Subiectul vaccinării este extrem de discutat şi implică angajamente emoționale de impact major asupra populației. O lege care să delimiteze reguli clare cu privire la acest subiect este imperativă la acest moment, având în vedere că subiectul este unul de interes public național. Astfel, este salutară inițiativa executivului care aduce elemente ce contribuie semnificativ la sporirea suportului instituțional în diseminarea informațiilor cu privire la rolul vaccinurilor în rândul comunității.
Prin proiectul de Lege privind activitatea de vaccinare pus în transparență decizională de către Ministerul Sănătății este garantat și promovat interesul superior al copilului în general, iar în particular dreptul de a i se administra toate măsurile profilactice și terapeutice care determină obținerea beneficiilor maxime privind starea de sănătate.
Conform expunerii de motive care însoțește proiectul de Lege, „scopul principal al acestei legi nu este acela de a sancționa părinții sau reprezentanții legali ai copiilor, ci acela de a asigura o informare mai bună a acestora, asupra tipurilor de vaccinuri administrate, asupra beneficiilor acestora, asupra stării de sănătate a copiilor, asupra riscurilor la care se expun prin nevaccinare”.
Proiectul de Lege face distincție între patru categorii de vaccinări: obligatorii, conform calendarului național de vaccinare; pentru situații speciale, însemnând situații epidemiologice care implică vaccinarea ca măsură de intervenție; pentru grupe populaționale la risc; și recomandate. Cu toate acestea, textul actului normativ propus este, în forma sa actuală, neclar în ceea ce privește condițiile şi consecințele obligativității vaccinării.
Ceea ce reiese din forma actuală a proiectului de Lege este că vaccinarea copilului constituie responsabilitatea părintelui pentru asigurarea stării de sănătate a copilului. În plus, părinții şi reprezentanții legali au responsabilitatea şi obligația de a asigura prezentarea copilului la medicul de familie/furnizorul de servicii medicale pentru realizarea vaccinărilor complete obligatorii corespunzătoare vârstei. Așadar, vaccinarea conform calendarului național de vaccinare este obligatorie, cu atât mai mult cu cât excepțiile de la această regulă sunt prevăzute expres în cuprinsul proiectului de Lege, anume:
* Cazul în care copilul are contraindicație definitivă la un anumit vaccin sau la toate vaccinurile, fiind necesară eliberarea unei adeverințe în acest sens;
* Cazul în care părintele sau reprezentantul legal al copilului refuză, în scris, vaccinarea copilului – în această ipoteză, părintele sau reprezentantul legal nu este exonerat de răspunderea cu privire la asigurarea sănătății copilului în cazul care lipsa vaccinării determină apariția unor repercusiuni asupra sănătății copilului. Cu toate acestea, este neclar în ce măsură părintele sau reprezentantul legal va răspunde pentru simplul refuz al vaccinării copilului în absența unor urmări negative asupra sănătății acestora ca rezultat al nevaccinării. Lipsa de claritate decurge din existența unor prevederi legale care stabilesc în mod specific competența Comisiei Județene (a Municipiului București) de Vaccinare de a sesiza organismele competente cu privire la „neglijarea medicală” şi „încălcarea dreptului copilului de către părinți” sau cu privire la săvârșirea de către părinți sau reprezentanți legali a infracțiunii de rele tratamente aplicabile minorului, pentru cazurile în care până la vârsta de 18 luni, respectiv 3 ani, copiii nu au parcurs cu succes etapa vaccinării obligatorii. Finalitatea unor astfel de sesizări poate consta în sancțiuni cu privire la autoritatea şi drepturile părintești, sau chiar cu închisoare de la 3 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi. Având în vedere gravitatea unor astfel de consecințe, se impune clarificarea procedurilor aplicabile şi, mai ales, a elementelor constitutive ale infracțiunii – Poate fi demarată urmărirea penală doar prin simpla ajungere a minorului la vârsta de 3 ani fără vaccinarea corespunzătoare sau este obligatoriu ca minorul să fi suferit consecințe negative ca urmare a vaccinării?
Lipsa vaccinării conform calendarului național de vaccinare are consecința imposibilității înscrierii copilului într-o colectivitate de învățământ sau într-o colectivitate din serviciile de zi, cu impunerea obligației asupra părintelui sau reprezentantului legal de a-și înscrie copilul în cadrul unui program de recuperare pentru antigenele vaccinale obligatorii sau de a prezenta adeverința contraindicațiilor medicale definitive, în cazul în care obligația de vaccinare nu a fost îndeplinită.
Pentru situația în care calendarul de recuperare nu este urmat, sunt prevăzute o serie de consecințe la nivelul părinților menite să asigure informarea completă a acestora, precum şi consilierea lor cu privire la efectuarea vaccinărilor. Astfel, Comisia Județeană (a Municipiului București) de Vaccinare (i) convoacă, în vederea consilierii, părinții care nu se prezintă cu copilul la vaccinare sau care refuză vaccinarea; (ii) ia în evidență copilul nevaccinat, consiliază părinții cel puțin odată la 3 luni, stabilește un plan de recuperare și monitorizează cazul până la administrarea tuturor vaccinurilor corespunzătoare vârstei; (iii) propune un calendar de recuperare, după analiza cazului, pentru antigenele obligatorii posibile a fi administrate în conformitate cu vârsta, în cazul oricărui copil nevaccinat sau incomplet vaccinat; (iv) sesizează persoanele și organele relevante în cazul copilului înscris într-o colectivitatea de învățământ care nu a încheiat schema de recuperare propusă în termen de un an, respectiv în cazul copilului care nu a început sau a întrerupt schema privind vaccinurile obligatorii. Nu se prevăd însă consecințe directe asupra copilului, nici în ceea ce privește impunerea excluderii din colectivitatea de învățământ sau din colectivitatea din serviciile de zi în ipoteza nerespectării calendarului de recuperare, şi nici impunerea vaccinării în cazul în care părintele sau reprezentantul legal se împotrivește.
În concluzie, este limpede că atât litera, cât şi spiritul proiectului de Lege urmăresc şi încurajează o informare corespunzătoare a populației cu privire la impactul vaccinării asupra sănătății publice. Având, totuși, în vedere consecințele de mare impact asupra părinților şi reprezentanților legali, în lipsa unor proceduri şi condiții clare, este dincolo de orice dubiu că proiectul de Lege actual poate fi şi trebuie îmbunătățit, pentru a putea adresa acest subiect de importanță majoră şi, în același timp, sensibil precum vaccinarea.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
N-au trecut încă 200 de ani de când medicii tratau boli luând sânge pacienților, și toți boiii luau tratamentul ăsta drept bun. Ce te face să crezi că acum n-o pot da în bară, ai impresia că au devenit perfecți?
Riscuri exista si in administrarea oricarui alt medicament, oricat de "banal" ar fi el; riscuri exista si in aplicarea oricarei proceduri medicale sau chirurgicale; ce facem , de exemplu nu ne mai operam de apendicita acuta pentru ca exista si riscuri date de operatie si anestezie, inclusiv decesul ?
Eu cred ca cel mai bine este ca, intr-o problema de stricta specialitate, cum este un set de vaccinari, fie ele si obligatorii, sa acordam incredere, nu politicienilor, ci medicilor.
Daca veti rasfoi o carte despre istoria medicinei, va veti ingrozi: in urma cu mai putin de 100 de ani, in fiecare an mureau zeci de milioane de oameni din cauza varicelei, a variolei, a poliomielitei sau a difteriei. Descoperirea vaccinurilor pentru a aceste boli a insemnat un progres epocal in evolutia umanitatii, permitand eradicarea, in lumea civilizata, a acestor maladii infioratoare. Aceste boli se se mai intalnesc in zillele noastre doar in Africa si in unele tari asiatice subdezvoltate, unde nu exista bani pentru vaccinarea populatiei.
Din pacate, in lipsa vaccinului specific sau ca urmare a refuzului unor parinti de a accepta vacinarea copiilor lor, au reaparut si in tara noastra epidemiile de varicela, cauzand inclusiv moartea unor copii.
Evident ca nu putem sa nu fim constienti de existenta interesele financiare ale firmelor farmaceutice, dar nu putem nega o realitate, si anume ca lipsa vaccinarii expune TOTI copiii nostri la riscuri uriase, inclusiv riscul decesului. Doar un medic poate decide, in cazul particular al unui copil, abstentia de la vaccinare. Noi ne putem da cu parerea, insa este bine sa-i lasam pe specialisti sa decida.
Înțelegi?
E ca și cum eu aș zice că o firmă privată știe mai bine ce e mai bine pentru ea, iar tu ai veni ca Ceaușescu și ai zice că nu, statul socialist știe mai bine decât respectiva firmă privată ce e mai bine pentru ea și pentru toată lumea...
Înțelegi?
E ca și cum eu aș zice că o firmă privată știe mai bine ce e mai bine pentru ea, iar tu ai veni ca Ceaușescu și ai zice că nu, statul socialist știe mai bine decât respectiva firmă privată ce e mai bine pentru ea și pentru toată lumea...
Statutul de parinte nu-ti confera si competenta in bolile infectioase. Evident ca atat pacientii cat si apartinatorii, inclusiv parintii copiilor, trebuie sa aiba dreptul sa accepte sau sa refuze unele tratamente sau proceduri teraputice in deplina cunostinta de cauza ( este ceea ce medicii numesc "consimtamantul informat" si care se practica de multi ani si in Romania ).
Ca sa merg in logica dvs, probabil ca in Occident Ceausescu este la mare cinste, pentru ca in toata lumea civilizata exista un set de vaccinari obligatorii pentru toata populatia.
In Africa si in unele tari subdezvoltate din Asia, probabil ca Ceausescu nu are trecere, pentru ca tarile respective nu isi vaccineaza populatia, astfel ca boli sau epidemii demult disparute in lumea civilizata sunt din pacate prezente la scara larga.
O boala infectioasa, prin potential ei de raspandire intr-o colectivitate, implica nu doar un singur om, ci intraga colectivitate.
Iata de ce, de exemplu, vaccinul anti-papilloma virus, care protejeaza femeile contra cancerului de col uterin, nu va fi niciodata obligatoriu, pentru ca boala canceroasa nu este contagioasa, adica nu "se ia" de la femeie la femeie.
Insa vaccinul anti-rujeolic este obligatoriu pentru ca varicela, odata contractata, se poate raspandi in populatie si are potential letal uneori.
Ati citit in presa ca in Romania au reaparut epidemii de varicela si au murit zeci de copii. Copii ai caror parinti au refuzat vaccinarea, pentru ca, nu-i asa, parintii acelor copii au stiut mai bine decat medicii ce e bine pentru copiii lor...
Ce zici mai degrabă de un proiect de lege prin care toți părinții (pro sau contra) să participe la un studiu întins pe 18 de ani, pe copiii lor, sub semnătură?
Și după 18 ani, să se vadă clar: care-s mai sănătoși/mai bolnavi, care-s mai proști/mai deștepți, care-s mai autiști/mai normali, câți mor în copilărie/câți supraviețuiesc, câți sunt schilodiți de vaccinuri/câți sunt schilodiți de bolile contra cărora nu s-au vaccinat. Asta ar fi relevant și normal, nu obligativitatea să bagi în copil niște chestii asupra cărora nimeni din România nu are control/documentare completă!
Ce-i tot dați înainte că au murit 25 de copii într-un an de la rujeolă? Au murit de 10x mai mulți din cauze de infecții pulmonare prevenibile, și nimeni n-a behăit... Au murit mii de oameni din cauze care puteau fi prevenite, și iarăși n-a behăit nimeni... Mai terminați odată cu propaganda asta pro vaccinuri!
Atâta timp cât vaccinurile au riscuri > 0, asta înseamnă că orice aș face joc o ruletă rusească, cu copilul meu în rolul principal: dacă-mi vaccinez copilul, risc efecte secundare foarte serioase ; dacă nu mi-l vaccinez, iarăși risc efecte secundare foarte serioase.
Ei, mi se pare absolut normal să decid eu, părintele, care ruletă rusească o joacă copilul meu. Ce-i așa de greu de înțeles?
Și încă ceva: nu riscăm nicio mortalitatea de Ev Mediu pentru 8 boli din care doar 2-3 pot avea efecte secundare serioase (polio, difterie, rujeolă).
Știți câți ar muri sau ar ajunge invalizi dacă nu ar fi vaccinați deloc? Sub 1%!