Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

„Vor fi multe note de 10 la matematică”. Două profesoare analizează subiectele la proba de matematică de la Evaluarea Națională 2021

Evaluare Națională 2020

Foto: Octav Ganea/ Inquam Photos

Joi s-a desfășurat proba de matematică a Evaluării Naționale 2021, iar subiectele au avut, pentru prima dată, puncte de convergență cu testele PISA. „Subiectele au fost accesibile, foarte mulți copii au ieșit bucuroși, ceea ce mi se pare absolut normal în contextul acesta. Evaluarea din România se armonizează încet-încet cu testele PISA. După cum știți, programul PISA din 2021 are și un nou domeniu, gândirea creativă, care a fost prezentă și în subiectele de matematică de la Evaluarea Națională”, spune Elena Manuela David, care conduce Casa Corpului Didactic din Suceava și predă matematica la Colegiul „Petru Rareș”. 

Elena Manuela David

Profesoara a remarcat o îmbunătățire a felului în care au fost concepute subiecte și consideră că acestea sunt formulate mai prietenos. „Sunt pași înainte. Subiectele sunt formulate mai prietenos și au în vedere toate competențele din programă: și identificarea de date, mărimi și relații matematice, în contextele în care ele apar, și prelucrarea datelor matematice de tip calitativ și cantitativ. și utilizarea de concepte și algoritmi, și exprimarea în limbajul specific, care vine bineînțeles doar la problemele la care s-a cerut rezolvarea integrală,  competența de modelare matematică a unei situații noi date. Foarte interesante mi s-au părut aceste aspecte, la problemele 5B și 6B, unde era nevoie și de o elaborare de strategie, și de interpretare”, afirmă Elena Manuela David.

Totodată, testarea nu a mai urmat modelul strict cu care copiii au fost obișnuiți vreme de mulți ani. „Apare acest model diferit, care îl face pe copil să fie mai atent la întrebări, la modul de redactare, la modul în care prelucrează datele primite, la modul în care exemplifică întrebările și răspunsurile, la modul în care utilizează instrumentele de lucru, la modul în care aplică, în care practic transpune în limbajul specific matematic o problema cu aspect practic. Există puncte de convergență cu testele PISA. Mai mult, această evaluare este în acord cu evaluările care au fost date la clasele a doua, a patra și a șasea”, spune profesoara. 

Adela Părăian

Evaluare națională 2021, matematică. Felul în care se face evaluarea determină felul în care se face predarea

Adela Părăian, profesoară de matematică la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca, crede că în acest an vor fi multe note mari la matematică. „Dacă ar fi să le comparăm cu subiectele de la simulare au fost cu același grad de dificultate, poate un pic mai ușoare. Comparativ cu testele de antrenament au fost cu mult mai ușoare. Eu estimez că vor fi foarte multe note de 10.” 

Remarcă, la rândul său, o apropiere mai mare de testele PISA, însă consideră că este nevoie de mai multe probleme aplicate. Iar atunci când vor exista mai multe probleme aplicate la examene și profesorii vor preda într-un fel mai apropiat de viața reală. 

„Se poate mai mult. Aș merge mai degrabă pe probleme de genul: de câți litri de vopsea ai nevoie ca să zugrăvești o cameră sau de câți metri pătrați de parchet ai nevoie, știind că sunt și pierderi, să pavezi o încăpere. Problemele trebuie să aibă aplicabilitate, pentru că copiii asta ne întreabă tot timpul: Și la ce-mi folosește? Deocamdată, problemele de geometrie îți cer însă să calculezi distanța de la punctul A la punctul B.

Dacă copiii au la evaluare probleme cu aplicabilitate, asta facem și noi la orele de curs”, subliniază Adela Părăian.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult