Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Ungaria a renunțat la plafonarea prețului la carburanți din cauza penuriei de motorină

Ungaria - pompă

Foto: Zeytun Travel Images / Alamy / Alamy / Profimedia

Guvernul de la Budapesta anunța, în noiembrie, anul trecut, că prețurile la combustibili nu pot depăși 480 forinți (1,25 dolari) pe litru.

Prețul plafonat este de circa 6,3 lei per litru de motorină, iar prețul normal este de 738 forinți per litrul de motorină, adică 9 lei.

Confruntându-se cu o creștere a prețurilor, guvernul lui Orban a impus în februarie restricții ale prețurilor alimentelor de bază, extinzând plafoanele deja instituite pentru prețul energiei, al combustibilului și al împrumuturilor ipotecare.

“Plafonarea prețurilor a funcționat, prin urmare o prelungim pentru încă trei luni”, a declarat Orban.

Măsura guvernului Viktor Orban a fost considerată una nesustenabilă economic de către specialiști. Plafonarea prețurilor la combustibili era o decizie ce putea fi încadrată în sfera populismului economic. În prezent, Ungaria a ajuns în punctul în care se confruntă cu penurie a combustibililor.

Ungaria a renunțat la plafonarea prețurilor combustibililor în urma avertismentelor dure primite de la grupul MOL. Vineri, șeful companiei MOL, cea mai mare companie petrolieră din Ungaria, a avertizat guvernul într-o ieșire publică despre iminenta penurie de motorină din țară din cauza refuzului furnizorilor de a mai vinde combustibil în această țară.

Ungaria este un importator net de petrol

De procesarea petrolului în Ungaria se ocupă în special colosul MOL. MOL folosește pentru rafinare petrol rusesc. Reprezentanții companiei s-au plâns că au nevoie de investiții semnificative și de timp pentru schimbarea tehnologiei. O analiză a Portfolio a găsit că grupul își poate continua operațiunile şi fără petrol rusesc. Dar la capacitatea de producție ar fi mult redusă. Întârzierile ar fi mari și pierderile greu reparabile, ceea ce ar avea ca rezultat o penurie de carburant.

Ungaria a ajuns în punctul în care populismul economic a fost înfrânt de legile economiei

Guvernul Ungariei a decis sâmbătă să renunțe la plafonarea prețului la carburanți pentru companii. Sunt exceptate taximetrele și mașinile agricole. De asemenea, plafonarea prețului la carburanți mai este acum valabilă doar pentru persoanele fizice care dețin un autoturism.

„Este important de precizat că guvernul poate menține prețurile carburanților plafonate la 480 de forinți pe litru pentru consumatorii cu amănuntul”. Declarația îi aparține lui Gergely Gulyas șeful de cabinet al premierului Viktor Orban.

Noile reguli au intrat în vigoare sâmbătă la prânz. În urmă cu câteva săptămâni, directorul general al companiei ungare de petrol și gaze MOL, Zsolt Hernadi, atenționa într-un interviu că plafonarea prețurilor la carburanți în Ungaria ar trebui să fie eliminată, deoarece va duce „mai devreme sau mai târziu” la penurie. Decizia guvernului de renunțare la plafonarea prețurilor este o confirmare a declarațiilor lui Zsolt Hernadi.

Zsolt Hernadi a avertizat că renunțarea treptată la prețurile plafonate este necesară pentru a asigura siguranța pe termen lung a aprovizionării cu carburanți. În prezent, grupul MOL nu mai poate continua aplicarea deciziilor guvernului privind plafonarea.

În luna martie MOL a anunțat că a ajuns să vândă în pierdere fiecare litru de la pompă. Motivul? Plafonarea prețurilor.

Articol publicat inițial pe project-e.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult