Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Tranziția către mașinile electrice, departe de a fi atât de ușoară și rapidă pe cât sperau producătorii și guvernele

masina electrica - incarcare

Foto: Paul Bradbury / Caia Image / Profimedia

În ultima perioadă am citit mai mult despre mașinile electrice, iar concluzia care mi-a sărit în față este că 2023 a fost un an cu multe dileme.

Pe scurt, tranziția către mașinile electrice nu este atât de ușoară și de rapidă pe cât sperau producătorii și guvernele. Înainte de 2023, producătorii auto se pregăteau să investească 1,2 trilioane de dolari până în 2030 pentru a transforma vehiculele electrice din produse de nișă în modele de masă, multe dintre ele cu baterii și software dezvoltate intern.

Însă, pe măsură ce se încheie anul, producătorii auto tradiționali, precum și Tesla, Rivian și alte startup-uri din domeniul vehiculelor electrice își reduc investițiile și își revizuiesc strategiile de produs, potrivit unei analize Reuters de la începutul lunii decembrie.

Constructorii auto tradiționali fac apel la factorii de decizie politică pentru mai mult ajutor pentru a compensa costurile ridicate ale tranziției la vehiculele electrice, pe lângă miliardele de dolari deja pompate în subvențiile pentru vehiculele electrice. 

 Motivul? Faptul că cererea consumatorilor pentru vehicule electrice este în creștere la nivel mondial. Numai că, în ciuda acestui fapt, trecerea populației de masă la mașini electrice nu se produce atât de rapid pe cât anticipau directorii din industrie, în special din SUA.

- În plus, ratele ridicate ale dobânzilor au făcut ca multe mașini electrice să fie inaccesibile pentru consumatorii cu venituri medii. Mai mult, lipsa unei infrastructuri de încărcare este un obstacol în calea cumpărătorilor obișnuiți să adauge sute de kilometri la autonomia de condus pe benzină în doar câteva minute.

- Unele voci din industrie spun că vehiculele electrice vor fi viitorul afacerii cu autoturisme, dar, din cauza preocupărilor consumatorilor legate de preț și de încărcare, în următorii trei, patru ani, lucrurile vor fi agitate în această industrie.

- Iar marii jucători din industria auto au dat deja semnalul că își vor decala obiectivele de a trece la flote complet electrice până la mijlocul deceniului următor. „Ne vom adapta în funcție de unde se află clienții”, a declarat Mary Barra, CEO-ul General Motors, la începutul lunii decembrie, la Detroit Automotive Press Association, când a fost întrebată dacă GM își mai propune să fie complet electrică până în 2035.

- În China, Europa și SUA (principalele piețe de mașini electrice) cererea de vehicule electrice crește în continuare mai rapid decât cererea de vehicule în general. Datele citate de World Economic Forum arată că producția globală de mașini electrice este pe cale să se tripleze până în 2030, ajungând la 33,4 milioane de vehicule, aproximativ o treime din producția totală.

- O mare parte din această creștere va avea loc în China, unde subvențiile guvernamentale și un război al prețurilor condus de liderul pieței chineze de EV-uri BYD și Tesla fac ca EV-urile să fie mai accesibile decât vehiculele cu combustie, potrivit unei analize realizate de JATO Dynamics și citată de AutoForecast Solutions.

- În America de Nord, producția de vehicule electrice cu baterii ar putea crește de șase ori, ajungând la aproape 7 milioane de vehicule până în 2030. Această cifră este echivalentă cu aproximativ 40% din piața americană preconizată, dar este mult sub nivelul obiectivelor administrației Biden.

  În tot acest context, directorii din industrie fac lobby pe lângă administrația Biden pentru a renunța la normele privind emisiile care cer efectiv ca vehiculele electrice să reprezinte două treimi din vânzările de vehicule noi din SUA până în 2032.

- Privind în perspectivă, directorii din industrie își exprimă două îngrijorări cu privire la provocarea de a extinde piața vehiculelor electrice dincolo de pionierii aventuroși ai tehnologiei: accesibilitatea și accesul la încărcare.

- Ritmul lent de dezvoltare a infrastructurii de încărcare a forțat marii producători auto tradiționali să încheie în acest an acorduri cu Tesla pentru a permite cumpărătorilor de vehicule electrice să utilizeze rețeaua Supercharger a Tesla, ceea ce a reprezentat o lovitură competitivă pentru Tesla. Vocile din industrie spun că capitularea constructorilor de automobile în fața standardului (Tesla) este un semnal clar că își dau seama că cererea este frânată de temerile legate de încărcare.

- „Accesibilitatea” este un cod al industriei pentru a convinge consumatorii obișnuiți, cu venituri medii, să plătească suficient pentru un vehicul electric pentru a acoperi costurile de producție mai mari și a obține totuși un profit. Pentru majoritatea producătorilor auto tradiționali, acest lucru s-a dovedit până acum imposibil.

- O altă analiză Reuters, publicată în 6 decembrie, arăta că vânzările tot mai mari de mașini electrice din ultimii ani au determinat specialiștii în domeniu să accelereze în prognoze momentul în care consumul mondial de petrol va atinge un nivel maxim, deoarece, potrivit experților din industrie, subvențiile publice și tehnologia îmbunătățită îi ajută pe consumatori să depășească prețurile de achiziție, uneori exorbitante, ale mașinilor alimentate cu baterii. 

- Agenția Internațională pentru Energie a transmis recent că se așteaptă ca consumul mondial de petrol să atingă apogeul la sfârșitul acestui deceniu, la 103 milioane de barili pe zi, după ce a făcut ajustări regulate față de prognoza sa din 2017, care prevedea un vârf de aproape 105 milioane de bpd în 2040.

- Experții Agenției Internaționale pentru Energie spun că schimbătorul de joc a fost sprijinul politic pentru trecerea la electrificare, ceea ce a redus destul de substanțial cererea de petrol din sectorul transporturilor, care a fost motorul principal al creșterii cererii globale de petrol.

- Gigantul petrolier BP și-a devansat previziunile privind vârful cererii de petrol la nivel mondial, în timp ce guvernele Statelor Unite și Chinei (cei mai mari consumatori de petrol din lume) și-au redus previziunile privind consumul intern. 

Transporturile sunt responsabile pentru aproximativ 60% din cererea mondială de petrol, doar Statele Unite fiind responsabile pentru aproximativ 10%, potrivit AIE. Această pondere ar trebui să scadă, deoarece AIE se așteaptă ca mașinile electrice să elimine aproximativ 5 milioane de barili pe zi din cererea mondială de petrol până în 2030.

- Vânzările globale de mașini electrice reprezintă în prezent aproximativ 13% din totalul vânzărilor de mașini și este posibil să crească până la 40%-45% din piață până la sfârșitul deceniului. De altfel, măsurile privind încălzirea globală sprijină industria mașinilor electrice.

- Acest lucru se datorează unei combinații de standarde de eficiență din ce în ce mai stricte și de subvenții introduse de diverse guverne din întreaga lume după Acordul de la Paris din 2015 pentru a limita încălzirea globală la 1,5 grade Celsius peste temperaturile din perioada preindustrială.

- Rata de adoptare a viitoarelor mașinilor electrice va depinde în mare măsură de prețuri și de disponibilitatea stațiilor de încărcare, potrivit experților din industrie. Iar China are un avantaj la ambele capitole.

- Mașina electrică de calitate medie din China costa 31.165 de euro la jumătatea anului 2023, potrivit firmei britanice de cercetare JATO Dynamics. Cel mai ieftin EV din China era cu 8% mai ieftin decât cea mai ieftină mașină echivalentă pe benzină, a constatat JATO. Acest lucru se datorează subvențiilor guvernamentale masive și disponibilității ușoare a pământurilor rare, care sunt cruciale în producția de mașini electrice.

- Mașinile electrice dețin aproximativ un sfert din piața din China, iar Beijingul este așteptat să conducă creșterea globală.

- În Statele Unite, în schimb, prețul mediu pentru o mașină electrică este de peste 53.000 de dolari, potrivit companiei de cercetare în domeniul auto Kelley Blue Book, cu aproximativ 5.000 de dolari mai mult decât o mașină pe benzină. De asemenea, Statele Unite se află mult în urma Chinei în ceea ce privește numărul total de stații publice de încărcare.

- O carte albă finanțată de industrie și publicată în octombrie de Electrification Institute a menționat că Statele Unite au aproximativ 52.000 de stații publice de încărcare, Europa aproximativ 400.000, iar China aproximativ 1,2 milioane.

Chiar și așa, se preconizează că mașinile electrice vor crește până la 50% din înmatriculările de mașini noi din SUA până în 2030, potrivit AIE, deoarece șoferii sunt atrași de tehnologia în curs de îmbunătățire, de prețurile în scădere și de perspectiva de a evita prețurile volatile de la pompele de benzină.

- „Schimbările de pe plan politic ar putea întârzia tranziția”, a declarat Petropoulos de la IEA, referindu-se la preocupările unor producători de mașinile electrice, care se tem că alegerile de anul viitor din SUA ar putea duce la un nou set de politici. „Dar, în cele din urmă, tranziția are loc acum”, spun vocile din industrie.

- În tot acest context, UE cere încărcătoare rapide pentru mașinile electrice la fiecare 60 de kilometri de drum, dar timpul mediu pentru obținerea autorizației unei stații de încărcare a crescut la 2 ani. Concret, birocrația împiedică progresul către un transport mai ecologic în UE.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • RazvanP check icon
    Orice soluție tehnică a ajuns să se impună prin propriile merite, nu prin decizii politice arbitrare...
    • Like 2
  • Serban check icon
    Nu autoturismele cu acumulatoare de laptop sunt viitorul - suntem intr-o etapa similara cu cea de acum 130 de ani cand s-au pus motoare cu combustie interna in locul cailor trasurilor . E o etapa de tranzitie; viitorul transporturilor va fi in principal cu o schimbare fundamentala a mijloacelor de transport si a modului de efectuare a transporturilor, altfel, daca se continua cu variantele de acum, ne vom alege cu o super-retea de drumuri blocate cu masini electrice !
    • Like 3
    • @ Serban
      Rezolvarea este foarte simplă: transport public pentru mase și taxe zdrobitoare pentru cine vrea să utilizeze un autovehicul personal. Astfel, drumurile se vor elibera, treptat-treptat, pe măsură ce taxele vor crește peste o limita insuportabilă pentru majoritatea indivizilor.
      Unele măsuri încep deja să se vadă: cine vrea să aibă loc de parcare asigurat în București, 24/24, timp de o lună, trebuie să scoată din buzunar aprox. 900 de lei. Și ăsta este abia începutul.
      • Like 2
    • @ Andrei Tarlea
      Mihai check icon
      Nu e o solutie cat timp lumea are drept de vot si nu va accepta limitarea libertatii fundamentale de a se deplasa. In plus taxele mari vor distruge industria auto si dupa ea va veni turismul local, mai ales micile pensiuni. Desi institutiile europene au inceput sa priceapa unele lucruri si o lasa mai moale tot se vor trezi cu surpize in parlamentul european dupa alegerile de la anul. Prea au luat avant tot felul de ineptii pentru a trece la utopia electrica, care pe langa costuri este si mai nociva pentru mediu fata de ceea ce avem acum. Pana la urma hidrogenul si carburantii sintetici produsi cu energie regenerabila sunt viitorul, restul e pierdere de timp, de bani si cauzator de poluare. Singurii care vor profita sunt chinezii carora nu le pasa de poluare iar europenii vor cumpara produsele lor dupa ce isi vor ucide industria dar vor clama ca nu polueaza, ipocrizia si green washing-ul fiind la
      ordinea zilei.
      • Like 2
    • @ Mihai
      De acord că celulele de hidrogen sunt viitorul. Dar tehnologia nu este încă pusă la punct. Până atunci vom asista la lupta magnaților petrolului cu cei care dețin mari zăcăminte de litiu/pământuri rare din care sunt fabricate bateriile mașinilor electrice (ambele tehnologii fiind poluante, fie în procesul de utilizare - petrolul, fie în cel de producție - electric).
      • Like 1
    • @ Andrei Tarlea
      RazvanP check icon
      Gen Albania lui Enver Hohxa...
      Curat democratic!
      • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult