Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Bella Ciao” în turcă: când supușii îi cântă dictatorului

Protest anti-Erdogan

Foto: Guliver/ Getty Images

Duminică, 24 mai, s-a încheiat Ramadanul, o perioadă care a avut un final neașteptat mai ales pentru liderul musulman al Turciei, Recep Tayyip Erdoğan. Căci miercuri, din vârful minaretelor câtorva moschei din Izmir a răsunat nu chemarea la rugăciune a muezinului, ci (stupoare!) imnul antifascist al partizanilor italieni din Al Doilea Război Mondial, „Bella Ciao”. În spatele inițiativei ar sta grupul „Yorum”.

Citește și:

Într-adevăr, ce are de-a face Turcia cu Italia? Destule, aș spune. Și nu mă refer doar la epoca medieval/otomană, când cele două popoare au întreținut strânse relații comerciale. Hegemonia în Marea Mediterană a fost mereu motiv de dispută, deci și de intense schimburi diplomatice. În secolul XX, ceea ce ar putea apropia Italia de Turcia ar fi depășirea unui sistem politic de tip monarhie constituțională (în cazul Imperiului Otoman, un sultanat reformat în stil Tanzimat, o ultimă tentativă de a salva un sistem învechit cu ajutorul unei constituții, mai mult sau mai puțin ineficiente) și instaurarea Republicii.

După 1945 cele două state naționale au avut traiectorii oarecum similare, în special în modul în care s-au comportat față de mișcarea antifascistă și comunistă, devenită oarecum o frumoasă utopie față de o contemporaneitate nesatisfăcătoare.

De la „materializarea" statului național, Turcia a suferit schimbări radicale: modernizare, lovituri de stat, guverne militare, criza naționalistă a împărțirii și ocupării Ciprului de Nord, persecutarea kurzilor, însă până în anii 2010, a continuat să mizeze pe principiile inspirate de Kemal Atatürk. Iar kemaliștii au ocrotit cum au putut mai bine „Koranul" secular schițat de idolul politic ce a scos Turcia din nesfârșita perioadă medievală imperială. Ca și restul Europei, metropola milenară și inima imperiului, Istanbul, etape de dezvoltare similare legendarei Rome, flancate de autoritatea Vaticanului.

În vechiul Constantinopol, Islamul devenise un element opțional în definirea etniei, Imperiul Otoman fiind un construct multietnic, în cadrul căruia diverse religii erau tolerate (contra cost, evident).

Odată cu instituirea statului național secular, în 1923, modernizarea a fost echivalată cu o diminuare a importanței religiei, un trend ce s-a menținut destul de multă vreme în Turcia, avidă de modernitate și standarde europene, până prin 2014.

Ceea ce ar fi valabil și pentru Italia sau Europa în general, unde mai ales ultimii 6 ani au marcat o renaștere a mișcărilor populiste și naționaliste. Mă refer la 2014 pentru că în acest an, fostul „erou" al orașului Istanbul, Erdoğan, și-a făcut intrarea oficială în istorie, devenind președinte aproape peste noapte. Era povestea copilului sărac devenit dizident politic în anii '90, cu prețul câtorva luni în închisoare - astfel de fapte aveau să-i desăvârșească mitul și să-l asemene (pe nedrept) lui Nazım Hikmet, unul dintre geniile poeziei turcești, cunoscut dizident, „comunist și revoluționar romantic"… 

În anii 1990, Erdoğan a fost idolatrizat pentru ce a făcut în orașul său de baștină, Istanbul, fiind primul care, în calitate de primar, a modernizat o mulțime de cartiere (mahalale) afectate de o acută lipsa de infrastructură urbană (racordarea la conductele de apă curentă, canalizare etc.). Politicile sociale i-au funcționat, aparenta deschidere mentală i-a convins o perioadă și pe cei mai acerbi kemaliști atei, libertatea ce se simțea în oraș amintea mai mult de Madridul lui Almodovar decât de o cetate bizantină cucerită de un Fatih musulman în 1453.

Dar puterea corupe, iar cheia către inima și majoritatea poporului credincios (masele mai puțin educate din afara celor 3 mari metropole vestice) a regăsit-o tot într-un simț de identitate strâns legat de religie: de ce? Poate pentru a sublinia faptul că între giganți Vestului și Poarta Orientului există totuși o diferență. Ca și cum cheia succesului economiei turcești s-ar fi aflat în proximitatea moscheilor.

După ce a servit în guverne diverse ca prim-ministru, văzând că partidul său de dreapta, AKP (Partidul Dreptate și Dezvoltare), câștiga pe zi ce trece suporteri, a făcut mișcarea de șah mat în 2014: constituția se schimbă, iar Erdoğan devine imediat președinte, aparent pentru a a lua mai repede deciziile în sprijinul poporului. Au urmat și câteva cascadorii mai mult sau mai puțin reușite - după înăbușirea protestelor din parcul Gezi, s-a trecut la inițiative mai curajoase: „lovitura de stat" din 2016, regizată de pe litoralul turcesc, urmată de arestările de jurnaliști, magistrați, polițiști, intelectuali și de vânătoarea de vrăjitoare intitulată arbitrar „Fetö" (Fethullah Gülen), după fostul mentor al lui Erdoğan transformat peste noapte în inamic public nr.1. Evident, Puterea trebuia consolidată, iar concurenții eliminați: cu un astfel de „firman", sultanii aveau dreptul de a-și ucide și frații pentru a nu-și periclita poziția.

Mereu obsesia unui „stat în stat" începută cu scandalul Energekon și a unui PKK (și kurzi) considerați eterni țapi ispășitori pentru insuccesele naționale, armele trimise în Siria, acordul cu Europa din 2016 privind oprirea fluxului migratoriu dinspre Siria și deci refugiații ce îi servesc încă drept obiect de șantaj. Prin toate aceste operațiuni ambițioase, Erdoğan (sprijinit de aliații și sponsorii săi) a dorit contracararea „imperialismului" Vestului, făcându-și auzită vocea la nivel internațional. Aspirația sa nu mai este demult un secret: se dorește a fi un nou sultan Suleiman, poruncile îi sunt respectate (de voie sau de nevoie), i s-a ridicat și sarai pe măsură, nu putea lipsi nici „ctitoria" - Çamlıca, o moschee exorbitantă (și inutilă într-o metropolă de peste 20 de milioane de suflete, sufocată de lăcașe de cult, sărăcie și inflație), aeroportul ce trebuia să depășească Heathrow-ul în dimensiuni și tunelul subteran de trecere a Bosforului.

Însă în ciuda proiectelor grandioase, situația pare să se fi schimbat pentru „unchiul Tayyip", care în ultimii 2 ani pierde în popularitate pe zi ce trece - încercările de a trezi mândria națională în popor prin acțiunile împotriva kurzilor și recentele intervenții în Siria, de la incursiunea spre Afrin la ocuparea fâșiei nordice a Siriei (cu scuza creării unui „culoar" pentru plasarea ulterioară a refugiaților  eufemism pentru ocuparea unei zone kurde cu resurse petroliere, în lipsa forțelor SUA) - nu au avut efectul scontat, fiind prea costisitoare pentru buzunarul unui popor și așa scuturat de crize.

Și investițiile în guvernele „prietene" s-au cam dovedit a fi adevărate găuri negre. Deși în Libia victoriile Turciei împotriva trupelor rebele ale generalului Haftar au avut ceva rentabilitate, dacă privim evoluția războiului civil de săptămâna trecută. Cu toate acestea, se așteaptă cântecul de lebădă a lui Erdoğan încă de când opoziția, în frunte cu CHP, din ce în ce mai puternică, a câștigat primăria Istanbulului.

Un İmamoğlu la cârma metropolei milenare, și nu un acolit din AKP e o cruce greu de dus, îndeosebi atunci când opoziția e neobosită…

Nici în criza pandemiei COVID-19, guvernul lui Erdoğan nu a avut mai mult succes: gestiunea a lăsat mult de dorit, carantina instituită doar în weekend n-a fost eficientă (în prezent, peste 155.000 de cazuri).

De menționat ar fi faptul că, un pic alla Bolsonaro, Turcia a subestimat efectele virusului: în consecință, Turkish Airlines a înțeles în ultimul moment necesitatea întreruperii zborurilor spre și dinspre Asia și alte state grav afectate (Iran, Italia, Marea Britanie).

S-a întâmplat deci la momentul oportun, în plin Ramadan și pandemie, Izmirul secular și sătul de dictatură a cuvântat: prin intermediul canalului cel mai scump conducerii, glasul muezinului - înlocuit de cântecul antifascist Bella Ciao, care actualmente, călătorește din piețele „sardinelor" anti-Salvini la acoperișurile solidare din Germania. 

Intonarea lui și de cealaltă parte a Mediteranei mi se părea inevitabilă…

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Un articol bine documentat și imparțial, deopotrivă. Felicitări!
    • Like 1
  • frumos articol. glumeam...madam hashtag TFL Turciei nu va avea succes. nu rezista.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult