Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

„Protest”, istoria vizuală a mișcărilor de stradă din România ultimilor zece ani. „Este povestea maturizării noastre ca popor”

Duminică seară a fost lansat albumul „Protest”, o istorie vizuală a mișcărilor de stradă din România ultimilor zece ani. Proiectul realizat de Documentaria.ro, cu sprijinul Funky Citizens, prezintă, în imagini remarcabile, însoțite de date, infografice, dar și de o interpretare sociologică, procesul de transformare al societății românești în ultimul deceniu.

„Este o poveste despre maturizarea noastre ca națiune, popor, comunitate. Nici în ruptul capului nu i-ar fi trecut cuiva prin minte, nici măcar acum doi ani, că Piața Victoriei va arăta vreodată cum a arătat în iarna asta, în sensul în care oameni necontrolați de vreo forță malefică, neaduși acolo cu mici și bere se adună spontan într-un număr atât de mare să își exprime civic, în mod pașnic, o nemulțumire față de deciziile luate de politicieni. Dacă stai să te uiți în album, acum zece ani, nu putea fi vorba nici pe departe de așa ceva. Protestul era cumva fie un apanaj al sindicatelor, fie al partidelor politice care foloseau oamenii drept masă de manevră”, spune Corina Murafa, inițiator al albumului.

O democrație a cărei singură manifestare e un vot la patru ani e o democrație șubredă

Odată cu manifestările împotriva proiectului de la Roșia Montană, a început să se schimbe felul în care arătau mișcările de stradă în România și să se creeze o cultură a protestului. 

„Peste tot în Europa, protestele spontane, civice, care mobilizau tineri deveniseră un landmark al societăților respective. Și la noi, cumva, s-a întâmplat același lucru. Oamenilor a început să le pese. Este o maturizare a democrației noastre. Până la urmă o democrație în care singura manifestare democratică este un vot la patru ani, și acolo cu o prezență din ce în ce mai scăzută, e o democrație extrem de șubredă. Și nu spun că ne-am vindecat, suntem departe de a ne fi vindecat, dar cumva s-a mai conturat o comunitate”, explică Corina Murafa. 

Protestele au devenit un semnal pentru guvernanți că nu orice acțiune a lor este tolerabilă. „Eu cred că acum cinci ani un politician aflat într-o funcție de putere nu și-ar fi imaginat niciodată că este detronabil de acolo de către stradă. În schimb, acum s-au tras semnale unul după celelalte că strada dă jos Guverne. Asta nu e o chestiune tocmai sănătoasă, dar este un semn că conducerea ar trebui să țină cont și de popor”, spune ea.

„Trebuie să vorbim nu numai despre protest, ci despre implicare în general”

Director al ASHOKA România, organizație care se ocupă de promovarea antreprenoriatului social, și pasionată de fotografie, Corina Murafa a admirat munca fotoreporterilor care, în timpul protestelor, au făcut cunoscut prin imaginile lor adevărul din stradă. Și-a dorit să aibă își printeze una dintre fotografii și să o pună în ramă. S-a gândit atunci că ar fi interesant să creze un magazin de printuri online și a luat legătura cu Bogdan Dincă, fotograf și curator al comunității de fotojurnaliști de la Documentaria.ro. El a avut ideea unui album care să documenteze cultura protestului în România.

Acesta a fost lansat duminică, la Bucharest Photofest 2017, printr-o dezbatere la care au participat reprezentanți ai societății civile din România. „Nu e vorba de a protesta față de un regim sau altul, ci de a promova cetățenia activă. Trebuie să vorbim nu numai despre protest, ci despre implicare în general: cum te implici dincolo de proteste, cum te implici dincolo de vot. Prin această dezbatere am vrut să dăm exemplele unor oameni care s-au implicat să rezolve niște probleme și să influențeze niște politici publice și să schimbe niște legi și au avut succes în lucrul ăsta. Nu cred că a protesta de fiecare dată este soluția construirii unei relații corecte între popor și aleși. Trebuie o comunicare continuă, implicată”, crede Corina Murafa.

Albumul „Protest” conține 296 imagini realizate de 44 de fotografi la protestele din 2010, 2012, 2013, 2015 și 2017, supracopertă detașabilă, ce conține un colaj de 43 imagini, o interpretare sociologică semnată de Dani Sandu, 4 infografice marca Quickdata.ro și insert-uri de augmented reality grație Artivive App.

Mai jos, o galerie foto cu câteva dintre imaginile prezente în album.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • florin check icon
    Da, frumoase proteste, au facut s-un steag din telefoane. Misto regia, nici Sergiu Nicolaescu n-ar fi nimerit-o mai bine. Rezultatul? Varanul eliberat si Dragnea scapat taman de CEDO (!!!) imediat dupa ce neamtul a semnat cumpararea rachetelor Patriot in valoare de 3,9 MILIARDE !!! Hai bai fratilor sa vedem si dincolo de ce ne spun televiziunile. La treba asta n-a mai carait nimeni, desi la Catedrala au scos si un cantec.
    Proteste?
    In 2014 am iesit in strada ca ne omorau cainii copii si nu eram decat 400 de oameni. Asa ca lasati-o moale cu spontenaitatea, totul a fost pregatit cu Rosia Montana asa cum au fost pregatiti unguri care vorbeau romaneste sa strige ''jos ceausescu'' la Timisoara. Cum ziceau intelectualii la universitate: ''ultima solutie/ inc-o revolutie''. Totul are corespondent acum. Minerii?-Ciobanii care au sarit gardul parlamentului. Mortii lovitutiei?-Mortii de la Colectiv.
    Mi-aduc aminte ca francezii au iesit in numar de 1 milion de oameni pe strazile Parisului cand s-a marit varsta de pensionare la 62 de ani. Rezultatul? Tot 62 de ani.
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult