Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Un ministru ca apa sfințită

Lucian Șova

După primele prestații ale ministrului Transporturilor, Lucian Șova, am crezut că vor urmă schimbări de amploare. În afară faptului că a transmis mesaje șocante pentru public, ministrul nu a mai făcut nimic, o strategie foarte interesantă de altfel, mult zgomot pentru nimic. Am observat că asta e linia generalizată de rezolvare a problemelor, probleme cronice și delicate, adevărate bombe cu ceas pe care ministrul le-a moștenit de la predecesorii săi. Aflat în permanență pe o lista virtuală a miniștrilor remaniabili, putem înțelege ezitarea ministrului de a se aventura în schimbări, reforme, strategii etc. În momentul de față e ca o frunză în bătaia vântului, sperând să nu se întâmple ceva catastrofal la minister și să nu-și piardă susținerea politică fragilă.

Am să mă refer la sectorul feroviar, dar de tratamentul acesta s-au bucurat toate formele de transport din subordinea ministerului. Odată cu preluarea mandatului, ministrul are o ieșire publică într-o conferință în care afirmă răspicat și amenințător că CFR-Marfă are datorii nepermis de mari la colega ei, CFR (gestionarul de infrastructură). Tot în mesajul respectiv dl. Șova ne spune că e nepermis lucrul acesta și va trece la executarea silită a debitoarei. Zis și făcut, aflăm mai târziu că CFR a pus sechestru pe un bloc de birouri al CFR-Marfă. Apoi ne spune că situația CFR-Marfă este și mai dezastruoasă în contextul anchetei privitoare la ajutorul de stat primit de aceasta cu ocazia privatizării eșuate. Dacă mai adăugăm și celelalte datorii ale CFR-Marfă, la bugetul de stat, la furnizori, înțelegem că într-adevăr situația este de fapt un butoi cu pulbere. CFR-Marfă între timp se apară spunând că are de încasat datorii de la propriii ei clienți între care enumeră inclusiv OLTCHIM. Mă scuzați, toată lumea știe că OLTCHIM a intrat în insolvență, stare în care este protejată legal în față oricărui creditor, deci suma reclamată este egală de fapt cu zero. Pentru minciuna asta Directorul General al CFR-Marfa ar trebui să-și dea demisia imediat. La un calcul simplu oricum banii de încasat nu acoperă sub nici o formă datoriile companiei. Ce mai face domnul ministru? Înlocuiește managementul de la CFR, de la CFR Călători, de la AFER. Nimic însă despre CFR-Marfă.

Ministrul continuă să transmită semnale contradictorii, participă la o nouă conferință publică unde se afișează în compania unui patron important de companie feroviară privată. Presă îl critică și interpretează gestul lui că fiind nepotrivit. Ministrul nu spune nimic. Nu înțeleg ce este atât de greu să susțină public faptul că ministerul este atât pentru companiile de stat cât și pentru cele private, dezvoltarea transportului feroviar din România se face atât cu firmele de stat cât și cu cele private. Tăcerea e de aur încă odată. 

Apoi mai citim un interviu al domnului ministru în care acesta ne spune nici mai mult nici mai puțin că datoriile CFR Marfă trebuie executate coerent, să nu omorâm găină cu ouă de aur. Serios? Adică după ce ne spune că firma a acumulat datorii nepermis de mari la gestionarul de infrastructură, peste 100 de milioane de euro, acum e găină cu ouă de aur? Între timp mai aruncă o fumigenă, au dispărut 400 de vagoane de călători. Cum e posibil așa ceva? Trăim în triunghiul Bermudelor, cum să dispară 400 de vagoane?

Putem să înțelegem toate informațiile astea transmise de domnul ministru dar în final apare o întrebare, ce facem? Care este strategia domnului ministru în ce privește CFR-Marfă? Privatizează, declară insolvența, declara falimentul. Prima varianta are șanse din ce în ce mai mici din motive lesne de înțeles, nu există clienți.

Într-un articol mai vechi din Capital se spunea că, dacă CFR-Marfă intră în insolvență, atunci intră și CFR (Infrastructură) în insolvență. Teoria era că CFR nu poate supraviețui fără finanțarea de la CFR-Marfă care reprezintă încă cel mai mare operator feroviar din România, chiar dacă a pierdut cota de 50% din piață. Întrebarea logică cu privire la acesta afirmație este: care bani ? CFR-Marfă nu plătește și nu are de unde să plătescă nici în viitor. Adică CFR (Infrastructură) își face niște planuri de dezvoltare, cum spune domnul ministru, pe niște bani pe care nu-i are și nici nu o să-i aibă.

Tot într-un articol din Capital se spune că valoare CFR-Marfă acum zece ani era de un miliard de euro. Astăzi a rămas un coș plin de datorii. Cine este responsabil pentru situația asta?

CFR-Marfă reprezintă o problemă socială gravă, încă mai sunt peste 6.000 de salariați angajați la societatea de transport. Situația este cu atât mai frustrantă deoarece colegii lor de la Călători sau Infrastructură nu sunt supuși la aceste presiuni nemeritate. Pur și simplu a fost o alegere întâmplătoare în momentul în care CFR-ul s-a divizat la ce companie să lucreze. În momentul în care la CFR-Marfă s-a înregistrat un profit important care permitea mărirea salariilor, această mărire nu s-a făcut datorită egalizării câștigurilor la cele trei companii. Astăzi salariații de la CFR-Marfă se află singuri în față catastrofei.

Amânarea rezolvării unei asemenea probleme nu face decât să afunde societatea în datorii și mai mari, valoarea companiei s-a diminuat dramatic tocmai din cauza ezitărilor și tergiversărilor.

Domnul ministru nu ne spune cum vede el rezolvarea, în afară nefericitei comparații cu o găină cu ouă de aur, nimic. Nici CFR-Călători nu stă foarte bine, subvenția de la stat vine greu sau nu vine deloc. Nici despre asta nu ne spune domnul ministru nimic. Cine va achita toate aceste datorii? Există bani la buget în condițiile în care la ultima rectificare s-au luat bani de la Ministerul Transporturilor? Ce părere are despre Statutul Feroviar? Îmi pare rău însă bilanțul la 6 luni nu a spus nimic despre problemele astea, doar considerații generale fără direcție.

Poate faptul că domnul ministru e specialist și interesat de transportul rutier este răspunsul la întrebarea de ce atâta lipsa de interes. Din punctul ăsta de vedere, avem de a face cu un ministru în pantaloni scurți. În ceea ce privește transportul feroviar, domnul ministru păstrează o discreție soră cu ignorarea. Adică cei de la CFR Infrastructură au început să le taie curentul celor de la CFR Marfă ca într-un restaurant comunist la ora închiderii, deja au pus scaunele pe masă și așteaptă plata facturii, iar clientul nu vrea să plece și nu vrea să plătescă.

Îmi pare rău să închei în felul acesta însă dacă ministrul Transporturilor nu are nicio opinie, nicio viziune, nicio soluție, ar fi mai bine să lase pe cineva care are așa ceva. În situația de față lipsa de decizie e mai rea decât o decizie proastă. Dar nu e obligatoriu să se ia o decizie proastă, se poate lua și cea mai bună decizie.

Am trimis articolul de mai sus la minister în speranța unei reacții. Nimic de peste o lună însă, totuși ministrul a dat un interviu unei agenții de presă în care a răspuns la câteva întrebări din articolul meu. Ministrul Transporturilor vorbește din ce în ce mai apăsat despre insolvență CFR-Marfă, singură soluție în momentul actual. Pe de altă parte, dacă totul rămâne la nivel declarativ situația companiei de stat se va complică dramatic, furnizorii nu o să mai livreze nimic iar activitatea societății riscă să între în blocaj complet. Vorbește despre pierderile companiei pe anul trecut, colosale. Vorbește despre datoriile companiei, imense. Spune că nu schimbă managementul, e și normal dacă intră în insolvență. Ar fi interesant de știut cine sunt creditorii principali ai CFR-Marfă.

După părerea mea participarea la târgul de logistică de la Berlin și fotografia cu toți șefii de companii semi-falimentare a fost o decizie de imagine proastă. România tocmai a apărut într-un clasament ca fiind ultima în ceea ce privește sistemul feroviar din Europa, infrastructura nu e sigură, accidentele se țin lanț, proiecte europene nu sunt, salariile sunt plătite greu, toată lumea e nemulțumită, salariați, clienți, călători. Nu era momentul să meargă la un târg de logistică despre transportul în lume unde se prezintă viziunea și perspectiva în domeniu pentru 2050 sau 2100 când noi ne aflăm încă în 1900. Dar în sfârșit e o chestiune de gust, poate a găsit ceva cumpărători pentru marfă pe care o are în desagă, niște cai slabi și morți de foame.

Nu în ultimul rând toți trebuie să înțelegem că toate găurile și pierderile astea planificate ale companiilor de stat, ale regiilor de stat, se acoperă de la buget, se acoperă din banii noștri, ai tuturor. În Franța s-a făcut un sondaj public cu privire la dorința cetățenilor de a susține pierderile de la companiile de cale ferată. Rezultatul a arătat clar că cetățenii nu mai doresc să susțină sectoare de stat ineficiente. Mai mult, în ceea ce privește conducerea companiilor de stat, demonstrația ineficientei este limpede că lumina zilei. Companiile private, românești sau străine, pe aceeași piață, în condiții chiar mai grele, pornind de la zero nu de la totul cum au pornit companiile de stat, fac profit și investesc în timp ce colegele lor din subordinea ministerului Transporturilor fac pierderi colosale. Adică eu, cetățean oarecare, de ce să accept să susțin CFR-ul numai de dragul nostalgiei când astăzi există firme care fac treaba mai bine și nu-mi cer nici un ban, mai mult, aduc bani la bugetul de stat. Alegerea e foarte simplă însă trebuie explicată și asumată.

De ce va este frică de liberalizarea completă a transportului feroviar? Scopul tuturor ar trebui să fie satisfacerea intereselor clientului, pasagerului de exemplu. Ce importantă are dacă vom călători cu trenuri CFR sau SNCF, DB, OBB etc? Pe noi ne interesează să călătorim civilizat, la prețuri corespunzătoare, în timp rezonabil și dacă nu cerem prea mult la nivel european. Deci haideți să abandonăm marotă asta cu CFR-ul firma națională strategică, bla, bla bla… Statul trebuie să rămână și să investească responsabil în infrastructură feroviară, restul sunt firme pe o piață liberă, nu fac față îmi pare rău, o firma privată ar fi închis de mult obloanele.

Am discutat și cu prietenul meu Ștefan, ziarist pe același subiect, el are o părere diferită de a mea, este mai nostalgic, își amintește de călătoriile cu trenul din copilărie. Din acest motiv înțeleg perfect că nu e ușor pentru ministrul Transporturilor să ia niște măsuri radicale, și-ar urcă în cap toți salariații, sindicate, alte relații oculte. Însă dacă domnul ministru al Transporturilor nu poate să facă mișcarea asta evidentă, justificată, iminentă trebuie să lase locul altuia care e în stare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Au disparut 400 de vagoane de calatori ? Nu au disparut sunt la operatorii privati, probabil ca vagoanele alea au trecut la fel ca balta Belina. CFR marfa are datorii, normal, din moment ce este o companie de stat iar statul habar nu are de un management cat de cat mai serios sau teoria conspiratiei: CFR marfa trebuie adus in insolventa ca sa fie preluat de "un investitor strategic" (asta cred ca e de domeniul SF-ului ).
    • Like 0
  • check icon
    In special după anii '70 căile ferate nu mai sunt rentabile ci trebuie sprijinite de stat şi asta nu numai la noi ci peste tot in lume . Avem exemplu Marii Britanii de privatizare a căilor ferate care s-a incheiat cu un dezastru statul fiind nevoit să o naționalizeze. Fără ca statul să finanțeze căile de rulare transportul pe calea ferată dispare ,nu poate fi rentabil pentru că 80% din marfă se transportă cu tir-urile aşa că ideea ,,privatizării" e ridicolă . Problema companiei a inceput cu şmenul GFR şi directorii de la CFR marfă ,acolo trebuie acționat dar cine să o facă . Şova ?
    • Like 0
  • Competenta conducatorilor de companii nu are legatura cu forma de proprietate. Iar schimbarea formei de proprietate nu aduce cu sine, automat, competenta de conducere. Asadar, problema este gresit identificata, prin urmare toata demonstratia este intre inutila si viciata - ba chiar vicioasa. Ceea ce trebuie este meritocratie. Adica selectie pe baza de competenta reala, demonstrata. Atat. Sau, nu. Nu atat. Mai mult: Marea Britanie deja a consumat experienta privatizarii cailor ferate, tot ca panaceu al ineficientei. Si?! Unde sunt cu siguranta traficului, investitiile in infrastructura feroviara si gradul de multumire al calatorilor? Sunt inapoi, la etatizare.
    • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult