Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

„- Banii?” „- Pentru?” „- Pentru WC”. „- Păi n-am cash, doar card. N-am știut că e cu bani.” „- Mergeți și scoateți, nu e treaba mea”. Gările noastre toate

Tânără în tren

Foto: George Călin/ Inquam Photos

Gările sunt, paradoxal, locuri ale mișcării și ale stagnării. Ele există pentru ca trenurile să plece și să sosească, dar pentru cel care așteaptă, gara este timp suspendat. Aici nu ești nici „acasă”, nici „la destinație”, ci într-un spațiu intermediar, un interval între două vieți.

În mod firesc, gara concentrează intensitatea întâlnirilor și a despărțirilor. Acolo oamenii plâng cu lacrimi discrete, ascunse de zgomotul trenurilor, și tot acolo se nasc bucurii greu de pus în cuvinte, atunci când cineva apare, cu pas grăbit, coborând dintr-un vagon. Gările sunt scene largi pe care se joacă zilnic mii de drame și comedii ale vieții cotidiene.

Privite politic, gările seamănă cu instituțiile unei democrații sănătoase. Trenurile vin și pleacă, guvernele se schimbă, discursurile se perindă ca vagoanele, dar gara rămâne. Ea trebuie să funcționeze: să nu blocheze liniile, să nu încurce direcțiile, să ofere șansa fiecăruia de a urca în trenul său. Un stat lipsit de „gări” instituționale clare și ordonatoare devine un spațiu al haosului, unde oamenii nu mai știu pe ce linie să se așeze.

Privite filosofic, gările ne vorbesc despre intervalul așteptării. Trăim într-o eternă așteptare - a trenului, a reformei, a „Europei” -, ca și cum istoria noastră ar fi rămas blocată într-un șir de incunabule politice, începuturi fragile care nu se desăvârșesc niciodată. În loc să cerem plecarea trenului, transformăm întârzierea într-un mod de viață, găsind chiar o estetică a ei.

Gara românească este, în sine, o instituție politică. În ea se reflectă țara: pereți cojiți, scaune de plastic care se clatină, asfalt crăpat și murdar, un ceas care nu arată niciodată ora exactă și un difuzor care anunță uneori că trenul „va sosi cu întârziere de aproximativ…”. Nimeni nu știe cât e „aproximativul”. Dar toți se resemnează, pentru că așa e la noi: și trenurile, și reformele au întotdeauna „o întârziere de aproximativ…”.

Și totuși, gările supraviețuiesc. Oamenii continuă să vină, să aștepte, să urce în trenuri. Avem o răbdare infinită pe peron, ca și cum ar fi firesc să trăim într-o gară provizorie. Politicienii trec, dar ea își continua existența. Într-un fel, ea e mai statornică decât statul însuși. Politica peronului, așa cum o practică unii, se rezumă la a pune ordinea vizibilă înaintea ordinii funcționale.

Aștept trenul către casă în gara din Constanța.


- Neluleeee! Gata acolo? strigă un angajat CFR de pe peron, în dreptul vagonului 5, către colegul lui dinspre locomotivă.


- E gata, da! strigă Nelu, cel care purta o vestă verde neon și mânuia un ciocan demn de invidia lui Thor.

Pe tabela electronică, 19 minute întârziere. Îmi fac de lucru, merg repede la toaletă. Dau să intru. O doamnă, așezată pe un scaun la intrare, mă oprește:


- Banii?


- Pentru?


- Pentru WC.


- Păi n-am cash, doar card. N-am știut că e cu bani.


- Mergeți și scoateți, nu e treaba mea, răspunde scurt.

Nu știu de ce, dar mi-a trecut imediat prin minte gândul tâmpit că Guvernul a mai pus o taxă cât am fost în vacanță. Mă resemnez și mă întorc pe peron. Trenul sosește cu zgomotul său familiar. Îl ajut pe tata, obosit de așteptare, să urce. Are 75 de ani.


- De-ar ajunge și trenurile astea la timp…, îi spun încet.


- Lasă, tată, răspunde el. De-ai știi câte trenuri am așteptat…Trenurile nu duc departe, doar acolo unde trebuie să ajungem.

Am zâmbit. În fața mea, un copil își strângea ursulețul de pluș, doi tineri tastau pe telefon fără să-și spună nimic, trei pisici se jucau printre șine, iar lângă geam un călător își sprijinea fruntea, tăcut.

Cred că gara nu e doar un loc de trecere. Este o sală de oglinzi, unde se reflectă copilul care pleca la mare, adolescentul care fugea cu prietenii la munte și adultul care își conduce tatăl. Poate că adevărul e simplu: nu noi trecem prin gări, ci ele trec prin noi. Cu toate trenurile lor vizibile și invizibile, gările rămân porți între ceea ce este și ceea ce ar putea fi. Și, dincolo de peroanele reci ale gărilor, fiecare dintre noi se întreabă, măcar o dată în viață: oare am urcat în trenul potrivit ?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am fost în mai multe țări, wc-urile în piețe gări sunt gratuite să nu mai vorbesc de curățenie și higienă, am fost și la Băneasa aeroport, nu puteai intra că wc-urile erau pline de fecale, mai vorbim de civilizație?
    • Like 0


Îți recomandăm

Cristi Danilet - fb

Practic: Prin această soluție se atestă că toți cei care au inițiat, anchetat și judecat în cazul Danileț au greșit. Este vorba de un număr de 18 judecători români de la Inspecția Judiciară, CSM și ICCJ – printre ei și actualul președinte al instanței supreme – care au încălcat legea, sancționând pe nedrept un magistrat. În procedura de la CEDO au intervenit de partea Guvernului patru cunoscute asociații, a căror poziție a fost infirmată de CEDO. foto Facebook/ Cristi Danileț

Citește mai mult

Lia Savonea

Se spune că natura are oroare de vid. Acolo unde există un gol, el va fi umplut, indiferent cu ce, pentru că aceasta este legea naturală. Vidul din Justiție a fost umplut de Savonea. Este Savonea o surpriză? Un șoc? O revelație urâtă? A creat ea singură, ca un mastermind diabolic, rețeaua care controlează astăzi Justiția? Nu a văzut nimeni ce face?

Citește mai mult

Otto Uwe Keul

În ultimii 15 ani, numărul de furnizori de fructe și legume locali ai Lidl România a crescut de la 70 la peste 500. 2025 a însemnat și depășirea unei borne- în sezon, pe rafturile magazinele lanțului de retail s-au găsit numai roșii românești 100%, urzici, leurdă, lobodă, ștevie, mărar, pătrunjel, ceapă verde 100%, pepeni 100%, zmeură și afine 100%, adică produse local. Încurajați de rezultate și de afacerile în creștere, agricultorii au început să exporte prin Lidl România- anul acesta, au ieșit peste granițe peste 1.600 de tone de legume și fructe spre Polonia, Cehia, Slovacia și Ungaria.

Citește mai mult