Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

„- Banii?” „- Pentru?” „- Pentru WC”. „- Păi n-am cash, doar card. N-am știut că e cu bani.” „- Mergeți și scoateți, nu e treaba mea”. Gările noastre toate

Tânără în tren

Foto: George Călin/ Inquam Photos

Gările sunt, paradoxal, locuri ale mișcării și ale stagnării. Ele există pentru ca trenurile să plece și să sosească, dar pentru cel care așteaptă, gara este timp suspendat. Aici nu ești nici „acasă”, nici „la destinație”, ci într-un spațiu intermediar, un interval între două vieți.

În mod firesc, gara concentrează intensitatea întâlnirilor și a despărțirilor. Acolo oamenii plâng cu lacrimi discrete, ascunse de zgomotul trenurilor, și tot acolo se nasc bucurii greu de pus în cuvinte, atunci când cineva apare, cu pas grăbit, coborând dintr-un vagon. Gările sunt scene largi pe care se joacă zilnic mii de drame și comedii ale vieții cotidiene.

Privite politic, gările seamănă cu instituțiile unei democrații sănătoase. Trenurile vin și pleacă, guvernele se schimbă, discursurile se perindă ca vagoanele, dar gara rămâne. Ea trebuie să funcționeze: să nu blocheze liniile, să nu încurce direcțiile, să ofere șansa fiecăruia de a urca în trenul său. Un stat lipsit de „gări” instituționale clare și ordonatoare devine un spațiu al haosului, unde oamenii nu mai știu pe ce linie să se așeze.

Privite filosofic, gările ne vorbesc despre intervalul așteptării. Trăim într-o eternă așteptare - a trenului, a reformei, a „Europei” -, ca și cum istoria noastră ar fi rămas blocată într-un șir de incunabule politice, începuturi fragile care nu se desăvârșesc niciodată. În loc să cerem plecarea trenului, transformăm întârzierea într-un mod de viață, găsind chiar o estetică a ei.

Gara românească este, în sine, o instituție politică. În ea se reflectă țara: pereți cojiți, scaune de plastic care se clatină, asfalt crăpat și murdar, un ceas care nu arată niciodată ora exactă și un difuzor care anunță uneori că trenul „va sosi cu întârziere de aproximativ…”. Nimeni nu știe cât e „aproximativul”. Dar toți se resemnează, pentru că așa e la noi: și trenurile, și reformele au întotdeauna „o întârziere de aproximativ…”.

Și totuși, gările supraviețuiesc. Oamenii continuă să vină, să aștepte, să urce în trenuri. Avem o răbdare infinită pe peron, ca și cum ar fi firesc să trăim într-o gară provizorie. Politicienii trec, dar ea își continua existența. Într-un fel, ea e mai statornică decât statul însuși. Politica peronului, așa cum o practică unii, se rezumă la a pune ordinea vizibilă înaintea ordinii funcționale.

Aștept trenul către casă în gara din Constanța.


- Neluleeee! Gata acolo? strigă un angajat CFR de pe peron, în dreptul vagonului 5, către colegul lui dinspre locomotivă.


- E gata, da! strigă Nelu, cel care purta o vestă verde neon și mânuia un ciocan demn de invidia lui Thor.

Pe tabela electronică, 19 minute întârziere. Îmi fac de lucru, merg repede la toaletă. Dau să intru. O doamnă, așezată pe un scaun la intrare, mă oprește:


- Banii?


- Pentru?


- Pentru WC.


- Păi n-am cash, doar card. N-am știut că e cu bani.


- Mergeți și scoateți, nu e treaba mea, răspunde scurt.

Nu știu de ce, dar mi-a trecut imediat prin minte gândul tâmpit că Guvernul a mai pus o taxă cât am fost în vacanță. Mă resemnez și mă întorc pe peron. Trenul sosește cu zgomotul său familiar. Îl ajut pe tata, obosit de așteptare, să urce. Are 75 de ani.


- De-ar ajunge și trenurile astea la timp…, îi spun încet.


- Lasă, tată, răspunde el. De-ai știi câte trenuri am așteptat…Trenurile nu duc departe, doar acolo unde trebuie să ajungem.

Am zâmbit. În fața mea, un copil își strângea ursulețul de pluș, doi tineri tastau pe telefon fără să-și spună nimic, trei pisici se jucau printre șine, iar lângă geam un călător își sprijinea fruntea, tăcut.

Cred că gara nu e doar un loc de trecere. Este o sală de oglinzi, unde se reflectă copilul care pleca la mare, adolescentul care fugea cu prietenii la munte și adultul care își conduce tatăl. Poate că adevărul e simplu: nu noi trecem prin gări, ci ele trec prin noi. Cu toate trenurile lor vizibile și invizibile, gările rămân porți între ceea ce este și ceea ce ar putea fi. Și, dincolo de peroanele reci ale gărilor, fiecare dintre noi se întreabă, măcar o dată în viață: oare am urcat în trenul potrivit ?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am fost în mai multe țări, wc-urile în piețe gări sunt gratuite să nu mai vorbesc de curățenie și higienă, am fost și la Băneasa aeroport, nu puteai intra că wc-urile erau pline de fecale, mai vorbim de civilizație?
    • Like 0


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult