Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

Ungaria a renunțat la plafonarea prețului la carburanți din cauza penuriei de motorină

Ungaria - pompă

Foto: Zeytun Travel Images / Alamy / Alamy / Profimedia

Guvernul de la Budapesta anunța, în noiembrie, anul trecut, că prețurile la combustibili nu pot depăși 480 forinți (1,25 dolari) pe litru.

Prețul plafonat este de circa 6,3 lei per litru de motorină, iar prețul normal este de 738 forinți per litrul de motorină, adică 9 lei.

Confruntându-se cu o creștere a prețurilor, guvernul lui Orban a impus în februarie restricții ale prețurilor alimentelor de bază, extinzând plafoanele deja instituite pentru prețul energiei, al combustibilului și al împrumuturilor ipotecare.

“Plafonarea prețurilor a funcționat, prin urmare o prelungim pentru încă trei luni”, a declarat Orban.

Măsura guvernului Viktor Orban a fost considerată una nesustenabilă economic de către specialiști. Plafonarea prețurilor la combustibili era o decizie ce putea fi încadrată în sfera populismului economic. În prezent, Ungaria a ajuns în punctul în care se confruntă cu penurie a combustibililor.

Ungaria a renunțat la plafonarea prețurilor combustibililor în urma avertismentelor dure primite de la grupul MOL. Vineri, șeful companiei MOL, cea mai mare companie petrolieră din Ungaria, a avertizat guvernul într-o ieșire publică despre iminenta penurie de motorină din țară din cauza refuzului furnizorilor de a mai vinde combustibil în această țară.

Ungaria este un importator net de petrol

De procesarea petrolului în Ungaria se ocupă în special colosul MOL. MOL folosește pentru rafinare petrol rusesc. Reprezentanții companiei s-au plâns că au nevoie de investiții semnificative și de timp pentru schimbarea tehnologiei. O analiză a Portfolio a găsit că grupul își poate continua operațiunile şi fără petrol rusesc. Dar la capacitatea de producție ar fi mult redusă. Întârzierile ar fi mari și pierderile greu reparabile, ceea ce ar avea ca rezultat o penurie de carburant.

Ungaria a ajuns în punctul în care populismul economic a fost înfrânt de legile economiei

Guvernul Ungariei a decis sâmbătă să renunțe la plafonarea prețului la carburanți pentru companii. Sunt exceptate taximetrele și mașinile agricole. De asemenea, plafonarea prețului la carburanți mai este acum valabilă doar pentru persoanele fizice care dețin un autoturism.

„Este important de precizat că guvernul poate menține prețurile carburanților plafonate la 480 de forinți pe litru pentru consumatorii cu amănuntul”. Declarația îi aparține lui Gergely Gulyas șeful de cabinet al premierului Viktor Orban.

Noile reguli au intrat în vigoare sâmbătă la prânz. În urmă cu câteva săptămâni, directorul general al companiei ungare de petrol și gaze MOL, Zsolt Hernadi, atenționa într-un interviu că plafonarea prețurilor la carburanți în Ungaria ar trebui să fie eliminată, deoarece va duce „mai devreme sau mai târziu” la penurie. Decizia guvernului de renunțare la plafonarea prețurilor este o confirmare a declarațiilor lui Zsolt Hernadi.

Zsolt Hernadi a avertizat că renunțarea treptată la prețurile plafonate este necesară pentru a asigura siguranța pe termen lung a aprovizionării cu carburanți. În prezent, grupul MOL nu mai poate continua aplicarea deciziilor guvernului privind plafonarea.

În luna martie MOL a anunțat că a ajuns să vândă în pierdere fiecare litru de la pompă. Motivul? Plafonarea prețurilor.

Articol publicat inițial pe project-e.ro

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult