Foto Guliver/Getty Images
Anul 2020 este critic din perspectiva semnalului pe care îl lansează cu privire la dezvoltarea României pentru următorul deceniu. Guvernul actual (interimar) a început bine și a rezolvat o parte din problemele acumulate în ultimii ani, dar încă nu-și asumă măsuri revoluționare curajoase de teamă să nu piardă voturi. Mentalitatea trebuie schimbată, iar teama de voturi pierdute trebuie înlocuită de curajul și ambiția de a câștiga voturile tururor românilor.
Avem nevoie de măsuri vizionare și sustenabile al căror efecte pozitive depășesc ciclul electoral și generație actuală. De ce? Pentru ca o guvernare cu obiective stabilite doar pe termen scurt va cauza falimentul pe termen lung!
În ultimele trei decenii majoritatea planurilor de guvernare au vizat perioada mandatului politic, puțini au fost cei preocupați de ce lasă în urmă! Majoritatea au guvernat pentru electoratul lor, nu pentru toți românii. Mandat după mandat, orizontul pe termen lung arată efectele negative acumulat în ultimele trei decenii.
Numărul de companii active scade constant, veniturile sunt concentrate din ce în ce mai mult la marile companii, pătura de mijloc se subțiază, populația activă (angajații în sectorul privat) este îngenuncheată de segmentul susținut (numărul pensionarilor și angajatilor la stat), majoritatea companiilor mari deținut de stat sunt găuri negre care generează pierderi enorme în fiecare an (sindicatele fac jocurile politice), avem cel mai slab sistem de educație din UE (din cauza subfinanțării și lipsei de măsuri vizionare) și infrastructura (publică și rutieră) este dezastruoasă!
În acest context, iată mai jos 10 măsuri pe care le consider esențiale pentru dezvoltarea României pe termen mediu-lung.
1. Reluarea investițiilor publice și creșterea transparenței acestora: autostrăzi, spitale, sport și școli moderne (infrastructură în sport și educație financiară).
Degeaba măriți salariile doctorilor, dacă nu sunt structurate corect (câștiguri în funcție de numărul și complexitatea intervențiilor, lucrezi doar la stat / privat, modernizarea spitalelor cu condiții decente pentru pacienți, achiziții de echipamente necesare la prețul corect).
În educație s-au mărit salariile și ce am obținut? Creșterea analfabetismului funcțional la 42%! Trebuie schimbat din rădăcini sistemul educațional prin adaptare la nevoile pieței (ex.: școli profesionale cu specializări în funcție de specificul zonei), introdusă educația financiară obligatorie, dezvoltarea abilităților practice (nu memorie fără logică la toate materiile).
Sportul, educația, sănătatea și infrastructura trebuie să fie priorități naționale și asta trebuie să se reflecte în buget.
2. Reducerea PNDL (colcăie gândacii din contracte oferite prietenilor politici), și creșterea absorbției fondurilor europene prin debirocratizare și corp specializat de consultanță companii, cu strategie comercială agresivă proactivă (evenimente de educare și promovare prin Camerele de Comerț).
Toate aceste investiții necesită capital, iar România și-a bătut joc de banii disponibili gratuit din perspectiva ratei rușinoase de atragere a fondurilor europene. Aici avem nevoie de un program agresiv antreprenorial de promovare al acestor fonduri, consiliere profesionistă, reducerea birocrației și informatizare, evenimente de popularizare și informare în rândul antreprenorilor.
3. Demografic, suntem îngenuncheați din cauza dezechilibrelor demografice și Pilonul I (sistemul public de pensii) este falimentar în maximum 15–20 de ani!
De ce? Scăderea constantă a numărului contribuabililor falimentează Pilonul I, care nu mai poate livrara conform obligațiilor viitoare. Conform estimărilor demograrice, în 2035 o să avem cel putin 7 milioane de pensionari, comparativ cu 5,2 milioane astăzi. Boomul decrețeilor din anii ’70 (decretul 770 / 1996 care interzicea întreruperea sarcinii) a dus la creșterea natalității la aproape 0,4 mil. nou-născuți / an în perioada respectivă. Având în vedere vârsta de pensionare actuală (65 de ani la bărbați, 63 la femei), se estimează că aproximativ 1,8 mil. dintre aceștia vor ajunge la pensie între 2030–2035.
Valoarea prezentă a pensiilor viitoare („datoria nevazută”) va ajunge la aproape 600 mld. euro în 2021 din cauza dublării punctului de pensie între 2019–2021. Enorm! Mult peste ce pot susține generatiile următoare fără a suferi (extindere vârstă pensionare, noi taxe, etc.).
Problema sistemului public de pensii nu se poate regla decât prin:
- încurajarea sistemului privat de acumulare (contribuțiile pentru Pilonul II trebuie să ajungă la minim 6%);
- supraimpozitarea pensiilor speciale și corelarea cu principiul contributivității, eliminarea cuplării pensiei și salariului la stat, modificarea Legii Pensiilor pentru calibrarea creșterilor programate în toamnă în funcție de baza actuală, deci majorarea pensiilor mici și amânarea majorării sau majorarea procentual mai mică a pensiilor deja mari.
Să fie clar: nu putem majora anul următor toate pensiile cu 40% fără să aruncăm în aer bugerul public. Piața nu o să finanțeze un deficit peste 6%, sau dacă o face o să ardă cu dobânzi enorme.
4. Reforma în aparatul public prin dimensionarea angajaților și modificarea grilelor de salarizare în funcție de performanță! Rapid (în 2020) se poate implementa o reducere a aparatului public supradimensionat (cel putin 10%) prin audit la toate posturile de muncă ocupate în ultimii 5 ani!
Numărul bugetarilor a crescut cu aproape 200.000 pe sold în ultimii 5 ani!
De ce? În sectorul public se câștigă cu 80% mai mult decât la privat.
Merită? Haideți să vedem — cel puțin un sfert din câștigul lunar trebuie să fie variabil, adică bonus pe bază de performanță evaluată lunar cu KPI.
5. Demografic stăm dezastruos! Avem de lucru la: reducerea emigrării (putem stimula angajarea românilor repatriați prin acordarea de beneficii fiscale oferite angajatorilor); creșterea natalității — trebuie să stimulăm natalitatea în primul rând în rândul familiilor care dovedesc că pot avea grijă de educația copiilor (o masură justă în acest sens este oferirea de stimulente fiscale pe venitul părinților în funcție de numărul copiilor, garantate până la vârsta majoratului, acestora din urma — dacă au plătit taxe mai mari, înseamnă că părinții respectivi au muncit și au înregistrat venituri superioare, deci putem încuraja natalitatea în rândul păturii de mijloc care poate aduce valoare adăugată prin generațiilor viitoare!).
6. Reducerea taxării muncii (mai ales pe segmentul minim) și creșterea taxării capitalului (în special dividend, pentru stimularea reinvestirii capitalului în business)!
Taxăm foarte mult pătura de jos (muncă–salariați) și extrem de puțin capitaliștii (1–3% pe micro și 5% pe dividend). Aceasta va descuraja munca la negru, iar dezvoltarea companiilor o să fie stimulată prin reinvestirea capitalului.
7. Responsabilitate fiscală prin politici anticiclice și predictibilitate fiscală. Doar un exemplu cu privire la predictibilitate — majorarea salariului minim a fost efectuată de 15 ori în ultimul deceniu. De fiecare dată din pix și într-un termen foarte scurt.
România înregistrează deja cel mai mare salariu minim raportat la salariul mediu, prin comparație cu alte țări din UE. Aceasta înseamnă că mediul de afaceri nu a putut ține ritmul cu aceste majorări, iar efectele negative au fost multiple: o parte din salariu plătit la negru (mai ales că impozitul pe dividend este de 5%), reducerea investițiilor (scăderea competitivității), inflație și creșterea șomajului în rândul tinerilor (România înregistrând cel mai ridicat procent din UE la acest capitol)!
Creșterea salariului minim trebuie corelată cu indicatori de sustenabilitate (ex.: inflație și productivitate)! Cu privire la politica fiscală anticiclică, aceasta implică realizarea de excedente în perioada de expansiune (România este singura țară din UE care nu a realizat nicioadată venituri peste cheltuieli publice în ultimii 30 de ani) și deficite în recesiune (creșterea investițiilor publice pentru relansare). Aceasta ar asigura o stabilitate mai bună în mediul de afaceri deoarece volatilitatea scade, respectiv nu mai trecem de la o extremă la cealaltă (creșteri economice peste potențial, urmate de austeritate dură în recesiune). Un asemenea mediu este prielnic dezvoltării antreprenoriatului și dezvoltării companiilor, deorece predictibilitatea permite asumarea unor riscuri pe un orizont mai lung de timp.
8. Reducerea economiei subterane (Romania este nr. 1 în UE la acest capitol, prin raportarea economiei subterane la PIB). Aceasta se poate întâmpla prin digitalizarea, debirocratizarea și reformarea ANAF! Profesioniștii din marile companii de consultanță pe audit și fiscalitate ar trebui numiti în poziții cheie ANAF și lăsați să-și facă treaba independent, cu echipe noi formate!
Încurajarea comerțului electronic și a plăților efectuate cu cardul, deoarece reduc monetarul din circulație și scad economia subterană. Plățile online trebuie încurajate iar plățile în numerar trebuie descurajate! Economia subterană este crimă (serviciile publice sunt subdimensionate) și descurajează investițiile și antreprenoriatul din cauza concurenței neloiale.
9. Restructurarea companiilor de stat care înregistrează pierderi și listarea lor graduală către bursă. Doar CFR, CEO, Metrorex și Tarom ne costă 1 miliard euro / an, bani din care se pot face minim 100km autostradă / an! În 5–6 ani putem să dublăm numărul de autostrăzi doar prin rezolvarea problemelor acestor companii. Listarea graduală la bursă, depolitizarea, guvernanța corporativă și investițiile pe termen lung pentru tehnologizare și competitivitate sunt măsuri obligatorii în aceste demersuri.
10. Dezvoltarea pieței de capital și încurajarea antreprenoriatului. Piața de capital se poate dezvolta ca urmare a măsurilor enumerate anterior (creșterea și dezvoltarea Pilonului II, listarea unor companii de stat pentru cresterea lichidității, politica fiscală anticiclică pentru reducerea volatilității și creșterea predictibilității în susținerea investițiilor pe termen lung buy-and-hold).
Mediul de afaceri poate fi dezvoltat prin sprijinirea companiilor la export și reinvestirea capitalului în firme prin impozit pe dividend diferențiat în funcție de anul de înființare (firmele embrionare trebuie încurajate să crească prin reinvestirea profitului)! Astfel, putem trece de la un model de creștere economică bazat de consum (#WageLedGrowth) la unul bazat pe investiții și exporturi (#InvestmentLedGrowth și #ExportLedGrowth).
Totul este business și trebuie să vorbim despre business. Companiile plătesc salarii către angajați (de unde gospodăriile plătesc taxe, consumă, economisesc și investesc). Companiile generează profit și plătesc dividende către acționari (care sunt stimulați să investească mai departe). Companiile plătesc taxe (pe venit, profit, dividend, contribuții, etc.) din care statul asigură infrastructura și serviciile publice. O țară nu poate fi mare fără un mediu de afaceri competitiv.
Articol preluat de pe blogul autorului
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Va invit la putina istorie! Primii care au avut salarii fabuloase la vremea aceea si au ramas la fel acum, au fost magistratii. Cei care impart dreptatea. Raspundeti voi cei care ati avut de-a face cu justitia! Au fost toate hotararile din instante drepte? A disparut coruptia din randul oamenilor dreptatii? Au rezolvat salariile lui Valeriu Stoica problemele? Nu.
