Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Online-ul se înregistrează la ghișeu!” Aventura mea cu „doamna Marinescu”, funcționarul ANAF care păzește porțile Spațiului Privat Virtual

Dosare, birocrație

Foto: Guliver Getty Images

Mă ştiu cetăţean corect, cinstit şi cu toate datoriile plătite, însă atâta a fost de revoluţionată fiscalitatea în ţara asta, că până şi cel mai onest român dintre toţi are vise reci cu portărei care-l caută să-i ceară bani pentru una sau alta. Drept urmare, mă apuc să-mi fac un cont pe Spaţiul Privat Virtual, pe site-ul ANAF, convinsă fiind că, după câteva clicuri, o să aflu absolut totul despre relaţia mea cu instituţia mai sus numită.

Zis și făcut... Sfântă naivitate!

Aflu dintru început că nu e suficient că-mi pun pe tavă toate datele personale și că „virtual” este folosit aici în înțelesul de la stat, unde ca să faci ceva „online” trebuie să bați musai la ușă. ANAF mă anunţă printr-un mail că înregistrarea online se finalizează - supriză! - la ghişeu.

Debirocratizarea pare acum la fel de reală ca teleportarea. Dacă n-ar fi de plâns, eu aş cam râde. Mă abţin de la ambele şi mă apuc de căutat ghişee ANAF prin oraş. Mailul mă anunţă că neapărat trebuie să mă prezint la ghişeu în termen de 10 zile de la completarea făcută pe site, dar că mă pot duce la orice sediu ANAF din oraş.

Ce nu spunea mailul e că toate sediile ANAF pe care le-am găsit eu au program de stat paralel cu viața reală. Ba se închid la 16, ba la 16.30, unul avea chiar program până la ora 14. Păi cum să nu vrei să munceşti la stat?! mă gândesc cu invidie. Înghit în sec şi plec de la muncă mai devreme (mulţumesc, şefa!) ca să ajung cu limba scoasă de un cot la cel mai la îndemână ghişeu. Intru în sediu pe la ora 16 fără un pic, fac o cruce cu limba că e încă deschis şi mă îndrept vertiginos spre primul om viu pe care îl văd pe hol, o doamnă căreia îi spun ce vreau. Mă trimite la camera 1. Îi mulţumesc doamnei şi, fie vorba între noi, şi lui Dumnezeu, că nu văd nicio coadă nicăieri. Mă învârt, găsesc camera, bat la uşă şi intru. Înăuntru, vreo trei birouri, doi funcţionari se ocupau de doi cetăţeni, unul nu ştiu ce făcea, iar pe un scaun mai stătea la rând un om. Aştept cuminte lângă uşă până se ridică brusc o tanti funcţionară, abandonându-şi „clientul”: „Staţi să văd ce vor, că aşa nu mă pot concentra. Nu vreau să am coadă înăuntru”.

Îmi mai spun o dată povestea în jumătate de frază, iar doamnă mă expediază rapid: „Camera 2”. Mă duc în camera 2 şi iau povestea de la capăt în faţa a trei funcţionari care numai acolo nu păreau că vor să fie. Inevitabilul se produce din nou. „Mergeţi la camera 6, la doamna Marinescu”. De data asta mulţumesc cu o înjurătură în gând. Dau şi de camera 6 într-un final, într-un fel de colţ foarte întunecat. Unde putea să șadă doamna Marinescu decât în acest capăt al labirintului de la Fisc?!

Iar un birou cu trei funcţionari şi probabil trei hectare de pădure defrişată pentru a umple până la tavan camera cu hârtii. O identific pe doamna Marinescu, îmi spun povestea pentru a patra oară şi-i arăt mailul primit de la Ministerul de Finanţe în care era trecut un cod. Doamna mă trimite să-mi fac o copie xerox la buletin. Ce-o fi fost în capul meu de m-am prezentat într-o instituţie de stat fără copie la buletin, chiar nu ştiu. Oi fi avut un moment de rătăcire. Ies din clădire, găsesc rapid un xerox, fac copia şi alerg înapoi. Mă şi gândeam că închid ăştia prăvălia până mă întorc eu şi ajung acasă cu coada-ntre picioare.

Dar doamna Marinescu a fost de treabă şi nu a închis. Mă întorc frumos cu respectiva copie, scriu pe ea codul din mail şi aştept să se termine în sfârşit haosul. Doamna Marinescu e plină de bunăvoință: „Nu se potrivesc codurile. Cred că nu aţi mers până la capăt. N-am cum să vă înregistrez”.

Moment în care mă declar învinsă. Trebuie să mă duc acasă şi să o iau de la capăt cu înregistrarea online. Apoi cu online-ul înregistrat la ghişeu. Că doar şi funcţionarul e om, şi el trebuie să câştige un ban. În timpul ăsta, la televizor se ceartă toţi pe banii mei de pensie, pe taxele şi impozitele pe care tot eu le plătesc ca să-şi bată joc de mine orice conţopist care şi-a găsit loc în Parlament. Altfel, suntem toţi bine, sănătoşi şi bucuroşi. Doar să te ferească sfântul comitet ceresc să ai vreodată nevoie de ajutorul unei instituţii de stat.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am cont de vreun an si ceva, l-am activat de acasa si n-a durat decat un sfert de ora. N-am mai fost pe la anaf de atunci, platesc tot onlain cum se zice, declaratiile la fel. Nu cred ca trebuie mers la ghiseu, e inventia vreunui sefulet pe care nu-l verifica nimeni, trebuie reclamat.
    • Like 0
  • Doua observatii: inregistrarea se poate face si de pe mobil. Faptul ca trebuie copie CI este mentionat in mesajul care contine codul. Deci articolul mi se pare usor fortat.
    • Like 0
  • Tudor check icon
    Eu am primit in posta un cod prin care eram invitat sa ma inregistrez si a mers ca pe roate. Unii au ghinion.
    • Like 1
    • @ Tudor
      Unii nu citesc cu atentie ce se cere, apoi posteaza articole fortate.
      • Like 0
  • Cand mi l-am facut eu acum vreo 2-3 ani chiar cand aparuse a mers repede. Dar trebuie sa mergi la ei sa vada ca esti chiar tu si sa-ti explice cu codurile cu astea si sa semnezi parca (cu pixul si cu mana ta). A durat 10 min toata discutia si eram singur cu o fata cu ochi verzi cauza din care n-am retinut nimic din ce mi-a zis. E necesara prezenta fizica ca sa se evite probleme de dupa. Adica online-online dar totusi e vorba de taxe impozite fisc, radem glumim da nu cu ANAF. Acuma un drum in plus care le va anula pe urmatoarele nu-i chiar mare lucru.
    • Like 0
    • @ Magotu Enigmatic
      GabiC check icon
      Din cauza uneinastfel de atitudini ("las' ca nu e prea rău) nu o sa se faca niciodata tara asta bine.
      Acest "merge şi aşa" este crucea pe care romanaşul o va purta toată.viața lui şi e generată de unii ca tine- care gândesc cel mult pana la jumătatea trebii.
      Intalnesc zilnic acesti "leagă cu sârmă" ai arhitecturii sociale romaneşti.
      Noroc ca nu va mai dura mult. Voi pleca unde voi vedea cu ochii, numai sa nu-mi oblig copilul sa se dezvolte (desi in tara asta se va numi involutie) intr-un astfel de mediu.
      • Like 1
    • @ Magotu Enigmatic
      GabiC check icon
      PS- e o imbecilitate nascuta de functionarul roman sa -si puna problema daca cel ce ACHITA banii pentru un anume bun/serviciu/impozit/taxa/ amenda/penalitate sau ce o mai fi- este proprietarul/beneficiarul plății. In loc sa zica mersi ca a platit.
      Intr-o anume țară (in care probabil voi pleca) este suficient sa-tindeaxhizi un cont cu ssn-ul (un fel de cnp) si sa achiti- in baza lui tot ce-ti trece prin minte. Atat la stat cat si la federal. Nu fac altceva decat sa te incurajeze. Daca.vrei sa platesti pentru tot county-ul- sa fii sanantos! Te lauda in presa!
      • Like 1
  • SmurfK check icon
    Mie mi-au transmis o adresă prin care am reușit să fac cont, utilizând un cod de pe aceasta. Mă gândesc că au trimis la persoanele care au cerut acces, dar nu s-au mai dus la ghișeu, că așa am făcut eu. Am încercat să fac cont, am văzut că-i cu drumuri și nu mi-am mai bătut capul.

    De asemenea, poți folosi și decizia de impunere, când o primești, folosești numărul acesteia ca să-ți faci cont.

    Sunt de acord să existe ceva măsuri de protecție, dar asta cu mersul la ghișeu e prostească.
    • Like 1
  • Sunt persoane care nu au trebuit să se întîlnească cu ANAF-ioți, cu fel de funcționari din primării, de la Casa de Sănătate, de la fel de fel de poliții...Eu am vizitat des, eram un PFA, trimestrial ANAF Sector 3, unde singura persoană care părea că nu a mîncat mere pădurețe culese prematur, adică nu avea o figură plictisită și acră, era portarul, de la o firmă de pază...Așa am observat că PC-urile se schimbă o dată la 2-3 ani, că tonerul folosit este un gri foarte aproape de alb, erau vremuri cînd la intrarea în ANAF se vindeau timbre fiscale, care normal nu se puteau cumpăra de la funcționari, e adevărat că la țigani costau de 5 ori cît era valoarea nominală, normal activitate nefiscalizată...Dar nu mă bag în evaziunea fiscală.
    • Like 2
  • De ce trebuia sa mergeti acasa? Nu merge de pe telefon? Sau tableta? Sau daca nu merge pe telefon\tableta puteati sa va conectati acasa la PC remote de pe telefon\tableta
    • Like 1
    • @ Dorian Void
      De ce trebuia să meargă la ghișeu în primul rînd? Era scos onlainu din priză?
      • Like 0
    • @ Dorian Void
      SmurfK check icon
      Nu asta e problema. Problema este că trebuie să te deplasezi la sediul instituției ca să depui o declarație online. Majoritatea persoanelor care depun declarații, nu o fac constant. Au de depus o declarație pe an. Așa că ideea de depus online, nu prea se bate cu drumul la instituție ca să-ți dea acces. Poți bate drumul să depui declarația.
      • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Pentru ca a ales validarea contului prin prezentare la ghiseu. Alta intrebare!
      • Like 0
    • @ Constantin Popescu
      check icon
      @Constantin Popescu , sau care ți-o fi numele real, cât primești ca postac oficial. Lucrezi acasă sau cu juma de normă.
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult