Un proiect legislativ de o importanță deosebită este trecut cu vederea în aceste zile, dominate de criza politică și lupta pentru șefia partidelor aflate la guvernare.
Deputatul USR PLUS Cristian Paul Ichim propune un pachet legislativ care prevede instalarea unor sisteme de monitorizare pe drumurile publice din România, ce ar urma să trimită contravenienților amenzile în plic, acasă, sau pe email, în cazul în care aceștia încalcă legislația rutieră.
Vara anului 2021, când pandemia a părut să ia o scurtă pauză, a venit și cu un număr foarte mare de accidente. România se află în Europa pe primul loc în ceea ce privește evenimentele rutiere grave, soldate cu morți sau răniți grav care au nevoie de spitalizare.
După instalarea unor sisteme asemănătoare de monitorizare a scăzut- spun inițiatorii- rata mortalității în accidente rutiere din Italia cu 50%, iar în Spania cu 64%.
USR-PLUS spune pe pagina de Facebook a formațiunii că proiectul propune, concret, reglementarea utilizării unui sistem video de monitorizare a traficului rutier la nivel național și de constatare automată a abaterilor rutiere. Sistemul ar urma să detecteze abateri precum:
- depășirea vitezei legale;
- încălcarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată;
- trecerea pe culoarea roșie a semaforului;
- neacordarea de prioritate la trecerile de pietoni;
- absența unui ITP/asigurare valabile;
- nepurtarea centurii de siguranță;
- utilizarea necorespunzătoare a luminilor de întâlnire;
- depășirea masei maxime admise;
Dacă doriți să citiți o cronică a accidentelor rutiere grave din România petrecute în 2021, până la începutul lunii august, vizitați acest link, de la Agerpres.
În foarte multe dintre cazuri, nu este vorba numai despre lipsa infrastructurii, a autostrăzilor sau drumurilor de mare viteză, așa cum preferă cei mai mulți să scuze agresivitatea la volan, ci despre teribilism, inconștiență și nerespectarea regulilor de bază pe drumurile publice.
Multe dintre aceste accidente grave s-au întâmplat pe puținele autostrăzi din țară, București- Constanța sau București- Pitești. Nu puține au fost cazurile în care diverși indivizi care nu ar trebui lăsați niciodată să conducă au fost filmați mergând pe contrasens chiar și pe autostradă sau punându-i pe ceilalți în pericol în tip ce testau viteza maximă a vehiculului.
De altfel, aproape în fiecare zi, la știri, sunt prezentate incidente rutiere cauzate de persoane care au consumat alcool, droguri sau au participat la curse pe bulevarde. Îngrijorător este că aproape nimeni nu vorbește ca despre un fenomen care ia amploare, scăpat de sub control, ci ca despre subiecte devenite banale statistici de vinerea noaptea.
În timp ce alte state pedepsesc drastic conducerea unui vehicul în stare de ebrietate sau sub influența substanțelor interzise- închisoare, amenzi foarte mari și confiscarea mașinilor- la noi, persoanele care se dovedesc a fi pericol public primesc penalizări în puncte și bani insignifiante, ridicarea temporară a dreptului de a conduce și sentințe cu suspendare, chiar și atunci când au fost implicate în accidente mortale.
O atitudine greu de înțeles, într-o țară în care șmecherii cu bolizi nu sunt întrebați nici măcar de cei de la Fisc din ce venituri își cumpără autoturismele de multe zeci de mii de euro, dacă și-au declarat câștigurile și au achitat taxele și impozitele.
Săptămânile trecute, un șofer- membru al unei grupări din Brăila- a intrat intenționat, spun martorii- cu mașina într-un rival, aflat pe un trotuar. Individul este cercetat în stare de libertate, nici măcar sub control judiciar. Chiar dacă și-a folosit mașina ca pe o armă mortală, individul nu este considerat pericol public, o decizie care sfidează bunul simț și chiar legea, în cea mai blândă interpretare a sa.
Scenele au fost surprinse de o cameră de supraveghere (publicate în exclusivitate de DEBRAILA.ro) și arată că presupusul agresor a coborât la victimă și i-a adresat câteva înjurături, întrebându-l ”Ai murit, mă?”. Individul, cu mai multe condamnări la activ, a fost lăsat liber de procuror.
Evident, nu veți auzi despre o investigație de vreun fel la adresa magistratului, nici măcar din partea SIJ, vestita instituție care trage să moară.
Ce este limpede e că România are o legislație mult prea tolerantă față de nivelul de intoleranță, agresivitate și prostie a celor de la volan. Cum misiunea principală a polițiștilor de la rutieră este să organizeze coloanele oficiale ale mai marilor statului și în unele județe să elibereze permisele de conducere contra șpagă, un sistem automat de detectare a abaterilor rutiere și penalizare a șoferilor care le fac este vital.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Înainte să publicați articolul, Tribunalul a admis, vineri dupa-amiaza, propunerea de arestare preventiva a braileanului (foto) care l-a lovit intentionat cu masina pe agresorul fratelui sau - https://debraila.ro/tribunalul-l-a-arestat-preventiv-pe-soferul-care-a-dat-cu-masina-peste-agresorul-fratelui-sau-surse-judiciare-acuzatia-tentativa-la-omor/
Nu cunoașteți dosarul, nu se dispun măsuri preventive precum se scrie un articol, fiecare breaslă cu misiunea ei.
Inspecția judiciară nu are în competență cercetarea deciziile magistraților, pentru contestarea acestora legea prevede căi de atac,
Inasprirea legislatiei insa, bat pariu, ar fi contestata la Curtea Constitutionala, exact ca povestea cu mastile, care au ajuns un "semn" de disciplina strict formala: exista, deci as putea sa le port!
Si ce te impiedica sa nu depasesti pe linie continua?
E adevarat, exista portiuni de drum pe care semnalizarea e deficitara, unde marcajul de delimitare a benzilor e inexistent, sau drumul e marcat cu vopsea lavabilla in loc de reflectorizanta. Dar asta nu te impiedica sa reduci viteza si sa circuli cu prudenta.
Posibilitate de contestare practic zero.
Propunerea ar reduce si mai mult viteza medie de deplasare pe sosele.
Ar fi buna propunerea cand vom avea drumuri sa stiu ca din pct a in b ajung in x timp
Dar sunt multe alte lucruri de spus despre domeniul circulației și cum s-ar putea îmbunătăți situația accidentelor. Eu cred că la baza numărului mare de accidente stă numai și numai conduita nepreventivă sau chiar inconștiența la volan. Nu neapărat viteza peste limitele legale este de vină. Hai să fim mai puțin ipocriți: dacă mergem pe o șosea largă, dreaptă, cu vizibilitate super, dar ce să vezi! e în localitate, mergem vreunul din noi cu 50km/h? Nici nu are sens așa ceva. Unde sunt zone urbane aglomerate, înțeleg. Dar pe șoselele naționale rareori te găsești în afara localităților. De regulă se termină o localitate și începe imediat alta. Că legea nu face deosebirea între zona cu case dintr-o localitate și zona fără case, total liberă, dar care administrativ ține tot de o localitate sau alta. Ar trebui să mergem cu 50km/h cam tot drumul de sute de km pe care îl avem de parcurs. E absurd. Dar ce aș face eu dacă aș fi într-o poziție de decizie în domeniu? Aș marșa pe următoarele direcții:
1) Revizuirea legislației, nu în sensul creșterii asprimii legii fără discernământ, ci aducerea situației în realitate, fără ipocrizie. Aș crește asprimea în ceea ce privește conduita AGRESIVĂ și inconștientă la volan, dar asta fără a însemna viteza excesivă, ci, de exemplu, șicanele în trafic, depășirile riscante, în general asumarea de riscuri excesive pentru persoana proprie și alți participanți la trafic, cursele ilegale, lovirea cu intenție a persoanelor sau autoturismelor etc etc. De asemenea aș face diferența între zona cu case a localităților și zonele practic extraurbane, fără case, chiar dacă administrativ orice teren aparține unei localități;
2) Revizuirea, împreună cu administratorii drumurilor, a tuturor indicatoarelor și marcajelor rutiere și aducerea lor la zi, pe baza principiului rezonabilității. Eliminarea tuturor situațiilor aberante, greșite. Am văzut, cred, cu toții porțiuni întinse de șosea unde există interdicția depășirii în mod absolut nejustificat: drum drept, lat, orizontal,cu vizibilitate perfectă, fără intersecții, fără poduri etc, dar cu toate astea cu interdicția depășirii. De asemenea există zone lipsite de vizibilitate, dar unde depășirea e permisă. Omul de regulă e conștient, când nu e sigur de depășire nu o face. Dar apoi se enervează când vede o zonă ”curată” unde n-are voie să depășească. Atunci ce face? Se uită atent în jur și....depășeșete pe interzis, fiindcă practic nu e riscant. Dar uneori acolo pândesc polițaii, care știu că acolo e rost de amenzi și ți-au dat-o la temelie. Fiindcă de multe ori rolul poliției nu e preventiv, proactiv, ci să-ți vâneze ”greșelile” după litera legii, nu în spiritul ei. Deci trecem la:
3) Interzicerea acțiunii poliției doar în sensul acumulării cu orice preț de bani din amenzi și atât, ci înțelegerea situațiilor concrete, ajutarea cetățenilor să nu greșească, atunci când sunt de bună credință. Detectarea acestor anomalii de reglementare a circulației pe drumuri și acționarea pentru remedierea lor. Sancționarea ASPRĂ a celor agresivi și inconștienți grav în tarfic. Dimpotrivă, recuregerea la avertismente și indicații de ajutorare a celor de bună credință și responsabili. Am avut personal următoarea situație: pe un drum național, într-o localitate rurală, există abuz de semne cu ”depășirea interzisă”, în sensul că există alternativ, pe porțiuni scurte de drum ceva de genul depășirea interzisă-permisă-interzisă-permisă etc. Mergeam foarte relaxat, cuminte. Am văzut la un moment dat că depășirea devenea permisă și am depășit, lejer, un vehicul mai lent. Am revenit pe banda mea tot într-o zonă de depășire permisă. Dar ce să vezi, pe parcursul depășirii, am trecut printr-o zonă unde aceasta era interzisă. Bineînțeles că în zonă stăteau la pândă milițienii, fiindcă știau situația și stăteau la vânat amenzi. Degeaba le explicam că e fizic imposibil să depășești pe o porțiune scurtă de drum, pentru a te încadra în zonele de aplicare ale indicatoarelor, că ar trebui să ai vreun Porsche ca să reușești. Reglementarea pe drum era greșită, evident. N-am avut ce face. Am rămas fără carnet 1 lună. În schimb cei care mai mergeau pe autostradă pe contrasens nu știu dacă au fost prinși și dacă au pățit ceva. La fel cei cu curse ilegale, loviri intenționate, depășiri total riscante, făr vizibilitate etc etc. Ajungem deci și la:
4) Recâștigarea încrederii dintre cetățeni și autorități, în speță poliția rutieră prin conștientizarea că problemele de mai sus s-au rezolvat, respectiv: drumurile sunt bine reglementate și semnalizate, reglementarea nu e excesivă, nici greșită, ci proporțională cu riscurile aferente sectorului de drum. Poliția acționează ca prieteni și ocrotitori ai participanților la trafic, nu ca niște tâlhari la drumul mare. Nu în ultimul rând sancțiunile sunt proporționale cu gravitatea faptelor. În plus, există mereu investiții în dezvoltarea rețelei rutiere, cu creșterea vitezei medii de deplasare, așa cum e necesar în secolul 21.
În aceste condiții sunt convins că șoferii ar fi mult mai corecți. Dacă li se oferă corectitudine oferă și ei corectitudine. Rezultatul ar fi un trafic mai puțin haotic și periculos, cu scăderea importantă a numărului de morți și răniți grav în accidente.
Trebuie doar aplicata.
Asta ar trebui sa o faca politia, dar nu o face, in majoritatea cazurilor.
Un sistem de monitorizare ar face ce nu face politia: ar sanctiona toate abaterile de la lege.
Poate ar face si erori, dar se pot rezolva. Mai bine penalizezi si 1% nevinovati decat sa scape 99% din cei care incalca legea cum se intampla acum.
Eu sigur as lua o penalizare in fiecare zi. Dar doar in prima luna, apoi ori conduc conform legii ori stau acasa.
Civilizatia inseamna reguli. Regulile presupun penalizari, altfel sunt inutile. Singurul argument prin care poti convinge o populatie sa respecte o regula este penalizarea.
Nici o tara a devenit civilizata pentru ca populatia are norme morale superioare sau pentru ca isi doresc binele comun. Astea au venit dupa, doar ca o justificare in fata celorlalti mai putin civilizati. La baza a fost frica de pedeapsa.
P.S. Iar cel mai mult imi plac anumite ziare - chiar si de quality cum se autodenumesc - care publica moduri in care iti poti recupera carnetul de conducere. In goana de senzatie si click-uri am ajuns mai mult decat penibili. TOTI
P.S1. Cazul din Braila nu are neaparat legatura cu conduita in trafic, ci pur si simpul a fost o rafuiala intre doua persoane in care unul a decis sa foloseasca masina pe post de arma.
Dar nimeni nu vrea instalarea camerelor de supraveghere....
Nici parlamentarii, nici politia....
Oare de ce???