Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„În Bulgaria, domnișoara de la hotel era foarte drăguță, finisa tot ce mâzgălea copilul meu...” Un dialog despre „operele de artă” ale celor mici

familie - umbra

(Foto Guliver/Getty Images)

- La hotelul unde stăteam o doamnă finisa mereu ceea ce picta copilul meu. Altfel, erau doar mâzgălituri. Știți, anul trecut am fost în Bulgaria în vacanță. La hotelul unde stăteam era o domnișoară care făcea ateliere de pictură cu copiii, îmi povestea o doamnă în timp ce fetița ei, de vreo 3-4 anișori, picta de zor la o inimioară din ceramică.

Avea extrem de multă răbdare pentru un copilaș de doar 3-4 ani. Picta inimioara de vreo 10 minute. Mai punea un pic de roșu, un pic de roz, mai dădea un strat peste, încă unul, doar-doar să nu termine.

Copil desen

- În Bulgaria, Irina a pictat tot felul de figurine. Și după ce le picta - vă imaginați că mai mult le mâzgălea - domnișoara de la hotel era atât de drăguță, încât ne spunea de fiecare dată: „Le puteți lăsa aici să le finisez eu și le luați mai târziu.” Nu știu cum făcea, dar atât de frumoase erau când le luam! Era foarte talentată, a continuat doamna. Vă dați seama că, așa cum erau mâzgălite de cea mică, le-am fi aruncat la gunoi.

- Noi nu facem asta, i-am spus indignată. Nu finisăm lucrările copiilor.

Adică, cum să le arunce la gunoi?! Să le ia, să se bucure copila de ceea ce a făcut, așa cum a putut și a știut la vârsta ei, și le arunce, habar n-am, peste o lună, două, nouă, un an, cândva!

- Ah, nu, nu spuneam să faceți și dumneavoastră asta. Vă povesteam doar! a spus doamna, simțind probabil acel ceva dezaprobator în vocea mea.

- Știți, am continuat eu, ca să înțeleagă de unde venea indignarea, este foarte important pentru un copil să vadă că ceea ce a desenat, a pictat, a modelat, a creat, este apreciat. La 3-4 ani, doar dacă nu are vreo genă de artist, un copil va mâzgăli. Va desena o chestie indescifrabilă pentru noi adulții, și va veni să ne arate, mândru, ce dinozaur sau te miri ce altceva a desenat el. Atunci când, de fiecare dată când el creează ceva noi venim și finisăm, sau, și mai rău, transformăm în totalitate ce a făcut el, nu facem altceva decât să îi transmitem că nu a făcut bine. Că nu este suficient de bun. Fetița dvs stă de un sfert de oră și pictează la o inimioară. Încet și cu grijă... Și ar mai sta, mie așa mi se pare! Pentru vârsta ei, are foarte multă răbdare și se vede că îi place foarte mult ceea ce face, i-am spus. Dumneavoastră cum v-ați simți dacă de fiecare dată când pictați aș veni eu și aș mai ajusta câte ceva?!

A zâmbit. Cea mică a terminat de pictat inimioara, i-am pus-o în punguță, nefinisată de mine și am rămas pe gânduri.

Avem mereu pretenții de la copiii noștri. La 2 ani, la 3 ani, la 7 ani, la 10 ani, la 18 ani. Mereu. Avem de fapt așteptări. Să fie într-un anume fel. Să facă lucrurile într-un anume fel. Și de cele mai multe ori, copiii, în loc să ne îndeplinească așteptările, ne scot la iveală cele mai adânci răni emoționale pe care le avem noi, părinții. Ca să ne „rezolvăm” pe noi. Este nevoie doar să ne oprim și să ne întrebăm ce trezește în noi comportamentul copilului nostru. Ce inseamnă pentru mine, ca părinte, faptul că „operele de artă” ale copilului meu sunt doar mâzgălituri și în loc să îl validez simt nevoia să „finisez”? 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult