Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Sunt puțini și au mult de lucru". Sunt luni bune de când întreb în dreapta și-n stânga de niște zugravi...

zugrav

 Foto: Animaflora PicsStock / Alamy / Alamy / Profimedia

Sunt luni bune de când întreb în dreapta și-n stânga de niște zugravi. „Nici măcar nu trebuie să fie buni, numai să știe să curățe niște pereți și să-i acopere cu un strat de lavabilă" - cam ăsta e textul pe care l-am folosit în procesul de identificare a forței de muncă de care aveam nevoie. Firește, am obținut câteva recomandări, unele chiar demne de luat în serios, însă n-am găsit pe nimeni care să-și poată asuma că va începe lucrările imediat. Nu, toți vorbesc despre răbdare și despre așteptat cu lunile. La fel mi s-a întâmplat și acum doi ani, când căutam tot așa, cu puține pretenții, un tâmplar. Sau acum trei luni un electrician. E absolut imposibil în ziua de azi să găsești un om specializat într-o muncă reală care să fie disponibil atunci când ai nevoie. 

„Sunt puțini și au mult de lucru", mi se spune adesea. De asta au și prețuri mari, că își permit. Munca lor e căutată, iar concurența lor e aproape inexistentă. În domeniul muncii autentice, aia care presupune sudoare la propriu, au rămas puțini și tot mai puțini vin din urmă.

Nu de alta, dar generațiile care vin visează foarte serios la o carieră pe TikTok sau Instagram. Și n-o spun cu niciun fel de superioritate morală, pentru că m-am uitat în repetate rânduri la influencerii de pe Instagram și TikTok, așa că nu mi-e greu să înțeleg de ce ar vrea un tânăr să fie influent într-un mediu virtual.

Practic, influența virtuală se transpune în multe dintre situații în cadouri consistente, contracte de promovare, sacoșe cu produse promoționale și altele asemenea. Sunt bani câștigați simplu, până la urmă. Sau nu?

Aici ar fi o discuție destul de serioasă, de fapt. Ce fac acești tineri pe rețele de socializare, fundamentate pe vizual, precum TikTok? Ei bine, desfac colete, se îmbracă în văzul lumii întregi, se machiază și se demachiază fără perdea, ne povestesc viețile lor private, certurile lor intime, ne arată fiecare zi din viața lor, într-o demonstrație de exhibiționism care nu te poate lăsa imun. Până acum puțini ani, procesul de a te îmbrăca pentru o nouă zi, de a te machia, de a te spăla… toate astea erau intimități. Iar acum vezi cum mii de tineri fac în văzul lumii, pentru inimioare și vizualizări, lucruri pe care ar trebui să le știe doar ei. Și undeva, în fiecare dintre noi, există un voyeur.

Tendința de a privi intimitatea unor persoane a dus, nu-i așa, la dezvoltarea unui nou mod de a câștiga bani. Câți dintre ei sunt impozitați și câți nu, aici e deja o altă discuție. Dar e cert că firmele care produc bunuri și servicii și-au dat seama că exhibiționismul acesta se poate converti într-o reclamă foarte eficientă.

Cumva, dacă tot te uiți pe TikTok la X-ulescu în timp ce face duș sau își hidratează tenul, n-o să reții și ce produse folosește? Și atunci firma care face șampon, săpun, cremă pune repede la punct un pachet și i-l trimite lui X-ulescu, care va fi încântat de "gest" și mai apoi de gratuitate. În plus, îi crește și stima de sine.

Îmi amintesc ca și cum ar fi fost ieri cum am "întâlnit" pe TikTok o tânără care primise de la o firmă no-name niște creme de față. Și zicea: "E cea mai fericită zi din viața mea, în sfârșit, contez!" Și mă gândeam, în momentele alea, în care se schimba guvernul, în care se discutau pensiile speciale și în care profesorii amenințau că vor amâna examenele, că există și oameni fericiți. Pentru că, atunci când trăiești în România, e greu să te bucuri de niște creme primite cadou. Dar nu era despre creme. Nu, era despre stima de sine, despre acel "în sfârșit, contez!"

Tinerii acestor vremuri știu că sunt reclame ambulante. Și își doresc să trăiască vieți ca niște spot-uri publicitare. Pentru că abia atunci ei cred că realmente "contează".

Desigur, zidarul, tâmplarul, electricianul fac lucruri importante. O lucrare bine făcută salvează vieți. O rețea de electricitate proastă poate ucide, la fel cum te poate ucide și un tavan care-ți cade în cap. Și ei contează. Ba chiar aș înclina să spun, de fiecare dată când am nevoie de munca lor, că ei contează cu adevărat. Așa anonimi și greu de găsit cum sunt. Fără să aibă nevoie de publicitate. Pentru că sunt puțini și din urmă nu vine mai nimeni interesat să iasă din spot-ul publicitar și să lase o urmă reală. Sau măcar o contribuție la sistemul de pensii…

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Si in alte tari e greu cu meseriasii. Au ajuns salariile egale cu cele din IT;
    Asa ca daca auziti pe cineva ca nu gaseste de munca, sa nu il credeti. Cine vrea sa munceasca, isi gaseste, si inca bine platit.
    Sunt in tara vestica si pt renovare baie astept 6 luni in coada la meseriasul recomandat. Ok, din asta pentru 1.5luni e plecat in vacantza.
    • Like 0
  • Stai calmă, aceeași "problemă" există și in Vest, unde toți urlă că nu se mai găsesc meseriași. De fapt nu se mai găsesc sclavi care să lucreze pe scobitori... Și nu vorba doar de zugravi și electricieni, ci și de medici, asistente medicale, piloți de avioane etc. Cine nu mă crede să caute pe Google... Așa că mai ușor cu pianul pe scări.
    • Like 3
  • Nume check icon
    Dupa ce ani de zile parinitii si media le-au insuflat copiilor ca sunt buricul pamantului si ca merita orice isi doresc sa ca nimeni nu are dreptul sa le spuna nu, acesti tineri "frumosi" si "liberi" au ajuns la maturitate si vad ca de fapt nu sunt cu nimic deosebiti fata de ceilalalti, ba in anumite situatii chiar mai putin. Si daca toata viata de pana acum nu ai facut nimic este normal sa te bucuri la o "mocangeala" de crema de trei lei. Degeaba de plangem de ei, de guvernanti, de lumea rea din jur. Am cules ce am semanat, noi TOTI.
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon