Foto: Laurence Mouton / PhotoAlto / Profimedia
Recent a fost readusă în discuție taxa de solidaritate de 1% aplicabilă pe cifra de afaceri a companiilor cu venituri anuale de peste 100 de milioane de euro. Este un subiect mai vechi. Taxa a mai fost încercată la nivel declarativ și n-a prins.
Am să sar peste introducere și voi dezvălui foarte direct răspunsul la întrebarea din titlu.
România are cel puțin o alternativă mai bună la această taxă: îmbunătățirea colectării de taxe cu doar 1% din PIB, mai exact cu 1 punct procentual peste ce colectează în prezent.
Gradul de colectare a taxelor și impozitelor în România este printre cele mai mici din UE, situându-se, în 2021, la un nivel de 27,3% din PIB. Doar Irlanda are un nivel de colectare mai mic, dar acolo este vorba de un nivel artificial, așadar, cu sau fără Irlanda, suntem codașii Europei.
Foto: Eurostat
Ca să pun în context, media colectării țărilor UE este la 41,7% din PIB, tot pentru anul fiscal 2021.
Analizat pe țări, raportul dintre veniturile fiscale și PIB, tot în 2021, a fost cel mai ridicat în Danemarca (48,8% din PIB), Franța (47,0% din PIB) și Belgia (46,0% din PIB), urmate de Austria (43,7% din PIB), Italia (43,6% din PIB), Suedia (43,5% din PIB) și Finlanda (43,1% din PIB); cele mai mici ponderi au fost înregistrate în Irlanda (21,9 % din PIB), România (27,3 % din PIB), Bulgaria (30,7 % din PIB), Letonia (30,8 % din PIB), Malta (31,2 % din PIB) și Lituania (32,6 % din PIB), precum și în Elveția (28,0 % din PIB).
Revenind așadar la taxa de solidaritate de 1% din cifra de afaceri, taxa ar urma să se aplice la aproximativ 400 de companii, companii având cifra de afaceri anuală de peste 100 milioane de euro.
Totodată, taxa ar urma să funcționeze ca un barem minim, adică impozitul plătit de companii să fie tot de 16% din profit, dar nu mai puțin de 1% din cifra de afaceri.
Veniturile consolidate ale companiilor țintă, în anul fiscal 2021, au fost de aproximativ 750 miliarde lei.
Miza de fapt o reprezintă companiile cu marje de profit sub 6% și cele cu pierderi, care în mod normal plătesc impozit pe profit sub baremul de 1% din cifra de afaceri.
Ca o paranteză, de ce pragul de 6%?
Pentru că: dacă cifra de afaceri este 100, profitul este 6, iar impozitul este 6x16% = 0,96, adică aproximativ 1.
Ducând calculul mai departe, conform ZF, ar fi în jur de 200 de companii cu marja sub 6% și încă aproximativ 50 pe pierdere.
Luate împreună aceste companii ar genera ca impozit adițional (1% din CA minus ce plătesc în prezent) în jur de 3,5 miliarde lei.
Nu știm cum vor evolua afacerile acestor companii și în 2023, dar, presupunând același valori, și raportate la PIB-ul estimat pentru 2023 de aproximativ 1600 miliarde lei (sursa: CNP), vorbim de 0,22% din PIB în plus la buget.
Afirmam la începutul acestui articol că o variantă mai bună ar fi îmbunătățirea colectării cu doar 1 p.p. Adică 28,3% din PIB în loc de 27,3% din PIB. Nu cu 14 p.p., cât e diferența față de media UE, ci doar cu 1p.p.
Și atunci vorbim de 16 miliarde de lei în plus la buget, de aproape 5 ori mai mult decât din taxa de solidaritate.
O altă dimensiune pe care aș aduce-o în discuție este cea a inflației. Este limpede că marea majoritate a companiilor vor transfera impozitul adițional în prețuri, generând astfel prețuri mai mari și inflație. Vorbim de companii din domenii cu ponderi mari în coșul de consum zilnic: comerț, alimente, agricultură, benzinării etc. Pe când colectarea mai bună nu are acest efect.
Pe de altă parte, dacă tot ne dorim mai mulți bani la buget, un element care ar trebui să fie prioritar acum este PNRR, pe care nu ne permitem să-l ratăm. Este esențial să absorbim toți banii și să îi punem la treabă în economie (nu în cont la BNR), pentru a genera și efecte de runda a doua. Inclusiv taxe și impozite mai multe la buget.
Dobânzile banilor din PNRR sunt zero, în cazul grant-urilor și între 0-1% pentru credite, or România se împrumută pe piețele financiare, în lei, cu 5-7%, în funcție și de maturitate.
În concluzie, doar 1% din PIB colectare îmbunătățită reprezintă o soluție de aproape 5 ori mai bună decât aplicarea unei taxe de solidaritate de 1% din cifra de afaceri.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Trebuie totuși definit ce înseamnă o mai bună colectare. Se știe exact cât ar trebui efectiv colectat? Atunci acea sumă trebuie colectată. Punct.
Pe de altă parte, văd că Elveția are un grad (aparent) mic de colectare, 28% din PIB. Elveția nu e în stare să colecteze mai mult, ori colectează cât trebuie? Cred că a doua variantă.
Concluzie - foarte buna propunerea, greu de crezut ca se va si aplica. Cu dl caciu? Sa fim seriosi..