Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Un manager refuză să îi scrie o recomandare de promovare unei angajate pentru că aceasta i-a refuzat avansurile sexuale. Bullying-ul în organizații: de ce nu reușesc victimele să ceară ajutorul

bullying

Foto Getty Images

Cazurile de hărțuire și discriminare la locul de muncă nu sunt deloc rare – într-o formă sau alta, ele sunt mai prezente decât ne-ar plăcea să credem. În munca mea de consultant anti-bullying și anti-mobbing, m-am întâlnit cu astfel de situații în organizații foarte diferite ca profil și dimensiuni, ceea ce arată că nu vorbim nici de o problemă izolată, nici de una recent apărută.

Un manager refuză să îi scrie o recomandare de promovare unei angajate pentru că aceasta i-a refuzat avansurile sexuale.

Un membru al echipei nu este ținut în mod intenționat la curent cu informațiile de care are nevoie ca să își facă treaba și să pară incompetent în ochii șefului. 

Posturile restructurate din cadrul unei companii sunt decise în funcție de simpatiile managerului, nu de performanță.

Un angajat este constant ținta comentariilor umilitoare și jignirilor colegilor săi, care își etichetează comportamentul drept glume nevinovate.

Privite din exterior, astfel de situații pot părea simple: victima ar trebui să raporteze comportamentul agresiv și să ceară luarea de măsuri de la departamentele sau autoritățile competente. În realitate însă, contextul este mult mai complex și mai dificil de gestionat:

  • Persoana afectată trăiește un asalt continuu, atacuri repetate ce conduc la stres cronic ce o epuizează, alimentându-i și amplificându-i temerile, în loc să le regleze;
  • Presiunea sub care se află o îndepărtează de posibilitățile de a cere ajutor;
  • Situația se complică și mai tare când nu există un sistem clar de sprijin pentru victimă sau dovezi ale faptelor și apare astfel frica de a nu fi crezut.

Din păcate, tendința de a blama victima este una pe care o vedem adesea în societatea noastră, fiind considerată ca „fiind ea prea sensibilă, când ar trebui să fie mai nepăsătoare, mai indiferentă”. Acest lucru ține însă mai degrabă de întoarcerea responsabilității asupra victimei, în loc de blamarea agresorului și solicitarea aplicării regulilor și sancțiunilor pentru astfel de fapte. Când nu ne simțim în siguranță, când ne lipsește încrederea într-un sistem care să ne ajute și, în egală măsură, când ignorăm faptul că avem noi înșine un rol în protejarea celorlalți, vina este de cele mai multe ori atribuită tot celui mai vulnerabil.

Lipsa sprijinului și a informării adecvate, între principalele motive pentru care victimele nu pot cere ajutor

Din experiența mea, cele mai multe motive pentru care victimele ezită să vorbească despre ceea ce li se întâmplă țin de slaba informare, instabilitatea emoțională experimentată de victimă și teama repercusiunilor:

  • Din păcate, existența legislației în domeniu – nu doar în ceea ce privește discriminarea, ci legislația muncii în general – nu este cunoscută de mulți profesioniști români, indiferent de industria în care activează. Acest lucru face ca oamenii să nu recunoască ceea ce li se întâmplă ca fiind ilegal și periculos.
  • Pentru victimă, contactul cu vulnerabilitatea, mai ales cu teama că raportarea sau riposta ar putea genera un conflict și mai mare, și lipsa factorilor de protecție și sprijin (de la colegi, la prieteni sau familie) fac ca starea sa emoțională să fie afectată profund.
  • Prinse în cercul vicios al agresiunii continue, nu mai pot căuta resurse sau energia de a demasca situația de hărțuire ori discriminare cu care se confruntă.

Trebuie însă să subliniez că acestea nu sunt singurele motive pentru care victimele bullyingului nu cer ajutor. Cum spuneam mai sus, vorbim despre o dinamică destul de complexă, care vizează inclusiv martorii evenimentelor, organizația și comunitatea în ansamblu.

Martorii tăcuți și lipsa reacției

Pe lângă victime și agresori, vorbim adesea și de martori ai hărțuirii psihologice în lumea muncii. La fel ca și victimele, mulți dintre ei nu știu întotdeauna să recunoască un comportament abuziv și ilegal. În prezent însă există obligația instruirii tuturor angajaților pentru recunoașterea și semnalarea faptelor de bullying sau discriminare, așa că apar instrumente prin care aceștia să poată interveni.

  • Pe lângă slaba informare, motivul pentru care oamenii nu își sprijină sau apără colegii este și acela că le este teamă să nu devină ei înșiși ținta agresiunii (în special când este vorba de o autoritate) sau să își piardă job-ul.
  • Martorii sunt însă foarte importanți: prezența lor descurajează uneori comportamentele agresorilor, ei pot să își încurajeze colegii să raporteze incidentele, dacă aceștia nu mai reușesc să recunoască gravitatea situațiilor în care sunt puși, sau să valideze veridicitatea faptelor expuse.
  • Când însă tolerează comportamentele, chiar dacă nu participă la ele, semnalul transmis de grup este acela că este permis (chiar dacă tacit) să ne purtăm astfel unii cu alții, iar agresorul nu face nimic greșit.

Luarea de măsuri poate părea pentru multe persoane un proces complicat, cu șanse slabe de reușită, mai ales dacă se ajunge la soluționarea cazului în instanță:

  • Costurile unui proces legal sunt considerabile și dificil de susținut pe perioade îndelungate, mai ales că procedurile sau termenele de judecată pot să ajungă la ani de zile. Dacă va câștiga, victima poate recupera banii (integral sau parțial), prin cheltuielile de judecată pe care le plătește cel care pierde. Altfel, este posibil ca victima să plătească și cheltuieli de judecată.
  • Până recent, a existat o dificultate a judecătorilor de a înțelege profund traumatizarea psihică și efectele sale în situațiile de bullying sau hărțuire morală, ceea ce îngreuna dialogul din sala de judecată (de exemplu, în timp ce își rememora experiența, victima se bloca, simțindu-se copleșită de amintirile dureroase și terifiante și, prin urmare, nu mai putea explica ceea ce experimentase la locul de muncă).
  • Deși legislația a fost completată în ultimii ani, există încă nevoia unor îmbunătățiri care să simplifice procedurile legale.
  • Procedurile sunt îngreunate deseori de lipsa dovezilor pentru comportamentele abuzive.

Cum poate o victimă să ceară ajutor?

În primul rând, pentru ca o victimă a hărțuirii sau discriminării să ceară ajutor, este nevoie ca organizația din care face parte să aibă puse la punct proceduri clare și accesibile de semnalare și sprijin. Ele pot să difere ușor de la o companie la alta, însă existența și principiile lor sunt reglementate legal, deci reprezintă o obligație. Atunci când problema nu poate fi soluționată la nivel intern, există varianta depunerii unei plângeri legale la instituțiile abilitate (ITM, CNCD, ANES) sau instanța de judecată.

Dacă nu sunt luate măsuri (de stopare a atacurilor, de recunoaștere a agresiunii și sancționarea agresorului), de cele mai multe ori, ciclurile de hărțuire se încheie cu prăbușirea psihoemoțională a victimei. Afecțiunile cele mai grave includ depresia severă asociată cu ideație sau tentative suicidare, anxietate, burnout, apariția diverselor simptome psihosomatice asociate stresului cronic.

***

Cererea de ajutor și oferirea de sprijin sunt forme de curaj și responsabilitate față de sine, dar și față de comunitățile sau organizațiile din care facem parte. Fiecare dintre noi are deci un rol important în crearea mediilor sigure, unde toți membrii sunt valorizați și protejați.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult