
Foto: Ascannio / Alamy / Alamy / Profimedia
Aproximativ 100.000 de colete ajung zilnic în România din China, prin intermediul firmelor de curierat. Sunt pachete care conțin produse achiziționate de români de pe site-urile de comerț online operate de companii chinezești, dintre care cele mai cunoscute sunt Temu și Shein.
„Numărul de colete care au ajuns la români în primul trimestru din acest an a crescut cu peste 20%. De unde? De la marketplace-urile românești online, dar și din invazia de firme chinezești care au pătruns în România, precum și de la cel mai mare marketplace turcesc – ei aduc un număr foarte mare de expediții la un preț foarte mic. Cifrele expedițiilor ce trec prin compania FAN Courier de la companiile din Asia sunt între 30.000-50.000 de expediții pe zi. Dar companiile chinezești lucrează și cu celelalte firme de curierat, așa că numărul total de pachete ce vin din China către români poate ajunge la 100.000 zilnic”, a declarat antreprenorul Felix Pătrășcanu, care deține firma de expediții FAN Courier.
Ungaria - poarta de intrare a Chinei în Europa Centrală și de Est
Întrebat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24 dacă asistăm la o invazie de produse chinezești pe piața europeană, Felix Pătrășcanu a confirmat, adăugând că la nivel comunitar se discută despre eventuale măsuri pentru diminuarea acestui fenomen.
Ungaria a devenit un nod central pentru aceste tranzacții, în urma acordurilor economice semnate între guvernul maghiar și cel chinez, care permit vămuirea produselor la valori mai mici comparativ cu alte țări europene, cum ar fi Olanda și România. „Ungaria a devenit poarta de intrare a Chinei în Europa Centrală și de Est,” a explicat Pătrășcanu.
Coletele cu produse comandate pe marketplace-urile chinezești nu sunt destinate doar marilor orașe - București, Cluj, Iași, Timișoara, Brașov –, ci ajung și în localități mai mici, ca urmare a publicității online agresive de care agregatorii online operați de firme din China.
„ A fost pur și simplu o explozie...”
Totuși, această creștere rapidă vine și cu probleme. Pătrășcanu a povestit că a primit produse de calitate inferioară de pe anumite site-uri, și avertizează că trebuie evitate site-urile care oferă doar o căsuță poștală ca adresă de contact. Consiliul Concurenței și Protecția Consumatorului recomandă, de asemenea, prudență în acest sens.
În cât timp s-a ajuns la intrarea agresivă pe piață a acestor companii chinezești? „Foarte repede. e vorba de mai puțin de o lună. A fost pur și simplu o explozie pe care nu o prevedeam neapărat de la sfârșitul anului trecut, când ne-am previzionat bugete etc.
„Aveam șase produse în coș și nu depășisem 100 lei...”
Valoarea medie a unui coș de cumpărături pe aceste marketplace-uri operate de companii din China este una mică. „Personal am comandat pe un site de acest gen și aveam șase produse în coș și nu depășisem 100 lei. Mă interesează foarte tare lucrurile outdoor, iar de la un retailer din România, dacă aș fi cumpărat, cred că respectivele produse m-ar fi costat de trei - patru ori mai mult”, spune Felix Pătrașcanu, adăugând însă că de multe ori produsele comandate de pe unele dintre site-uri erau de slabă calitate.
„E vorba și de țepe”. „De obicei site-urile care dau țepe au la adresă o căsuță poștală”
Moderator: Eu personal nu am comandat niciodată de pe Temu și Shein, pentru că niciodată n-am avut garanția că produsele alea ajung. Nu există o protecție a consumatorilor cum există pentru site-urile românești. Nu vine comanda, reclam în China... Dacă eu comand, am garanția că îmi ajung produsele acasă, sau e vorba și de țepe?
Felix Pătrășcanu: Eu fac des experimente din astea și e vorba și de țepe, da. Nu am primit ceea ce mi-am dorit. Materialele erau de foarte proastă calitate, miroseau a petrol și nu aveau nicio legătură cu fotografiile respective. Nu m-am plâns nicăieri, pentru că acolo era o căsuță poștală. Dar nu vorbim de cele două site-uri de care spuneați (Temu și Shein – n.n.), ci alte site-uri. Sunt foarte multe site- uri, sunt foarte mulți agregatori care trimit aceste expediții și trebuie să fim întotdeauna atenți. Chiar ne roagă și Consiliul Concurenței și Protecția Consumatorului, până și UE face apeluri să fim foarte atenți de pe ce site-uri comandăm.
Personal am avut foarte multe reclamații și noi pentru că, la un moment dat, venind din partea agregatorilor expedițiile și noi aducându-le din Cehia, din Ungaria, către România, scriam la un moment dat, la expeditor, FAN Courier. Și atunci autoritățile locale din acele țări ne-au amendat, crezând că noi suntem expeditorii. Era un simplu lucru - pentru a nu mai scrie 7.000 de firme la expeditor, scriai FAN Courier, pentru că erau agregate și aduse aici. Ne-am dat seama de greșeală și am refăcut lucrurile astea. De obicei site-urile care dau țepe au la adresă o căsuță poștală și nu aș recomanda nimănui să facă comandă de produse de pe site-uri care au ca adresă o căsuță poștală.
Felix Pătrășcanu a adus în discuție și factorii care contribuie la prețurile extrem de competitive ale produselor chinezești, cum ar fi subvențiile guvernamentale și lipsa reglementărilor stricte privind mediul și drepturile muncitorilor. „Noi avem norme de mediu și ESG care adaugă costuri suplimentare la producție,” explică el. În schimb, în China, aceste norme sunt adesea ignorate, permițând producerea la costuri mult mai mici.
„Toată această dezvoltare a produselor din China a plecat de la noi, occidentalii, care am creat fabrica lumii în China,” vede Pătrășcanu. „De foarte multe ori eu mi-am pus întrebarea de ce niciodată nu ne-am gândit să avem un backup la fabrica aceea care se numește China”, spune el.
Emisiunea „În fața ta”, de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14.00.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.