Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Bună ziua, copilul meu are o problemă! Vreau să-l aduc la terapie să-i explicați dumneavoastră ce și cum, că pe mine nu mă ascultă”

Foto: Guliver Getty Images

În societatea noastră, ca în multe culturi, acțiunea de a căuta ajutor este percepută ca un semn de slăbiciune și îi apreciez întotdeauna pe oamenii care o fac. Cred că a cere ajutor și a te îndrepta spre ceea ce îți trebuie constituie o resursă puternică pentru oameni, ca ființe sociale.

De multe ori, părinții ajung la psihoterapeut cu următoarea cerere: „Copilul meu are o problemă! Vreau să-l aduc la terapie să-i explicați dumneavoastră ce și cum, că pe mine nu mă asculta”. Atunci când analizăm mai profund cererea părintelui, ne dăm seama că părintele are o dificultate de a înțelege ce se întâmplă cu copilul lui, așadar are o dificultate de a-l ajuta...Și atunci mă întreb? Cine are de fapt o problemă? Copilul sau părintele? 

Copii, bătându-se cu făină

„Copilul este copacul, familia este vremea”, se spune. Părinții sunt surprinși atunci când le află că primele ședințe sau toate vor fi doar cu ei, fără copil. Le explic că cel mic trăiește într-un context de viață împreună cu ei, așadar rolul lor ca părinți este foarte important pentru mine și mai ales pentru copil. Este important să aflăm dacă familia își asumă importanța rolului lor în creșterea copilului și putem descoperi, după câteva ședințe, că ei au dat tonul problemei copilului. Acesta este pasul cel mai curajos și important pe care îl poți face ca părinte: Acceptă că ai greșit, e ok, totul are o rezolvare.

Ce le spun atunci părinților?

1. Întoarce atenția spre tine! O modalitate de a te îndrepta spre echilibrul emoțional atât al copilului cât și al tău este să-ți faci ordine în casa ta emoțională mai întâi. Oricât de intens ar fi comportamentul copilului tău, tu ca părinte ești cel care dă tonul mediului familial. Plânsetele copleșitoare și comportamentele negative reactivează emoțiile pe care le păstrăm în subconștient despre propria copilărie (fie că suntem conștienți de asta sau nu). Copilul tău este foarte ancorat la energia pe care o transmiți fie că vrei sau nu. El privește și se modelează după tine! Nu pune presiune pe tine, căci procesul de a-ți întoarce atenția spre tine și a-ți îmbunătăți propriile răspunsuri durează, este un proces care necesită timp și exercițiu, ca de fiecare data când înveți ceva nou. Totuși sunt câteva aspecte la care să te gândești: 

2. Reflectează asupra propriilor tale reacții atunci când copilul are un comportament intens emoțional. Emoțiile pe care le păstrează în amintire subconștientul tău sunt ca niște răspunsuri automate care vin din propria ta copilărie, în funcție de cum ai fost crescut, cum au reacționat părinții tăi la propriile izbucniri și ce ai preluat tu din felul în care ei te-au crescut. Când îți dai seama care e povestea copilului tău interior vei fi capabil să răspunzi mai bine nevoilor copilului tău, dar și să îți păstrezi calmul și să poți oferi susținere.

3. Prin exercițiu și cu timp lucrurile se vor schimba în bine. În câteva săptămâni de reflecție interioară și planificarea intențiilor apar și schimbările, iar părinții capătă mai multă încredere în ei. Își dau seama câtă putere capătă dacă își asumă responsabilitatea pentru propriul comportament și nu se focalizează pe comportamentul copilului. 

Primul pas spre liniștea ta și a copilului este să te gândești ce trezește în tine comportamentul celui mic.

Exact așa cum spunea Mahatma Ghandi: „Începe să te schimbi pe tine dacă vrei să schimbi lumea din jurul tău”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult