Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

„Anul ăsta am fost la bulgari...” Plusuri și minusuri pe litoralul bulgăresc prin ochii lui Rareș Năstase, realizator România Te Iubesc, Pro TV

Funky - RN

Am fost în această vară, în concediu, prin Transilvania, pe clisura Dunării și la Marea Neagră. Doar că… pe litoralul bulgăresc. Acolo unde am găsit mulți alți români – turiști care își anulaseră vacanța din Spania, Turcia, Italia sau Grecia, așa cum făcusem și noi.

Un litoral avem, dar mai există unul, puțin mai departe de el

Ce au bulgarii și nu are litoralul nostru? Ce au ei diferit și ne lipsește nouă? Nimic și…aproape totul, aș spune. Un lucru e cert – știu să facă turism. Știti ce-i culmea? Că deși vest-europenii ne văd în aceeași oală cu bulgarii, la capitolul alerta roșie privind riscul de infectare, totuși la vecinii noștri merg în concediu, își duc familia în vacanță în stațiunile bulgărești. La noi, mai puțin! Se feresc, după cum îmi relata un cuplu de nemți, cărora agenția de turism de la ei le-ar fi spus că e mai bine în Bulgaria decât în România. La fel au spus și doi soți din Italia, cu fetițe de 1 și 3 ani, care la intoarcere vor sta în carantină, așa cum ar fi stat și dacă veneau de pe litoralul nostru. Le-au arătat agenții de turism din țările lor filmulețe de la bulgari și i-au asigurat că totul e ok, că au vizitat înainte și au văzut ce măsuri se aplică. Că litoralul bulgarilor e mult mai intens și mai bine promovat în vestul Europei e o altă discuție și mă voi referi și la asta, mai jos.   

Am zis că nu e Creta sau Sicilia, unde anulasem anterior, dar tot ne vom putea bucura de condiții și servicii bune

Pentru concediul din 2020 am avut pe primul plan prudența, măsurile de siguranță în vreme de pandemie, așa că am ales litoralul bulgaresc în defavoarea celui românesc, după mai multe căutari, întrebari și telefoane. Am zis că nu e Creta sau Sicilia, unde anulasem anterior, dar tot ne vom putea bucura de condiții și servicii bune, o familie cu doi copii mici.

Litoralul bulgăresc mi s-a părut mai sigur decât cel românesc, în privința măsurilor. A nu se înțelege că tot litoralul vecinilor oferă aceste condiții bune de siguranță. Eu am optat pentru mica stațiune Obzor, mai puțin vizitată, mai puțin calcată și în anii anteriori de valurile de turiști. Mai discretă decăt Nisipurile de Aur, Albena, Nessebar sau Sunny Beach. În aceste stațiuni mari aveam oricum informații ca și în această vară e aglomerat și lucrurile …stau cam ca pe la noi – aglomerație și în hoteluri și pe plaje, nerespectarea măsurilor și un dezinteres destul de mare în raport cu contextul pandemic actual.

De ce scriam mai sus că bulgarii nu sunt diferiți de noi? Pentru că și la ei, chiar și la 5 stele, unii dintre angajați au tendința să ignore regulamentele interne și legile bulgărești

Am optat pentru un hotel de 5 stele din Obzor, inaugurat anul trecut, unde aveam sa descopăr că regula e ca tot personalul să poarte mască sau vizieră și mănuși. Iar pentru turiștii acestui hotel exista obligația de a purta mănuși de unică folosință atunci când merg la bufetul suedez. Toate tacâmurile erau sigilate, în pungi de plastic, nu erau puse la grămadă, ca în anii anteriori, și le primeai abia când te așezai la masă. De ce scriam mai sus că bulgarii nu sunt diferiți de noi? Pentru că si la ei, chiar și la 5 stele, unii dintre chelnerii tineri, bucatarii, barmanii și cameristele mai poartă masca sub nas, mai închid ochii la turiștii care intră fără mască, au tendința să ignore regulamentele interne și legile bulgărești.

 


Dar foaia se schimbă rapid în fața șefilor – toți se conformează cât timp în hotel se fac verificări de mai multe ori pe zi – într-o săptămână de cazare la ei, am vazut zilnic un control intern – șefi de diverse departamente din hotel care dădeau ture pe la piscine, pe la sălile de mese, pe holurile pe unde circulau cameristele, accesul către plaja, peste tot, ca să verifice măsurile de siguranță. Dimineața, la șapte erau dezinfectate toate spațiile din incintă, dar și șezlongurile și spațiile amenajate pentru clienți. La fel se întâmpla și între orele de program de masă. Șefii erau permanent prezenți, omniprezenți și asta se simțea rapid în comportamentul personalului. Managementul unității a înțeles că doar așa se poate.

Turiștii români mi s-au părut cei mai prudenți, își acoperau fețele, în timp ce turiștii bulgari de exemplu, par mult mai relaxați în această privință

În Bulgaria legea spune că masca trebuie purtată la interior doar în locurile aglomerate, nu peste tot. La micul dejun și la cină, zonele cu bufet suedez pot deveni un astfel de loc aglomerat. O mică observație, turiștii români mi s-au părut cei mai prudenți, își acoperau fețele, în timp ce turiștii bulgari de exemplu, par mult mai relaxați în această privință. Relaxati erau și unii turiști vest europeni – nemți, italieni, francezi. Așa că în zona de bufet suedez, lângă cutiile cu măști și mănuși erau prezenți șefii de sală, chiar și managerul de unitate în unele zile, și aceștia erau singurii care le făceau obervație clienților care uitau să își pună mănusi, nu și picolii și bucatarii, care în schimb semnalau șefilor micile omisiuni din partea turiștilor.   

Vorbind cu hotelierii, am înțeles că, în acest an, mai mult ca în anii anteriori, turiștii români și străini au optat mai degrabă pentru pachetele all inclusive și ultra all inclusive. O explicație ar fi că nu doresc să mai iasă din perimetrul hotelului. Și aici au de unde alege – au restaurante a la carte, săli de mese, beach bar-uri, poolbar-uri și toate oferă și mâncare. Iar când ești la all inclusive poți merge în oricare dintre ele și poți să păstrezi distanța.

Hotelierii bulgari primesc turiști în funcție de spatiul pe care îl pot oferi pentru luat masa. Principiul e simplu – turiști mai mulți înseamnă mai multe mese ce trebuie așezate la distanță.


In hotelul unde am fost noi cazați, gradul de ocupare e de doar 60%, dar au cerere mare pentru camere, asa că reprezentanții unității s-au vazut nevoiți să inaugureze în această vară spații de luat masa pe care doreau să le inaugureze abia vara viitoare. Cumva acest all inclusive vine la pachet și cu un dram de siguranță în plus față de pachetele cu mic dejun sau demipensiune, unde trebuie să mergi să cauți unde să mănânci, așa cum ne placea atât de mult în anii trecuți să mergem, prin destinațiile prin care am fost.

Și cât timp turiștii nu părăsesc zona hotelurilor, este explicabil de ce orașelul Obzor, în anii trecuți invadat vara de străini, e în această perioada gol la prânz, în zona teraselor și a buticurilor cu suveniruri. Am dat o tură cu mașina și am vorbit cu micii comercianți care aveau buticuri cu suveniruri printre localurile de la șosea. In alți ani erau asaltați de turiști, nu și în acest an, când toata lumea a vrut să rămână în perimetrul hotelului. Nu numai la 5 stele, ci și la alte unități de cazare din vecinatate, de 4 sau 3 stele.

Și aici intervine un alt aspect important, care face din litoralul bulgăresc unul mult mai sigur decât cel de la noi, aș spune. Pe bulgari pandemia i-a prins mai bine organizați, pentru că au stațiunile mai bine gândite, cu mult înainte de aceste vremuri cu restricții.

Plajele hotelurilor sunt supravegheate de paznici și interzise localnicilor

Hotelierii bulgari au primit fiecare câte o bucată de plajă, de care răspund și unde vor ca totul să fie în regulă pentru clienți. Au paznici, agenţi de securitate, şezlongurile sunt puse la distanţă. Şi, foarte important – sunt bine delimitate zonele în care vin localnicii, de cele în care vin turiştii. Aşadar, totul pare mult mai aerisit. Lumea nu se înghesuie, nu vezi şezlonguri foarte multe unul lângă altul. Acolo unde le gasești sunt, în general, ocupate de persoane din aceeași familie.

Iar rezultatul se vede: nimeni nu vine din afara perimetrului hotelului. Mă uitam că pe plaja hotelului au pus niște ghivece, ca să limiteze rândurile cu șezlonguri și nu permiteau mai multe de 4 paturi de plajă, unul lângă celălalt, și doar dacă e vorba de membri ai aceleiași familii.


In plus, nu există resort fără piscină. Unele, cum este cel în care am fost noi, au și câte 6! Iar turiştii chiar au de unde să aleagă – nu mai e loc suficient la piscină, mergi pe plaja de lângă ea și invers. Deși mai puține decât în alți ani, tot sunt suficiente șezlonguri, pentru că oricum, nici hotelul nu a mai cazat la fel de multi turiști ca în anii anteriori. Adica la bulgari simți că hotelierii chiar se gândesc mai mult la siguranța vizitatorilor decât la încasări. E mult mai simplu să gestionezi problema și sa oferi condiții de siguranță și distanțare, atunci când ai și hotelul și zona de plajă, în administrare. Impui reguli unitar, ai controlul asupra întregii zone, riscurile de aglomerare și nerespectare a măsurilor sunt diminuate

Responsabilitatea se împarte, vina se împarte, dar se și pierde…

Avem și noi, pe litoralul nostru, locuri faine. Afaceri construite cu suflet și atenție pentru clienți. Dar știi cum e, unul are hotelul, altul plaja. Ba chiar (sper sa nu ma înșel) noi încă mai avem hoteluri la litoral care nu dețin restaurant, deci până și localul unde iei masa e în parohia altcuiva. Și atunci e mai greu, mult mai greu să organizezi responsabil măsurile de siguranță pentru o familie cu copii. Responsabilitatea se împarte, vina se împarte, dar se și pierde… 

“Stai, că au venit prea mulți la masă, că atât a cazat hotelul, stai să vezi că degeaba avem noi reguli în hotel, dacă la plajă vor oamenii să stea unii lângă alții, prospop lângă șezlong, șezlonguri printre care abia poți trece, puse până în buza valurilor, că uite, vine și lume din altă parte, din afara hotelului, oamenii platesc și ei, nu refuzam pe nimeni…”, și tot așa, suntem campioni la justificări și motive ca să ne eschivam de la legi și reguli, cu toată bunăvoința celui care ne-a promis inițial că ne simțim în siguranță. Vorbesc din experiența mea, din anii trecuți și a unor prieteni care au mers acum la mare, în România. Da, avem și noi mici hoteluri pe la Vama Veche și prin celelalte stațiuni, care au mai nou și piscine, te poți izola cumva, dar tot ieși să manânci, tot ajungi în zonele aglomerate, tot stai să cauți o plajă unde administratorii să fie cu adevarat interesați de respectarea măsurilor impuse de virusul ăsta păcătos.

Cât sunt ei de naționaliști, că vezi asta prin satele și orașele prin care treci și unde mai peste tot afișează drapelul, bulgarii și-au cam dat stațiunile pe mâna străinilor

Și uite cum revenim la litoralul bulgăresc și la cum reușesc ei să te facă să te simți în siguranță, pe timp de pandemie. Cât sunt ei de nationaliști, că vezi asta prin satele și orașele prin care treci și unde mai peste tot afișează drapelul, bulgarii și-au cam dat stațiunile pe mâna străinilor. În special nemți și britanici, firme și fonduri de investiții străine care au venit cu know-how și management, au impus reguli, dar mai presus de toate au venit cu o viziune unitară, coerență, eficiență, au făcut din zonele de agrement de la ei locuri în care îți place să revii. La ei, în statiuni sunt foarte prezenți marii tour-operatori din Occident. Autoritățile bulgare, atât pe plan local cât și de la centru, au protejat investiții strategice pentru turism, adică au gândit, permis și favorizat un turism funcțional. 


Mă uitam până și la zonele rezidențiale de lângă hoteluri, acolo unde s-au ridicat blocuri de locuințe ce pot fi vândute sau închiriate în sezon. Fără blocuri pictate în toate culorile posibile, fără haos urbanistic, fără imobile care să umbrească plaja sau alte construcții vecine, fără unități de cazare construite pe foste toalete publice de la plajă, fără blocuri ridicate pe nisip, fără acel kitsch pe care îl văd din păcate, pe la noi.

Deh, o fi de la faptul că bulgarii sunt mai aproape de greci și de turci, că se învecineaza cu ei

De la Vama Veche și până dincolo de Primorsko și Tarevo, bulgarii au un litoral de vreo 300 de kilometri, de 4 ori mai întins ca al nostru, la o populație de doar 7 milioane de locuitori. Riviera românească are, dacă nu ma înșel, vreo 70 de kilometri, deci cumva este explicabil de ce stațiunile de la noi ar fi mai aglomerate. De altfel, în puținele locuri pe care le știu administrate frumos la noi, nu erau locuri disponibile, în perioada în care am căutat noi. Sunt hoteluri mici, boutique-hoteluri, cu servicii premium și e firesc să fie căutate. Dar la bulgari vin mulți străini, așa că și la ei s-ar putea aglomera stațiunile, dacă nu sunt atenți la cât și cum cazează și la ce reguli impun.

Cred că noi avem și un sezon ceva mai scurt. La ei, în stațiunile din sud, se poate face plajă toamna târziu, iar sezonul cred că începe mai devreme. Dar mă gândesc și ce moștenire am avut noi, din perioada comunistă – stațiuni amenajate, separate, delimitate, perle, cum le spuneau realizatorii străini, care făceau documentare despre turiștii din toată Europa care ne vizitau. A existat coerență și la noi, e suficient să vezi imaginile alb-negru, din acele vremuri. Tranziția și privatizarea au schimbat însă fața litoralului nostru. A scăzut interesul străinilor, care se uită mai degrabă la bulgari.

Cu siguranță popularitatea mai mare a litoralului bulgăresc se datorează faptului că ei au mers pe un principiu simplu – concediu cu buget mai redus, o alternativă ceva mai ieftină a stațiunilor din vestul Europei, însă cu o calitate a serviciilor care să nu fie departe de cele vest-europene. Iar, în prezent, în condiții de alertă pandemică mondială, vor să arate că oferă condiții sigure pentru vacanță.

Cu siguranță se poate și la noi! Hotelierii trebuie să își dea mâna cu administratorii de plaje și terase, cu autoritățile locale, și toți să aibă o viziune comună, clară

Țin să precizez că aceste rânduri nu sunt menite să facă reclamă litoralului vecinilor, să îl denigreze pe cel de la noi, nici să promoveze pachete all inclusive. Nu sunt adeptul în general, și peste tot pe unde am călătorit, am ales să circul mult, să vizitez, să închiriem mașina, să ne deplasam mult, ca să ne bucurăm pe deplin de experiența completă a locurilor în care suntem. N-a fost cazul în acest an, în care, cum spuneam, precauția a primat.

Cu siguranță se poate și la noi! Hotelierii trebuie să își dea mâna cu administratorii de plaje și terase, cu autoritățile locale, și toți să aiba o viziune comună, clară. Să vrea asta, să fie ceva constructiv, nu doar din vorbe, în vâltoarea unui marketing care să ascundă de fapt profituri rapide, în detrimentul unor servicii de calitate.

Am fost la mare, la noi, imediat ce s-a putut, după ieșirea din starea de urgență. Voi continua să merg în această vară pe litoralul nostru, doar acolo unde știu că e sigur și ne vom simți bine. Turism de o zi sau de weekend, nu însă un sejur de familie întins pe 7-10 sau 14 zile. Voi căuta acele spații în care proprietarii au înțeles că trebuie vândută o experiență, cea care te face să revii, cu plăcere.

Altfel, știți cum se spune – un litoral avem, dar mai există unul, puțin mai departe de el.

Articol preluat de pe Funky Travel

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cum poți sa spui ca tu tot ai merge pe litoralul romanesc după ce vezi ce se întâmplă acolo zi de zi la TV, bătăi, preturi exagerat de mari, condiții de 2bani, cand mai și zici ca vai, Doamne, în nai te nu mergeai decât în Spania, Italia și asa mai departe, eu am fosl la bulgari în Albena si am avut super servicii din partea celor unde am fost cazat și abia aștept sa ma întorc în septembrie, nu mai vb prosti despre calitatea serviciilor din Bulgaria care sunt peste, litoralul românesc ghiarsi peste cel d ok n Grecia la preturi mult mai avantajoase....
    • Like 0
  • Cosmin check icon
    Eu în România am avut două experiențe diferite.
    In Mamaia,la un hotel de 4 stele, m-am simțit relativ in siguranță, Se purta mască în interior aproape fără excepție, personalul le făcea observație puținilor fără, sau celor care intrau la bustul gol la masă.
    Deasemenea hotelul era foarte curat.
    In schimb, la Jupiter,în sudul litoralului, la un hotel de trei stele cred că am înțeles de ce avem cu un ordin de mărime mai mulți bolnavi de covid, decât în majoritatea Europei.
    Numărul celor care respectau regulile era lejer sub 30%, atât în rândul turiștilor dar și a personalului.
    În prima zi, am întrebat pe cineva dacă se poartă mască în hotel și pur și simplu nu a înțeles că era o aluzie.
    Nu prea reușesc să înțeleg de unde diferența dintre cele două hoteluri.
    Probabil că o parte se datorează modului de administrare a hotelurilor, cei din Jupiter nu voiau să-și irite prada, dar o parte ține și de calitatea turiștilor.
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Vlad Petreanu_

În 1990, după ce lucrase într-o fabrică, Vlad Petreanu s-a angajat la un ziar, unde avea un salariu echivalentul a aproape 90 de dolari. Banii îi ajungeau, spune el, să își cumpere un pachet de țigări - la vremea respectivă fuma - și o cola pe zi, „și abia mă descurcam să mănânc ceva”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon „La bani mărunți” cu Sergiu Manea, CEO BCR. Podcast amplificat de Republica

Sergiu Manea, care a preluat în urmă cu cinci ani conducerea celei mai mari bănci din România, a povestit că primul său salariu, o sumă echivalentă cu mai puțin de 80 de dolari, l-a primit în septembrie 1994. Se angajase înainte de terminarea facultății pe o poziție entry level, ca referent, la Banca Română pentru Dezvoltare, la Biroul de bănci corespondente, care azi se cheamă „financial institutions”.

Citește mai mult

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult