Foto: Animaflora PicsStock / Alamy / Alamy / Profimedia
Sunt luni bune de când întreb în dreapta și-n stânga de niște zugravi. „Nici măcar nu trebuie să fie buni, numai să știe să curățe niște pereți și să-i acopere cu un strat de lavabilă" - cam ăsta e textul pe care l-am folosit în procesul de identificare a forței de muncă de care aveam nevoie. Firește, am obținut câteva recomandări, unele chiar demne de luat în serios, însă n-am găsit pe nimeni care să-și poată asuma că va începe lucrările imediat. Nu, toți vorbesc despre răbdare și despre așteptat cu lunile. La fel mi s-a întâmplat și acum doi ani, când căutam tot așa, cu puține pretenții, un tâmplar. Sau acum trei luni un electrician. E absolut imposibil în ziua de azi să găsești un om specializat într-o muncă reală care să fie disponibil atunci când ai nevoie.
„Sunt puțini și au mult de lucru", mi se spune adesea. De asta au și prețuri mari, că își permit. Munca lor e căutată, iar concurența lor e aproape inexistentă. În domeniul muncii autentice, aia care presupune sudoare la propriu, au rămas puțini și tot mai puțini vin din urmă.
Nu de alta, dar generațiile care vin visează foarte serios la o carieră pe TikTok sau Instagram. Și n-o spun cu niciun fel de superioritate morală, pentru că m-am uitat în repetate rânduri la influencerii de pe Instagram și TikTok, așa că nu mi-e greu să înțeleg de ce ar vrea un tânăr să fie influent într-un mediu virtual.
Practic, influența virtuală se transpune în multe dintre situații în cadouri consistente, contracte de promovare, sacoșe cu produse promoționale și altele asemenea. Sunt bani câștigați simplu, până la urmă. Sau nu?
Aici ar fi o discuție destul de serioasă, de fapt. Ce fac acești tineri pe rețele de socializare, fundamentate pe vizual, precum TikTok? Ei bine, desfac colete, se îmbracă în văzul lumii întregi, se machiază și se demachiază fără perdea, ne povestesc viețile lor private, certurile lor intime, ne arată fiecare zi din viața lor, într-o demonstrație de exhibiționism care nu te poate lăsa imun. Până acum puțini ani, procesul de a te îmbrăca pentru o nouă zi, de a te machia, de a te spăla… toate astea erau intimități. Iar acum vezi cum mii de tineri fac în văzul lumii, pentru inimioare și vizualizări, lucruri pe care ar trebui să le știe doar ei. Și undeva, în fiecare dintre noi, există un voyeur.
Tendința de a privi intimitatea unor persoane a dus, nu-i așa, la dezvoltarea unui nou mod de a câștiga bani. Câți dintre ei sunt impozitați și câți nu, aici e deja o altă discuție. Dar e cert că firmele care produc bunuri și servicii și-au dat seama că exhibiționismul acesta se poate converti într-o reclamă foarte eficientă.
Cumva, dacă tot te uiți pe TikTok la X-ulescu în timp ce face duș sau își hidratează tenul, n-o să reții și ce produse folosește? Și atunci firma care face șampon, săpun, cremă pune repede la punct un pachet și i-l trimite lui X-ulescu, care va fi încântat de "gest" și mai apoi de gratuitate. În plus, îi crește și stima de sine.
Îmi amintesc ca și cum ar fi fost ieri cum am "întâlnit" pe TikTok o tânără care primise de la o firmă no-name niște creme de față. Și zicea: "E cea mai fericită zi din viața mea, în sfârșit, contez!" Și mă gândeam, în momentele alea, în care se schimba guvernul, în care se discutau pensiile speciale și în care profesorii amenințau că vor amâna examenele, că există și oameni fericiți. Pentru că, atunci când trăiești în România, e greu să te bucuri de niște creme primite cadou. Dar nu era despre creme. Nu, era despre stima de sine, despre acel "în sfârșit, contez!"
Tinerii acestor vremuri știu că sunt reclame ambulante. Și își doresc să trăiască vieți ca niște spot-uri publicitare. Pentru că abia atunci ei cred că realmente "contează".
Desigur, zidarul, tâmplarul, electricianul fac lucruri importante. O lucrare bine făcută salvează vieți. O rețea de electricitate proastă poate ucide, la fel cum te poate ucide și un tavan care-ți cade în cap. Și ei contează. Ba chiar aș înclina să spun, de fiecare dată când am nevoie de munca lor, că ei contează cu adevărat. Așa anonimi și greu de găsit cum sunt. Fără să aibă nevoie de publicitate. Pentru că sunt puțini și din urmă nu vine mai nimeni interesat să iasă din spot-ul publicitar și să lase o urmă reală. Sau măcar o contribuție la sistemul de pensii…
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Asa ca daca auziti pe cineva ca nu gaseste de munca, sa nu il credeti. Cine vrea sa munceasca, isi gaseste, si inca bine platit.
Sunt in tara vestica si pt renovare baie astept 6 luni in coada la meseriasul recomandat. Ok, din asta pentru 1.5luni e plecat in vacantza.