Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

„Vorbesc cu copilul și el mă ignoră.” Foarte bine face!

Zilnic, de vreo 10 ani aud această plângere venită chiar din partea educatorilor și părinților, care arată acuzator către copii. Și le răspund, de fiecare dată, sigură de ceea ce spun: ”Foarte bine face!” pentru că în felul acesta, cel mic elimină supraîncărcarea pe care i-o atârnă de umeri. În surprinderea adulților, citită pe toți mușchii feței, găsesc convingerea că ei încă nu știu prioritățile copiilor.

Înainte de a învăța patru limbi străine încă de la 2 ani, de a scrie și citi de la 3, de a face dans, tenis și pian...toate odată, copiii au o SINGURĂ prioritate: să își trăiască descoperirea. Lucru care îi sperie pe părinții care îmi repetă aproape panicați ”aici, la voi, doar se joacă”.

Și, da! Nu e greșit doar să se joace, pentru că este cea mai scurtă cale spre învățare, prin joc traducem greul pe limba copiilor și de aceea mie și echipei mele nu ne este teamă de murdărie și avem curajul să îi ghidăm spre explorare. Îi lăsăm desculți prin pădure, în namol, printre pietre și insecte, fără teamă și fără dorința de a le umple mintea de o sumedenie de informații prea ample pentru ei.

Și dacă educația în natură nu mai este demult un element de noutate în multe țări din Europa, Asia sau America, la noi încă este ceva care atrage, însă care intrigă. Știm și noi care sunt avantajele jocului și învățării în aer liber, pentru că am aplicat și testat acestă manieră de a le lăsa copiilor noștri plăcerea descoperirii.

Am făcut acest lucru plecând de la curriculum-ul românesc, care ne lasă libertatea de a alege metodele cele mai bune pentru a le forma copiilor deprinderi și abilități.

Ne-am adus aminte cum se simte copilăria, cum am descoperit treptat lumea prin gust, miros, cu picioarele goale, plini de curaj și inițiative. Ne-am dorit acest lucru și pentru cei mici și ne-am propus ca jocul și senzorialul în mijlocul naturii să fie la îndemâna educatorilor și părinților.

Așa am observat și noi că cei care petrec mult timp în natură sunt într-o formă fizică și emoțională mai bună, au sistem imunitar mai puternic, sunt mult mai creativi și experimentează un nivel de stres mai scăzut. Sunt copii mereu curioși, care pun întrebări și au inițiativă, dar au și mai mult respect față de sine și de ceilalți, la care se adaugă, bineînțeles, faptul că iubesc și protejează natura prin înțelegerea roului pe care îl are.

Ce ne rămâne de făcut când ”aveți prea puține cursuri opționale, iar fișele de lucru le cam lipsesc din portofolii”? Ei bine, lansăm Campania Națională ”Educație în natură”.

Pe parcursul a 3 ani Fundația Karin's Kids Academy propune joc, murdărie, explorare, într-un cuvânt copilărie.

Aducem în prim plan beneficiile pe care natura le are în dezvoltarea copiilor. Ne-am propus ca tot mai mulți să cunoască nevoia educației în natură. Diferența o face comunitate de educatori și părinți care pot folosi elementele naturale în educația și jocul copiilor.

Am văzut că se poate folosi natura în predare și vrem ca împreună cu alți educatori să ducem în grădinițe metode de lucru cu elemente naturale pentru că sunt resurse inepuizabile de material didactic și inspirație

Este un proiect adresat comunității de părinți și cadre didactice, mediului academic, ONG-urilor, dar și tuturor celor care împărtășesc aceleași valori cu noi. Organizăm ateliere creative pentru părinți și copii, dar și dezbateri publice și traininguri cu educatori.

Propunem o schimbare în învățământ, prin educatori și prin părinți, prin toți cei cărora nu le este teamă de mâini și haine murdare, de insecte și genunchi juliți.

În demersul nostru am legat parteneriate cu reprezentați ai societății civile, dar și cu instituții de învățământ, astfel încât propagarea informațiilor sa fie făcută în toate mediile.

Intensificăm eforturile de a lega generațiile și actorilor cu rol educațional, pentru că «Educația în natură» nu este doar o sintagmă din zona clișeelor, ci o nevoie căreia trebuie să îi răspundem conștient și activ.

Este o campanie adresată ție, cel ignorat, cel care transmite vorbe care ”le intră pe o ureche și le ies pe altă”, ție celui care ”vrei tot ce e mai bun” fără a ști granița dintre dorințele tale și ale lui!

Susține educația în natură prin joc creativ și curajul de a explora alături de el - piticul care le face pe toate!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult