Foto: Paul Bradbury / Caia Image / Profimedia
În ultima perioadă am citit mai mult despre mașinile electrice, iar concluzia care mi-a sărit în față este că 2023 a fost un an cu multe dileme.
Pe scurt, tranziția către mașinile electrice nu este atât de ușoară și de rapidă pe cât sperau producătorii și guvernele. Înainte de 2023, producătorii auto se pregăteau să investească 1,2 trilioane de dolari până în 2030 pentru a transforma vehiculele electrice din produse de nișă în modele de masă, multe dintre ele cu baterii și software dezvoltate intern.
Însă, pe măsură ce se încheie anul, producătorii auto tradiționali, precum și Tesla, Rivian și alte startup-uri din domeniul vehiculelor electrice își reduc investițiile și își revizuiesc strategiile de produs, potrivit unei analize Reuters de la începutul lunii decembrie.
Constructorii auto tradiționali fac apel la factorii de decizie politică pentru mai mult ajutor pentru a compensa costurile ridicate ale tranziției la vehiculele electrice, pe lângă miliardele de dolari deja pompate în subvențiile pentru vehiculele electrice.
Motivul? Faptul că cererea consumatorilor pentru vehicule electrice este în creștere la nivel mondial. Numai că, în ciuda acestui fapt, trecerea populației de masă la mașini electrice nu se produce atât de rapid pe cât anticipau directorii din industrie, în special din SUA.
- În plus, ratele ridicate ale dobânzilor au făcut ca multe mașini electrice să fie inaccesibile pentru consumatorii cu venituri medii. Mai mult, lipsa unei infrastructuri de încărcare este un obstacol în calea cumpărătorilor obișnuiți să adauge sute de kilometri la autonomia de condus pe benzină în doar câteva minute.
- Unele voci din industrie spun că vehiculele electrice vor fi viitorul afacerii cu autoturisme, dar, din cauza preocupărilor consumatorilor legate de preț și de încărcare, în următorii trei, patru ani, lucrurile vor fi agitate în această industrie.
- Iar marii jucători din industria auto au dat deja semnalul că își vor decala obiectivele de a trece la flote complet electrice până la mijlocul deceniului următor. „Ne vom adapta în funcție de unde se află clienții”, a declarat Mary Barra, CEO-ul General Motors, la începutul lunii decembrie, la Detroit Automotive Press Association, când a fost întrebată dacă GM își mai propune să fie complet electrică până în 2035.
- În China, Europa și SUA (principalele piețe de mașini electrice) cererea de vehicule electrice crește în continuare mai rapid decât cererea de vehicule în general. Datele citate de World Economic Forum arată că producția globală de mașini electrice este pe cale să se tripleze până în 2030, ajungând la 33,4 milioane de vehicule, aproximativ o treime din producția totală.
- O mare parte din această creștere va avea loc în China, unde subvențiile guvernamentale și un război al prețurilor condus de liderul pieței chineze de EV-uri BYD și Tesla fac ca EV-urile să fie mai accesibile decât vehiculele cu combustie, potrivit unei analize realizate de JATO Dynamics și citată de AutoForecast Solutions.
- În America de Nord, producția de vehicule electrice cu baterii ar putea crește de șase ori, ajungând la aproape 7 milioane de vehicule până în 2030. Această cifră este echivalentă cu aproximativ 40% din piața americană preconizată, dar este mult sub nivelul obiectivelor administrației Biden.
În tot acest context, directorii din industrie fac lobby pe lângă administrația Biden pentru a renunța la normele privind emisiile care cer efectiv ca vehiculele electrice să reprezinte două treimi din vânzările de vehicule noi din SUA până în 2032.
- Privind în perspectivă, directorii din industrie își exprimă două îngrijorări cu privire la provocarea de a extinde piața vehiculelor electrice dincolo de pionierii aventuroși ai tehnologiei: accesibilitatea și accesul la încărcare.
- Ritmul lent de dezvoltare a infrastructurii de încărcare a forțat marii producători auto tradiționali să încheie în acest an acorduri cu Tesla pentru a permite cumpărătorilor de vehicule electrice să utilizeze rețeaua Supercharger a Tesla, ceea ce a reprezentat o lovitură competitivă pentru Tesla. Vocile din industrie spun că capitularea constructorilor de automobile în fața standardului (Tesla) este un semnal clar că își dau seama că cererea este frânată de temerile legate de încărcare.
- „Accesibilitatea” este un cod al industriei pentru a convinge consumatorii obișnuiți, cu venituri medii, să plătească suficient pentru un vehicul electric pentru a acoperi costurile de producție mai mari și a obține totuși un profit. Pentru majoritatea producătorilor auto tradiționali, acest lucru s-a dovedit până acum imposibil.
- O altă analiză Reuters, publicată în 6 decembrie, arăta că vânzările tot mai mari de mașini electrice din ultimii ani au determinat specialiștii în domeniu să accelereze în prognoze momentul în care consumul mondial de petrol va atinge un nivel maxim, deoarece, potrivit experților din industrie, subvențiile publice și tehnologia îmbunătățită îi ajută pe consumatori să depășească prețurile de achiziție, uneori exorbitante, ale mașinilor alimentate cu baterii.
- Agenția Internațională pentru Energie a transmis recent că se așteaptă ca consumul mondial de petrol să atingă apogeul la sfârșitul acestui deceniu, la 103 milioane de barili pe zi, după ce a făcut ajustări regulate față de prognoza sa din 2017, care prevedea un vârf de aproape 105 milioane de bpd în 2040.
- Experții Agenției Internaționale pentru Energie spun că schimbătorul de joc a fost sprijinul politic pentru trecerea la electrificare, ceea ce a redus destul de substanțial cererea de petrol din sectorul transporturilor, care a fost motorul principal al creșterii cererii globale de petrol.
- Gigantul petrolier BP și-a devansat previziunile privind vârful cererii de petrol la nivel mondial, în timp ce guvernele Statelor Unite și Chinei (cei mai mari consumatori de petrol din lume) și-au redus previziunile privind consumul intern.
Transporturile sunt responsabile pentru aproximativ 60% din cererea mondială de petrol, doar Statele Unite fiind responsabile pentru aproximativ 10%, potrivit AIE. Această pondere ar trebui să scadă, deoarece AIE se așteaptă ca mașinile electrice să elimine aproximativ 5 milioane de barili pe zi din cererea mondială de petrol până în 2030.
- Vânzările globale de mașini electrice reprezintă în prezent aproximativ 13% din totalul vânzărilor de mașini și este posibil să crească până la 40%-45% din piață până la sfârșitul deceniului. De altfel, măsurile privind încălzirea globală sprijină industria mașinilor electrice.
- Acest lucru se datorează unei combinații de standarde de eficiență din ce în ce mai stricte și de subvenții introduse de diverse guverne din întreaga lume după Acordul de la Paris din 2015 pentru a limita încălzirea globală la 1,5 grade Celsius peste temperaturile din perioada preindustrială.
- Rata de adoptare a viitoarelor mașinilor electrice va depinde în mare măsură de prețuri și de disponibilitatea stațiilor de încărcare, potrivit experților din industrie. Iar China are un avantaj la ambele capitole.
- Mașina electrică de calitate medie din China costa 31.165 de euro la jumătatea anului 2023, potrivit firmei britanice de cercetare JATO Dynamics. Cel mai ieftin EV din China era cu 8% mai ieftin decât cea mai ieftină mașină echivalentă pe benzină, a constatat JATO. Acest lucru se datorează subvențiilor guvernamentale masive și disponibilității ușoare a pământurilor rare, care sunt cruciale în producția de mașini electrice.
- Mașinile electrice dețin aproximativ un sfert din piața din China, iar Beijingul este așteptat să conducă creșterea globală.
- În Statele Unite, în schimb, prețul mediu pentru o mașină electrică este de peste 53.000 de dolari, potrivit companiei de cercetare în domeniul auto Kelley Blue Book, cu aproximativ 5.000 de dolari mai mult decât o mașină pe benzină. De asemenea, Statele Unite se află mult în urma Chinei în ceea ce privește numărul total de stații publice de încărcare.
- O carte albă finanțată de industrie și publicată în octombrie de Electrification Institute a menționat că Statele Unite au aproximativ 52.000 de stații publice de încărcare, Europa aproximativ 400.000, iar China aproximativ 1,2 milioane.
Chiar și așa, se preconizează că mașinile electrice vor crește până la 50% din înmatriculările de mașini noi din SUA până în 2030, potrivit AIE, deoarece șoferii sunt atrași de tehnologia în curs de îmbunătățire, de prețurile în scădere și de perspectiva de a evita prețurile volatile de la pompele de benzină.
- „Schimbările de pe plan politic ar putea întârzia tranziția”, a declarat Petropoulos de la IEA, referindu-se la preocupările unor producători de mașinile electrice, care se tem că alegerile de anul viitor din SUA ar putea duce la un nou set de politici. „Dar, în cele din urmă, tranziția are loc acum”, spun vocile din industrie.
- În tot acest context, UE cere încărcătoare rapide pentru mașinile electrice la fiecare 60 de kilometri de drum, dar timpul mediu pentru obținerea autorizației unei stații de încărcare a crescut la 2 ani. Concret, birocrația împiedică progresul către un transport mai ecologic în UE.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Unele măsuri încep deja să se vadă: cine vrea să aibă loc de parcare asigurat în București, 24/24, timp de o lună, trebuie să scoată din buzunar aprox. 900 de lei. Și ăsta este abia începutul.
ordinea zilei.
Curat democratic!