Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

„- De ce nu se reîntorc evreii la Iași, în localitatea natală?” În 1940 erau 50.000, azi mai sunt 360

Sinagoga mare

Sinagoga Mare din Iași a fost redeschisă la sfârșitul anului trecut doar pentru patru ore. O ceremonie la care au participat lideri ai comunității evreiești și autorități locale a marcat finalizarea lucrărilor de reconsolidare și restaurare. S-au rostit discursuri. Apoi Sinagoga s-a închis. 

Liderul comunității evreiești, Abraham Giltman, a redeschis-o pentru cititorii Republica și ne-a a fost ghid pentru câteva zeci de minute. 

“Ne aflăm în fața ușii de intrare de la Sinagoga Mare din Târgu Cucului Iași. De ce spun din Târgu Cucului? Pentru că evreii din Iași au fost cantonați în trei cartiere. Târgu Cucului, unde de altfel s-au așezat prima oară evreii. Apoi Păcurari și Podu Roș. Fiecare dintre acestea avea și o sinagogă mare. Această sinagogă mare fiind prima construită pe teritoriul României, anul 1670. Înaintea ei a fost o sinagogă din lemn. Am vedea fundația fostei sinagogi din lemn, de pe la 1560. În total peste 130 de sinagogi. În 1940, populație evreiască era de 50.000 de persoane. Acum sunt 360, dar nu sunt toți evrei. Sunt foarte multe căsătorii mixte”, așa își începe povestea Abraham Giltman. Șchioapătă cu un picior și povestește că a fost acroșat de o mașină pe trotuar. Nu a fost la medic.

Abraham Ghiltman arată cu mâna spre o cutiuță fixată pe tocul ușii: „Aceasta se numește mezuzah și se fixează pe tocul ușii la fiecare casă evreiască. Inclusiv la sinagogi. Semnificația? Când intri sau ieși din clădirea respectivă să îți aduci aminte de Dumnezeu”. Mergem pe holul de intrare. Bătrânul mă corectează cu grație. „Nu se cheamă hol de intrare! Sinagogile nu au hol de intrare. Această încăpere se cheamă pulis. Se pot face și rugăciuni”. Are un altar și un Aron Kodesh, dar i se mai spune și „Arca Sfântă", unde este ținută și Tora. Dar, explică Abraham Giltman, este de o formă mai deosebită. Este în perete. Și aici este umăt, locul unde cantorul își spune rugăciunea. Este austeritate în pulis. Peretele din stânga este îmbrăcat doar cu plăci care amintesc de cei care au făcut ceva pentru sinagogă. Liderul comunității evreiești își amintește că pe vremea când s-a construit sinagoga nu exista încă cimentul și atunci sinagoga a fost construită din blocuri de piatra care au fost lipite cu lut. 

Fiecare obiect are o istorie de supraviețuire. Ca și comunitatea pe care o servește

Ajunge cu greu în încăperea sinagogii propriu-zise. Când a fost cel mai greu? „Au fost mai multe timpuri. Acum zece ani lucrările de reconsolidare au fost începute de Ministerul Culturii. Se făceau după cum era alocarea bugetară. Când se termina alocarea bugetară, se opreau lucrările. Îmi aduc aminte că am fost în audiență la trei miniștri al Culturii. Nici nu îmi mai aduc aminte cum îi cheamă. S-au perindat mulți miniștri la Cultură și nu s-a prea văzut influența. Dar până la urmă s-au terminat lucrările. A fost făcută recepție provizorie de Institutul Național al Patromoniului. Eu am semnat cu obiecții. Eu am predat o sinagogă și mi s-a dat o clădire contorizată. Mi-a fost greu să transform din nou o clădire în sinagogă“, povestește Abraham Ghiltman.

Fiecare obiect are o istorie de supraviețuire. Ca și comunitatea pe care o servește. Pe băncile negre și lucioase au fost așezate platforme. Apoi Aron Kodesh. Aron înseamnă dulap. A fost reconstruit din bucăți. “E cel din față. Cum e altarul la ordocși” , îmi explică Abraham Giltman.

- De ce nu se întorc evreii la Iași, în localitatea natală? - Cine s-ar întoarce în locul în care i-au fost omorâți cei dragi?

Se spune că Aron Kodesh-ul din Iași este cel mai frumos din țară, spune acesta blând. Era bucățele. S-a lipit fiecare bucățică. Scările au ceea ce spun constructorii că se numește mînă curentă. Pentru cei prea vârstnici.

„A trebuit să mă lupt pentru fiecare lucru. Mobilierul care era in sinagogă era foarte vechi, mâncat de carii. Am adus de la București bănci pe care le-am restaurat. Candelabrele erau bucățele. Au dispărut fragmente. Au trebuit refăcute, turnate, modelate. Trei luni, numai candelabrele“. 

Sinagoga nu este deschisă publicului. E lacăt pe ușă. Și comunitatea e din ce în ce mai mică. Viitorul, îmi spune Abraham Ghiltman, e ca o loterie. „Am putea dispărea sau renaște!” De ce nu se întorc evreii la Iași, în localitatea natală? Cine s-ar întoarce în locul în care i-au fost omorâți cei dragi?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult