Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Ungaria a renunțat la plafonarea prețului la carburanți din cauza penuriei de motorină

Ungaria - pompă

Foto: Zeytun Travel Images / Alamy / Alamy / Profimedia

Guvernul de la Budapesta anunța, în noiembrie, anul trecut, că prețurile la combustibili nu pot depăși 480 forinți (1,25 dolari) pe litru.

Prețul plafonat este de circa 6,3 lei per litru de motorină, iar prețul normal este de 738 forinți per litrul de motorină, adică 9 lei.

Confruntându-se cu o creștere a prețurilor, guvernul lui Orban a impus în februarie restricții ale prețurilor alimentelor de bază, extinzând plafoanele deja instituite pentru prețul energiei, al combustibilului și al împrumuturilor ipotecare.

“Plafonarea prețurilor a funcționat, prin urmare o prelungim pentru încă trei luni”, a declarat Orban.

Măsura guvernului Viktor Orban a fost considerată una nesustenabilă economic de către specialiști. Plafonarea prețurilor la combustibili era o decizie ce putea fi încadrată în sfera populismului economic. În prezent, Ungaria a ajuns în punctul în care se confruntă cu penurie a combustibililor.

Ungaria a renunțat la plafonarea prețurilor combustibililor în urma avertismentelor dure primite de la grupul MOL. Vineri, șeful companiei MOL, cea mai mare companie petrolieră din Ungaria, a avertizat guvernul într-o ieșire publică despre iminenta penurie de motorină din țară din cauza refuzului furnizorilor de a mai vinde combustibil în această țară.

Ungaria este un importator net de petrol

De procesarea petrolului în Ungaria se ocupă în special colosul MOL. MOL folosește pentru rafinare petrol rusesc. Reprezentanții companiei s-au plâns că au nevoie de investiții semnificative și de timp pentru schimbarea tehnologiei. O analiză a Portfolio a găsit că grupul își poate continua operațiunile şi fără petrol rusesc. Dar la capacitatea de producție ar fi mult redusă. Întârzierile ar fi mari și pierderile greu reparabile, ceea ce ar avea ca rezultat o penurie de carburant.

Ungaria a ajuns în punctul în care populismul economic a fost înfrânt de legile economiei

Guvernul Ungariei a decis sâmbătă să renunțe la plafonarea prețului la carburanți pentru companii. Sunt exceptate taximetrele și mașinile agricole. De asemenea, plafonarea prețului la carburanți mai este acum valabilă doar pentru persoanele fizice care dețin un autoturism.

„Este important de precizat că guvernul poate menține prețurile carburanților plafonate la 480 de forinți pe litru pentru consumatorii cu amănuntul”. Declarația îi aparține lui Gergely Gulyas șeful de cabinet al premierului Viktor Orban.

Noile reguli au intrat în vigoare sâmbătă la prânz. În urmă cu câteva săptămâni, directorul general al companiei ungare de petrol și gaze MOL, Zsolt Hernadi, atenționa într-un interviu că plafonarea prețurilor la carburanți în Ungaria ar trebui să fie eliminată, deoarece va duce „mai devreme sau mai târziu” la penurie. Decizia guvernului de renunțare la plafonarea prețurilor este o confirmare a declarațiilor lui Zsolt Hernadi.

Zsolt Hernadi a avertizat că renunțarea treptată la prețurile plafonate este necesară pentru a asigura siguranța pe termen lung a aprovizionării cu carburanți. În prezent, grupul MOL nu mai poate continua aplicarea deciziilor guvernului privind plafonarea.

În luna martie MOL a anunțat că a ajuns să vândă în pierdere fiecare litru de la pompă. Motivul? Plafonarea prețurilor.

Articol publicat inițial pe project-e.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult