Satul Ditrău, jud. Harghita, 30 ianuarie 2020, o comunitate revoltată, o brutărie, un preot şi doi lucrători din Sri Lanka, veniţi în ţara noastră pentru a-şi câştiga traiul şi a-şi întreţine familiile rămase acasă.
Doi oameni ce au venit în România pentru a lucra într-o brutărie, hăituiţi de o comunitate îngrijorată că în satul Ditrău vor începe să sosească mii de imigranţi, iar efectele negative nu vor conteni să apară.
Cei doi singalezi sunt în vârstă de 22, respectiv 49 de ani şi au fost angajaţi întrucât proprietarii brutăriei nu au găsit forţă de muncă disponibilă pe piaţa locală. Este o situaţie din ce în ce mai întâlnită pe piaţa muncii din România, în condiţiile în care din ţara noastră au emigrat peste 3,5 milioane de locuitori, conform rapoartelor oficiale.
Dar nebunia nu se termină aici, pe Facebook a fost creat un grup, denumit „Vrem un Ditrău fără migranţi“.
Suntem în 2020, doi oameni au sosit în România şi muncesc cu forme legale într-o brutărie, de dimineaţa până seara. Câștigă un salariu, plătesc taxe la fel ca noi, provin dintr-o țară clasificată de către Freedom House, parțial liberă, cu un indice de 51. În același clasament, România este considerată țară liberă, cu un scor de 81.
În România ne putem exprima convingerile, fără a exista repercusiuni. În Sri Lanka, cetățenii acestei țări, nu. Dar știm ce să facem cu această libertate de exprimare, sau clasamentul respectiv ar trebui să includă și un parametru care să arate nivelul mentalității sau al urii?
Mentalitatea de Ev Mediu denotă o lipsă de omenie greu de egalat, în cazul Ditrău. Acest episod aduce aminte și de inchiziție. Preotul localității împreună cu 200 de localnici s-au strâns în curtea bisericii și apoi au mers în coloană spre primărie pentru a discuta această problemă. Cum rămâne cu „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi”? „Aproapele” nu este doar vecinul sau vecina, ci și cei doi singalezi, unul dintre ei având aceeași religie ca și preotul localității, celălalt muncitor fiind budist.
Dar de unde această ură faţă de persoane aparţinând altei culturi? În primul rând, aceasta este un efect ce apare în comunitățile ce se enclavizează mediatic, social și politic.
În momentul în care prima reacție a unei părți a comunității este cea de respingere a doi oameni despre care nu știu nimic, în afară de faptul că nu sunt europeni și vizual îți atrag atenția că nu au ochi albaștri, atunci se pune întrebarea dacă propriile rude, plecate la muncă nu la peste 6600 km depărtare de casă, ci la cel mult 2500 km, au fost întâmpinate la fel de locuitorii din Olanda, Germania, Marea Britanie, Italia sau Spania.
Vestea proastă pentru cei a căror primă reacție este cea de ură față de muncitorii de pe alte meleaguri este că aceștia din urmă vor continua să sosească în număr tot mai mare, în lipsa forței de muncă de pe piața locală și a creșterii numărului de cetățeni români care decid să părăsească țara.
„Singurul motiv pentru care am adus angajaţi din afara ţării este că nu am găsit pe piaţa locală. Noi am pus anunţuri şi în Harghita şi în afara judeţului, dar nu mai sunt, brutari se găsesc foarte greu (...) Şi ne-am decis că încercăm şi în afara ţării. Mai întâi, anul trecut, am adus un brutar din Ungaria, care este şeful brutarilor, şi acum două săptămâni au ajuns şi angajaţii din Sri Lanka, printr-o firmă de recrutare. Suntem foarte mulţumiţi de ei, sunt muncitori foarte buni, înţelegători, cinstiţi, serioşi, în două zile au învăţat etapele producţiei, lucrează la fel ca şi ceilalţi angajaţi brutari", a declarat presei Köllő Katalin, directoarea firmei care deţine fabrica.
Dar problemele se vor rezolva, primarul localității va aplana conflictul și va stinge ura revărsată din plin față de singalezi, afirmând că „Eu cred că cea mai mare problemă e dezinformarea, pentru că cei doi brutari angajați legal au fost confundanți cu imigranți. Comunitatea noastră e mai conservativă și nu prea îi acceptă pe cei care vin din afara țării, mai ales cu piele de culoare"...
Menționez încă o dată că suntem în 2020, în secolul 21 mai exact....
De ce această reacție inumană? Vorbim despre doi brutari care câștigă cinstit bani într-o țară aflată la 6600 km de propria casă, departe de propriile familii. Acești oameni au venit în România să facă pâine.
Vom învăța ceva din acest episod?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Intotdeauna manipularea pleaca de la niste idei valoroase, autentice, chiar idealuri inalte, care, incetul cu incetul sunt denaturate si deturnate spre adevaratele interese ale celor care instrumenteaza din umbra aceste fenomene.
Deci, ce avem aici?
- Avem doi oameni simpli, obisnuiti, plecati din saracia lor ca sa isi faca un ropt sau chiar sa ajute pe cei ramasi acasa.
- De cealalta parte avem o comunitate care nu ii doreste, care se opune prezentei lor in comuna si la fabrica de paine de acolo. Si o patroana care afirma ca:
"... a primit mai multe semnale de la localnici legate de faptul ca nu ar avea o problema cu muncitorii sri-lankezi, dar nu vor ca ei sa atinga painea..."(?????)
La prima vedere, situatia pare a fi una tipic legata de ura/frica unei INTREGI COMUNITATI fata de cei de alta rasa/etnie/cultura, si majoritatea oamenilor ar trage aceasta concluzie, dupa care "s-ar culca pe partea celalta", sau ar gandi si actiona in consecinta.
MARE GRESEALA!
Pentru ca, o astfel de manipulare, abil pregatita si instrumentata, ascunde multe si ar putea avea efecte la care multi nu se gandesc.
Deocamdata, SINGURA marturie care ar atesta ura populatiei este relatarea/declaratia directoarei fabricii.
Cat de veridica este relatarea directoarei fabricii citata mai sus? In conditiile in care, citez:
"...La dezbaterile de la Caminul Cultural din Ditrau au participat aproximativ 300 de persoane, cele mai multe dintre nemultumirile exprimate la microfon fiind legate de modul in care patronul fabricii de paine s-ar fi purtat cu unii dintre ei, care au fost in trecut angajati la firma respectiva, acuzand faptul ca erau tratati ca sclavi si ca nu erau platiti suficient.
Multi dintre vorbitori au respins acuzatiile de rasism la adresa locuitorilor din Ditrau, sustinand ca nu este vorba despre asa ceva..."
La aceasta ora, Europa se confrunta cu un fenomen ingrijorator, reprezentat de valuri imense de emigranti care, odata ajunsi in Europa, devin extrem de violenti, se dedau la multe fapte antisociale si, MAI ALES, fac tot posibilul SA ISI IMPUNA CULTURA LOR celor care i-au primit cu bratele deschise.
O alta cultura ar fi ceva foarte frumos daca nu ar aducxe, CUM ESTE CAZUL AICI, ideologii retrograde, primitive, sau chiar criminale de tip: femeia - sclava barbatului, eliminarea valorilor culturale occidentale, eliminarea crestinismului, etc...
In fapt, este vorba de oameni cu foarte, foarte putina educatie si care, MAI ALES, sunt lasati si chiar incurajati sa se poarte cum cred ei de cuviinta. De aproape cinci ani, informatiile si chiar filmulete cu astfel de fenimene circula pe net si sunt la indemana oricui.
Asta se suprapune cu informatiile tot mai vehiculate in mediul virtual despre un plan vechi de aproape 100 de ani:
https://adevarul.eu/genocidul-popoarelor-europene-planul.../
Mai mult decat atat, faptul ca valurile de imigranti sunt compuse, in majoritate din BARBATI TINERI, care, judecand diupa felul in care se comporta, dupa faptul cau au toti telefoane mobile bune si ca vorbesc mereu la ele, dupa care actioneaza parca la unison, ne pot duce usor cu gandul ca acestia, fata de ceilalti imigranti, sunt organizati, sunt veniti cu un scop clar si ca au toate datele unei armate sub acoperire.
Daca privim cu atentie in istorie, vom vedea cat de odioase au fost multe din faptele istorice prezentate noua ca aducatoare de progres.
Multe din ele plecate de la idei foarte frumoase, gen: "Libertate, egalitate, fraternitate..." , in numele carora au fost masacrati milioane de oameni nevinovati...
Deci, hai sa fim mai atenti la ceea ce se ascunde in spatele unei idei frumoase si umanitare...
Aici pare a fi ceva umflat mult peste ceea ce este....Si asta pentru a face sa creasca sentimentul de vinovatie al celor care sunt reticienti fata de primirea de imigranti. Reticienta indreptatita, avand in vedere informatiile privitoare la felul mai mult decat anormal si ingrijorator in care se contureaza acest fenomen in ultimii ani.
Ce face un muncitor, lucrator , angajat, om din Sri Lanka care este nemultumit de cum este tratat de un patron din Ditrau? Un patron care in afara de locul de munca ii da si locul unde sa se culce cand trebuie sa doarma? Oare isi baga picoarele si merge acasa in Sri Lanka, sau rabda ce n-a vrut sa rabde ala din Ditrau? De ce prefera un angajator din Ditrau un angajat care nu are unde sa se duca daca-l supara? Oare cine neindreptateste pe cine? Patronii care angajeaza oameni de foarte departe, de obicei din tari unde e mai rau ca in Romania, si ii „fidelizeaza” in felul asta, sau comunitatea care stie probabil ce fac unii patroni din Ditrau si este revoltata ca patronului ii iese figura intotdeauna. Inlocuiti Ditrau cu orice alta localitate din Romania.
In 1990, maghiarii din România au căpătat posibilitatea de a-și alege liderii locali și naționali din propria comunitate. Din păcate, la 30 de ani distanță, se observă că maghiarii s-au folosit de drepturile lor pentru a construi o societate paralelă, un așa-zis "stat secuiesc" în statul român. Pentru că, de fapt, aceasta este problema: etnicii maghiari din Harghita și Covasna nu trăiesc, cultural și ideologic, în România, ci în Ungaria, țara condusă de Viktor Orban, cu a sa propagandă xenofobă, anti-migranți, anti-Soroș, anti-UE etc.. Iată o serie și lucruri pe care, din păcate, nu le spune nimeni, probabil de teama să nu fie catalogat drept naționalist:
În prezent, în Harghita, toți senatorii (2) și deputații (4) sunt maghiari, membri UDMR. Primarii de comune și orașe, consilierii lor, consilierii județeni, directorii de structuri publice, funcționariatul din instituții - tot ce înseamnă slujbă la stat (excepții: Prefectura, Poliția, Armata și Biserica Ortodoxă) a ajuns sub controlul UDMR, încă de la asocierea acestei formațiuni la guvernare, în 1996. În muzee, custozii și ghizii nici nu mai știu să vorbească românește! În Harghita mai trăiesc cca. 12 procente etnici români, singurul oraș cu majoritate românească fiind Toplița. Toată această elită etnică a majorității locale (la care adăugăm și majoritatea oamenilor de afaceri, la fel de maghiari precum clienții lor) este controlată de UDMR și, pe ici, pe colo, de cele două partidulețe extemiste desprinse din UDMR.
Elita etnicilor maghiari are acces la mecanismele de putere de la Bucuresti, prin aliantele UDMR (care s-ar alia și se aliază oricând, cu oricine, dacă primeste ceva în schimb, asta și pentru că UDMR nu luptă politic cu celelalte partide, ci cu statul român). Pe lângă controlul slujbelor la stat, de la București se asigură bani, prin Departamentul pentru Relații Interetnice (condus mereu de un ungur, în prezent de dna Lacziko Enikő), pentru tot felul de manifestări culturale, publicații în limba maghiară, sărbători ș.a., inclusiv reuniuni, simpozioane și conferințe unde, adesea, primul punct pe ordinea de zi este intonarea imnului Ungariei.
Și asta nu e tot. Știați că până și Departamentul pentru Dezvoltarea Durabilă a României, din aparatul de lucru al Prim-ministrului și cu sediul la Palatul Victoria, este condus de un UDMR-ist, Laszlo Borbely? Da, a fost numit de PSD, dar actualul guvern nu se grăbește să-l schimbe. Nu mai vorbesc de CNCD, de pozițiile din Consiliul Național al Audiovizualului și din alte organisme ale statului român (inclusiv Curtea Constituțională), unde UDMR, în baza algoritmului politic de la un moment dat, și-a plantat oamenii. Dacă la nivel național UDMR a putut face acest lucru, vă dați seama cu ce mână de fier controlează cele două județe?
În acest context, mass-media națională s-a dovedit destul de puțin interesată să vadă cum funcționează comunitățile conservatoare și izolate etnico-lingvistic pe care le-au format etnicii maghiari în multe localități din Harghita și Covasna, cum e satul Ditrău. La acest mod de viață, mulți etnici maghiari au fost forțați să adere de presiunea UDMR, care controlează toate resursele și peste care nu există instanță de cenzură. Pentru presa centrală, în general, orice problemă conflictuală apărută în regiune este tratată prin prisma teoriei că vina aparține "extremiștilor de ambele părți". Ca urmare a acestei atitudini păguboase, precum și pentru că românii din regiune sunt puțini și abandonați, la propriu, de autoritățile de la București (cele locale fiind în mâna UDMR), oamenii se resemnează în anonimat sau pleacă din zonă, de exemplu la Brașov.
Sunt rare ocaziile în care comportamentul abuziv al unor lideri maghiari iese la iveală, și multe acțiuni și declarații șovine, extremiste rămân necunoscute (gen declarațiile primarului de la Sfântu Gheorghe, Covasna, care spunea într-o conferință de presă, anul trecut, că românii din zonă sunt acolo de "o sută de ani"...).
Din acest punct de vedere, incidentul de la Ditrău este mult mai important decât am putea crede. La Ditrău s-a ridicat cortina și, iată, se poate vedea cum înțeleg etnicii maghiari din România, oameni simpli dar și lideri locali precum preoții, ideea de drepturi ale omului (subiect pe care nici o altă etnie din această țară nu l-a invocat atât de des și obsesiv, după 1990, precum cea maghiară).
La Ditrău nu este vorba despre declarații politice, electorale, făcute de niște lideri UDMR de dragul voturilor (scuza des practicată de respectivii, atunci cand se sare calul...). La Ditrău avem de-a face cu credințe și convingeri profunde ale oamenilor simpli, chiar dacă exprimate dezlânat ș incoerent, cu analogii copiate din știrile panicarde ale presei budapestane aservită lui Viktor Orban.
Astfel, dacă față de majoritatea româneasă a țării maghiarii par să nu știe altceva decât să se victimizeze permanent, ca o minoritate oropsită (mai ales pentru ochii și urechile străinătății), cu totul altfel stau lucrurile atunci când statutul lor de majoritate locală este amenințat (fie doar și teoretic).
Așa se ajunge la tentativa de dictatură etnico-rasială la care suntem martori. Căci ce altceva reprezintă protestul acestor sute de oameni care vor să alunge din localitatea de 5.000 de suflete 2 (doi!) muncitori veniți legal, cu contract de muncă, de la mii de kilometri depărtate și care nu numai că nu pot, dar probabil că nici nu vor să rămână în România? Ce altceva decât rasism poate să însemne indignarea celor din Ditrău față de faptul că niște străini cu pielea maronie frământă pâinea pe care o cumpără ei, demnii reprezentanți ai "poporului superior secuiesc"?
Deocamdată, mingea este în terenul UDMR, al CNCD (curaj, d-le Asztalos!) și, nu în ultimul rând, al Bisericii Romano-Catolice. Căci dacă e cineva care ar trebui amendat și scos din satul ăla, atunci acela este popa! Doamne-ajută!
UDMR nu se luptă cu un partid sau altul ci cu statul român, perfect adevărat. De aia se și aliază cu absolut orice partid în așa-zisul interes al maghiarimii. Oare? Până la un punct da, apoi nu mai. Vâlvă, agitație, instigare. Majoritatea oamenilor obișnuiți vor doar să trăiască în liniște. Alt aspect: nu-i posibil să trăiești într-o țară și să nu știi limba. Aici au greșit toți.
Totuși eu cred că sistemul de alianțe a fost în timp unul păgubos. Nu-i de vină ăla care cere ci acela care dă ( drepturi în exces față de cele legitime stipulate de UE contra voturi pentru majoritatea parlamentară și guvernamentală ). Ca părinții care dau tableta celui mic numai să nu facă gălăgie, apoi copilul are probleme serioase. Astfel s-a dezvoltat situația pe care excelent ați analizat-o.
Rămân la părerea că și statul român e vinovat. A inchis ochii cu toate că știa de pericol, a preferat să le dea drepturi să primească susținere politică iar maghiarii să stea cuminți. Acum s-a spart buboiul, a venit plata, această situație anormală eu cred, cu potențial de agravare.
Sau mă rog, ați încercat să întrebați pe mama vreunuia dintre tinerii care au murit la Bataclan, dacă acceptă imigranți?
Este ușor să faci un paralel între temele prioritare ale alegerilor din Ungaria și situația din Ditrău. Și doar pentru că guvernul vecin a avut o poziție fermă, și a luptat pentru poziția sa. Și nu contează dacă sunt de acord sau nu această poziție. Doar că în acest timp, guvernul român, a stat în liniște, fără vreo poziție oficială. Și despre o poziție inexistentă nu se poate discuta în presă. Drept urmare în presă s-a discutat despre celălalt Orban, drept urmare a găsit mulți oameni care sunt de acord cu el. Exact ca CTP.
De ce nu puneți în discuție rolul statului român în faptul că majoritatea localităților rurale tinerii au luat calea vestului? De ce statul român aloca fonduri, pentru a aduce muncitori din alte țări, și nu alocă fonduri pentru a aduce tinerii acasă? De ce statul român nu alocă resurse pentru școli dotate, fără wc-uri în curte, pentru a asigura accesul tuturor la creșă, la servicii medicale primare în fiecare sat. De ce durează un an să scoți o autorizație de construcție, de ce trebuie să plătești taxe imense pentru a putea folosi serviciile comunale, electricitatea și gazul? De ce programa școlară continuă să predea materii fără rost și în cantități imense, în loc să învețe pe tineri să facă alegeri bune, să fie capabili de decizii etc... Și lista poate continua ore în șir, și tot am ajunge acolo, unde am ajuns cu pensia specială – au promis, au șters 12% dintre ele, într-un mod în care toate lumea știa că este praf în ochi...
Și dacă avem toate răspunsurile la aceste întrebări, putem să punem întrebarea, de ce omul din Ditrău îl ascultă pe Orban Viktor.
Nimeni nu a cerut drepturi în exces. Am cerut doar ce se cuvine. Și se cuvine că toate proprietățile confiscate de regimul comunism, prin naționalizare, sau prin declararea proprietarilor sași și maghiari ca criminali de război să fie înapoiată, dacă Biserica ortodoxă primește gratis acele bunuri, care au fost construite în comunism. Și se cuvine, ca copii mei să învețe (dacă vor) în limba lor maternă – și se cuvine să învețe să vorbească limba română, și accentul e pe să vorbească. Căci degeaba recită pe de rost pe Mircea, dacă nu îl înțelege și nu poate formula o părere cu propriile sale cuvinte. Și se cuvine, ca tribunalele din țară să nu ia locul Academiei Române sau a celei Maghiare, și să spună care cuvânt cum se traduce. Și se cuvine, ca plătitor de taxe și impozite, să am acces și drepturi exact în condițiile în care le are oricare dintre noi.
Și ca o ultimă ideea, încet încet ar trebui să vă dați seama și Dvs., ca persoane de etnie română, că aveți din ce în ce mai puține drepturi în propria Dvs. țară. Eu, ca persoană de etnie maghiară, nu pot să fiu de acord cu acest lucru.
2. Cu lista care ar putea continua ore în șir aveți perfectă dreptate.
3. nu a spus nimeni să învățați româna ca noi ci la nivel conversațional. Apropo, românii din Ținutul secuiesc știu bine maghiară. Respect reciproc și necesitate împreună. Predarea limbii române este însă necesară. Dvs o știți bine.
4. Francezii plătesc pentru lipsa de consecvență dar și pentru exhibarea unor glume ( vezi Charlie Hebdo) când știau că lezează sensibilitatea altora. Râd și de Allah și de Dumnezeul meu, nu prea merge. Nu înjuri "tu-ți morții mă-tii " pe unul care și-a pierdut recent mama.
Se tinde actualmente la limitarea imigrației fiind în principal una economică. După heirupismul umanist naiv "wir schaffen das" s-a înțeles că asta nu duce departe. Însă nici renașterea tendințelor naționaliste. Ambele popoare avem un trecut rușinos pe care e bine să ni-l asumăm ( hortiștii, legionarii).
5. V-ați gândit că în spatele lozincilor dlui Orban și a tuturor celor ca el se ascunde setea de putere? Câtă libertate mai au maghiarii din Ungaria?
6. Odinioară erați numiți frați maghiari. Statul a încurajat enclavizarea, de parcă ar fi o rezervație. Dl Marko Bela își recunoaște eșecul. Este însă și un eșec al politicii românești. Nu s-a aplecat nimeni să vă întrebe ce vă doare.
Orice populație are nevoie de apartenență. Românii nu au oferit-o așa că maghiarii și-și luat-o de la UDMR și din Ungaria, simplu.
Mi-a plăcut mult în Ținutul secuiesc, am acolo locuri de suflet. Apreciez mult ce faceți acolo cu un sprijin guvernamental mic. Am întâlnit oameni amabili, serioși, harnici, de aceea mă întristează și intrigă cele întâmplate.
Ce s-a întâmplat la Ditrău e fapt. Cu cât se înțelege cauza cu atât cresc șansele unei rezolvări.
Respect pentru curajul dvs de a vorbi deschis.
Punctul 4. Mamele tinerilor nu au fost nici caricaturiste, nici vocea oficiala a francezilor. Deci revin la ideea, ca pe baza actiunilor unor indivizi, sau grupuri de indivizi, nu se poate generaliza, stigmatiza o comunitate. Exact ca la Ditrau.
Punctul 5. Personal nu am analizat si nici nu vreau. Am eu treaba destula in Romania. Si in nici un context nu fac paralel intre situatiile dintre cele state, pana cand in ambele au destule de facut. Prima data sa facem ordine in ograda noastra, dupa aceea poate trecem si pe vecini.
Da, mainstreamul lui Orban are o influenta majora, pentru faptul ca pune pe tapet teme care intereseaza pe oameni. La noi se pun teme de dezbatere care nu au nici o influenta, fie pozitiva sau negativa, asupra omului de rand. Deci comunica aiurea.
Punctul 6. Enclavizarea este o legenda urbana. Poate, venind din alte parti, aveti o asemenea impresie. Da, infrastructura de acces in zona a fost voit neglijata, si este in continuare. Nu vorbesc de drumuri judetene, ci de caile de comunicatii terestre nationale. Poate din acest motiv. Dar in rest, este o legenda urbana creata de presa centrala. Lucrez intr-un domeniu, unde am ocazia sa ma intalnesc cu reprezentanti presei centrale, si vad diferenta de atitudine dintre experienta personala si targetele de audienta.
"De ce nu puneți în discuție rolul statului român în faptul că majoritatea localităților rurale tinerii au luat calea vestului? "
Fosta mea sotie a lucrat in presa centrala pana in 2010, coordona o retea de corespondenti locali TV din toata Romania, la o TV privata. Am caatorit cu ea prin tara, inclusiv in Harghita si Covasna, si am auzit de la jurnalisti locali din secuime cum primari UDMR recunosteau deschis, prin 2007-2008, ca au refuzat investitori straini veniti sa contruiasca fabricute si companii in orasele lor (Odorheiul Secuiesc si Miercurea Ciuc) inca de prin 1997-98, deoarece respectivii urmau sa aduca muncitori specializati din restul Romaniei (adica etnici romani) si asa ceva nu se putea accepta! Primarii respectivi erau chiar mandri cand vorbeau despre cum au reusit ei sa evite "diluarea elementului secuiesc" prin respingerea investitiilor respective, "ca sa nu vina miticii peste noi!" Nu stiu daca dvs. va suna cunoscut, dar mie imi suna a un fel de Ditrau!
Prin urmare, inainte de a acuza statul roman (si implicit majoritatea romaneasca a acestuia) ca nu a facut ceva anume pentru judetele locuite de maghiari (de parca a facut statul roman ceva pentru alte judete...) poate n-ar strica sa cercetati si sa masurati ce si cat au facut primarii alesi de dvs., etnicii maghiari, zeci de ani la rand, pentru dezvotarea regiunii in care traiti. Si nu va masurati cu ce au facut primari din Olt sau Vaslui, ci cu ce puteau sa facp edilii alesi de dvs., aflati mai la vest si cu sprijin politic stabil si constant de zeci de ani.
Sper ca realizati faptul ca nici o alta comunitate etnica sau de alt fel din Romania nu este in situatia etnicilor maghiari, respectiv nu a votat un singur partid timp de 30 de ani, cum fac secuii din 1990 si pana astazi cu UDMR. Iar relatia dintre comunitate si partidul care o reprezinta nu este nicaieri in Romania asa de puternica si stransa cum este intre comunitatea secuiasca si UDMR. Din pacate, este vorba despre acelasi UDMR care a stat umar la umar cu PSD ani de zile, spre nenorocirea acestei tari (care este si a maghiarilor transilvaneni, nu-i asa?). Acelasi UDMR care uita ca politica se face in folosul cetatenilor, nu al etniilor ;i grupurilor de influenta. Acelasi UDMR care este etern disponibil pentru aliante murdare, doar-doar ar mai ramane un pic la putere, sa-si puna sau sa-si mentina oamenii prin posturi bine platite! Acelasi UDMR care niciodata nu si-a asumat partea de vina pentru starea in care este Romania dupa ani si ani de ocazii ratate, nici macar pentru erorile de guvernare comise in anii in care UDMR fost parte la guvernare!
Nu in ultimul rand, cereti statului roman (si implicit, repet, majoritatii romanesti) sa faca mai multe in diverse domenii... Eu cred ca inainte de paiul din ochii altora, poate n-ar strica sa vedem ce se afla in proprii ochi. Si ma refer direct la dezinteresul pe care etnicii maghiari (la recomandarea UDMR?) l-au aratat fata de turul al doilea al alegerilor prezidentiale. Adica au iesit la vot in primul tur din solidaritate etnica pentru cauza pierduta (numeric vorbind) a candidatului UDMR, dar cand a fost sa dea un semnal de implicare civica, au stat acasa? De ce? Pentru ca "nimeni nu le-a cerut votul". cum spunea mai apoi dl. Hunor? Adica nimeni nu a promis ce, privilegii? ministere pentru UDMR-isti?
Pai in cazul asta, stiti care e diferenta dintre secui si teleormanenii care vin la vot pe un kil de malai si un litru de ulei? Forma de organizarea, stimate domn! Teleormanenii se vand pe persoana fizica, secuii - pe partid! Si iata unde au ajuns, si unii, si altii!
"(...) sau pe adversarul sau, care isi sapa acum groapa, si a invitat politicieni extermisti din ungaria sa spuna cu nu exista tema minoritati?"
Sunteti amabil sa clarificati?
Ei trăiesc rupți de realitate, enclavizați, într-o țară care nu îi interesează. Pentru că nici țara n-a avut interes să-i sprijine.
Dar de ce sa nu mergem pana la capat? Daca nu le place in societatea moderna, poate ar trebui ca societatea moderna sa se retraga din zona. Sa facem un gard in jurul Ditrau si acolo sa nu mai intre politie, pompieri, medici, avocati, inspectori sanitari etc.. Iar localnicii vor putea trai, dupa valorile lor, din munca lor, alungand pe cine nu le place, poate omorând cu pietre vreo femeie adulteră, arzând pe rug vrăjitoarele, spânzurând hoții (că tot scria cineva din Harghita, pe un alt site, că în regiune respectivă cea mai des întâlnită infracțiune este furtul de lemne).
La urma urmei, nu poti trai intr-o societate si sa alegi doar ce-ti convine, aka vrei să-ți fie recunoscute drepturile, dar tu sa nu le recunoști altora. Nu de alta, dar noi, ăștia cărora le place în societatea modernă, de ce am tolera la nesfârșit conservatorismul bigot și xenofob al altora?
Am postat un comentariu pe aceasta tema, sper sa îl citiți.