Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Un alt fel de școală. „Pe cât se poate de mult vom învăța în aer liber, vom mânca și vom putea dormi sau ne vom putea juca în natură”. GENERAȚIA B

O școală în care copiii pot lua parte la activități propuse chiar de ei, o școală unde copiii nu învață doar să citească și să socotească, unde toate orele nu sunt doar de română și matematică, „ca să recuperăm”. O școală unde copiii învață materiile care se predau la școlile clasice, dar și cu ore ținute în aer liber în care cei mici vor afla cum să respecte natura și să se bucure de tot ceea ce oferă aceasta. O astfel de școală este proiectul pe care îl propune o echipă de tineri în Cluj-Napoca.

După-amiaza, copiii vor învăța, de exemplu, cum să gătească diferite rețete internaționale alături de voluntari internaționali și de profesorii lor, folosind legume din grădina lor și ouă și lapte de la ferma lor. A doua zi, la ora de matematică, ei pot vorbi despre cantități, vor face adunări și scăderi. La comunicare copiii pot discuta despre modul în care au vorbit cu voluntarii, ce cuvinte noi au învățat odată cu rețetele sau de la adulții cu care au intrat în contact și pot scrie, de asemenea, propria lor carte de rețete. 

Green School va fi inaugurată în Cluj-Napoca în septembrie 2017 cu o grădiniță și o școală primară (clasa pregătitoare și clasa întâi). Cursurile vor fi susținute în limba engleză și în română - engleză și maghiară - engleză, cu accent pe limba maternă. Fiecare grupă de școală și de grădiniță va avea maximum 12 cursanți, un profesor și un asistent al profesorului.

În prezent educatorii școlii se află într-un program de formare complex și personalizat. Cel puțin o dată pe lună pot fi întâlniți în oraș sau în pădurile de lângă, în activități pentru copii, tineri sau părinți.

Între timp, echipa administrativă lucrează la planurile construcției, care va fi una verde, precum și la dezvoltarea programelor de proiectare curriculară pentru grădiniță și pentru școală.

Fondatorii Green School s-au inspirat după modelul unor școli celebre: Forest Schools, Gaia Schools, Montessori Schools, Waldorf Schools, Democratic Schools, Reggio Emilia Schools, Finish Schools.

„Va fi o școală care se adaptează copiilor, nu se merge pe ideea de copii care trebuie să se adapteze școlii”, spun fondatorii Green School, proiect dezvoltat de o echipă de cinci tineri.

Patru dintre ei s-au cunoscut în timp ce făceau voluntariat pentru o altă organizație nonprofit, iar cel mai recent membru a venit prin recomandarea Impact Hub Cluj.

Echipa administrativă a Green School este formată din Nadia Al-Sagban, 23 de ani, care a studiat Drept și Drepturile omului, Damian Donca, 36 de ani, absolvent de psihologie și muzician, Voicu Rob, 29 de ani, inginer mecanic, Anamaria Boghean, 29 de ani, care a studiat marketing și business internațional. 

Inițiatoarea proiectului, Sonia Donca-Bercuci, 31 de ani, absolvent de științele educației și cu un doctorat în domeniu, se ocupă de departamentul educațional.

(Foto Guliver/Getty Images)

„Fiecare dintre noi ne-am completat studiile prin experiența de muncă platită sau voluntară, exact pe departamentele pe care lucrăm acum. Nu ne sunt tematici noi, e ceea ce știm să facem și pentru că suntem motivați să lucrăm pentru acest proiect de către valorile pe care le avem”, spune Sonia Donca-Bercuci.

Green School are în echipă și șapte educatori care în prezent sunt într-o perioadă de formare de șase luni. 

„Educatorii Green participă la training-uri, merg în job shadowing la școli din țară și din Europa, citesc cărți relevante și articole științifice din educație, scriu articole, facilitează activități pentru copii și, poate chiar mai important, au vocație pentru educație și împărtășesc aceleași valori cu școala pe care vrem să o deschidem. Nu este deloc ușor pentru nici unul dintre noi, dar știm că putem face asta și avem o disciplină mai mare decât motivația imensă pe care o avem”, povestește Sonia Donca-Bercuci.

„După examenul susținerii tezei de doctorat mi-am propus să deschid o școală verde”

În 2013 Sonia Donca-Bercuci lucra deja de 5 ani într-o organizație nonprofit care propunea spre finanțare mai multe proiecte, în special pentru tineri, către diferite programe de finanțare. 

„Am început să simt o frustrare destul de mare pentru secțiunea „Impact” a formularelor de candidatură pentru aceste finanțări, pentru că nu cred că putem vorbi de impact în orice context, mai ales dacă activitatea educațională principală are o durată de doar câteva zile. Personal și profesional voiam însă acest impact. Mi-am dat seama că am nevoie să creez și să implementez programe educaționale complexe, pe durata a mai multor ani, care să poată fi contextul real și potrivit pentru impact”, povestește inițiatoarea proiectului.

Spune că i-a fost ușor să înțeleagă că trebuie să facă o trecere de la un om care face la un om care face mai bine. A înțeles că poate transfera ceea ce a învățat în sectorul educațional nonformal către cel formal. 

În acel an își finaliza teza de doctorat, în care scria despre o serie de școli incredibile din lumea-ntreagă. Scria despre școli sustenabile, inovative care și-au asumat riscuri și au creat propriile modele educaționale care nu pregătesc copiii pentru viața adultă profesională, care nu pregătesc viitorii „muncitori”, ci care educă oameni. 

„M-am întrebat firesc - „ce mai aștept?!” În timpul ăsta entuziasmul meu de a găsi într-un final exact ce vreau să fac în viață era la un nivel pe care nu-l mai atinsesem vreodată. Sunt un visător care muncește pentru ca visurile să devină realitate, așa că după examenul susținerii tezei, în final de octombrie, mi-am propus că în 2014 să deschid o școală verde”, rememorează ea începuturile. 

A început să povestească despre ideea ei tuturor celor pe care-i întâlnea și destul de repede oamenii au venit către idee „ca un magnet”, dorind să contribuie. Nu erau însă pregătiți pentru asta. Visul era la un alt nivel decât toate proiectele fiecăruia dintre ei și lipsa de expertiză, mai ales ca echipă, s-a văzut.

„Planul de atunci a eșuat și am pierdut destul de multe. Visul era însă viu pentru că eu eram mânată de un set de principii la care țin și pe care mi le-am format în multe contexte educaționale, de la cele în care eu am fost participant, elev, student și până la cele în care eu am fost lucrător de tineret, formator, manager de proiect educațional” , își amintește Sonia Donca-Bercuci. A avut nevoie de câteva luni să-și „refacă sufletul” și cu curaj să înceapă să reflecteze asupra a ceea ce se întâmplase în 2014 și puțin în 2015.

A avut parte de o lecție scumpă, dar foarte eficientă. A înțeles ce putea fi făcut diferit și a început să planifice iar, cu un entuziasm mai moderat și cu mai mare grijă în alegerea oamenilor potriviți și a obiectivelor potrivite. În noiembrie 2015 erau deja o echipă de patru membri care și-a setat o serie de obiective provocatoare, dar fezabile, pentru anul următor. În prima parte a lui 2016 au mers cu pași mici pentru că fiecare dintre ei avea câte un loc de muncă și încă era implicat și în programe de voluntariat.

Undeva în iunie a zărit un anunț al Impact Hub într-o revistă. Anunțul era o invitație la program de incubare a ideilor de business social. A ales să aplice măcar pentru prima parte a programului, așa încăt să vadă dacă sunt pe „drumul cel bun” în planificarea Green School.

(Foto Guliver/Getty Images)

Ideea a fost bine primită și au lucrat în prima etapă de Bootcamp atât de mult că ideea a trecut în etapa următoare și tot așa până a absolvit programul în ianuarie 2017.

În 2014 erau mulți în echipa Green – acum sunt „câți trebuie”, atunci obișnuiau să fie entuziaști și să meargă în salturi, acum planifică mai eficient, împart sarcinile în funcție de expertiză și fac toate astea cu responsabilitate față de visul lor.

„Green School va încuraja fetele să fie mai curajoase, băieții mai empatici și oricare dintre ei mai veseli, responsabili, creativi și critici”

Fondatoarea spune că Green School este „work in progress” și mereu va fi așa, „pentru că vrem să creăm un mediu continuu adaptat la comunitate din care face parte și la comunitatea de elevi, părinți, educatori”.

Echipa își propune ca Green School să fie o școală în care copiii pot lua parte la activități propuse chiar de ei sau pot învăța dintr-un proiect elemente ce aparțin mai multor materii. După activitățile de învățare de dimineață, care vor fi împărțite pe materiile specifice, după amiaza copiii vor lua parte la diferite proiecte, ca de exemplu: să construiască o căsuță pentru un animal, poate fi vorba de gâini sau de căței ori de vrăbii. 

„Deși pare, la prima vedere, că cei mici vor învăța doar cum să facă aceste căsuțe, la o privire mai adâncă ei învață lucrul în echipă, comunicare, matematică, biologie. Aceste lecții vor fi extrase, a doua zi dimineață, în activitățile pe materii”, descrie proiectul antreprenoarea. 

„Green School vreau să fie un spațiu în care copiii să se simtă protejați, încurajați, liberi să fie introverți sau extroverți, gălăgioși sau „prea” activi. Noi vom face tot ceea ce ne va sta în putință să ne adaptăm lor și să creăm o școală care să se potrivească copiilor care ne vor alege. Oricine e bine venit!”, subliniază Sonia Donca-Bercuci.

Green School nu își propune să îi transforme pe toți copiii în lideri, dar îi va încuraja pe cei care vor să fie unii. „Școala va încuraja fetele să fie mai curajoase, băieții mai empatici și oricare dintre ei mai veseli, responsabili, creativi și critici. Green nu vrea să le impună copiilor anumite modele de gândire, ci să le ofere șansa de a explora și a-și alege singuri modelul potrivit. La fel va fi și cu religia sau meniul alimentar”, ține să adauge fondatoarea Green School.

Sonia Donca Bercuci spune că Green School va avea autorizație în curriculum național, dar va inova pe strategii și metodologii educaționale, spații de învățare și abordare a relațiilor dintre școală-copii-familie-comunitate. 

„Încă nu avem autorizația de la Ministerul Educației, dar suntem în termen cu documentația. În primăvara aceasta estimăm să aplicăm și să o primim, dacă totul merge conform planului. Acesta este și motivul pentru care nu am deschis înscrierile pentru grădiniță sau școală, pentru că vrem să fim pregătiți cu totul, de la spațiul educațional și până la autorizația de la minister”, precizează inițiatoarea proiectului

Green School va avea servicii educaționale în context formal - activitățile curriculare specifice grădiniței și școlii - și servicii în context nonformal - ateliere de animație socio-educativă zilnice și în week-end-uri, excursii, tabere, diferite proiecte specifice. 

Școala va avea o taxă de școlarizare atât pentru grădiniță cât și pentru școala primară.

„Vom oferi o parte din serviciile din cotextul nonformal gratuit, către orice copil interesat de ceea ce facem în Green School. O parte dintre servicii le vom oferi gratuit către alte școli, pentru activitățile extrașcolare sau în completarea celor școlare (școala altfel, ora de dirigenție, etc.). Pentru fiecare nivel de studiu vom avea și burse pentru copii ai căror părinți nu își permit (întreaga) taxă de școlarizare, iar acest lucru va fi cunoscut doar de către părinte și responsabilii Green School”, precizează tânăra antreprenoare.

(Foto Guliver/Getty Images)

Planurile fondatorilor Green School sunt ambițioase. Își propun să lucreze la proiecte de cercetare și dezvoltare educațională și organizațională afară, într-o curte plină de copii gălăgioși, bucuroși și energici.

Educatorul nu va intra mereu în clasă ci de cele mai multe ori va ieși în natură. „Pe cât se poate de mult vom învăța în aer liber, vom mânca și vom putea dormi sau ne vom putea juca în natură”, încheie fondatoarea Green School.

Complexul va dispune de o grădină și o fermă pedagogică, o bucătărie pedagogică și un parc senzorial.

Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult