Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Ce zice internetul? Ce zic oamenii dacă nu am mașina asta?! Trebuie să par într-un fel” / „Mie-mi place foarte mult să stau în trafic”. Hype Fox, content creator, și Costin Giurgea, producător tv, despre mașini și leasing la „De toți banii by BT”

Hype Fox

Mașina nu e doar un mijloc de transport, ci și o carte de vizită pe patru roți, mai ales în România și în alte țări din sud-estul Europei. Pentru mulți, nu contează atât de mult unde îi duce, cât ce spune despre ei. Așa că aleg un model premium, chiar dacă e second-hand și pe deasupra cu sute de mii de kilometri la bord, în loc să-și ia o mașină nouă, dar mai accesibilă și de ce nu, produsă chiar în  România. E ca și cum ar alege un costum de firmă, chiar dacă e uzat, doar pentru etichetă. 

Despre această mentalitate au vorbit, într-o discuție despre mașini și tipuri de leasing, într-un nou episod din emisiunea „De toți banii by BT”, din inițiativa FIT, Finanțe pe Înțelesul Tuturor, Silviu Faiăr și Dana Ciriperu, împreună cu invitații lor, Hype Fox, content creator supercars și imobiliare, și Costin Giurgea, content creator producător al emisiunii SuperSpeed la ProTV,

Faiăr a adus în discuție o problemă comună a românilor, atunci când vine vorba despre achiziția unei mașini. Mulți aleg mașini mari, cu cinci uși, doar pentru a părea că au un statut ridicat, chiar dacă sunt folosite de o singură persoană: „Și mă gândesc la realitatea aia din stradă, unde avem mașini cu cinci uși pline de ... un singur pasager. Nu știu, poate din vanitate sau poate din ce zice internetul...”

Hype Fox a adăugat că presiunea socială legată de ce zic oamenii sau ce se spune în mediul online despre unii poate influența decizia de achiziționare a unei mașini. Astfel, mulți români ajung să cumpere o mașină scumpă doar din dorința de a părea „într-un anumit fel”. 

„Ce zice internetul?! Ce zic oamenii dacă nu am mașina asta?! Trebuie să par într-un fel. Și acum că ai adus asta în discuție, mi-am dat seama că uitându-mă în trafic, văd foarte mulți oameni singuri în mașină. Când mă uit pe stradă, nu vă exagerez, dacă mergem în zona de nord a capitalei, în orice țară am fost, eu n-am văzut mașini cum am văzut la noi”, a continuat Hype Fox.

Giurgea a confirmat, explicând că în România mașina este văzută ca un indicator de statut și de multe ori este preferată o mașină premium second-hand, în locul uneia noi, mai accesibile. „Mașina e un indicator de status în România. Cum este, cred, în toată zona asta sud est-europeană, balcanică. Faptul că mașina este, în continuare, un indicator de status, se vede foarte mult și în cum e împărțită piața, între mașini noi și mașini second-hand. Pentru că se întâmplă foarte des ca românii să prefere să-și cumpere o mașină premium, dat care are 200.000 de kilometri, adusă din Europa, doar pentru că e premium, care să-i coste, ca întreținere, mai mult, versus a cumpăra o mașină nouă, dar mai accesibilă, din România”, a spus Costin Giurgea.

 „Mie-mi place foarte mult să stau în trafic. Vorbesc foarte serios...”

Discuția despre mașini și transportul în oraș a continuat cu Hype Fox, content creator specializat în supercars și imobiliare. Deși mulți ar considera traficul un coșmar, Hype Fox a surprins cu o declarație: „Mie-mi place foarte mult să stau în trafic. Vorbesc foarte serios. Îmi pun un podcast, ascult muzică…” Ea explică faptul că pentru ea, timpul petrecut în trafic devine o oportunitate de a se relaxa și de a se bucura de momentele petrecute în mașină.

La capitolul dezavantaje, Costin Giurgea a amintit dificultatea de a găsi, de multe ori, un loc de parcare, dar și tentația de a folosi telefonul în traficul aglomerat din București. „Parcarea mă enervează și pe mine. Probabil că la dezavantaje aș putea să trec chiar înaintea parcării faptul că trebuie să fii concentrat la condus când stai în trafic. Tentația să scoți telefonul și să verifici Facebook-ul și să postezi este mare, dar în mod clar sunt convins că foarte multe accidente se întâmplă din cauza că stăm cu ochi în telefon când nu trebuie. La mine asta e cel mai enervant, că dacă ai treabă și te grăbești, nu poți să faci treabă, trebuie să fii concentrat în mașină”

„Ori îți iei carnet de șofer, ori frigider nou”

Hype Fox și Costin Giurgea au discutat și despre alternativele la mașina personală. În timp ce Hype Fox a povestit că preferă ride-sharing-ul - „asta pentru că port tocuri foarte des”, Costin Giurgea a recunoscut că, într-o perioadă în care nu a folosit mașina, a mers mult pe jos și a utilizat ride-sharing-ul mai mult decât transportul public. 

La rândul său, Faiăr a vorbit și despre decizia sa de a nu da examen pentru a obține permisul de conducere la vârsta de 18 ani, când a avut de ales între a-și lua carnetul de șofer sau un frigider nou. „Atunci bunicii mei mi-au pus cele două variante: ori îți iei carnet de șofer, ori frigider nou. Și am ales, la vârsta respectivă, frigider nou, cu banii primiți de la bunici, pentru că oricum vedeam cum este traficul din București”.

În discuția despre cumpărarea unei mașini, Costin Giurgea a subliniat că primul pas este să îți clarifici ce vrei să faci cu mașina și cât ești dispus să investești în ea. Dacă intenționezi să o folosești pentru deplasările zilnice prin oraș, o mașină mică și agilă, ușor de parcat, ar putea fi alegerea ideală. În schimb, dacă planifici să călătorești cu familia sau să mergi la munte, va trebui să te orientezi spre o mașină mai mare. În opinia sa, este foarte rar să mai găsești mașini „proaste” în zilele noastre, dar există cu siguranță mașini mai potrivite sau mai puțin potrivite pentru ce ai de gând să faci cu ele.

Leasingul, o alternativă inteligentă la achiziția cash

În ceea ce privește opțiunile de achiziționare, Costin Giurgea a explicat diferențele între leasingul financiar, leasingul operațional și creditul auto. Acesta consideră că leasingul financiar și cel operațional sunt cele mai bune opțiuni pentru cei care nu doresc să blocheze o sumă mare de bani pentru a cumpăra un automobil. La leasingul operațional, de exemplu, utilizatorul poate folosi mașina fără griji legate de costurile de întreținere, deoarece acestea sunt incluse în rata lunară, iar leasingul financiar presupune că, la finalul perioadei contractuale, mașina devine proprietatea celui care a semnat contractul.

De asemenea, Hype Fox a spus că deocamdată nu are o mașină, dar ia în calcul leasingul operațional, pentru că elimină multe griji. Acest tip de leasing acoperă nu doar costul mașinii, ci și întreținerea, asigurările și eventualele reparații, spune ea. În schimb, leasingul financiar îți oferă posibilitatea să devii deveni proprietar la finalul contractului, dar toate costurile de întreținere cad în sarcina ta. Giurgea a completat că, la leasing operațional, deprecierea mașinii este deja inclusă în costuri, ceea ce îl face mai convenabil pentru cei care vor mereu un model nou, fără să-și bată capul cu revânzarea. 

„Cred că e foarte important că la leasing operațional, cumva în rata pe care o plătești, e inclusă și deprecierea mașinii. La leasing financiar, dacă la sfârșitul perioadei, în principiu tu ești proprietar, la operațional poți pur și simplu să faci schimb de mașină și tu știi că ai tot timpul o mașină nouă, cu care nu ai griji, de care se ocupă altcineva”, a spus Costin Giurgea la emisiunea „De toți banii”.

Seria „De toți banii by BT” a transformat noțiuni financiare complexe în discuții relaxante și accesibile. Programul oferă soluții utile pentru gestionarea banilor, investiții, economii, siguranță online, credite imobiliare, pensii sau leasing. De asemenea, explorează importanța asigurărilor și multe alte subiecte relevante, explicate simplu, clar, astfel încât să fie ușor de înțeles de către oricine este interesat.

Cu un limbaj prietenos și exemple concrete, programul FIT a redefinit modul în care educația financiară este percepută în România, ajutând publicul să ia decizii mai sigure și informate.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Silver check icon
    Probabil îți place să stai în trafic pentru că nu ai alte treburi.Noi ăștia muritorii de rând,mai avem și alte treburi și nu ne place să pierdem un timp prețios în trafic.
    Cât despre mașini cu cinci uși,unii mai au și copii,mai mulți copii,mai cară și câte o bicicletă unde e a cincea ușă.
    Trendul cu mașini scumpe o fi la voi în nordul capitalei.
    Pe la țară lumea își ia de câți bani are.
    Probabil când testezi numai mașini scumpe raportezi o întreagă nație la ce testezi.
    Irelevant articolul.
    • Like 2
    • @ Silver
      Exact și punctul meu de vedere. Articolul este scris pentru cei care au prea mulți bani dar care nu au învățat nimic de la miliardarul Jeff Bezos (care conduce o Honda). Să zicem că la noi mai există excepții, inclusiv cocalari care locuiesc într-o garsonieră confort 2 dar au BMW în fața blocului.
      Dacă ar fi să vedem care sunt criteriile de achiziție a unui autovehicul pentru majoritatea populației, probabil că primul ar fi maximizarea raportului calitate&utilitate/buget alocat. Nu se gândește aproape nimeni la ce o să spună vecinul/prietenul/colegul despre mașina pe care a achiziționat-o. Cel puțin, pe ulița mea, lângă Sala Palatului, ne doare în freză de modelul mașinii pe care l-a ales fiecare.
      • Like 0


Îți recomandăm

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult