Foto: Inquam Photos
Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a anunțat sâmbătă că declanșează procedura legală pentru evaluarea activității manageriale desfășurată de către procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Augustin Lazăr. Este un prim pas făcut înspre revocarea din funcție a procurorului general.
„Preambul: În urmă cu câteva săptămâni afirmam faptul că vine vremea când fiecare trebuie evaluat. În urmă cu câteva luni apreciam disponibilitatea procurorului general al PÎCCJ pentru desecretizarea Protocolului din 2009. Zilele acestea aflăm că în realitate a fost "desecretizat" un protocol "abrogat" încă din 2016. Aceasta deoarece, potrivit art. 27 al Protocolului din decembrie 2016, "La data intrării în vigoare a prezentului Protocol se abrogă Protocolul de cooperare între Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Serviciul Român de Informaţii pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin în domeniul securităţii naţionale nr.....din 04.02.2009". Folosirea sintagmei "se abrogă", arată şi faptul că semnatarii respectivelor Protocoale au înţeles să le confere acestora valenţe normative. Rezultatele evaluării, însoţite de eventuale propuneri, vor fi făcute publice în termen de cel mult 30 de zile", a scris Toader sâmbătă pe Facebook.
Precedenta evaluare a activității manageriale făcute de Tudorel Toader a dus la revocarea Laurei Codruța Kovesi din funcția de șef al DNA.
Reacția procurorului general: Speculațiile din spațiul public referitoare la un așa-zis mod ,,ilegal” de a acționa reprezintă o acțiune de destabilizare a Ministerului Public
Procurorul general Augustin Lazăr a reacționat printr-un comunicat postat pe pagina de Facebook a Ministerului Public:
„Colaborarea dintre Ministerul Public și Serviciul Român de Informații s-a realizat în temeiul legii, protocolul fiind doar o procedură tehnică de lucru, de cooperare între instituții cu respectarea strictă a legii.
În acest sens, doresc să subliniez faptul că toate aspectele de interes privind tema protocoalelor au fost aduse la cunoștința Consiliului Superior al Magistraturii și Ministerului de Justiție, în cursul săptămânii viitoare urmând să facem publică corespondența avută cu aceste instituții.
Opinia publică va putea constata că tema protocoalelor este una falsă și că în calitate de procuror general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție am respectat legea, am informat Consiliul Superior al Magistraturii și Ministerul de Justiție în legătură cu demersurile efectuate.
Foto: George Călin/Inquam Photos
În acest context, speculațiile din spațiul public referitoare la un așa-zis mod ,,ilegal’’, ,,subteran’’ de a acționa reprezintă în mod evident o acțiune de destabilizare a Ministerului Public.
După adoptarea Deciziei nr. 51/2016 a Curții Constituționale a României, Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 6/2016 a transferat Ministerului Public executarea supravegherii tehnice, aceasta putând fi efectuată și prin poliția judiciară sau lucrători specializați din cadrul poliției.
Articolul IV alin (1) din O.U.G. nr. 6/2016 prevede că accesul concret la sistemele tehnice ale S.R.I., în scopul executării supravegherii tehnice, se realizează prin protocoale încheiate de S.R.I. cu Ministerul Public, Ministerul Afacerilor Interne, precum și cu alte instituții în cadrul cărora își desfășoară activitatea organe de cercetare penală speciale.
În acest sens a fost încheiat protocolul nesecret care este și publicat pe site-ul Ministerului Public.
Protocolul clasificat, are ca obiect identificarea, investigarea și documentarea cu privire la faptele ce întrunesc elementele constitutive ale infracțiunilor contra securității naționale, infracțiunilor de terorism și infracțiunilor săvârșite de cadre ale S.R.I..
Serviciul Român de Informații este organul de stat specializat în domeniul informațiilor privitoare la siguranța națională a României.
Acest protocol nu și-a produs efectele fiind denunțat la data de 13.03.2017 în cotextul dezbaterilor publice privind protocoalele.
De altfel, așa cum s-a arătat, existența protocolului și inițierea demersurilor privind declasificarea acestuia au fost aduse la cunoștința ministrului justiției și de asemenea a Consiliului Superior al Magistraturii printr-o informare realizată la data de 20.03.2018.
Cele două protocoale încheiate în anul 2016 nu au fost declarate nelegale de nicio instanță, fiind prezentate în acest mod doar de o parte a mass-mediei. Reiterarea consecventă în spațiul public a dezbaterii pe tema acestor protocoale reprezintă în mod evident un nou atac la adresa Ministerului Public într-o perioadă în care sunt în curs de soluționare dosare cu o miză esențială pentru societate, respectiv Dosarul Revoluției din decembrie 1989 și Dosarul evenimentelor violente din 10/11 august 2018.
În calitate de conducător al Ministerului Public, doresc să asigur opinia publică asupra faptului că procurorii vor acționa în continuare cu fermitate și profesionalism pentru combaterea infracționalității și îndeplinirea rolului constituțional de a reprezenta interesele generale ale societății, de a apăra ordinea de drept, precum și drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor.”
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Conform legii, doar domnia sa are abilitarea legala de a-l evalua pe dl. Lazar.
Pe mine ma surprinde nu faptul ca va declansa, conform legii, procedura de evaluare, ci faptul ca a intarziat atat de mult.
Reactia furibunda a d-lui Lazar arata, in opinia mea, ca procurorul general are motivele sale sa se teama de aceasta evaluare.
Asa cum premierul are dreptul prin lege de a-si evalua echipa ministeriala, la randul sau si ministrul justitiei are dreptul si trebuie sa analizeze activitatea sefilor procuraturii.
Nicaieri in lumea civilizata Justitia nu este independenta ca sistem, ci este profund dependenta, atat ca politica judiciara cat si ca finantare, de Parlamentul si de Guvernul sau de Presedintele tarii repedtive.
Singurii cu adavarat independenti sunt judecatorii, in sensul ca ei fiind magistrati, sunt inamovibili.
In Romania exista situatia aberata si profund nociva datorata faptului ca procurorii, in loc sa fie ceea ce sunt ei in toate statele democretice, si anume functionari ai Statului, ei sunt considerti a fi magistrati precum judecatorii, cu toate privilegiile asociate.
Este demn de semnalat faptul ca in tara noastra magistratii ( judecatori plus procurori ) nu raspund in penal sau civil pentru erori sau abuzuri comise in exercitarea profesiunii.
Ati pomenit de Coreea de Nord. Poate ar fi bine sa stiti ca Kim Jong Il ( sau cum il chema pe presedintele nord-coreean ) nu si-ar putea mentine dictatura nici macar o zi, cu toata armata si politia sa secreta, fara complicitatea judecatorilor si a procurorilor care ii furnizeaza justificarile si aparenta de legalitate pentru actiunile intreprinse de sistemul represiv comunist din Coreea de Nord contra propriilor sai cetateni.
Mai pe romaneste spus, daca Kim te considera dusman, el te ancheteaza cu procurorii si te condamna cu judecatorii care ii ofera baza juridica necesara pentru aparenta de legalitate si de legitimitate pentru reprimarea salbatica a propriilor sai concetateni.
Nu e numai o persoană, e și o poziție socială în aceeași măsură. În accepțiunea general subînțeleasă a cuvântului poziția este degradantă. Pentru că sluga, într-o primă reflectare a condiției, este cel care-și subordonează acțiunile nu neapărat unui comandament obiectiv ci ordinelor altei persoane. „Slugă la dîrloagă” este individul subordonat necondiționat voinței stăpânului.
Pe de altă parte, obiectiv, fiecare dintre noi este slugă. Subordonați unor alți indivizi ori, ajunși la vârf, unui obiectiv ori unei datorii asumate. Sluga datoriei, a meseriei, scalv al vocației. Fiecărei slugi îi sunt familiare conflictele interioare, luptele cu sine însuși. Compromisuri. Cvasitotalitatea slugilor din această categorie acceptă aceste situații până în punctul, lăudabil, în care se pot privi în oglindă cu conștiința împăcată că nu au abdicat de la verticalitate, nu și-au încălcat un principiu pe care și-l definesc ca un pilon esențial existenței personale.
Dicționarul explicativ al limbii române completează prima definiție a cuvântului cu o formă arhaică de salut, expresie elocventă a subordonării docile, totale, necondiționate și voluntar asumată a slugii față de săpânul său: „Sluga Dumitale!” ori „Sluga Dumneavoastră!”. Însoțite, firește, de o adâncă plecăciune.
Recunosc că am fost ușor derutat atunci când am aflat că actualul ministru al justiției ar fi un profesionist cu reale aprecieri în mediul de unde provine. Initial eram tentat să cred că oamenii competenți într-un domeniu sunt în măsură să trăiască după un cod moral pe măsura competențelor lor (scuzați…). Ceea ce se vede, însă, din totalul acțiunilor domnului ministru de la numire până în present este o completă asumare a condiției de slugă la dârloagă. Dârloaga fiind, de bună seamă, întâi spălarea stăpânului de bube-n cap și, în subsidiar, crearea unui mediu legal confortabil găștii de infractori care roiesc, obedienți, pe orbitele aceluiași stăpân.
Mă trec două gânduri.
Atunci când își salută stăpânul dl ministru se și pleacă ori încearcă să-și păstreze iluzia de om drept ?
Al doilea, mi-e greu să-l văd pe actualul ministru revenind la ceea ce părea să fie înainte de această dregătorie, professor de drept. Oare-și imaginează cât de caldă va fi primirea pe care i-o vor face studenții?