Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Vlad Voiculescu despre „trântirea” OUG privind managementul spitalelor: ”Mi-e ruşine de Senatul ţării mele”

Fostul ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu, a avertizat joi într-un mesaj pe contul său de Facebook că „trântirea" ordonanţei OUG 79 privind depolitizarea managementului din spitale va avea aceleaşi efecte în Sănătate ca acelea pe care le-ar fi avut celebra OUG 13, de modificare a codurilor penale, în Justiţie. 

Ordonanța 79, care a fost adoptată în noiembrie 2016 de Guvernul Cioloş, își propune să pună capăt la ceea ce fostul ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu, a numit „sistemul feudal” din Sănătate.

În cadrul unei dezbateri care a avut loc joi în Comisia de sănătate a Camerei Deputaţilor, fostul ministru al Sănătății a arătat că OUG 79 privind depolitizarea managementului din spitale nu rezolvă problemele de fond, dar rezolvă lucruri punctuale care sunt „absolut necesare” pentru sistemul sanitar, potrivit news.ro. El a ţinut să precizeze că îi este „ruşine” de Senat pentru argumentele pe care le-a folosit în respingerea Legii de aprobare a ordonanţei. Pe 16 ianuarie, Senatul a respins Legea de aprobare a OUG 79. La Camera Deputaţilor, Guvernul a ataşat un punct de vedere negativ, cerând ca Ordonanţa de Urgenţă emisă de Guvernul Cioloş să fie respinsă.

Voiculescu a explicat joi că ordonanţa prevede faptul că, atunci când o persoană deține o funcţie de conducere într-un partid politic, acea persoană nu poate fi numită manager de spital. 

„Această ordonanță combate nepotismul, nepotismul care este un flagel în sistemul sanitar românesc”, a mai spus fostul ministru.

Fostul ministru a citit argumentele comisiilor de specialitate din Senat, care au dat un raport de respingere.

„Deci, motivele respingerii date de Comisia de sănătate din Senat: nu s-a realizat niciun fel de consultare cu factorii direct implicaţi; nu criteriul financiar al unei indemnizaţii constituie motivul pentru care comisiile nu funcţionează în prezent; niciun expert în domeniile medicină şi farmacie nu poate face parte din comisiile de specialitate datorită conflictului de interese, extrem de restrictiv reglementat; în situaţia adoptării acestei OUG, universităţile de medicină vor fi obligate să-şi reevalueze implicarea în modul de utilizare a echipamentelor (...). Dacă aceste patru motive sunt necesare şi suficiente pentru Senatul României să respingă OUG cu notă de fundamentare de 26 de pagini care reglementează lucruri absolut de bun simţ, atunci eu nu ştiu ce să cred despre cum funcţionează acest Parlament”, a completat fostul ministru, citat de News.ro.

Ordonanța de urgență 79, privind depolitizarea managementului din spitale, a fost puternic susținută de mai multe organizații și sindicate din sănătate. 

Oana Gheorghiu, de la Dăruiește Viață, una dintre cele mai active asociații cu proiecte în domeniul Sănătății, a explicat în Republica.ro de ce se grăbește alianța PSD-ALDE să anuleze Ordonanța 79/2016.

„Bugetul sănătății este de aproximativ 7 miliarde de euro, iar estimările spun că circa 1 miliard de euro se “evapora” în fiecare an din sistem. Șefa DNA confirmă aceste estimări, arătând că în dosarele instrumentate pentru fapte de corupție din domeniul sănătății, comisioanele sunt de 15-20% față de oricare alt domeniu, unde media comisioanelor încasate ilegal este de 5%. Deci în sănătate se fură. Se fură mult și, se pare, se fură destul de ușor dacă în posturile cheie sunt oamenii care ”trebuie”. Și cum poți fura și controla mai bine sistemul decât având la dispoziție cei peste 400 de manageri de spital?”, a explicat Oana Gheorghiu în Republica.

Opinii pro și contra. De la „ordonanța 79 aduce transparență” la „Este neavenită”

Carmen Uscatu, preşedintele asociaţiei „Dăruieşte Viaţa”, a spus în cadrul dezbaterilor de joi din Camera Deputaților că ordonanţa 79 aduce transparenţă în alegerea managerilor de spitale şi a dat exemplul celui mai mare spital din România care este condus de un manager interimar, „probabil desemnat direct de ministrul Sănătăţii, fără nicun criteriu de transparenţă, fără concurs”.

Livică Fătu, avocatul Colegiului Medicilor din România, a declarat, citat de news.ro, că „transparenţa este bună pentru că acţionează ca un anticorp în ceea ce priveşte exercitarea puterii”, dar a adăugat că degeaba OUG 79 rezolvă probleme, dacă este neconstituţională. În opinia lui, „nu a fost respectată legea în ceea ce priveşte procesul de elaborare” a ordonanței.

Ioanel Sinescu, rectorul Universităţii de medicină Carol Davila, crede că ordonanța este „neavenită”: „Directorul medical este cel care promovează în spitalul clinic procesul de învăţământ prefigurat de universitatea de medicină care patronează spitalul respectiv prin furnizarea de educaţie medicală atât studenţilor, cât şi rezidenţilor şi medicilor care învaţă supraspecializare, cât şi asistenţă medicală. Iată motivul pentru care cred că este neavenită pe aceste secvenţe cel puţin ordonanţa de urgenţă care a fost dată”, a conchis rectorul UMF Carol Davila, citat de news.ro. 

OUG 79/2016 prevede extinderea incompatibilităților pentru manager și ceilalți membri ai comitetului director — director medical, director financiar-contabil — astfel încât aceste funcții au devenit incompatibile cu cele de conducere, administrare și control în partide politice sau societăți comerciale. Aceasta prevede și extinderea conflictului de interese pentru persoanele din conducerea spitalelor și cu: „deținerea de către soțul/ soția, rudele ori afinii până la gradul al IV-lea, inclusiv ai managerului, a funcției de membru în comitetul director, șef de secție, laborator sau serviciu medical sau a unei alte funcții de manager".

Dezbaterea de joi din Comisia de Sănătate a Camerei Deputaților:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult