie de fost taximetrist, așa ca vreo 23 de ani, am abandonat...
    Prin 2003 o nouă lege privind taximetria impunea ca taximetriștii să aibă un atestat profesional care se obținea după parcurgerea unor cursuri și după promovarea unui examen scris... Cursul l-am plătit din banii personali, deși eram angajat la Cristaxi, am plătit, 1.000.000 lei, denominat 100 lei actuali, am arătat o fișă medicală și un certificat psiho, permisul, secretara care văzuse hirtiile și primise banii, mi-a spus că înțelege că sunt la ,,plan" adică angajat, cu normă zilnică și mi-a mai spus că nu trebuie să vin la cursuri dar mi-a recomandat să studiez o cărticică cu coperți galbene semnată de 2 mari maeștri din Taximetrie, Anghel patronul de la Cristaxi și Ștefănescu patronul de la Rodel, azi cam moartă la capitolul taximetristică, la Rodel urma să îmi împlinesc cunoștințele de taximetristică, pînă atunci lucrasem 5 ani în domeniu, cam necalificat. Am parcurs manualul, era o cărticică cu vreo 70-80 de pagini, presupuneți că era o sugestie de dialog cu potențialul client? Nuuuu. Sau poate presupuneți că erau niște învățături cu eventuale trasee din Drumul Taberei spre centru, spre Gara de Nord, sau știu eu unde? Nimic, și pe vremea aia nu prea se găseau prin taxiuri dispozitive GPS, eu am cumpărat primul GPS prin 2006, atunci mi-am putut permite. Încă nu apăruseră telefoanele cu GPS, cu internet, și mai știu eu ce. Eu am fost un exotic, salutarea clientului, discuții folosind numai persoana a 2-a plural, vă rog, vă mulțumesc, dacă suma plătită era la un nivel cam prea mare arătam persoanei transportate ce arăta aparatul și cîți bani a plătit, dacă suma era foarte mare întrebam de 3 ori, dacă de fiecare dată răspunsul era OK, îmi ziceam : O ce veste minunată, și băgam banii în buzunar. Telefoane uitate în mașină, toate pe care le-am găsit eu s-au reîntîlnit cu proprietarii, atît doar că după 2014 a dispărut obiceiul ca neatentul(a) să spună mulțumesc la reîntîlnirea cu telefonul, că nu le ceream bani pentru deplasarea la locul unde eram așteptat...Primul telefon găsit în mașină, cu ăsta a fost cel mai greu să îl duc, era o banană Nokia, dusesem doi studenți, un el și o ea, amîndoi pe bancheta din spate era acolo un mozol fără limite, au coborît la căminele studenți, m-am îndreptat spre casă, am parcat, am început să dezechipez mașina, cînd să plec de lîngă mașină, sună un telefon în mașină, văd banana, răspund, era tipul care îl dusesem, că să îi aduc telefonul, era miezul nopții, îi sugerez să stabilim o întîlnire pentru ziua următoare, că mi-e somn, nimic, îi promit că vin la cămine, stabilim un loc, ne întîlnim, îi dau telefonul, m-a întrebat dacă l-am folosit,i-am răspuns că am un telefon prin buzunare, am plecat, abia mai vedeam de somn, îmi oferise tînărul 50.000 lei vechi, cam cît 2 cafele, am refuzat și l-am sfătuit să bea o cafea pentru mine că îi urasem baftă la examenul din ziua următoare, nu e nimic gratis în ziua de azi. conduceam cu ochii semi deschiși, mă vedeam în așternut, că doar îmi pusesem fundul în taxi pe la 4.30 dimineața, și în ziua următoare urma să fac o nouă reluare, și acum mă mir de ce sînt diabetic, hipertensiv dar cu sufletul mare cînd îmi amintesc de atfel de povești. Am fost un exotic, un venit din altă lume, chiar dacă am copilărit prin București...Vă doresc ca atunci cînd aveți nevoie de un taxi să îi găsiți pe exotici, sunt foarte rari, eu am întîlnit doar unul, și am devenit prieteni...
    • Like 0
  • :)))) Astea sunt intamplari hazlii. Eu, din pacate, am in sac povesti horror. La trecut. Pentru ca mi-am instalat Uber. De atunci am numai povesti linistite si mult prea normale. Chiar exagerat de normale pentru tara noastra!
    • Like 1
  • check icon
    Bine că n-a fost ceva de genul:
    - Sunteți liber?
    - Da, slavă recursului compensatoriu!!
    • Like 4
    • @
      macabru; dar bun, raspunsul.
      • Like 0
  • De vreo doi ani folosesc doar serviciile Uber. Observand calitatea (curatenia, promptitudinea/punctualitatea, pretul corect, in general mult mai mic decat ce taxeaza taxiurile, respectarea pretului ofertat, posibilitatea de a "negocia" costul calatoriei prin solicitarea de cotatii la interval de cateva minute) ma intreb cum de taxiurile traditionale mai au clienti. Raspunsul il gasesc in lipsa de intelegere pe care o au o multime din cetatenii tarii in mijloacele de comunicare/contractare IT.

    As recomanda celor ce traiesc angoasa abordarilor on-line sa apeleze la copii/nepotei (sper ca mai sunt prin preajma) sa le instaleze aplicatia Uber pe un mobil si sa-i instruiasca cum sa butoneze.

    Privind diin punctul de vedere al soferului de taxi, acesta n-are decat sa-si ridice nivelul serviciilor la sau peste cele de la Uber, sa renunte la "maimutareli" si la alte ifose balcanice. Daca compania ce-l pastoreste nu intelege nevoia, el soferul n-are decat sa se inregistreze cu Uber (sau cu una din celelalte companii similare).

    In ce priveste aportul la buget, se pare ca in ciuda tarifelor modeste si a profitului exportat, Uber contribuie mai mult decat toate companiile de taxi (in Bucuresti). Nu ca m-ar ingrijora subtierea "subventilor" catre Teldrumuri, caci la scoli si la spitale tot praful de pe toba se distribuie indiferent de cat se incaseaza din taxe.
    • Like 0
  • mike mike check icon
    Asta-i buna de banc. Sincer, credeam ca nu mai exista aceste lepre numite taxime(tristi) care refuza si in ziua de azi comenzi in strada. Cred ca este o mafie a taxime(tristilor) pentru ca altfel nu-mi explic acest comportament si mentalitate de taximetrist de Tajikistan. De aceea domnule Sandulescu, lasati orice activitate, faceti-va bagajul, urcati-va intr-un Uber si fuguta la aeroport cu destinatia vest, oricare ar fi aceea.
    • Like 2
    • @ mike
      Da, exista pentru ca pot!
      • Like 0
  • Si de aceea uber. Avem de ales - si intr-o zi si soferii de taximetrie o sa inteleaga asta.
    P.S. din motive de comportament + financiare am evitat taxiurile (2 in ultimul an si asta pt ca nu aveam autobuz la 4 dimineata catre aeroport) . Realmente prefer sa fac ceva mai mult in autobuz + metrou si sa platesc mai putin si sa nu sustin nesimtirile.
    • Like 3
  • este din categoria "Pentru ca putem"
    un alt nivel de ....jeg!
    • Like 3
  • check icon
    De aceea nu vor concurență din partea transportatorilor civilizați.
    • Like 5
    • @
      check icon
      Nu ar fi o problemă dacă ar avea acelaşi regim fiscal şi aceleaşi condiții de de autorizare altfel vorbim de concurență neloială, de condiții asimetrice nu tocmai corecte plus că UBER nu plăteşte taxe şi TVA in România ceea ce creează un precedent periculos şi pt alte domenii ,lucrurile sânt mai complicate cu implicații pe termen lung nu tocmai benefice dar cum noi gândim pe termen foarte scurt,de azi pe mâine ,cel mult poimâine ,sântem fericiți.
      • Like 1
    • @
      pai uber functioneaza altfel, factura e emisa de Uber in numele soferului, care e PFA sau IMM. Eu asa am o factura, iar soferul cu SRL-ul lui nu era platitor de TVA, dar factura o am pe LUCA XXX SRL, inregistrat in Tunari Ilfov, nu pe Uber NV Amsterdam. Deci Gigelul ala a platit impozit.(in teorie). Dupa care, comsionul catre Uber se face tot prin emitere de factura de la sofer catre Uber. Nu stiu cum functioneaza in cazul soferilor PF
      • Like 2
    • @ Radu Andrei Malica
      check icon
      Păi a plătit Gigel nu UBER ăia nu plătesc nimic ,plăteşte doar fraierul care incasează doar 75% din valoarea cursei cei 25% comisionul UBERului rămân in Olanda ăsta e motivul pentru care UBER e un model economic periculos ,nu degeaba a fost interzis in Germania dar şi în alte țări,vor plăti taxe doar proştii iar corporațiile de genul ăsta nu deşi grosul profitului se duce la ei.
      • Like 1
    • @
      În 2016, Uber a plătit către stat 187.000 de lei, în timp ce companiile de taxi au plătit aproximativ 61.000 de lei, conform datelor emise de către Ministerul de Finanțe.
      Din datele publicate de Ministerul de Finanțe reiese faptul că unele firme de taxi înregistrează un profit suspect de mic, iar altele nu înregistrează deloc. Firme de taxi pecum Speed Taxi, Taxi Pelicanul, Meridian Taxi, Auto Cobalcescu, nu au plătit impozit pe profit în niciun an în perioada 2012-2016.
      • Like 3
    • @ Stănimir Răzvan
      GabiC check icon
      te-ai gandit ca poate, lasand la o parte evidenta ascundere financiara a unora, firmele de taxi au si investitii / cheltuieli/ costuri fixe si costuri - brusc majorate ( de politicile de 2 bani ale guvernului)?
      Nu stiu exact principiul UBER- da`l stiu pe al airbnb - nu are asset-uri- iar costurile si le mentine reduse ( la urma- urmei cat sa coste gazduirea in cloud a unor site-uri si managementul lor- si ala externalizat); Deci- din toate comisioanele- scade costul operational si...gata. Restul e de impozitat; In momentul in care ai si investitii, reparatii, mijloace fixe...( etc)- chestia devine mai complicata;Uneori iesi pe minus; Asa-i in business.
      Continui sa nu dau bani la UBER- indiferent de conditiile de calatorie; E ca si cum as incuraja metodele necinstite de a face bani;
      • Like 0
    • @ GabiC
      Capra vecinului .... Dca suntem prosti, cine sa ne bage-n traista? VV Dancila?
      • Like 3
    • @
      Sunt tari in care pedeapsa cu moarte inca exista. Si aia au argumente solide pentru asta. Uber functioneaza in peste 600 orase din lume. Orase dezvoltate, ca nu se duce nimeni cu uber la vaslui...Supararea taximetristilor , acolo unde este, este legata doar de faptul ca , foarte multi clienti aleg uberul din toate motivele in locul lor. Cu alte cuvinte, taximetristii clasici, sa zicem, cer protectie la stat impotriva clientilor, care aleg serviciile bune, civilizatia ,bunul-simt, siguranta etc. Eu, in Bucuresti merg NUMAI cu Uber aproape din momentul aparitiei. Si chiar as suferi daca l-ar desfiinta. De ce? Este vina Uber ului? Sau vina taximetristilor clasici? Care continua sa fumeze in masina, continua sa poarte discutii private in timpul cursei pe orice subiect si orice ton, continua sa asculte manele sau caseta preferata, continua sa aiba masini si atitudine jegoase. Plus ca tariful cursei este suprize-surpize! Eu chiar nu inteleg de ce mai merge cineva cu altceva decat Uber? poate din lipsa de pricepere minima a unei aplicatii ? Chiar nu inteleg.
      • Like 1
    • @ GabiC
      Ce este necinstit la uber ? Si de ce mai dati bani la stat, care este cel mai mare hot pe fata ( daca mergem pe ideea asta ) ? Interesant ca va sacrificati binele pentru o idee. Probabil ca sunteti primul venit la girafa ! Asa ca va felicit!
      • Like 0
  • Am avut și experiente bune cu taximetriști! După o săptămână au adus telefonul uitat la aeroport Otopeni turistului care-l uitase! Acest turist pleca în Irlanda și a primit telefonul la 7 dim. În aeroport! Nu sunt toți taximetriștii la fel!!
    • Like 5
  • check icon
    În Bucureşti din cauza monopolului COTAR ,al ,,managementului" dus de acestă gaşcă și al tarifului de 1,39/km de care s-au bucurat toți bucureştenii vreme de nouă ani,la Sofia e aprox 2lei/km , sa făcut o selecție negativă printre soferi ,au supraviețuit cei cu abilități în a se descurca astfel avem servicii de tot rahatul dar e adevărat şi foarte ieftin,cel mai mic preț din UE de altfel cam aşa stau lucrurile în toate domeniile ,ieftin şi prost.
    • Like 4
    • @
      0,79 leva /km în Sofia, ok taxy se numește firma. De unde 2 lei km? + toate mașinile sunt Kia
      • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult
sound-bars icon