Poate nu-i bine sa ma refer si la doctori, la personalul medical in general. Nu a trecut prea mult timp de cand salariile acestora au atins cote foarte mari. Sa nu mai plece doctorii! Sa se intoarca cei plecati! Spun totusi cate ceva si despre ei fiindca nu cred in solutia banilor pentru salarii ca solutie principala. Asta vrem de la sistem? Sa avem oameni platiti cu salarii uriase in randul salariilor din Romania? Eu cred ca mi-as dori de exemplu un popor mai sanatos, cozi mici la usile doctorilor si pe culoarele spitalelor. Asta nu se obtine cu doctori care prescriu tratamente! Sa construim mai multe spitale a fost scris in programele de guvernare tot timpul. Sa incapa mai multi bolnavi ma intreb ? Poporul roman este gandit ca sursa inepuizabila, in perspectiva, pentru paturile de spital? Acum tot pe dv., poporul roman, va rog sa raspundeti: suntem mai sanatosi? Din ce in ce mai sanatosi? Suntem mai bine din punct de vedere al starii de sanatate? Au rezolvat banii problema fundamentala, aceea a sanatatii noastre? O vor rezolva? Poate nu inteleg eu rostul sistemelor de sanatate de pe planeta asta si nu binele oamenilor se doreste.
Vreau sa inchei doar atragand atentia, fara sa dau sfaturi.
Va invit la putina istorie! Primii care au avut salarii fabuloase la vremea aceea si au ramas la fel acum, au fost magistratii. Cei care impart dreptatea. Raspundeti voi cei care ati avut de-a face cu justitia! Au fost toate hotararile din instante drepte? A disparut coruptia din randul oamenilor dreptatii? Au rezolvat salariile lui Valeriu Stoica problemele? Nu.
Poate nu-i bine sa ma refer si la doctori, la personalul medical in general. Nu a trecut prea mult timp de cand salariile acestora au atins cote foarte mari. Sa nu mai plece doctorii! Sa se intoarca cei plecati! Spun totusi cate ceva si despre ei fiindca nu cred in solutia banilor pentru salarii ca solutie principala. Asta vrem de la sistem? Sa avem oameni platiti cu salarii uriase in randul salariilor din Romania? Eu cred ca mi-as dori de exemplu un popor mai sanatos, cozi mici la usile doctorilor si pe culoarele spitalelor. Asta nu se obtine cu doctori care prescriu tratamente! Sa construim mai multe spitale a fost scris in programele de guvernare tot timpul. Sa incapa mai multi bolnavi ma intreb ? Poporul roman este gandit ca sursa inepuizabila, in perspectiva, pentru paturile de spital? Acum tot pe dv., poporul roman, va rog sa raspundeti: suntem mai sanatosi? Din ce in ce mai sanatosi? Suntem mai bine din punct de vedere al starii de sanatate? Au rezolvat banii problema fundamentala, aceea a sanatatii noastre? O vor rezolva? Poate nu inteleg eu rostul sistemelor de sanatate de pe planeta asta si nu binele oamenilor se doreste.
Vreau sa inchei doar atragand atentia, fara sa dau sfaturi.
La punctul 9 as sugera chiar privatizarea multor companii de stat. Statul s-a dovedit a fi de o incompetenta criminala in gestionarea lor.
--Dar ,nu duc pamantul cu ei ! Da ,asa este,,dar duc cu ei profitul ,graul si il pun pe raft ,ca Macaronne,, sau alte marci straine,,, Am ajuns noi romanii sa cumparam ,faina de malai sub marca italia ,,ungaria ,sau altii !!!!Este trist si rusinos, !As mai completa ceva foarte important,la pct.8 ) ref. la Economia subterana !
-- Daca nu se intervine concret in ,,economia subterana ,,care este prezenta peste tot ,,,in pietele agro-alim , in dif,bazare (Suceava ,Bucuresti etc etc,) , in ateliere de rep, auto ,Personal ,am trecut prin asa , situatie ,,Am mers cu mas, la rep ,Constatare+ piese + manopra =1200 lei , Aveam nevoie de mas in functonare , si am acceptat , fara bon -factura +chitanta, Cate situatii ,vor mai fi fost sa fie ??
Dacă eu zic ”românilor le place grătarul”, dvs preferați să ințelegeți prin asta că FIECĂRUI român îi place grătarul (ceea ce, dpdv logic, e adevărat) însă în accepțiunea clasică prin asta se înțelege că ”românilor, ÎN GENERAL, le place grătarul”.
Deh, nu suntem toți programatori...
Vorba bancului:
Soția unui programator îl trimite pe acesta la alimentară:
- Dragă, du-te și cumpără un salam și, dacă au ouă, ia 10.
Se duce tipul la alimentară:
- Aveți ouă?
- Avem.
- Atunci dați-mi 10 salamuri!
"în 2035 o să avem cel putin 7 milioane de pensionari, comparativ cu 5,2 milioane astăzi. Boomul decrețeilor din anii ’70 (decretul 770 / 1996 care interzicea întreruperea sarcinii) a dus la creșterea natalității la aproape 0,4 mil. nou-născuți / an în perioada respectivă. Având în vedere vârsta de pensionare actuală (65 de ani la bărbați, 63 la femei), se estimează că aproximativ 1,8 mil. dintre aceștia vor ajunge la pensie între 2030–2035."
Asa este, 5,2+1,8 =7, DAR, nu va suparati, pana in 2035 nu mai "dispare" niciun pensionar !!?? Cred ca cea mai mare parte a acestora se regaseste in cei 5 milioane plecati afara, asa ca nu pot pretinde pensii mari in tara, pt ca daca vor reveni vor beneficia, daca au lucrat legal afara, de pensiile acordate de tarile in care au lucrat. Si mai este un aspect, uitam ca acest numar foarte mare, al decreteilor, sustine in momentul de fata sistemul de pensii actual. Si apropo, pe site-ul Casei Nationale de Pensii, in decembrie 2019, figureaza cifra de 4 672 413 de pensionari ! Apoi nu inteleg cum ati ajuns la cifra asta de 600 de miliarde de EURO ! de fapt dvs spuneti ca
"Valoarea prezentă a pensiilor viitoare („datoria nevazută”) va ajunge la aproape 600 mld. euro în 2021 din cauza dublării punctului de pensie între 2019–2021"
Cum adica, in 2021 pensiile viitoare !!!!, viitoare pe ce perioada sau in ce interval, din cauza dublarii !!! acum punctul de pensie este 1265, dublare inseamna 2530 !!!! unde ati gasit cifra asta ? Nu uitati ca pensia medie conform aceluiasi site este de 1373 de lei in decembrie 2019. Cea mai mica pensie din Europa ! Oamenii astia nu au un orizont de an 2035 la care va raportati dvs, ei traiesc acum...azi...aici !
Aceasta este că, în ultimii 3 ani, PSD a ridicat miza guvernării la un nivel care, cred eu, nu poate fi susținut!
Ce înseamnă asta:
1. Nimeni (sau doar vreun geniu al finanțelor!), nu va putea susține măsurile pe care le-au introdus. Să-i ținem pe ei atunci la guvernare! Corect, doar că...
2. PSD nu prea mai vrea guvernare după ce a otrăvit și pîrjolit economia (prin asta înțeleg mai ales mărirea salariilor din sectorul bugetar FĂRĂ a cere angajaților nimic în plus! Ia și fă tu reformă acum: cît te costă?? Căci nimeni nu vrea să renunțe la ce a obținut! Vezi ce se întîmplă în justițe! Și e doar vîrful aisbergului: sindicatele, care de fapt sunt mînă-n-mînă cu PSD - deh, partid social!- deja freamătă! Ei, cum o rezolvi pe asta?
PNL a zis că poate, eu mă îndoiesc. Deocamdată văd că ceea ce fac e similar cu ce-a făcut PSD (dar pe termen scurt nici n-ai cum să faci altceva!): împrumuturi din fonduri interne și, dacă nu e suficient, din fonduri externe! Deci admit că nu există, pe termen scurt, altă soluție.
3. PSD chiar dacă ar fi la guvernare va face ce a făcut și în ultimii 3 ani: împrumuturi externe care să susțină o economie bazată pe consum. Știu, guvernul actual face cam același lucru. Pentru că e an electoral (sper eu) sau pentru că am intrat într-o spirală horror de tip ”cine dă mai mult, cîștigă”.
Zic unii că, dacă va fi așa, vom ajunge în situația Greciei de acum ceva ani. Greșit! Grecia aderase deja la moneda euro cînd s-a întîmplat asta și UE i-a ajutat mai ales din acest motiv. La noi nici măcar n-or să clipescă!
Apropo, parcă eram gata să putem adera la euro în 2020 (sau așa ceva).
Ia faceți un research să vedeți cînd (și de ce) s-au shimbat planurile...
1. Reluarea investițiilor publice și creșterea transparenței acestora: autostrăzi, spitale, sport și școli moderne (infrastructură în sport și educație financiară), cu actualele deficite bugetare e greu de pus in practica, investitiile publice necesita resurse enorme..Scaderea performantelor scolare nu are legatura cu nivelul de salarizare al profesorilor ci cu faptul ca scoala azi nu mai reprezinta o miza , nu iti mai asigura un debut decent pe piata fortei de munca din Romania, deci practic a scazut competitia in accederea in invatamant.
2. Reducerea PNDL (colcăie gândacii din contracte oferite prietenilor politici) , este adevarat dar asta nu inseamna desfiintarea lui ci utilizarea lui ca sursa de cofinantare pentru proiecte europene deoarece localitatile rurale au nevoie de dezvoltare insa atribuirea contractelor trebuie facuta prin licitatie la nivel central nu lasate firmelor de casa ale primarilor si presedintilor de CJ.
3. Demografic, suntem îngenuncheați din cauza dezechilibrelor demografice - am dezvoltat mai sus, o masura sa zicem reparatorie ar fi cresterea salariului minim prin lege si masuri drastice impotriva celor care nu respecta aceasta norma ( mai ales din sectorul privat, ca sa exemplific in Elvetia salariul minim e de 3400 de franci si toti respecta legea nu folosesc smecherii romanesti de genul angajarii part time dar in realitate lucreaza norma intreaga sau cu un salariu minim/carte de munca si altul in mana , poate de aia figureaza peste 70 % din salariile din privat la minimul/economie), un salariu mai mare are si contributii mai mari la bugetele sociale. Pilonul II nu va aduce cine stie ce castig pentru pensionari ci doar pentru Consiliile de administratie si patronatele respectivelor firme din domeniul asigurarilor de pensii, cand primesti banii gratis de la stat nu prea te intereseaza de clienti, mai degraba pilonul III care este benevol si pentru care respectivele firme se zbat sa atraga clienti.
4. Reforma în aparatul public - da e de dorit mai ales in administratia publica locala ( de pilda sa fie desfiintate administratiile locale in localitati sub 5000 de locuitori,( in Polonia nu exista sub 15000 , pentru ca aia practic nu-si pot asigura propria existenta dar sa dezvolte ceva) iar la nivel central se poate renunta la cca 10-15 % din personal. Sarcinile ramase se redistribuie celor ramasi si astfel se justifica salariile, pentru echilibrare trebuie crescute salariile in privat nu reduse cele din sectorul public.
5. Demografic stăm dezastruos! Avem de lucru la: reducerea emigrării, greu de pus in practica fara o reducere a decalajului salarial si a alocatiilor fata de occident ( ar trebui macar sa se ajunga la 60-70 % din media europeana).
6. Reducerea taxării muncii- La fel greu de pus in practica cu un ANAF politizat pana la maduva , Multinationalele ne rad in nas si ne arunca bilanturi pe pierderi pe baza preturilor de transfer din tarile mama si se prezinta la control cu mari case de avocatura iar capitalistii autohtoni au pierderi in buget dar se plimba in BMW-uri ultimul tip , locuiesc in Pipera si posteaza din Maldive, de aia venitul salarial ramane singura sursa de taxare.
7. Responsabilitate fiscală prin politici anticiclice și predictibilitate fiscală-Greu de pus in practica in Romania unde parlamentul e plin de populisti in cautare de voturi.
8. Reducerea economiei subterane - Greu de pus in practica ar trebui schimbata legislatia si marite pedepsele la peste 15 ani de inchisoare si confiscarea intregii averi si atunci ar aparea si rezultatele.
9. Restructurarea companiilor de stat- de dorit dar de asemenea greu de pus in practica avand in vedere apetenta politicului in numiri si surse de para-ndarat.
10. Dezvoltarea pieței de capital și încurajarea antreprenoriatului - tot asa greu de pus in practica desi ar fi necesar mai ales sprijinirea start-upurilor dar politicienilor nu prea le pasa de ei daca nu storc de la ei resurse pentru buget sau pentru folos politic.
Mai departe, comentez punctele dvs:
2. Aș prefera ca PNDL să fie STRICT un fond de unde se pot furniza cei 20-25% (nu mă pricep, dar știu că ”niște” bani trebuie asigurați din fonduri proprii ca să poți beneficia de finațări din fondurile UE, bineînțeles, pentru un proiect fezabil; la nivel de țară lucrurile poate stau diferit).
3. Sistemul de pensii pilon I este un SISTEM PIRAMIDAL (nu există nici o îndoială aici). Din cîte știu, există o lege care interzice desfășurarea acestui tip de jocuri.... Include această lege o excepție pt sistemul de pensii? Nu știu, dar ar fi interesant de aflat...
6. ”Multinaționalele care 'ne rîd în nas' (de unde ați scos asta?) susțin probabil cam 50% din economia privată (a nu se confunda cu PIB-ul!). Nu mă sfiiesc să recunosc că lucrez pentru o multinațională. Ați mai fericit într-o Românie fără multinaționale? Perfect, angajați-mă dvs atunci, dați-mi un net de 3k euro pe lună și lucrez pt dvs! Dacă proiectele pe care le obțineți sunt finanțate ”din afară”, pt economia țării e la fel de bine. Dar dacă nu.... zic să vă mai gînditi... nu toate multinaționalele sunt supermarketuri!
8. Economia ”subterană”. A introdus Ponta chestia aia cu ”loteria bonurilor fiscale”... O prostie complicată, în opinia mea (de altfel, oamenii și-au pierdut demult interesul pentru așa ceva).
Iată o idee mai eficientă și mai simplu de realizat: ”plătești cu cardul? Ai reducere 3% la TVA!”. În acest fel ”premiezi” pe fiecare (nu pe cîțiva cîștigători la tombolă!). În plus, deoarece oamenii vor evita comercianții care nu oferă posibilitatea plății cu cardul, aceștia vor fi nevoiți să ”se alinieze”. Nu știu (și nu cred) ca cineva să poată face evaziune fiscală cînd plata este făcută printr-o bancă.
2.Poi exact la asta m-am referit ca PNDL sa reprezinte cofinantarea proiectelor europene si in acest mod se pot evita contractele cu dedicatie pentru firmele de casa ale primarilor si presedintilor de CJ.
3.Sistemul de pensii nu e un sistem piramidal dar da, e puternic in deficit din doua cauze principale:
a) Exodul de forta de munca in occident si care nu mai plateste contributii sociale in Romania ( dupa ultimele statistici cam 4,5 milioane)
b) Sporul negativ de populatie , adica un numar mult mai mic de nasteri la 1000 de locuitori fata de nr celor care intra in pensie, motivele le-am explicat anterior.
6.Da multinationalele ne rad in nas (nu numai supermarketurile si nu pentru ca nu ofera salarii decente sa spunem, desi nu toate si nu pentru orice angajat ci pentru ca la peste 10 ani de la ultima criza desi au cifre de afaceri record ele raporteaza constant pierderi de peste 10 ani deci nici un profit si nici impozit/profit sau pe dividende si nici TVA) si ma refer la 5 din 7 banci care detin 90 % din capitalul bancar, altele din domeniul energiei si combustibilului si exemplele pot continua ca sa nu mai vorbesc de gigantii digitali care nu platesc nici un fel de impozit in Romania pentru ca nu au sediu in Romania,Din aceasta cauza sunt supraimpozitate salariile pentru ca sunt singurele venituri declarate in tara. Restul cheltuielilor care determina pierderile provin din facturi din afara care pentru consultanta , care pentru consiliere si le transfera practic profitul in tara lor de origine unde este impozitat serios ( atunci de unde autostrazi, spitale , scoli etc daca impozitam doar salariile? In SUA peste 55 % din veniturile de la bugetul de stat provin din impozitarea profiturilor).
8. Economia ”subterană”. este inca la cote alarmante in Romania ( veniturile la buget din total PIB sunt undeva spre 22-23 % in timp ce in Franta sau Germania sar de 35-40% ca sa nu mai spun de tarile nordice, dar nu se rezolva cu ridicola impozitare a bacsisului propusa de Ponta si nici cu premierea platii cu cardul pentru ca multi evazionisti nu ar mai fi rentabili daca platesc impozite si de aia le evita , masurile necesare sunt mai complexe si de durata dar in principiu trebuie inceput cu o pedeapsa mai mare ( peste 15 ani de inchisoare si confiscarea totala a averii) in asa fel incat potentialul evazionist sa se gandeasca de 2 ori inainte de a lua o decizie proasta , altfel prefera sa faca 2-3 ani de puscarie , sa scrie ceva carti in inchisoare dupa care sa iasa linistit si cu banii furati care sa-i asigure o batranete linistita si multi gandesc asa de aia coruptia e la cote inalte.
Cu o piramida demografica proasta si cresterea productivitatii muncii e absolut vitala, ori asta inseamna munci mai calificate. Poate stimuli fiscali pentru investiile in educatie/training/calificarea fortei de munca? Asta e legat si de faptul ca la stat se castiga in medie mai bine decat in privat. Lucrul asta poate fi citit in doua moduri: aia de la stat se imbuiba, sau, aia din privat muncesc fie nedeclarat, fie fac munci extrem de slab calificate, ori asta e o problema complet independenta de reformarea aparatului bugetar, care ramane necesara, insa nu si suficienta. Cu sau fara birocratia de stat, o economie bazata pe o demografie proasta si pe dat cu sapa (la propriu) sau invartit mititeii pe gratar tot la dezastru duce. Cu alte cuvinte nu doar aparatul bugetar trebuie reformat, ci si cel privat. Cum? Habar n-am.... probabil prin atragerea de investitii serioase in domenii la fel de serioase.
Pe de alta parte insa asta nu e suficient ca sa se dezvolte o economie sofisticata. Pe baza de grataragii, munca la negru si lohn prea departe nu ajungem. Poate merge intr-o prima faza la o tara cu populatie tanara cum e nigeria insa la una cu demografia romaniei nu e decat boala lunga...
E drept ca in ultimii 10-15 ani lucrurile s-au mai schimbat, cumva nu mai suntem in situatia maro de la inceputurile anilor 2000. Orice ar spune propaganda, intrarea un UE a fost un salt si un noroc chior ca am intrat fix inainte sa se inchida usa. Insa intrebarea e daca schimbarea e suficient de rapida, si de generalizata.
Pentru multi asta nu insemna doar rotunjirea veniturilor, insa si o activitate, conexiuni sociale, etc. Iar patronii profita ca-s ieftini, si in plus unii sunt seriosi, au relatii dezvoltate de-a lungul carierei (lumea e mica), etc.