Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Ce o să creadă lumea?” – Vocea care nu se aude

Frica

Dacă ai văzut The King's Speech, poate îți amintești de momentul în care Regele George al VI-lea, în ciuda educației sale, a poziției, a presiunii și a iubirii pe care o primea, nu reușea să vorbească fluent în fața oamenilor. Nu era vorba doar despre bâlbâială. Era despre o teamă profundă că nu va fi suficient de bun, că va fi judecat, rușinat. Exact asta e fobia socială: o frică tăcută, dar apăsătoare, de ochii și gândurile celorlalți.

Am întâlnit-o des în cabinet. Uneori, vine îmbrăcată într-un zâmbet forțat și scuze repetate: „Eu nu prea sunt bun(ă) la vorbit…”. Alteori, e în spatele tăcerii unui adolescent care evită cu orice preț să ridice mâna la școală sau să ceară ajutor. Nu e despre timiditate, ci despre o luptă interioară care epuizează.

Mi-a rămas în minte o clientă, să-i spunem Oana. Inteligentă, caldă, cu idei faine, dar în ședințele de echipă vocea i se pierdea. Spunea: „Îmi simt obrajii cum ard, mâinile îmi transpiră și simt că mă uit la mine din afară, cum mă fac de râs.” 

N-avea nevoie decât să rostească o opinie proprie, dar pentru ea, părea ca și cum ar urca un munte desculță. Modelul Clark și Wells spune că oamenii cu fobie socială își evaluează comportamentul printr-o lupă aspră, cumva, își imaginează greșelile mai mari decât sunt. Se văd prin ochii celorlalți, și ochii aceia par mereu critici.

Fix asta face și frica lui Riley din Inside Out (un film pe care îl recomand tuturor), când se mută în oraș nou. E acolo acea scenă în care trebuie să vorbească în fața clasei și, deși părinții o iubesc, și profesorii o privesc cu blândețe, ea se simte paralizată. Rușinea o copleșește, lacrimile curg, și se simte ca și cum toți o privesc și o judecă. Cam așa se simte fobia socială: ca și cum ești pe o scenă, cu reflectoarele pe tine, dar fără replică.

Și atunci, ce faci?

În terapie, începem cu înțelegerea – că frica aceasta nu e un defect de caracter, ci un mecanism învățat. Poate că a pornit de la un moment în care cineva a râs când ai greșit, poate o profesoară ți-a spus „nu-i așa că ești slab pregătit?”, sau poate pur și simplu e parte din structura ta biologică, emoțională.

Apoi, lucrăm cu gândurile: „Dacă mă bâlbâi, o să creadă că sunt prost.” Chiar? Toată lumea gândește asta? Nu e oare mai realist să te gândești că oamenii sunt ocupați cu propriile lor emoții, că bâlbâiala nu e un capăt de lume? Încet-încet, învățăm să construim o voce interioară care să nu ne saboteze.

Și apoi vine expunerea. Asta nu înseamnă că arunci omul direct în foc. Nu-i spui să țină un speech la TEDx din prima. Ci începem cu lucruri mici. Spunem „bună” unui coleg, punem o întrebare la magazin, trimitem un mesaj fără să-l edităm de 5 ori. Pas cu pas, creierul învață că nu e sfârșitul lumii. Că poate e greu, dar nu e periculos.

Și mai sunt comportamentele de siguranță – telefonul scos ca scut, evitarea contactului vizual, vorbitul în șoaptă. Toate astea par că ajută, dar de fapt țin frica vie. Înlocuirea lor cu acțiuni reale, chiar și inconfortabile, aduce libertatea.

Revenind la Regele George – el nu s-a „vindecat” miraculos. A exersat. A avut alături un terapeut curajos și blând, care nu i-a spus doar ce să facă, ci i-a fost alături. Și-a învățat propriul ritm, a descoperit că vocea lui contează, chiar și cu pauze și ezitări.

Și poate că asta e lecția cea mai valoroasă: fobia socială nu e despre „să devin carismatic și perfect”, ci despre „să-mi dau voie să fiu prezent, imperfect, dar viu”. Să pot spune „aici sunt” chiar și când îmi tremură vocea.

Așadar, dacă te regăsești în povestea asta – dacă te temi că ceilalți te vor judeca, dacă te simți mic în fața grupurilor, dacă eviți ocazii doar pentru că „nu știi ce să spui” – să știi că nu ești singur. Se poate lucra cu asta. Cu răbdare, cu exercițiu, cu sprijin. Și poate, într-o zi, vocea ta va fi auzită – nu pentru că e perfectă, ci pentru că e sinceră.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult