Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Un antreprenor merge pentru o aprobare la funcționarul-Dumnezeu. „Nu a lucrat nicio zi în privat și nu-și pune problema investiției”

Oana Moraru - FB

(Foto Facebook/Oana Moraru)

Expertul educațional Oana Moraru, fondatoarea Helikon, a povestit la emisiunea „În fața ta” de la Digi24 experiența sa de a autoriza o școală privată în București. 

Moraru a spus că a făcut toate demersurile necesare, dar Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) ar fi respins de patru ori punctul de vedere ISU care spunea că imobilul nu are nevoie de aviz, pentru că înainte a fost tot școală. Într-un punct de vedere pentru Edupedu, ARACIP neagă acuzațiile și susține că școala privată nu poate începe cursurile în acest an şcolar.

„Am încercat să deschidem o școală primară privată în București, la insistența părinților. Pentru asta trebuie să mergi la o agenție (ARACIP - n.n.) care se ocupă de evaluarea procesului educativ în România și pe școli private și de stat. Entitatea îți evaluează dosarul, depui o documentație despre intențiile de a deschide o școală, o documentație tare stufoasă, cu tot cu autorizările pe spațiu, pe sănătate, ale clădirii. După care procedura spune că aștepti evaluarea, să vadă dacă respecți standardele formulate de această agentie, ARACIP. Am plătit o taxă, am semnat contract și am așteptat procedura de evaluare. Ne-au spus să așteptăm vizita în teren. La mai multe săptămâni după asta, timp în care am făcut investiții serioase, în baza materială, au trimis o notă de verificare în care spun că toate documentele sunt vizibile, încărcate în plaformă și că m-am încadrat în termenul dat de ei. Din momentul în care am primit acel email am considerat că sutem pe drumul cel bun și că pot face cealaltă parte a investiției, serioasă, în baza materială. E vorba de sume mari”, a povestit Oana Moraru la emisiunea „În fața ta”.

„Asta se întâmpla în iulie, deci aveam 7 săptămâni cu totul să declanșeze o zi de inspecție în urma căreia se face un proces verbal și se propune la ministrul Educației autorizarea școlii, prin ordin de ministru.

În aceste 7 săpămâni a fost o permanentă chestionare a documentului nostru de siguranță la incendiu, era un punct de vedere emis de ISU cum că această clădire nu are nevoie de autorizare pentru că ea e istoric școală și nu am adus niciodată modificări construcției. Școala începe luni, căutăm o soluție juridică valabilă de a funcționa în baza unei ordonanțe a aprobării tacite, din 2003 e dată ordonanța”, a spus expertul educațional. 

Oana Moraru: E un simptom al funcționarului român care e de 20 de ani în scaun și care în momentul ăsta e mai puternic decât autoritățile din minister. Pur și simplu e o hachiță personală de a-și impune discreționar părerea asupra unui document. Nici măcar asta propriu-zis nu au făcut-o, ci s-au făcut că tot trimit adrese la ISU, la IGSU, la Ministerul de Interne ca în tot acest interval eu să nu mai am timp...

Moderator: E un blocaj din partea statului la adresa școlilor private?

Moraru: Nu cred că e un blocaj la adresa...sunt multe școli private în situatii asemănătoare. Sunt multe frecușuri instituționale aberante. Dar nu cred că e un program propriu-zis de descurajare a sistemului privat. Nu am nicio dovadă să cred asta.

Moderator: Te descurajează pur și simplu prin birocrație.

Moraru: E vorba de atitudinea superioară a funcționarului român care nu a lucrat o zi în privat și care nu-și pune problema investiției dinainte și a seriozității mele. Nu a fost o joacă să deschid o școală. Investiția în școală e undeva la 80.000 de euro.

Moderator: În timpul acesta, în care încercați să aflați ce nu e bine și vă mai cereau tot felul de puncte de vedere și acte, ați stat de vorbă cu acești funcționari?

Moraru: Ne-am văzut în vreo trei audiențe. (Cum arată o asemenea audiență?). E aerul acela ne așezăm noi de o parte, voi de alta. Genul de fraze băgate ca un pumn în gură la care nu ai ce să spui, genul de afirmatie așa interpretăm noi un document.

Într-un răspuns trimis Edupedu.ro, ARACIP spune că Inspectoratul pentru Situații de Urgență a comunicat, pe 19 august, că în clădirea în care Oana Moraru vrea să deschidă școală privată în București ar fi funcționat în 2003 o instituție cu altă activitate decât cea de învățământ, caz în care este obligatorie obținerea autorizației de securitate la incendiu.

„Pe data de 30 august, d-na Moraru a prezentat un document de la IGSU, prin care acesta revine la documentul înregistrat la noi pe data de 19 august. Ca urmare, deși nu ne-a fost adresat în mod direct, am luat în considerație acest ultim document”, spune ARACIP la solicitarea Edupedu.ro.

Întrebată când va începe cursurile școala pentru care Oana Moraru a depus dosarul de evaluare, Agenția a răspuns că „Ordinul de Ministru va putea fi emis începând cu anul școlar 2020-2021 – dar, numai dacă, în urma vizitei de evaluare externă și a procedurii legale care urmează (…), se va constata îndeplinirea standardelor naționale de evaluare”.

Emisiunea „În fața ta”, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14:05.

ARACIP a transmis luni un drept la replică în urma emisiunii „În fața ta”, care a avut-o ca invitat pe Oana Moraru: 


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Da, e destul de jenanta situatia sistemului nostru de invatamant; mai ales al programei scolare, care, nu descopera valorile si aptitudinile fiecarui ins in parte,ci, dimpotriva datorita inundarii efective cu material de studiu inutil, ii ingroapa pe bietii invatacei. Imi aduc aminte cu mare regret de inutilitatea multor subiecte invatate in perioada liceului mai ales
    • Like 0
  • Problema e si ca avem o populatie care nu intelege ca initiativa privata si competitia in educatie nu pot sa aduca decat progres si o crestere a calitatii educatiei.
    • Like 2
    • @ Daniel Ardelean
      Gabi check icon
      Subscriu.
      +Like
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult