
credit foto: Caroline Rothstein
Micul dejun la Paris, prânzul în Londra, iar cina la New York. Cum ar fi să poți călători oriunde și oricând în lume cu avionul? Pentru Steve Rothstein, un broker de acțiuni de succes, pasionat de călătorii, acest vis a devenit realitate în 1987, când a accesat la American Airlines programul AAirpass, o ofertă exclusivă de călătorii VIP nelimitate, la clasa întâi, pe viață, pentru o taxă unică. El a cumpărat „biletul de aur” cu 250.000 de dolari, iar ulterior a plătit încă 150.000 de dolari pentru un bilet pentru un însoțitor. Programul a fost inițial gândit de companie să atragă clienți, deoarece aceasta se confrunta cu dificultăți financiare.
Timp de 21 de ani, Rothstein a folosit pass-ul pentru a călători în întreaga lume, acumulând 30 milioane de mile și făcând mai mult de 10.000 de zboruri. Presa americană îl numea „cel mai invidiat om din lume”. Steve Rothstein nu s-a limitat la propriile călătorii, ci a utilizat facilitatea pentru însoțitor pentru a ajuta alți oameni, oferindu-le zboruri gratuite sau oportunități de a-și vizita familiile. Astfel, Rothstein aborda adesea persoane necunoscute în aeroporturi și le oferea biletul său de însoțitor, oferindu-le șansa de a zbura la clasa întâi gratuit.
Povestea lui a fost mediatizată de-a lungul anilor de presa internațională. Fiica sa a povestit la un moment dat în The Guardian că tatăl său credea cu adevărat în folosirea privilegiului său pentru a-i ajuta pe alții, inclusiv zburând însoțit de oameni fără adăpost pentru a-i reuni cu familiile lor sau pentru a crea altor oameni, mulți dintre ei necunoscuți întâlniți în aeroport, experiențe memorabile. De exemplu, fiica lui a relatat cum Steve a dus un prieten la Luvru, în Paris, pentru a vedea îndeaproape tabloul cu Mona Lisa. De asemenea, a luat un preot la Roma pentru a-l întâlni pe Papă, oferind o experiență spirituală de neuitat. Generozitatea sa nu cunoștea limite, iar el se bucura cu fiecare ocazie în care avea un impact pozitiv asupra vieților altora, spune fiica lui.
CEO-ul American Airlines din 1998, Robert Crandall, i-a scris lui Rothstein o scrisoare, pe 13 ianuarie 1998: „Sunt încântat că ți-ai apreciat investiția AAirpass – te poți baza pe noi pentru a menține compania solidă și pentru a onora înțelegerea, mult timp în viitor”

Steve Rothstein, vorbind la un eveniment organizat de American Airlines/ credit foto: Caroline Rothstein
Rothstein era cunoscut pentru natura sa spontană, rezervând adesea zboruri sub nume false atunci când nu știa cine va fi însoțitorul său.
Vreme de peste două decenii, Rothstein s-a bucurat de libertatea oferită de biletul său de aur. Totul s-a terminat însă în 2008. În luna decembrie a acelui an, Steve s-a prezentat la Aeroportul Internațional Chicago O'Hare cu un prieten, pentru un zbor spre Bosnia. Acolo i-a fost înmânată o scrisoare din partea companiei aeriene, în care era informat că pass-ul i-a fost suspendat din cauza „comportamentului fraudulos”, în special din cauza obiceiului său de a aborda pasagerii la poarta de îmbarcare și de a le oferi călătorii pe scaunul pentru însoțitor. În plus, compania i-a reproșat că deseori cumpăra un scaun adiacent gol sub un nume fals pentru a-l menține liber, pentru mai multă intimitate sau pentru bagaje suplimentare.
În martie 2009, Rothstein a dat în judecată American Airlines. Litigiul a fost întârziat din cauza depunerii cererii de faliment de către companie, confruntată cu mari probleme financiare. „Când am cumpărat AAirpass-ul, mi s-a spus fără echivoc că exista o singură regulă: nu puteam da nimănui AAirpass-ul,” a spus Rothstein, potrivit fiicei sale. Un fost coleg îi oferise odată cinci mii de dolari pe săptămână pentru a folosi AAirpass-ul. „Tata i-a spus că e nebun și l-a refuzat”, continuă ea în scrisoarea publicată de The Guardian.
În final, în 2011, tribunalul a emis o hotărâre în favoarea American Airlines, iar bărbatul a pierdut procesul.
Bătălia juridică dintre Rothstein și American Airlines a făcut înconjurul lumii. Rothstein a susținut că termenii companiei erau ambigui și că el și-a folosit permisul său mereu cu intenția de a aduce bucurie altora. De cealaltă parte, compania aeriană a susținut că acțiunile lui Rothstein erau frauduloase și încălcau contractul AAirpass.
Povestea lui Steve Rothstein rămâne o dovadă a impactului pe care îl poate avea o persoană atunci când are ocazia să facă bine. Pe de altă parte, decizia bazată pe rațiuni de marketing luată de American Airlines prin vânzarea „biletului de aur” nu a fost deloc una inspirată. Doi dintre deținătorii de „bilet de aur” - între care și Steve Rothstein - au provocat companiei aeriene o gaură financiară de peste un milion de dolari în fiecare an, potrivit The Guardian. Compania aeriană a subestimat cât de mult ar putea fi folosit acest program și impactul pe termen lung asupra costurilor, ceea ce a dus la pierderi financiare și probleme de imagine.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.