Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

„Nu vreau să pierd nici o oră”. Elev în clasa a VI-a, Valentin s-a înscris singur la școala remedială de vară

Elevi la școală

Orice poveste frumoasă începe cu “a fost odată ca niciodată...”

Uite așa am să încep și eu pentru că îmi plac poveștile frumoase, le citesc pe nerăsuflate și cred că avem nevoie de ele pentru că pe lumea asta există, de-adevăratelea, o mulțime de feți-frumoși și ilene cosânzene. Că altfel, vorba aceea, dacă n-ar fi, nu s-ar povesti, nu?

Așa că… a fost odată ca niciodată un grup de profesori inimoși și antreprenori în educație. Și cum stăteau ei așa liniștiți și își vedeau de treburile lor, într-o zi, le-a venit o idee. Ce-ar fi să facă ei o școală online gratuită pentru vreo două mii de copii din țara asta, care vor să mai treacă odată prin materia de anul trecut. Știți dumneavoastră care, ăla cu pandemia, cu învățământul online, care când a fost, când n-a fost, în fine, nu ne mai legăm de asta, că ajungem la Spân și la Zmeu și nu ăsta era obiectul articolului. Un program de educație remedială care să mai oblojească rănile învățământului nostru, trecut, sărmanul, prin grele încercări anul acesta. Zis și făcut, au bătut de trei ori din palme și, minunăție, într-o săptămână au făcut o școală online. Cu platforme de comunicare, evaluare, lecții digitale, ce mai, ca-n povești. Mă rog, s-ar putea să fi exagerat un pic la partea cu bătutul din palme. Au fost, de fapt, multe zile de foc și nopți nedormite pentru ca totul să fie gata pana pe 13 iulie când aveau să înceapă cursurile. Aha, deci ăștia sunt feții-frumoși și ilenele cosânzene, poate vreți să mă întrebați. Nu, nu sunt ei, mai aveți un pic de răbdare. Adică sunt și ei așa un pic dar în povestea asta personajul principal e altcineva.

Ei, și când a fost totul gata, au dat șfoară-n țară, de la munte pân’ la mare, prin păduri și pe ogoare, na, că iar mă pierd în detalii geografice și nu e cazul. În sfârșit, puzderie de copii au bătut la porțile școlii, mă iertați, adică au dat click, au completat formularul de înscriere, li s-a făcut un cont pe platformă și au început orele. Atât de mulți că s-a făcut și o listă de așteptare. Au stat ei organizatorii și-au cumpănit cu înțelepciune, s-au dat de trei ori peste cap și, de unde de neunde, au mai găsit niște locuri libere pentru cei care voiau să se înscrie. Și, uite așa, au început iar mesajele, solicitările, conturi noi, copii fericiți, nu mai insist, ați înțeles.

Of. M-am cam lungit la partea de introducere. Vă simt nerăbdători să vă spun de Prâslea cel voinic, așa-i? Gata, acuma, i-a venit și lui rândul.

Într-una din zile, după ce s-a mai potolit oleacă forfota înscrierilor, sună telefonul. Bună ziua. Domnu’, mai aveți locuri la Școala Remedială de Vară? Vai de mine, avem, cum să nu. Cum te numești? Valentin. Sigur că da, Valentin! Uite, trimite-mi, te rog, numele complet și o adresă de email iar noi îți trimitem invitația de conectare. Mulțumesc frumos, domnu’!

Închide telefonul. În câteva secunde, mesaj cu numele complet și adresa de email a părintelui. Ia-uite, domnule, un copil care nu pierde timpul. Minunat. Hai să-i facem cont.

Nu trece mult și, după vreo zi, două, mai după asfințitul soarelui așa, vine încă un mesaj de la Valentin. Domnu’, am primit invitația. Da’ cum mă conectez pe Zoom, că am încercat și nu pot. Salut, Valentin, nu-ți face griji, e simplu. Trebuie să te conectezi direct din aplicația noastră, nu de pe Zoom. Acolo ai să-ți faci orele. Aha. Mulțumesc.

Domnu’!

Dar orarul îl am tot acolo sau mi-l trimiteți dumneavoastră? Îl ai acolo, Valentin. În aplicație. Dacă nu dai de el acum, ți-l trimit eu până te obișnuiești cu setările. Mulțumesc, domnu’. Da’ mi-l trimiteți acuma, vă rog? Că nu vreau să pierd nici o oră.

Aici soarele s-a oprit în loc, vântul a încetat a mai bate iar copacii și-au ițit frunzele pentru a auzi mai bine ce a spus Prâslea al nostru. Pardon, Valentin, elev în clasa a VI-a.

Nu vreau. Să pierd. Nici o oră.

În clipa aceea, organizatorii Școlii Remediale de Vară și-au dat seama că, de câteva zile, vorbesc cu un copil care s-a înscris singur. Fără să-l împingă părinții de la spate, fără să-l bată nimeni la cap. A hotărât că are nevoie de aceste ore și simte că trebuie să recupereze noțiunile pe care nu le-a înțeles în anul școlar trecut la matematică și limba română. Părinții i-au spus că-i susțin decizia dar el trebuie să fie responsabil pentru tot înseamnă acest lucru. Și el, Valentin, exact asta a făcut. Organizatorii au realizat atunci că tot zbuciumul și nopțile lor nedormite nu au fost în zadar. Că toată lehamitea noastră națională, resemnarea mioritică și pesimismul nostru tradițional au leac. Există speranță. Atâta timp cât avem printre noi un Prâslea cel Voinic, mă scuzați, un Valentin, elev în clasa a VI-a, nici un efort, nici un sacrificiu nu e prea mare pentru a le da șansa acestor copii de a avea un viitor mai bun. Pentru ei.

Pentru noi toți.

Aș mai sta cu dumneavoastră să vă mai spun despre copiii noștri de poveste de la Școala Remedială de Vară. Că mai avem. Vreo două mii. Și știu că, în țara asta, mai sunt mulți alții ca ei. Dar văd că am primit un mesaj. Numa’ un pic mă iertați, să văd despre ce e vorba.

“Domnu’!...”

Vă las cu bine. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult