Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ungaria a renunțat la plafonarea prețului la carburanți din cauza penuriei de motorină

Ungaria - pompă

Foto: Zeytun Travel Images / Alamy / Alamy / Profimedia

Guvernul de la Budapesta anunța, în noiembrie, anul trecut, că prețurile la combustibili nu pot depăși 480 forinți (1,25 dolari) pe litru.

Prețul plafonat este de circa 6,3 lei per litru de motorină, iar prețul normal este de 738 forinți per litrul de motorină, adică 9 lei.

Confruntându-se cu o creștere a prețurilor, guvernul lui Orban a impus în februarie restricții ale prețurilor alimentelor de bază, extinzând plafoanele deja instituite pentru prețul energiei, al combustibilului și al împrumuturilor ipotecare.

“Plafonarea prețurilor a funcționat, prin urmare o prelungim pentru încă trei luni”, a declarat Orban.

Măsura guvernului Viktor Orban a fost considerată una nesustenabilă economic de către specialiști. Plafonarea prețurilor la combustibili era o decizie ce putea fi încadrată în sfera populismului economic. În prezent, Ungaria a ajuns în punctul în care se confruntă cu penurie a combustibililor.

Ungaria a renunțat la plafonarea prețurilor combustibililor în urma avertismentelor dure primite de la grupul MOL. Vineri, șeful companiei MOL, cea mai mare companie petrolieră din Ungaria, a avertizat guvernul într-o ieșire publică despre iminenta penurie de motorină din țară din cauza refuzului furnizorilor de a mai vinde combustibil în această țară.

Ungaria este un importator net de petrol

De procesarea petrolului în Ungaria se ocupă în special colosul MOL. MOL folosește pentru rafinare petrol rusesc. Reprezentanții companiei s-au plâns că au nevoie de investiții semnificative și de timp pentru schimbarea tehnologiei. O analiză a Portfolio a găsit că grupul își poate continua operațiunile şi fără petrol rusesc. Dar la capacitatea de producție ar fi mult redusă. Întârzierile ar fi mari și pierderile greu reparabile, ceea ce ar avea ca rezultat o penurie de carburant.

Ungaria a ajuns în punctul în care populismul economic a fost înfrânt de legile economiei

Guvernul Ungariei a decis sâmbătă să renunțe la plafonarea prețului la carburanți pentru companii. Sunt exceptate taximetrele și mașinile agricole. De asemenea, plafonarea prețului la carburanți mai este acum valabilă doar pentru persoanele fizice care dețin un autoturism.

„Este important de precizat că guvernul poate menține prețurile carburanților plafonate la 480 de forinți pe litru pentru consumatorii cu amănuntul”. Declarația îi aparține lui Gergely Gulyas șeful de cabinet al premierului Viktor Orban.

Noile reguli au intrat în vigoare sâmbătă la prânz. În urmă cu câteva săptămâni, directorul general al companiei ungare de petrol și gaze MOL, Zsolt Hernadi, atenționa într-un interviu că plafonarea prețurilor la carburanți în Ungaria ar trebui să fie eliminată, deoarece va duce „mai devreme sau mai târziu” la penurie. Decizia guvernului de renunțare la plafonarea prețurilor este o confirmare a declarațiilor lui Zsolt Hernadi.

Zsolt Hernadi a avertizat că renunțarea treptată la prețurile plafonate este necesară pentru a asigura siguranța pe termen lung a aprovizionării cu carburanți. În prezent, grupul MOL nu mai poate continua aplicarea deciziilor guvernului privind plafonarea.

În luna martie MOL a anunțat că a ajuns să vândă în pierdere fiecare litru de la pompă. Motivul? Plafonarea prețurilor.

Articol publicat inițial pe project-e.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult