Foto: Octav Ganea/ Inquam Photos
Joi s-a desfășurat proba de matematică a Evaluării Naționale 2021, iar subiectele au avut, pentru prima dată, puncte de convergență cu testele PISA. „Subiectele au fost accesibile, foarte mulți copii au ieșit bucuroși, ceea ce mi se pare absolut normal în contextul acesta. Evaluarea din România se armonizează încet-încet cu testele PISA. După cum știți, programul PISA din 2021 are și un nou domeniu, gândirea creativă, care a fost prezentă și în subiectele de matematică de la Evaluarea Națională”, spune Elena Manuela David, care conduce Casa Corpului Didactic din Suceava și predă matematica la Colegiul „Petru Rareș”.
Profesoara a remarcat o îmbunătățire a felului în care au fost concepute subiecte și consideră că acestea sunt formulate mai prietenos. „Sunt pași înainte. Subiectele sunt formulate mai prietenos și au în vedere toate competențele din programă: și identificarea de date, mărimi și relații matematice, în contextele în care ele apar, și prelucrarea datelor matematice de tip calitativ și cantitativ. și utilizarea de concepte și algoritmi, și exprimarea în limbajul specific, care vine bineînțeles doar la problemele la care s-a cerut rezolvarea integrală, competența de modelare matematică a unei situații noi date. Foarte interesante mi s-au părut aceste aspecte, la problemele 5B și 6B, unde era nevoie și de o elaborare de strategie, și de interpretare”, afirmă Elena Manuela David.
Totodată, testarea nu a mai urmat modelul strict cu care copiii au fost obișnuiți vreme de mulți ani. „Apare acest model diferit, care îl face pe copil să fie mai atent la întrebări, la modul de redactare, la modul în care prelucrează datele primite, la modul în care exemplifică întrebările și răspunsurile, la modul în care utilizează instrumentele de lucru, la modul în care aplică, în care practic transpune în limbajul specific matematic o problema cu aspect practic. Există puncte de convergență cu testele PISA. Mai mult, această evaluare este în acord cu evaluările care au fost date la clasele a doua, a patra și a șasea”, spune profesoara.
Evaluare națională 2021, matematică. Felul în care se face evaluarea determină felul în care se face predarea
Adela Părăian, profesoară de matematică la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca, crede că în acest an vor fi multe note mari la matematică. „Dacă ar fi să le comparăm cu subiectele de la simulare au fost cu același grad de dificultate, poate un pic mai ușoare. Comparativ cu testele de antrenament au fost cu mult mai ușoare. Eu estimez că vor fi foarte multe note de 10.”
Remarcă, la rândul său, o apropiere mai mare de testele PISA, însă consideră că este nevoie de mai multe probleme aplicate. Iar atunci când vor exista mai multe probleme aplicate la examene și profesorii vor preda într-un fel mai apropiat de viața reală.
„Se poate mai mult. Aș merge mai degrabă pe probleme de genul: de câți litri de vopsea ai nevoie ca să zugrăvești o cameră sau de câți metri pătrați de parchet ai nevoie, știind că sunt și pierderi, să pavezi o încăpere. Problemele trebuie să aibă aplicabilitate, pentru că copiii asta ne întreabă tot timpul: Și la ce-mi folosește? Deocamdată, problemele de geometrie îți cer însă să calculezi distanța de la punctul A la punctul B.
Dacă copiii au la evaluare probleme cu aplicabilitate, asta facem și noi la orele de curs”, subliniază Adela Părăian.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.