Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

„Ne cerem scuze că nu asigurăm cazarea unor oale de ciorbă”. Mic îndreptar pentru turiștii care ajung în Vama Veche

Acestea sunt doar câteva dintre “restricțiile” impuse de cea care are grijă ca ochii din cap de Lawanda9 din Vama Veche. Ilinca Teodoriu a croit un mic îndrumar turistic pentru musafirii care îi vor călca pragul. Recunoaște că rândurile așternute inițial pe pagina ei de socializare, apoi preluate pe funkytravel.ro, vin ca urmare a experiențelor pe care deja le-a trăit administrând o altă pensiune din stațiunea libertății. Vă las să descoperiți micul ghid, iar la finalul acestui articol veți afla chiar de la Ilinca de ce a ajuns să posteze un astfel de mesaj.

“Prosoapele noastre sunt un pic mai deosebite! Nu reacționează bine în cazul în care sunt detronate la rang de mop sau cârpă pentru pantofi”

“LaWanda9 este o locație nouă, o casă care abia ce s-a dezbrăcat de schele. Este un vis pentru care s-a muncit mult, iar în fiecare colț o să găsiți o parte din sufletul nostru. Avem câteva camere pe care le–am aranjat pentru a fi iubibile, o curte generoasă și colorată, un bar cu pahare brumate și o bucătarie cu bunătățuri. Ne plac imblăniții și credem noi că am creat un loc “cozy” pentru o vacanță la mare. Avem povești nenumărate, musafiri care ne-au devenit prieteni și respect pentru cine ne trece pragul. Avem însă și reguli sau un mic îndrumar de vacanță pentru cei care își doresc să ne devină oaspeți. Ne-am gândit că este normal să anunțăm care sunt restricțiile casei, înainte să vă stricăm concediul cu “pretențiile” noastre de gazde “neprietenoase”.


Cele 11 reguli din micul îndrumar al turistului

– Suntem o locație în care NU se ascultă manele. Și nici derivate din repertoriul internațional. Nici la boxa mică, nici la boxa mare, nici pe telefon…. NICĂIERI, DELOC, ABSOLUT NICIODATĂ! Nici măcar de test sau pe modelul… punem o singură melodie, că nu se simte. Ba se simte! Și se aude.

– Suntem în Vamă pentru că ne plac petrecerile. Cu toate acestea, în curte, volumul muzicii este direct corelat cu respectul față de ceilalți musafiri cât și față de vecini, care au și ei, la rândul lor, musafiri. Deci, petrecerea oaspeților nu înseamnă totuși și o muzică care să ne împingă geamurile să danseze în mod necontrolat.


– Sejurul se achită în ziua cazării! Nu suntem oameni răi care vor să își facă rezerve financiare de pe urma oaspeților. Însă, preferăm să nu trăim cu emoțiile unei despărțiri în taină.

– Cafeaua de dimineață este din partea casei. Până la ora 12.00. Și nu, din păcate, nu puteți pleca cu termosul la plajă. Și, nici nu putem asigura, din partea casei, cafeaua de dimineață pentru musafirii dumneavoastră care nu ne sunt oaspeți.

– Micul dejun nu este inclus în prețul camerei, dar puteți sa il mâncați la noi. Povestim ce vă doriți, dacă există restricții sau preferințe alimentare și avem grijă ca totul să fie bun și proaspăt. Nu ne deranjează să vă oferim pahare sau farfurii în cazul în care aveți produsele dumneavoastră, însă, accesul în bucătărie este interzis persoanelor care nu fac parte din echipa noastră.

– Din păcate, terenul nu ne-a permis să facem un foișor mai amplu, iar spațiul destinat barului este mititel cât un cercel. Ne cerem scuze anticipat că nu vom putea asigura “cazarea” unor bunuri personale, precum sticle de vin, beri, pești proaspeți, oale de ciorbă, pepeni, borcane cu miere sau bulion de casă sau alte merinde importante pentru consumul personal. In fiecare cameră exista mini-frigidere care abia așteaptă să își facă treaba.

– Gătim în fiecare seară! Noi zicem că și iese bine! Însă plitele, grătarele și aragazul au fost dresate de noi, încă de când erau mici. Practic, doar îmblânzitorul nostru știe cum să le vorbească. Musafirii sunt bineveniți să ne ofere sugestii legate de preparate/ preparare, să ne testeze mâncarea, să ne critice sau să ne laude dacă merităm și să se delecteze cu un pahar de vin bun. Treaba o facem noi!

– Fiecare cameră este specială, în felul ei. Vă rugăm să nu ne ajutați să le redecorăm. Există o legatura aparte între obiectele din fiecare cameră și nu ne dorim să rupem acest lanț de iubire.

– Prosoapele noastre sunt un pic mai deosebite. Sunt colorate și vesele, dar fac insolație extrem de repede. Și nici plaja nu le priește. Nu reacționează bine nici în cazul în care sunt detronate la rang de mop sau cârpă pentru pantofi.

– Iubim animalele și suntem o casă unde îmblăniții sunt dragăliți și alintați. Acest lucru nu înseamnă însă că ne asumăm să avem responsabilitatea prietenilor îmblăniți atunci când stăpânii sunt la plimbare prin sat sau la plajă . “Manualul utilizatorului” nu îl putem descărca pe “google” și nici serviciul de “guvernanță” pentru pet-urile care ne vizitează nu îl putem asigura.

– Ne bucuram de oaspeți și suntem mereu atenți la nevoile musafirilor. Vă rugăm, cu respect, să nu faceți o confuzie între amabilitatea personalului și o datorie a echipei LaWanda9 de a vă sta la dispozitie, la ordin! O camera închiriată nu reprezintă, totusi, un titlu de proprietate.

Daca ați citit toate regulile casei și nu v-ati supărat, înseamnă că sunteți în locul potrivit pentru vacanța dumneavoastră. În caz contrar, suntem siguri că nu vom fi niciodată gazdele potrivite pentru un concediu reușit. Ne pare rău că nu suntem pe aceeași lungime de undă, dar suntem siguri că există un loc sub soare pentru toată lumea”.

“Vama Veche este un loc aparte, iar non-conformismul este confundat, de foarte multe ori, cu lipsa de maniere sau restricții”

Am felicitat-o pe Ilinca pentru îndrumar deși se teme că va atrage un val de hate după ce a publicat regulile pe care trebuie să le respecte turiștii. Probabil că va pierde unele rezervări, dar poate că asta înseamnă, de fapt, un lucru bun. Nu poți respecta regulile, nu ai ce căuta în acel loc!

“Chiar și pentru noi, gazde cu idei fixe și blonde, îndrumarul a apărut ca urmare atât a experienței personale cât și a poveștilor împărtășite de vecinii din sat. Practic, am considerat că este esențial să ne informăm potențialii turisti privind tiparul locului, atmosfera pe care dorim să o menținem în curtea noastră precum și regulile după care funcționăm. Consider că turistul este un musafir, pe care trebuie să îl tratezi cât poți de bine. Oaspeții sunt bineveniți, însă, ca în orice casă, există câteva reguli. De cele mai multe ori aceste reguli sunt cele pe care le cunoaștem cu toții, de acasă. Însă, Vama Veche este un loc aparte, iar non-conformismul este confundat, de foarte multe ori, cu lipsa de maniere sau restricții. Cumva, o vacanță în Vamă se interpretează drept o vizita într-un loc în care este permis orice, fară nicio limită. Insă, educația și bunul simț nu au voie să plece în vacanță! Așadar, pentru a fi siguri că reușim să ne scriem povestea așa cum ne dorim, am preferat să punctăm care sunt așteptările noastre de la cei care își doresc să ne devină musafiri. De fapt, cred că și acest îndrumar reprezintă tot o formulă de respect pentru turiști. Cei care caută altceva, știu din start că nu suntem locația potrivită pentru dumnealor. Firește că mi-am asumat și posibilele critici din partea persoanelor care nu agrează tiparul nostru, însa fiind o afacere personală am dreptul sa îmi aleg nișa pe care să îmi desfășor activitatea. Este o optiune personală. Asumată!”, spune Ilinca.

Articol publicat pe Funky Travel.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Locația este „adults only”? Dacă nu, aș prefera manele...
    • Like 0
  • A-ti spus bine la ei in casa occidentalilor ,dar cand pleaca in vacante gen spania si sunt si tinerei grupuri si nocturni uita un pic de maniere cand sunt un pic mai mult ametiti dar de ei castiga mai mult serviciile costa aduc bani sa consume in hotel pe langa asa castiga toti ai nostri saraci normal ca aduc ciorba ca nu toti au all inclusif preturile litoralului sunt cam mari in comparatie cu serviciul oferit si nivelul de trai si cum romanul trateaza cu indiferenta tot pt propriul buzunar dar clientela e impartita intre cei ce vin cu familia cei cu bani adevarati si cei care danseaza cu o cupa de sampanie o noapte intreaga pt un selfie si la agatat de ceva nicidecum mari consumatori cat despre articol nu este sfidator la adresa clientilor ci a celor care nu imartasesc sentimentul bunului simt si a civilizatiei si asta lipsei de cultura generala generalizata de saracia din romania unde traim o imagine falsa intre constructii moderne si multe altele care ascund adevarate probleme oameni foarte bogati , bogatasii de carton,si saracii indatorati. Avem oameni cu pregatire afara dar prefera sa fie exploatati acolo pe bani mult mai multi decat pe ce se ofera in romania puterea banului spune tot despre nivelul de civilizatie suntem o tara saraca asta ne este soarta sa ajungem la nivelul occidentului trebuie sa facem pasi marunti acest salt mare cu detoate nu ne a facut bine deloc e ca un politiciat care a facut o facultate la invatamant la distanta si acum conduce fara pregatire doar se lauda cu o diploma nu cu ce nu are adica experienta ne auzim peste 10 ani poate noi mai batrani dar cu copii mai intelepti fiti responsabili si imbratisati sentimente frumoase cu toti cei din jur si tratati orice culuare si cultura a clasei sociale ca pe un bun prieten ei sunt clientii nostri toti trebuie sa se bucure de viata
    • Like 0
  • storo check icon
    Va dati seama citi mitocani sint printre conationalii nostri de trebuie sa scrii pe perete ca prosoapele din camera de hotel nu se iau acasa, cafeaua este doar pt cei din hotel nu si pt prietenii lor sau ca nu ai ce sa cauti in bucataria restaurantului ? Nici macar nu sint reguli de bun-simt, asa ceva nu trebuie spus/scris macar , atit de basic mi se par....ce discriminare, ce political correctness....aici e vorba de a-ti apara investitia de mitocani, cu vorba buna pt ca cu bota nu se poate (din pacate)...
    • Like 1
    • @ storo
      check icon
      Te obisnuiesti cu asta dupa ce austriacul iti cere garantie pentru prosoape...asta e ,mandri ca suntem romani umblam prin lume cu tinicheaua legata de coada.
      • Like 0
  • Păi da, numai în România "NOR-MA-LĂ" și "E-DU-CA-TĂ" a lui Prostannis dai de asemenea neamuri proaste, de "propitari" care țin morțiș să îți aducă aminte cât de departe e țara noastră de adevărata normalitate! În Germania, țară europeană normală și democratică, oricine dă cu chirie o proprietate percepe o sumă cu titlu de garanție împotriva stricăciunilor, deteriorărilor, vandalizărilor, mizeriei, dezordinii etc. Se numește Kaution. La plecarea oaspeților, Kaution se restituie în tot sau în parte. Sau deloc. În funcție de comportamentul oaspeților și de starea în care lasă proprietatea. În rest, oaspetele este liber să facă tot ce dorește pe proprietatea închiriată, indiferent dacă se roagă pe covoraș cu fundul la soare de 5 ori pe zi, dacă vrea să mănânce kosher sau să asculte rock, metal, punk, hiphop, populare sau manele, sau orice altă muzică îi place, atât timp cât nu deranjează pe nimeni. Orice comportament abuziv și discriminatoriu este imediat reclamat si amendat. Chiar așa, la noi în România CNCD nu se autosesizează?
    • Like 0
    • @ Ovidiu Jurj
      V-a deranjat doamna ca v-a adus aminte ca exista tipuri de oameni care merg cu oala cu ciorba? Care asculta muzica (manele sau alte genuri) la un nivel deranjant pentru cei din jur? Care redecoreaza camerele si efectiv isi bat joc de lucruri pe principiul ca oricum "am platit" pentru camera (lasand AC-ul pornit la maxim si luminile deschise, lucruri pe care nu le-ar face acasa)? Ati mentionat bine "atât timp cât nu deranjează pe nimeni" dar cred ca sesizati diferenta de comportament intre romani si nemti. O fi vorba despre E-DU-CA-TI-E?

      Pe de alta parte, doamna are tot dreptul sa-si selecteze clientela! Nu-ti convine (sa fii civilizat), esti liber sa mergi in alta parte... Vacanta placuta!
      • Like 4
    • @ Gligor Lucian
      Majoritatea regulilor enumerate in articol mi se par de bun simt. Ar trebui sa fie evident totusi ca una dintre reguli este absurda. Si anume cea cu ascutatul manelelor. Mi se pare aberant ca cineva sa-mi impuna ce gen muzical sa ascult. Era suficient sa specifice doar partea cu ascultatul muzicii la un volum rezonabil (lucru care iarasi este de bun simt). Cand ati raspuns la acest comentariu chiar nu v-ati dat seama la ce se referea cel care l-a scris ? (nu de alta dar comentariul este cat se poate de clar in privinta asta). Ce parere ati fi avut daca printre reguli s-ar fi gasit si una de genul "Interzis persoanelor de etnie rroma" ?
      • Like 2
    • @ Razvan Dinculescu
      Eu consider ca gazda face regulile, iar aceste reguli trebuie respectate. Daca gazdei nu ii plac manelele sau hip-hop si mentioneaza acest lucru la loc vizibil, atunci clientii carora le plac aceste genuri muzicale sunt liberi sa-si caute cazare in alta parte. Iar daca scrie ca nu vrea sa primeasca oameni cu o anumita etnie/culoare/freza/tatuaje etc. e problema ei pentru ca se va exclude singura din business. Eu zic sa lasam piata sa se autoregleze, fara sa o dam in politically correctness shits.
      • Like 6
    • @ Gligor Lucian
      Problema nu este existența unor reguli. Peste tot există reguli și este normal să existe, atât timp cât sunt formulate corect, pe un tot neutru și imparțial, nejignitor și nediscriminatoriu. Adică fără căcănării tipic românești.

      Exemplu concret: reguli precum "Sejurul se achită în ziua cazării!" sau "Cafeaua de dimineață este din partea casei. Până la ora 12.00." sunt ok. Nu și căcănăriile tipic românești de după, care clar și categoric nu își aveau și nu își au locul: "Nu suntem oameni răi care vor să își facă rezerve financiare de pe urma oaspeților. Însă, preferăm să nu trăim cu emoțiile unei despărțiri în taină.", respectiv "Și nu, din păcate, nu puteți pleca cu termosul la plajă. Și, nici nu putem asigura, din partea casei, cafeaua de dimineață pentru musafirii dumneavoastră care nu ne sunt oaspeți."

      Cu alte cuvinte, turistul este tratat din prima ca potențial infractor, care ar pleca fără să plătească, sau care ar fura termosul gazdei etc. etc.

      Iar formulări de genul : "Vă rugăm, cu respect, să nu faceți o confuzie între amabilitatea personalului și o datorie a echipei LaWanda9 de a vă sta la dispozitie, la ordin! O camera închiriată nu reprezintă, totusi, un titlu de proprietate." nu le întâlnești niciunde, în nicio țară europeană normală! Și nici la noi în România, la adevărații profesioniști din turism!
      • Like 2
    • @ Ovidiu Jurj
      Poate că v-ar plăcea aici și nu ați știut!
      https://www.antena3.ro/opinii/mamaia-moare-de-tanara-terorizata-nepoti-falsi-teribilism-nesimtire-607464.html
      • Like 0
  • felicitari!!!!! foarte bine procedati !!
    ati spus ce era de spus intr-o maniera f. frumoasa si eleganta.
    tot respectul !!
    • Like 2
  • Felicitari doamna Ilinca Teodoriu !! Dupa ce mai bine de 20 de ani am ales cu drag Vama Veche ca loc de sedere pentru concediul de vara pentrufamilie, de mai bine de 10 ani am renuntat, trecind in fiecare vara prin Vama cu nadejdea ca vom gasi schimbari in bine, dar ...
    Daca ar exista mai multi proprietari de pensiuni asemenea dvs., poate ca Vama Veche ar redeveni acel "colt de paradis"
    Va doresc succes in actiunea dvs.!
    • Like 2
    • @ Mobby Dick
      De fapt e exact invers: Vama nu poate redeveni "acel colț de paradis" decât dacă redevine cum a fost odinioară: fără hoteluri și pensiuni unde neamuri proaste de îmburgheziți peste noapte ca proasta asta cu ifose, care îți iau și așa șapte prețuri pt. cazare și ca și cum nu ar fi destul, mai țin să își și bată joc de tine și să îți impună și "regulile" lor stupide! Cine vrea hoteluri și pensiuni, să se ducă în M-am-aia! Cine vrea Vamă ca odinioară, stă la cort ca odinioară!
      • Like 2
  • Nume check icon
    Este o afacere frumoasa din afara, dar putini stiu ca dinauntru nu este chiar atat de usor. Iar in anumite cazuri, unii turistii romani care in general se comporta bine in afara tarii, in tara nu sunt la fel pentru ca perceptia este ca in RO daca au platit ei se considera stapanii acelei locatii, iar proprietarii si angajatii sclavii lor.
    De aceea singura modalitate de a preveni momente penibile si stanjenitoare este sa ii informezi inainte referitor la conditiile de convietuire pe perioada sejurului. Eu nu acceptam decat rezervari pe email si le comunicam ca plata avansului sau a sejurului implica si acceptarea fara comentarii a conditiilor de convietuire. Nu am loc sa scriu aici ce mesaje am primit, mai ales ca cine sunt eu sa impuna aceste conditii, etc. etc. Asa am reusit sa selectez clientii pe care i-am dorit. In plus aceasta operatiune de publicitate "negativa" de fapt a devenit una pozitiva pentru ca potentialii clienti au inteles ca atat proprietarii dar si ceilalti turisti vor contribui la un sejur placut si multi au revenit pentru ca stiau la ce sa se astepte.
    Prin urmare d-na Ilinca Teodoriu o sa vedeti ca de fapt numarul rezervarilor va creste si veti avea clientii pe care o va faca placere sa ii serviti.
    • Like 6
    • @ Nume
      @Nume: Vama a murit demult. Inainte de a o "salva" Mircea Toma. Inainte de a o "canta" Tudor. A murit cand a inceput sa fie vanduta metru cu metru. A murit cand dadea canalizarea pe dinafara. A murit cand se vindeau hamsii congelate din Polonia. A murit cand s-a inchis cantina, cand nu mai venea doctorul la "cabinet", cand n-a mai iesit Costel a'lu Tamara cu caii pe plaja - la baie, cand au "distribuit" plaja pe ochi frumosi, cand au aparut "hotele" de 3 si 4 stele.... samd. Am plecat de acolo acum 14 ani. Dupa 40 frumosi.
      • Like 5
  • Bravo! Vama Veche a ajuns o spelunca pentru toti neadaptatii la o viata sociala in care repectul fata de sine si ceilalti a disparut de mult. Sper ca multe alte gazde sa urmeze exemplul.
    • Like 5


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult