Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

„Admis, cu 20 de puncte penalizare!” Mi-am făcut triumfal intrarea în rândul șoferilor din București, în ziua în care doamna Firea a dat ordinul „La negru!”

Zăpadă București

Foto: Alberto Groșescu/Inquam Photos

Multe lucruri se fac la negru în România. Unii se angajează la negru, alții fac meditații la negru; expresia asta a devenit pașaportul „descurcărețului” în relația cu statul.

Mai nou, am auzit-o pe doamna Firea dând ordinul „La negru!” Și doamna Firea „s-a descurcat” cu deszăpezirea. Îndemnul „La negru” vine după ninsorile recente din București și încerca să sune mobilizarea generală a autorităților în lupta cu „iadul alb" ce începuse să ia cu asalt Capitala. Când ai de-a face cu „iadul alb”, ceri, evident, să se poată circula „la negru" pe drumurile principale, chiar dacă știi că în niciun an nu s-a reușit asta. Să vă povestesc cum am resimțit eu acest „la negru”.

În această perioadă nefericită din punct de vedere meteorologic, urma să încerc să obțin permisul de conducere. După ce am picat traseul prima dată în ianuarie, m-am bucurat că fusesem reprogramat peste doar o lună. Unii mă „încurajau” că poate să dureze și 3 - 4 luni, așa că vă dați seama ce noroc picase pe mine. Doar că socoteala din ianuarie nu s-a potrivit cu prognoza din februarie. Cu câteva zile înainte de traseu, m-am uitat îngrijorat la meteo. Se anunțau pe toate canalele coduri galbene, portocalii, ce mai, era clar că vine iar „iadul alb”.

Mi-am luat inima în dinți și m-am dus la examen.

Ziua examenului

La punctul de întâlnire (stația de metrou Republica) polițiștii ne spun fără echivoc că, dacă derapăm fie și numai un pic, vom fi picați instantaneu. Pe drumul spre punctul de întâlnire mă uitam la felul cum conduce instructorul meu și mi se părea dificil ca începător să controlezi fiecare mișcare a mașinii pe un drum atât de greu și de alunecos. În timp ce candidații de dinaintea mea încercau să nu derapeze printre troienele de pe bulevarde, eu mă rugam pe bancheta din spate să prind măcar o porțiune „la negru”. Mă uitam pe geam, butonam telefonul, citisem de dimineață o știre că „cel puțin 300 de utilaje au funcționat non-stop în Capitală și au curățat principalele artere”, așa că să „stăm liniștiți”. Mulțumesc, de liniștea asta să aibă parte redactorul care a scris știrea, cugetam în sinea mea, cu speranța făcută țăndări și cu inima cât un purice.

Habar n-am ce or fi însemnând „principalele artere" , dar pe bulevardul 1 Decembrie nu se vedea deloc linia continuă sau întreruptă dintre benzile de circulație. Iar din cauza zăpezii de pe margine, de multe ori numărul de benzi se îngusta treptat de la 3 la 1 singură.

Mă urc la volan, polițistul stă relaxat în dreapta mea, aud cuvintele magice „Când sunteți gata, puteți să-i dați drumul", în mașină erau cruciulițe peste tot, deci n-a mai fost cazul să mă închin.

În 30 de minute de condus, nici n-am îndrăznit să bag mașina într-a 3-a. Pe 90% din bulevarde, străzi, străduțe pe care am mers era un strat considerabil de zăpadă, iar marcajele erau total inaccesibile ochiului uman. Viața bate știrile!

Acum să știți că prioritatea mea nu mai era să mă concentrez să iau carnetul, ci mă gândeam cum să nu încalc toate regulile de circulație pe care le cunosc. Am făcut, unde era o singură bandă, coloane în spatele meu (iertare, stimați participanți la trafic!)

N-am depășit pragul psihologic de 25 km/h. Simțeam în ceafă, în mașinile din spatele meu, nervii șoferilor experimentați și parcă-i auzeam boscorodindu-mă: „Uite-l și p-ăsta, e la examen și de abia merge ca să arate cât e de prudent”...

În dreapta mea, polițistul părea vizibil jenat de faptul că examenul nu s-a putut desfășura în condiții normale, nu atât din cauza vremii, ci mai degrabă din cauza stării carosabilului. Era practic imposibil să găsești un loc ok pentru o parcare laterală.

Chiar dacă din cauza tabletei care înregistra nu putea să reproșeze în mod fățiș cuiva anume starea de fapt a drumurilor, ținea să repete insistent „aveți mare grijă la condițiile de pe drum”. Am înțeles din recomandările lui că așa e viața de bucureștean în trafic, trebuie să ne adaptăm permanent și să ne strecurăm cum om ști pe bulevarde, străzi și alei, în lipsă de infrastructură modernă și de administrație care să-și facă treaba.

Polițistul nu părea deranjat nici de coloana strânsă în spatele nostru pe alocuri, îl interesa doar să nu derapez și să nu cedez presiunii călcând nejustificat accelerația mai tare.

Am ajuns în parcarea din care plecasem și, la sfârșit, ultima probă, examinatorul mă pune să fac o garare cu spatele (care a fost un dezastru total și m-a costat 5 puncte).

- Ok, lăsați-o așa, îmi zice.

Își scoate pixul și foile cu punctele, văd că tot încercuiește pe acolo diferite chestii. Am zis că ăla sunt, iar am dat-o în bară.

După câteva zeci de secunde pline de tensiune, polițistul nu spune nimic, dar reușesc să citesc pe foaie, „admis, cu 20 de puncte de penalizare”.

Mi-a trecut bulgărele pe lângă ureche. Euforia mă cuprinde, dar nu înainte să mă uit pe barem și să văd pentru ce fusesem depunctat. 9 puncte pentru că am încălcat linia continuă! Am încălcat o linie care în 9 din 10 cazuri era acoperită cu zăpadă. Bine, acum veți spune că șoferii experimentați se ghidează după o linie imaginară atunci când nu văd marcajele. Cum imaginară este și Primăria care administrează acest oraș doar prin vorbe și fake news.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • WELCOME TO THE JUNGLE. ;)
    • Like 0
  • Curaj, sper să nu dai peste bizoni in trafic!
    • Like 0
  • Bine ai venit in traffic, iti urez sa nu ne/te !omori si fara incidente. Comentariul tau transmite o neintelegere a realitatii, in calitate de sofer trebuie sa te descurci foarte bine cu toate conditiile din trafic, nu intereseaza pe nimeni cand ti-ai luat permisul:

    "Pe drumul spre punctul de întâlnire mă uitam la felul cum conduce instructorul meu și mi se părea dificil ca începător să controlezi fiecare mișcare a mașinii pe un drum atât de greu și de alunecos."

    Iti recomand sa iti masina personala sa te duci pe un loc viran si sa faci cateva derapaje controlate. Te ajuta sa vezi cum se comporta si iti poti calcula mai bine miscarile de redresare in trafic. Good luck!
    • Like 1
    • @ CommonReader
      Mulțumesc, cand am trecut la volan mi-am dat seama ca doar trebuia sa sporesc atentia, in rest nu au fost probleme. S-a dovedit a fi doar o impresie.
      • Like 0
  • Zoe, fii șoferă! Adevăratul examen de-abia acum începe, cînd o să aștepți 30' să te lase să ieși din străduță, ori cînd o să vină unul de pe linia de tramvai să-ți taie fața, ori cînd te-o claxona de mamă că nu te dai la o parte să se ducă în... parcarea mă-sii. Vă urez București plăcut! :))))))))
    • Like 1
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Asa este peste tot in Romania, nu doar in Bucuresti. In Cluj de exemplu se circula mai haotic si este cel putin la fel de aglomerat.
      • Like 0
    • @ Urma Ioan
      Am trecut și prin cluj si am observat că e aproape la fel de congestionat traficul , dar măcar deszapezirea s-a facut cum trebuie?
      • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Mulțumesc pentru prevenire, București plăcut și dvs!
      • Like 0
    • @ Octavian Şilcov
      Nu mersi! Mi-au fost de ajuns 37 ani de capitală, FĂRĂ să fiu șofer. Sînt în capitala Banatului de 4 ani și se văd suficiente diferențe ca să mă felicit pt „transhumanță”! ;)
      • Like 0


Îți recomandăm

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult