Mii de angajați ai companiilor care au sediul în zona Barbu Văcărescu-Floreasca trec zilnic prin calvarul mersului cu metroul. Dezvoltarea clădirilor de birouri din zonă a dus la creșterea numărului de călători în stația Aurel Vlaicu, din nordul Capitalei, numai în ultimul an, cu aproape 650.000 de călători.
Peste 20 de clădiri de birouri cu o suprafaţă totală de 300.000 de metri pătraţi se află în acel perimetru, iar în acest an alte 10 clădiri – 100.000 de metri pătrați - vor mai fi livrate, potrivit unei analize a Ziarului Financiar.
„Dezvoltarea imobiliară din ultimul an din zona Aurel Vlaicu a generat o creştere a numărului de călători”, admite directorul general al Metrorex, Marin Aldea.
Într-un top al celor mai aglomerate stații realizat de Metrorex, stația Aurel Vlaicu figura în 2014 pe locul opt, cu 5.551.749 de călători. Anul trecut, la staţia de metrou Aurel Vlaicu s-a înregistrat un număr de 6.194.408 călători, potrivit datelor Metrorex, transmise la solicitarea Republica.ro.
Peste 6.400 de călători pe oră în stația de metrou Aurel Vlaicu între orele 17.00-19.00
„La staţia Aurel Vlaicu, cel mai mare trafic de călători se înregistrează în intervalele orare 07.00 – 10.00 şi 17.00 – 19.00. Zilnic, în intervalul orar 7.00 – 10.00 se înregistrează o medie de 1.946 călători, iar în intervalul orar 17.00 – 19.00 se înregistrează o medie de 6.435 călători”, reiese din datele Metrorex.
Mulți dintre cei ce circulă pe traseu spun că trebuie să lase 2-3 trenuri de metrou să treacă, la ore de vârf, până să se poată urca, deoarece trenurile sunt prea aglomerate. Se poate face o suplimentare a trenurilor în perioada orelor de vârf de trafic? l-am întrebat pe șeful metroului bucureștean.
„Conform graficului de circulație în vigoare, în zilele lucrătoare, pe Magistrala 2, la orele de vârf de trafic, intervalul de urmărire între trenuri este de 3 minute și de 9-11 minute în afara orelor de vârf de trafic. La orele de vârf de trafic, pentru a face față fluxului sporit de călători, sunt introduse trenuri suplimentare. Capacitatea de transport a Magistralei 2 este folosită, momentan, la maximum și există perioade ale zilei în care trenurile sunt foarte aglomerate, deși se respectă intervalul de circulație”, ne-a transmis directorul general Marin Aldea.
În trei ani, situația s-ar putea schimba, dacă...
„Metrorex a inițiat deja demersurile necesare pentru obținerea unor fonduri în vederea demarării lucrărilor de modernizare a infrastructurii metroului şi a instalaţiilor aferente, termenul de realizare al acestora fiind de trei ani de la alocarea fondurilor. Aceste investiţii vor permite suplimentarea parcului de trenuri şi folosirea la capacitatea maximă a instalaţiilor din dotare”, sună răspunsul pe care l-am primit de la directorul general al Metrorex.
Recent, 2.000 de angajați au început să se mute în Globalworth Tower, proiectul de birouri dezvoltat de omul grec de afaceri Ioannis Papalekas. Angajații Vodafone şi Huawei se vor alătura miilor de călători care se înghesuie dimineata și seara la metrou. Urmează ca tot în același bloc turn de birouri să se mute și angajații furnizorului de servicii de outsourcing Wipro şi ai casei de avocatură NNDKP.
Încă 6.000 de corporatiști se mută în zonă
Clădirea Globalworth Tower din zona Floreasca-Barbu Văcărescu are în total circa 55.000 metri pătrați și a fost livrată în primul trimestru din acest an. La sfârșitul primului trimestru clădirea era aproape 60% preînchiriată, principalii chiriași fiind Vodafone, Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen, Huawei, Delhaize / Mega Image, cu contracte de închiriere pe o perioadă medie de 10 ani. Majoritatea chiriașilor se vor muta în clădire în trimestrul al doilea și al treilea al acestui an, potrivit datelor publicate de Globalworth. În total, în clădirea Globalworth Tower vor lucra circa 6.000 de angajați.
Fondul de investiţii Globalworth deţine cinci clădiri de birouri în apropierea staţiei de metrou Aurel Vlaicu din nordul Capitalei.
„Este o situație gravissimă. Vrem să ne mutăm”
În timp ce unii se mută în zonă, alții spun că vor să se mute, din cauza aglomerației în trafic.
Dragoș Damian CEO al companiei Terapia Ranbaxy, situată pe bulevardul Dimitrie Pompeiu, spune că ia în calcul mutarea sediului companiei din cauza ambuteiajelor de pe Pipera Tunari, Fabrica de Glucoză, Barbu Văcărescu, Dimitrie Pompeiu și din cauza garniturilor de metrou supraglomerate care circulă spre și dinspre Pipera.
„Când vin uneori cu metroul dimineața nu pot să prind decât a treia sau a patra garnitură spre Pipera. Pe Dimitrie Pompeiu, Barbu Văcărescu, Fabrica de Glucoză, este o situație gravissimă. Seara, la plecare, însemnând orele 17-18:00, nu se poate ieși o oră de acolo. Dacă se pune și bariera este blocaj total”, spune Dragoș Damian pentru Republica.ro.
În opinia lui, autoritățile ar trebui să găsească noi soluții și să urgenteze actualele proiecte de infrastructură pentru a fluidiza circulația către polul economic în care lucreză zilnic peste 30.000 de angajați.
„Avem câteva variante de a ne muta, pentru că am crescut ca echipă și ne interesează să ieșim din acest ambuteiaj în care intrăm dimineața și seara. Și ca de fiecare dată când planificăm o mutare ne gândim în primul rând la angajații care nu au mașini și care trebuie să aibă acces la transportul public. Zona, din punct de vedere al transportului public, nu e neapărat o problemă. Însă îngrijorarea este că dacă mai vin 10.000-15.000 de angajați, cum se preconizează, se ajunge la 40-50.000 de angajați, ceea ce va însemna un ambuteiaj serios și aglomerarea și mai mare a mijloacelor de transport. Vrem să ne mutăm, urmărim câteva proiecte în construcție, ne interesează o clădire verde. Zona este frumoasă, mie îmi place foarte mult. E clar ca în Vest, o zonă de birouri și de centre logistice foarte bine administrată, însă problema rămâne infrastructura. Cred că administratorii clădirilor ar trebui să se bată ca să obțină proiecte de infrastructură pentru că altfel or să le plece chiriașii de acolo”, crede Dragoș Damian.
Jones Lang LaSalle: 13.000 de metri pătrați închiriați în zonă în primul trimestru
Cu toate acestea, cererea pe zona imobiliară este în creștere.
Cererea de spații de birouri din București a fost în primul trimestru de circa 100.000 de metri pătrați, dublul suprafeței închiriate în perioada corespunzătoare a anului trecut, arată datele companiei de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle. Circa 13.000 metri pătrați au fost închiriați în zona Floreasca-Barbu Văcărescu în primul semestru, reprezentând 13% din cererea totală. Chiria medie în zona este de 14-16 euro/mp/lună.
În zona Floreasca-Barbu Văcărescu, stocul de spații de birouri a fost de aproximativ 360.000 metri pătrați la finele primului trimestru, respectiv aproximativ 16% din stocul din București.
Anul trecut, Floreasca-Barbu Văcărescu și Dimitrie Pompeiu au atras mai mult de jumătate din cerere, în principal pe fondul unei bune accesibilități, inclusiv existența metroului și a altor facilități din zonă, dar și a proiectelor de birouri de calitate, potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle.
Analistul imobiliar Radu Zilișteanu este de părere că odată cu ușoara revigorare a economiei firmele care au spații închiriate au început să caute spații de birouri mai mari, iar acest lucru poate da un semn de posibil reviriment al pieței închirierii de birouri.
„Au fost construite multe facilități noi și atunci nu au fost mari variații de chirii pe piața birourilor. Oferta este destul de mare. Dacă lucrurile se intensifică pe piața aceasta, s-ar putea să asistăm și la creșteri de chirii”, crede Radu Zilișteanu.
A contribuit Raluca Ion.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
O alta varianta pentru unele companii poate fi schimbarea programului de munca. Vara se poate incepe mult mai devreme (7-15 mi se pare rezonabil).
Si bicicletele pot fi o solutie, dar vara la 40 de grade sau iarna la -20 toti vor lasa bicla acasa..
Toate Autorizațiile de acolo trec ca gâsca prin apa, sunt cu nereguli grave, retragerile și studiile de însorite sunt făcute cu PLanuri de urbanism comunale sătești aprobate și verificate de secretara și primar. Avizele de mediu nu sunt corelate cu cele de circulații, parcajele nu exista decât pe hârtie/proiect. Dupa autorizația care cere obligatoriu un nr de parcaje, se obține flagrant, prin schimbare de destinație cu cadastru refăcut direct fără alta autorizație AC refăcută, dispariția ca prin minune a necesității parcajelor. Spațiile verzi oricum se betonează frumos după obținerea avizului de mediu. Cartarea prin satelit ca pentru spațiile agricole, este o soluție in lipsa personalului de control de la direcția de mediu care nu are directiva, salariu decent, bani/buget de benzina și nici de tramvai.
Mansardele nu respecta avizul PSI (sec. Incendiu) și, dacă au aut PSI, aceste aut sunt neconforme. Aceste comune cu blocuri trebuie de urgentă sa treacă in orașul pe care îl afectează direct, trecute Prin lege fără referendum. Comunele care parazitează Bucureștiul după și lângă centura fără sa respecte reglementarile Bucureștiului trebie sa între in zona metropolitana. Ele sunt parțial sau total fizic in oraș, dar in acte sunt comune conduse de speculatori și primari slabi. Pot fi trecute in administrarea sectorului6, orașul București, in cadrul viitoarei zone metropolitane B.-Ilfov.
Proprietarii/administratorii clădirilor de birouri din Pipera nu au pregătire și educație suficientă pentru a se uni intr-o asociere comuna pentru a forța primăria/primăriile/guvernul sau chiar sa vina cu analize, propuneri și soluții posibile pentru îmbunătățirea condițiilor de trafic dar și de reglementări urbanistice.
Un ajutor: RATB cu benzi unice macar intre orele 7-9 si 17-19 fara gratuitati pentru pensionari sau angajati de la alte regii.
Unde este loc, benzi unice pe toata perioada zilei. Cum naiba sa faci benzi unice cu interval orar intr-un oras in care nu se implementeaza niciun proiect serios pentru oamenii reali si probleme reale? Ceva similar cu semnalistica luminoasa suspendata ca la autostrazile din Germania sau ca la bulevardele cu benzi reversibile. Amenzi, politisti in trafic si nu in coloane oficiale. Studii de trafic, proiecte, dezbateri....
Chiar e nevoie de dirijori de trafic și educare in Metroul din București.
Debandada din Semnalistica, managementul fluxurilor pietonale/trenurilor împreuna cu lipsa de educare și informare a călătorilor, provoaca blocaje si accidentele provoaca alte blocaje. Lipsa procedurilor clare in caz de accidente (lesin, cadere in gol, cadere si busculada in scara rulanta, etc) provoaca alte accidente si alte blocaje.
Călătorul nu are un ghid și niciun fel de informare prin ghiduri scrise/desenate haios sau porcos, instruire audio in stații (cu ton agresiv sau adormit). Calatorii se opresc aiurea in drum, toată lumea intra pe prima usa. Se merge încet, pe mijlocul drumului, se merge in paralel cu fluxul, chiar dacă e loc in spatele cuiva sau in flux. Se schimba direcția brusc, mai sunt și putini turiști sexuali sau călători ocazionali blocați de semnalistica mizerabil implementată. Nu exista norme de circulatie, marcaje de circulatie/stationare calatori. Acele ecrane de pe peroane nu au ce sa afiseze, in afara de reclame.
Trenul nu poate veni la interval mai mic de 3 minute, doar imbarcarea poate dura 2-2,5 minute in anumite statii/perioade aglomerate.
1) Se poate mult mai rau de atat: vezi Londra in special dar si alte orase cu populatii mai mari.
2) Din cate stiu, primaria a tot incercat sa cumpere terenurile de langa Fabrica de Glucoza pentru a largi strada, dar proprietarii refuza sa isi vanda terenurile.
3) Cei care se plang de conditiile de la Metrorex, sa ne amintim si urmatoarele:
a) pretul real al unui bilet Metrorex e de 4 RON, iar calatorii platesc in medie doar 2, restul vine de la stat.
b) investitia intr-un metrou nu se recupereaza mai niciodata. (Statistica general valabila nu numai la noi. Ba chiar se spune ca nu prea exista transport public general in lume profitabil. La RATB pretul real a fi pe la 5 RON.). Metrourile sunt scumpe si trebuiesc reinnoite la un 20 ani, la fel si diverse instalatii, sapaturile sunt scumpe, curentul nu mai spunem. Daca mai punem in calcul si ca orice "upgrade" la instalatii poate fi facut doar in "portii" intre 00-05, cred ca ar trebui sa ne setam asteptari rezonabile.
Si legat de Londra, ma duc intr-o zi de weekend la muzeul de stiinte si 2 din cele 3 linii care aveau statia acolo erau inchise peste weekend si mai toata lumea a folosit-o pe a treia. Dupa ora 18 cand ambele muzee de acolo s-au inchis, majoritatea oamenilor au plecat spre metrou printr-un tunel lung care s-a blocat la un moment dat ("creepy"). Lumea s-a oprit si nu se mai putea merge si nu puteam vedea in fata de cat de multi oameni erau. Am aflat dupa un 15 minute cand m-am apropiat, ca fiind atat de multa lume riscam sa impingem ceilalti calatori din subteran pe linii si gardienii stateau in fata intrarii si nu mai lasau pe nimeni sa treaca si comunicau prin statii cu personal din subteran. Am mai stat vreo 15 min pana ne-au lasat sa coboram la metrou.
Si de notat si ca unele orase au pret aproape dublu aproape la bilet intre orele de varf si eliminarea tuturor gratuitatilor in aceste ore ptr a descuraja pensionarii si cei cu gratuitati sa mai circule intre orele de varf. (Sunt de acord si mi-as dori sa fie si la noi la RATB si Metrorex).
Ambele zone, Aurel Vlaicu si Pipera, trebuie irigate cu piste de bicicleta, buildinguri de parcare supra etajata si transport in comun suplimentat.
Si apropos- trec zilnic prin zona ( de minim 2 ori pe zi); Ghici de ce :-)
Cat despre contribuitoarea Raluca Ion...tocmai i-am facut praf un articol despre care zicea aproape copy-paste ce mai ziceau niste fituici mai de mult, in conditiile in care baietii aia cu ceasurile de lemn- apar pe o alta platforma ca si-ar fi finantat businessul prin altcineva ( pe la inceputul lui ian 2016); Iar Raluca scrie fara pic de documentare; Libertatea e brand- nu gluma! Poate o comparatie cu Wow sai Ciao! :-)
Complexe imobiliare care daca ar fi transformate in puscarii, detinutii ar castiga la cedo pt. Lipsa curtilor de plimbare. Locuinte spatioase ce dau intr-o carare numita drum de servitute. Dezvoltatori imobiliari care dupa ce au obtinut cvasigratis trecerea in intravilan, cer milioane de euro despagubiri celor ce vor sa extinda strada cu un metru.
Blocuri de 10 etaje cu balcon situat la 1,5 metri de hala industriala vecina.
Si cine-si doreste o viata-n puscarie? Daca tot platesc ...