Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

„Ai murit, mă?...” Toleranță și intoleranță la volan

accident Bucuresti

Un proiect legislativ de o importanță deosebită este trecut cu vederea în aceste zile, dominate de criza politică și lupta pentru șefia partidelor aflate la guvernare.

Deputatul USR PLUS Cristian Paul Ichim propune un pachet legislativ care prevede instalarea unor sisteme de monitorizare pe drumurile publice din România, ce ar urma să trimită contravenienților amenzile în plic, acasă, sau pe email, în cazul în care aceștia încalcă legislația rutieră.

Vara anului 2021, când pandemia a părut să ia o scurtă pauză, a venit și cu un număr foarte mare de accidente. România se află în Europa pe primul loc în ceea ce privește evenimentele rutiere grave, soldate cu morți sau răniți grav care au nevoie de spitalizare.

După instalarea unor sisteme asemănătoare de monitorizare a scăzut- spun inițiatorii- rata mortalității în accidente rutiere din Italia cu 50%, iar în Spania cu 64%.

USR-PLUS spune pe pagina de Facebook a formațiunii că proiectul propune, concret, reglementarea utilizării unui sistem video de monitorizare a traficului rutier la nivel național și de constatare automată a abaterilor rutiere. Sistemul ar urma să detecteze abateri precum:

- depășirea vitezei legale;

- încălcarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată;

- trecerea pe culoarea roșie a semaforului;

- neacordarea de prioritate la trecerile de pietoni;

- absența unui ITP/asigurare valabile;

- nepurtarea centurii de siguranță;

- utilizarea necorespunzătoare a luminilor de întâlnire;

- depășirea masei maxime admise;

Dacă doriți să citiți o cronică a accidentelor rutiere grave din România petrecute în 2021, până la începutul lunii august, vizitați acest link, de la Agerpres.

În foarte multe dintre cazuri, nu este vorba numai despre lipsa infrastructurii, a autostrăzilor sau drumurilor de mare viteză, așa cum preferă cei mai mulți să scuze agresivitatea la volan, ci despre teribilism, inconștiență și nerespectarea regulilor de bază pe drumurile publice.

Multe dintre aceste accidente grave s-au întâmplat pe puținele autostrăzi din țară, București- Constanța sau București- Pitești. Nu puține au fost cazurile în care diverși indivizi care nu ar trebui lăsați niciodată să conducă au fost filmați mergând pe contrasens chiar și pe autostradă sau punându-i pe ceilalți în pericol în tip ce testau viteza maximă a vehiculului.

De altfel, aproape în fiecare zi, la știri, sunt prezentate incidente rutiere cauzate de persoane care au consumat alcool, droguri sau au participat la curse pe bulevarde. Îngrijorător este că aproape nimeni nu vorbește ca despre un fenomen care ia amploare, scăpat de sub control, ci ca despre subiecte devenite banale statistici de vinerea noaptea. 

În timp ce alte state pedepsesc drastic conducerea unui vehicul în stare de ebrietate sau sub influența substanțelor interzise- închisoare, amenzi foarte mari și confiscarea mașinilor- la noi, persoanele care se dovedesc a fi pericol public primesc penalizări în puncte și bani insignifiante, ridicarea temporară a dreptului de a conduce și sentințe cu suspendare, chiar și atunci când au fost implicate în accidente mortale. 

O atitudine greu de înțeles, într-o țară în care șmecherii cu bolizi nu sunt întrebați nici măcar de cei de la Fisc din ce venituri își cumpără autoturismele de multe zeci de mii de euro, dacă și-au declarat câștigurile și au achitat taxele și impozitele. 

Săptămânile trecute, un șofer- membru al unei grupări din Brăila- a intrat intenționat, spun martorii- cu mașina într-un rival, aflat pe un trotuar. Individul este cercetat în stare de libertate, nici măcar sub control judiciar. Chiar dacă și-a folosit mașina ca pe o armă mortală, individul nu este considerat pericol public, o decizie care sfidează bunul simț și chiar legea, în cea mai blândă interpretare a sa. 

Scenele au fost surprinse de o cameră de supraveghere (publicate în exclusivitate de DEBRAILA.ro) și arată că presupusul agresor a coborât la victimă și i-a adresat câteva înjurături, întrebându-l ”Ai murit, mă?”. Individul, cu mai multe condamnări la activ, a fost lăsat liber de procuror.

Evident, nu veți auzi despre o investigație de vreun fel la adresa magistratului, nici măcar din partea SIJ, vestita instituție care trage să moară. 

Ce este limpede e că România are o legislație mult prea tolerantă față de nivelul de intoleranță, agresivitate și prostie a celor de la volan. Cum misiunea principală a polițiștilor de la rutieră este să organizeze coloanele oficiale ale mai marilor statului și în unele județe să elibereze permisele de conducere contra șpagă, un sistem automat de detectare a abaterilor rutiere și penalizare a șoferilor care le fac este vital.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Zău așa, nu mai denigrați nejustificat poliția și justiția, nu ajută.
    Înainte să publicați articolul, Tribunalul a admis, vineri dupa-amiaza, propunerea de arestare preventiva a braileanului (foto) care l-a lovit intentionat cu masina pe agresorul fratelui sau - https://debraila.ro/tribunalul-l-a-arestat-preventiv-pe-soferul-care-a-dat-cu-masina-peste-agresorul-fratelui-sau-surse-judiciare-acuzatia-tentativa-la-omor/
    Nu cunoașteți dosarul, nu se dispun măsuri preventive precum se scrie un articol, fiecare breaslă cu misiunea ei.
    Inspecția judiciară nu are în competență cercetarea deciziile magistraților, pentru contestarea acestora legea prevede căi de atac,
    • Like 1
  • O solutie, imposibila, ar fi aceea ca societatea civila sa ceara inasprirea legislatiei, in primul rand. Amenzile-gluma, contestate in instante, legile care se schimba mai des decat anumite obiecte vestimentare, aroganta celor care "pot" sunt cauze mai frecvent intalnite decat lipsa de autostrazi. Nu bagatelizez lipsa infrastructurii! Dar, oriunde mergi in lume, in conditii de ambuteiaj urban sau pe drumuri relativ laturalnice, in afara de echipajele de urgenta, cazurile de incalcare a legislatiei rutiere primare sunt insinifiante! In orase e "care pe care in zgomot de claxoane", pe sosele "care pe care in depasiri aiuritoare".
    Inasprirea legislatiei insa, bat pariu, ar fi contestata la Curtea Constitutionala, exact ca povestea cu mastile, care au ajuns un "semn" de disciplina strict formala: exista, deci as putea sa le port!
    • Like 0
  • Cat timp caile rutiere nu sunt semnalizate corespunzator proiectul nu poate fi implementat. Trenuiesc asigurat conditii complete pentru ca soferii sa respecte corespunzator legea. Softul dispozitivului poate cunoaste exact segmentele de drum cu restrictiile corespunzatoare in timp ce pe teren semnele pot lipsi sau nu sunt vizibile din vary motive. Teoria ca teoria dar practica ne omoara. Softul dispozitivului nu poate detecta lipsa unor semne de circulatie declarate ca existente in soft. E o utopie deocamdata pentru Romania. Multi parlamentari au facut propuneri utopice sau absurde doar ca sa arate ca au activitate cand de fapt ei sunt inexistenti ca activitate in 99.9 % din timp. Dar pot baga cate o "soparla" tocmai pentru a fi bine tinuti minte.si recompensati de partid. Smecherii de 2 lei.
    • Like 1
    • @ Gabriel Corban
      Di Livio Di Livio check icon

      Si ce te impiedica sa nu depasesti pe linie continua?
      E adevarat, exista portiuni de drum pe care semnalizarea e deficitara, unde marcajul de delimitare a benzilor e inexistent, sau drumul e marcat cu vopsea lavabilla in loc de reflectorizanta. Dar asta nu te impiedica sa reduci viteza si sa circuli cu prudenta.
      • Like 0
    • @ Gabriel Corban
      Pietonul se angajeaza pe zebra fara sa se asigure si cu ochii in telefon pt ca zebra e duh sfant si il protejeaza. Ca sofer cu viteza legala nu ai cum sa il eviti. Ca sitem informatic nu ai acordat prioritate pietonului amenda., ramai fara permis. Si acum e tot identic cu politia la panda. Pietonul nu are greturi dar tu suporti prostia lui.
      Posibilitate de contestare practic zero.
      Propunerea ar reduce si mai mult viteza medie de deplasare pe sosele.
      Ar fi buna propunerea cand vom avea drumuri sa stiu ca din pct a in b ajung in x timp
      • Like 0
  • Nu știu sigur, dar s-ar putea să nu fie legal / constituțional să se dea automat amenzi. E posibil să trebuiască interacțiunea unui AGENT CONSTATATOR cu contravenientul, iar acesta din urmă are dreptul să menționeze OBIECȚII pe procesul-verbal. Am văzut acum mulți ani camere automate montate pe un drum național, care după un timp au fost lăsate în părăsire. Nu știu dacă din motivul de mai sus sau nu. Dar experimentul nu e nou, a existat și mai demult și s-a renunțat la el. Nu văd ca inițiativa de acum să aibă o soartă mai bună.
    Dar sunt multe alte lucruri de spus despre domeniul circulației și cum s-ar putea îmbunătăți situația accidentelor. Eu cred că la baza numărului mare de accidente stă numai și numai conduita nepreventivă sau chiar inconștiența la volan. Nu neapărat viteza peste limitele legale este de vină. Hai să fim mai puțin ipocriți: dacă mergem pe o șosea largă, dreaptă, cu vizibilitate super, dar ce să vezi! e în localitate, mergem vreunul din noi cu 50km/h? Nici nu are sens așa ceva. Unde sunt zone urbane aglomerate, înțeleg. Dar pe șoselele naționale rareori te găsești în afara localităților. De regulă se termină o localitate și începe imediat alta. Că legea nu face deosebirea între zona cu case dintr-o localitate și zona fără case, total liberă, dar care administrativ ține tot de o localitate sau alta. Ar trebui să mergem cu 50km/h cam tot drumul de sute de km pe care îl avem de parcurs. E absurd. Dar ce aș face eu dacă aș fi într-o poziție de decizie în domeniu? Aș marșa pe următoarele direcții:
    1) Revizuirea legislației, nu în sensul creșterii asprimii legii fără discernământ, ci aducerea situației în realitate, fără ipocrizie. Aș crește asprimea în ceea ce privește conduita AGRESIVĂ și inconștientă la volan, dar asta fără a însemna viteza excesivă, ci, de exemplu, șicanele în trafic, depășirile riscante, în general asumarea de riscuri excesive pentru persoana proprie și alți participanți la trafic, cursele ilegale, lovirea cu intenție a persoanelor sau autoturismelor etc etc. De asemenea aș face diferența între zona cu case a localităților și zonele practic extraurbane, fără case, chiar dacă administrativ orice teren aparține unei localități;
    2) Revizuirea, împreună cu administratorii drumurilor, a tuturor indicatoarelor și marcajelor rutiere și aducerea lor la zi, pe baza principiului rezonabilității. Eliminarea tuturor situațiilor aberante, greșite. Am văzut, cred, cu toții porțiuni întinse de șosea unde există interdicția depășirii în mod absolut nejustificat: drum drept, lat, orizontal,cu vizibilitate perfectă, fără intersecții, fără poduri etc, dar cu toate astea cu interdicția depășirii. De asemenea există zone lipsite de vizibilitate, dar unde depășirea e permisă. Omul de regulă e conștient, când nu e sigur de depășire nu o face. Dar apoi se enervează când vede o zonă ”curată” unde n-are voie să depășească. Atunci ce face? Se uită atent în jur și....depășeșete pe interzis, fiindcă practic nu e riscant. Dar uneori acolo pândesc polițaii, care știu că acolo e rost de amenzi și ți-au dat-o la temelie. Fiindcă de multe ori rolul poliției nu e preventiv, proactiv, ci să-ți vâneze ”greșelile” după litera legii, nu în spiritul ei. Deci trecem la:
    3) Interzicerea acțiunii poliției doar în sensul acumulării cu orice preț de bani din amenzi și atât, ci înțelegerea situațiilor concrete, ajutarea cetățenilor să nu greșească, atunci când sunt de bună credință. Detectarea acestor anomalii de reglementare a circulației pe drumuri și acționarea pentru remedierea lor. Sancționarea ASPRĂ a celor agresivi și inconștienți grav în tarfic. Dimpotrivă, recuregerea la avertismente și indicații de ajutorare a celor de bună credință și responsabili. Am avut personal următoarea situație: pe un drum național, într-o localitate rurală, există abuz de semne cu ”depășirea interzisă”, în sensul că există alternativ, pe porțiuni scurte de drum ceva de genul depășirea interzisă-permisă-interzisă-permisă etc. Mergeam foarte relaxat, cuminte. Am văzut la un moment dat că depășirea devenea permisă și am depășit, lejer, un vehicul mai lent. Am revenit pe banda mea tot într-o zonă de depășire permisă. Dar ce să vezi, pe parcursul depășirii, am trecut printr-o zonă unde aceasta era interzisă. Bineînțeles că în zonă stăteau la pândă milițienii, fiindcă știau situația și stăteau la vânat amenzi. Degeaba le explicam că e fizic imposibil să depășești pe o porțiune scurtă de drum, pentru a te încadra în zonele de aplicare ale indicatoarelor, că ar trebui să ai vreun Porsche ca să reușești. Reglementarea pe drum era greșită, evident. N-am avut ce face. Am rămas fără carnet 1 lună. În schimb cei care mai mergeau pe autostradă pe contrasens nu știu dacă au fost prinși și dacă au pățit ceva. La fel cei cu curse ilegale, loviri intenționate, depășiri total riscante, făr vizibilitate etc etc. Ajungem deci și la:
    4) Recâștigarea încrederii dintre cetățeni și autorități, în speță poliția rutieră prin conștientizarea că problemele de mai sus s-au rezolvat, respectiv: drumurile sunt bine reglementate și semnalizate, reglementarea nu e excesivă, nici greșită, ci proporțională cu riscurile aferente sectorului de drum. Poliția acționează ca prieteni și ocrotitori ai participanților la trafic, nu ca niște tâlhari la drumul mare. Nu în ultimul rând sancțiunile sunt proporționale cu gravitatea faptelor. În plus, există mereu investiții în dezvoltarea rețelei rutiere, cu creșterea vitezei medii de deplasare, așa cum e necesar în secolul 21.
    În aceste condiții sunt convins că șoferii ar fi mult mai corecți. Dacă li se oferă corectitudine oferă și ei corectitudine. Rezultatul ar fi un trafic mai puțin haotic și periculos, cu scăderea importantă a numărului de morți și răniți grav în accidente.
    • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Eu cred ca avem legislatie suficienta. Nu cred ca trebuie revizuita.
      Trebuie doar aplicata.
      Asta ar trebui sa o faca politia, dar nu o face, in majoritatea cazurilor.
      Un sistem de monitorizare ar face ce nu face politia: ar sanctiona toate abaterile de la lege.
      Poate ar face si erori, dar se pot rezolva. Mai bine penalizezi si 1% nevinovati decat sa scape 99% din cei care incalca legea cum se intampla acum.

      Eu sigur as lua o penalizare in fiecare zi. Dar doar in prima luna, apoi ori conduc conform legii ori stau acasa.

      Civilizatia inseamna reguli. Regulile presupun penalizari, altfel sunt inutile. Singurul argument prin care poti convinge o populatie sa respecte o regula este penalizarea.

      Nici o tara a devenit civilizata pentru ca populatia are norme morale superioare sau pentru ca isi doresc binele comun. Astea au venit dupa, doar ca o justificare in fata celorlalti mai putin civilizati. La baza a fost frica de pedeapsa.
      • Like 0
  • Mr.Oh check icon
    AMC. aparat de masura si control. Daca aparatul produce efecte juridice si/sau fiscale atunci trebuie sa aiba o anume toleranta/precizie de masurare conform legii. Oricare AMC trebuie calibrat periodic. Cum aceasta costa bani si nu se face poti contesta masuratoarea in timpul procesului. Daca politia sau utilizatorul acestuia nu poate dovedi calibrarea acestuia masuratoarea e nula.

    Traim in sec XXI. Ne bazam pe date stiintifice si nu decidem in sistemul juridic pe baza informatiilor culese aleator si subiectiv. In Romania obiectiviatea nu este valoare. Implicit nici stiinta si nici intrumentarul stiintific. Dar toti au o parere subiectiva care privita stiintific si detailat se dovedeste in final indepartata de realitate.
    • Like 0
  • Nume check icon
    Nu stiu daca legislatia este toleranta sau legiutorii sunt toleranti? De multe ori asistam la anumite decizii ale justitei care ne mira sau chiar socheaza in anumite cazuri. Un exemplu ar fi cum se dau inapoi carnetele de conducere ridicate pentru viteza prin faptul ca aparatele de masura nu sunt calibrate. Chiar asa sa fie? Exista o indolenta a celor care intretin radarele sau sunt chichite de sistem care nu sunt corectate? Si ar mai fi si alte exemple.
    P.S. Iar cel mai mult imi plac anumite ziare - chiar si de quality cum se autodenumesc - care publica moduri in care iti poti recupera carnetul de conducere. In goana de senzatie si click-uri am ajuns mai mult decat penibili. TOTI
    P.S1. Cazul din Braila nu are neaparat legatura cu conduita in trafic, ci pur si simpul a fost o rafuiala intre doua persoane in care unul a decis sa foloseasca masina pe post de arma.
    • Like 3
    • @ Nume
      Aveti dreptate cu PS dar sa-l lasi pe agresor in libertate este de-a dreptul revoltator!
      • Like 0
  • Este,
    Dar nimeni nu vrea instalarea camerelor de supraveghere....
    Nici parlamentarii, nici politia....
    Oare de ce???
    • Like 1
    • @ Helmuth Diesing
      Incalca "drepturile"...
      • Like 1
    • @ Diana Gheorghiu
      Incalca "dreptul de a incalca legea si de a scapa nepedepsit" care e un drept fundamental in Romania.
      • Like 2


Îți recomandăm

Komoder 1

Fotoliile smart fac masaj la degetele de la picioare, la călcâi, la gambe, la mâini, au role încălzite care fac masaj la spate, mai puternic sau mai blând, te cântăresc, îți măsoară pulsul.

Citește mai mult

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult