Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Am lucrat 2 ani la CNAS și am văzut Sistemul: În realitate, CNAS e doar un plătitor de facturi ale marilor companii IT, care controlează asigurările sociale de sănătate

Sunt convins că fiecare dintre noi și-a urât jobul la un moment dat, sau, dacă nu, cunoaște pe cineva care se plânge tot timpul de șefi, colegi, salariu, dar cu toate acestea râmâne în continuare și suportă situația. 

Eu am fost funcționar public la CNAS timp de doi ani de zile și am simțit la un moment dat că mă îmbolnăvesc la propriu de stresul de la locul de muncă, dar asta este o altă poveste. 

Într-un final, în luna iunie, fără să mă mai gândesc la beneficiile materiale și la stabilitatea locului de muncă, mi-am dat demisia și am simțit că sunt liber din nou. 

Aseară am aflat că salariile angajaților Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) se majorează din decembrie cu 25% față de nivelul acordat pentru luna august 2016 și m-au ajuns regretele că puteam să am și eu salariul mărit peste noapte, fără să fac nimic în plus față de ceea ce făceam de obicei.

Unde se mai întâmplă așa ceva?

Anii electorali au adus întodeauna bani în plus pentru bugetari și recompense generoase pentru cei care își datorează funcția partidului. Conform circuitului apei în natură nimic nu se pierde, totul se transformă, iar mulți dintre angajații sistemului public devin voluntari în campaniile electorale, fiind recunoscători în acest fel, patronilor politici. Fără să generalizăm, instituțiile publice sunt împânzite de oameni care fac jocurile politicienilor și blochează actul administrativ în defavoarea contribuabililor.

Pentru cei care nu știu, CNAS-ul este instituția care are ca principale atribuții protejarea asiguratului în relația cu furnizorii de servicii medicale și monitorizarea numărului și nivelului tarifelor acestora. Pentru facilitarea îndeplinirii rostului său, CNAS a creat cardul de sănătate în anul 2012. 

“Cardul de sănătate CEAS este un proiect de interes naţional care are ca scop principal transparentizarea şi eficientizarea fondurilor utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate. Cardul naţional de sănătate este codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS.”

Este mai simplu să contractezi o firmă care să facă ceea ce se regăsește în atribuțiile direcțiilor de specialitate din cadrul CNAS.  

În ciuda acestui scop nobil, în anul 2015 CNAS-ul a introdus obligația folosirii cardului de sănătate, fără să aibă în prealabil un plan de gestionare a sistemului și resursa umană pregătită în acest sens. Defecțiunile tehnice frecvente blochează utilizarea cardului de sănătate de către pacienți, personalul medical și furnizorii de servicii medicale. Încă de la început cardul de sănătate a fost prezentat ca o soluție miraculoasă făcută în beneficiul pacientului și pentru eliminarea fraudei din sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Ani de zile s-a lucrat pentru punerea în funcțiune a acestui sistem, care își dovedește fragilitatea periodic, deși s-au cheltuit până acum mai mult de 40 de milioane de euro. Probabil că nici măcar Curtea de Conturi nu mai are evidența sumelor astronomice cheltuite de CNAS pe sistemele informatice. Cauzele defecțiunilor înregistrate sunt mai mereu un mister, dar demonstrează imposibilitatea CNAS de a monitoriza în timp real ce se întâmplă cu această aplicație informatică. În cadrul CNAS, dintr-un total de 296 de angajați, numărul persoanelor care pot să asigure mentenața cardului de sănătate este mai mic decât degetele de la o singură mână, ceea ce înseamnă că totul a fost făcut în stil românesc: plătim milioane de euro pentru sisteme informatice, dar nu investim nici măcar un leu în profesionalizarea resursei umane responsabile de buna funcționare a cardului.

Și asta pentru că este mai simplu să contractezi o firmă care să facă ceea ce se regăsește în atribuțiile direcțiilor de specialitate din cadrul CNAS.  

În această instituție se spune că singurul motiv pentru care directorii muncesc mai mult decât angajații din subordinea lor este că își doresc să devină indispensabili pentru oricare președinte numit în funcție. Asta în timp ce marea masă a angaților au prea puține responsabilități și într-o mare masură nu fac altceva decât să numere minutele până la terminarea programului. Totodată, mulți dintre salariații CNAS își mențin locul de muncă doar pentru ca unele persoane să își păstreze pozițiile de directori, care sunt justificate de numărul oamenilor din subordine. Acest mod de lucru creează un mediu toxic în care chiar dacă vrei să muncești și să găsești soluții la problemele asiguraților, ești convins imediat că așa merg lucrurile și este mai bine să stai în banca ta. Mulți angajați învață să devină obedienți, aceasta fiind soluția la îndemnă în defavoarea profesionalizării dificile pentru ei și incomode pentru șefi.

De fapt, CNAS-ul este doar un plătitor de facturi ale marilor companii de IT din România, care controlează sistemul public de asigurări sociale de sănătate, creându-și un monopol asupra a tot ceea ce află în responsabilitatea instituției.

Specialitatea CNAS este inventarea unor noi proceduri care să justifice existența instituției și îngreunarea decontării serviciilor medicale. După cum spune unul dintre directorii CNAS, cel mai greu a fost scrierea Bibliei, pentru că apoi toate cărțile au fost inspirate din ea. Așa este și cu procedurile, mai greu a fost cu desprinderea CNAS din cadrul Ministerului Sănătății și motivarea existenței sale.

De fapt, CNAS-ul este doar un plătitor de facturi ale marilor companii de IT din România, care controlează sistemul public de asigurări sociale de sănătate, creându-și un monopol asupra a tot ceea ce află în responsabilitatea instituției.

Într-o țară în care există o prăpastie uriașă între angajații din sistemul public și cel privat, măririle de salarii făcute discreționar și fără nici cel mai mic interes pentru evaluarea impactului și consecințelor ulterioare, nu fac altceva decât să întărească divergențele dintre cele două categorii sociale.

Am întâlnit și funcționari de bună credință, care își fac meseria cu profesionalism și muncesc cât pentru zece oameni, peste program și în weekend, pentru a suplini deficitul cauzat de oamenii partidelor. Fără acești angajați, multe dintre instituțiile publice din România s-ar prăbuși la propriu. Conducerile temporare sunt interesate să aibă liniște, iar mărirea salariilor reprezintă ascunderea gunoiului sub preș dincolo de iresponsabilitatea gestului în sine.

Majorările salariilor bugetarilor în campaniile electorale ne arată că ei nu s-au schimbat și că fac ceea ce știu mai bine: să cumpere voturi cu banii noștri.

Soluția rezonabilă este ca în anii electorali să nu fie modificată salarizarea din sistemul bugetar pentru ca sindicatele să nu mai aiba justificări pentru greve oportune, iar politicienii să nu mai promită marea cu sarea și bani virtuali.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Toate indiciile ne arată asta. Ce s-o mai dăm pe cotite ?!
    • Like 0
  • Autorul este inconsecvent:la inceput spune ca a plecat de la CNAS din cauza stresului de la locul de munca, apoi in text scrie ca angajatii de acolo nu fac nimic si dau banii la companiile IT. Cred ca este un text superficial care nu lamureste nimic: nici aspecte tehnice, nici aspecte politice , pare decat o denigrare a institutiei. Pe de alta parte autorul ce ar fi vrut , ca astia 5-6 ingineri de exploatare sa construiasca softul pt o aplicatie de milioane de utilizatori? Este naiv sa gandim asa, asta este treaba de firme de IT specializate in baze de date uriase , cu acces simultan de milioane de utilizatori asa ca mai incet cu critica, bine ca au reusit sa-l dea in exploatare, se va imbunatati pe parcurs: treaba cu softul si hardul nu este asa simpla cum pare, pana si Microsoft tot scoate upgrad uri si Service pack uri asa ca rabdare si tutun. Este un inceput bun, peste 4-5 ani se va stabiliza si va merge mai bine, bravo CNAS!
    • Like 0
    • @ Mihai Dumitru
      Buna seara
      • Like 0
    • @ Mihai Dumitru
      Buna seara! Atentie la exprimare, stimate domn! Va demascati apartenenta la sistemul PSD-ist si ALDE-ist. Numai ei spun "pare DECAT o denigrare a institutiei"....cand corect este "DOAR o denigrare". In rest.........
      • Like 0
    • @ Mihai Dumitru
      check icon
      Reluăm discuția. Puneți prost problema. Să admitem că autorul nu are dreptate, că acest card este (foarte) bun etc. Problema nu este autorul, în fond e treaba lui dacă i-a plăcut ori nu acolo. Problema este că acest card ÎNGREUNEAZĂ și viața oamenilor și a medicilor. Totul este mult mai lent. Or, dacă principalul beneficiar, cetățeanul, plătitorul de asigurări de sănătate și, totodată, beneficiar al acestor asigurări este nemulțumit este ceva în neregulă, nu? Faptul că peste 5 ani va merge, poate, bine este ca promisiunile cu realizările din viitorul cincinal cînd U.R.S.S. va depăși S.U.A. în toate domeniile. Dacă C.S. a rezolvat o singură problemă, că s-au redus sumele de bani decontate aiurea este un lucru bun, evident, dar nu e deloc un lucru bun atunci cînd eu, cetățeanul, pierd mult mai mult timp pt a-mi rezolva o problemă de sănătate; dacă, în loc să îl folosesc de acasă, ca pe un card bancar, îl folosesc ca pe un carnet de notițe pe care trebuie să-l am mereu cu mine, e un fel de vax, pardon; dacă nu are un chip care să-mi includă istoricul medical, tot vax este; iar dacă nu poate fi folosit și ca un card de asigurări de călătorie, tot vax. Ca să înțelegeți: dacă un produs este potențial bun, a fost bine gîndit (știți, intențiile au fost bune, tovarăși...), dar merge prost, discutăm vorbe.
      • Like 1
  • Cri check icon
    Articolul d-lui Ion-Constantin Șolga, foarte documentat dealtfel, nu ataca decat aspectele pur tehnice ale proastei functionari a CNAS. Problemele relevate in articol tin de incompetenta, coruptia si nesimtirea care bantuie institutiile publice.
    Probabil ca daca firma de IT care a creat acest sistem informatic ar fi fost selectata printr-o competitie cinstita, CNAS ar fi putut demult sa o traga la raspundere si sa-i ceara despagubiri prin Justitie. Un soft cumparat pe foarte multi bani trebuie sa pur si simplu sa functioneze; risipirea banului public prin achizitionarea unui soft de proasta calitate nu poate fi acoperita cu scuza lipsei de mentenanta ( de parca asigurarea mentenantei ar fi trebuit sa fie problema martienilor, nu tot a CNAS). Insa este foarte probabil ca SRL-ul care a castigat acest contract sa fi fost selectat pe alte criterii, astfel ca CNAS si "beneficiarii" serviciilor sale au nenumarate probleme, in timp ce firma care a creat soft-ul respectiv e bine-mersi si cu banii la banca ( zeci de milioane de euro...).
    Cu siguranta ca daca acest contract ar fi fost alocat unui colectiv de studenti si cadre didactice de la Facultatea de Automatica sau de Cibernetica, cu siguranta ar fi functionat mai bine, ne-ar fi costat mai putin si ar fi avut si mentenanta asigurata. Dar cine sa stimuleze creierele din facultatile romanesti, ca doar nu Statul roman Doamne fereste? SRL-urile afiliate politic sunt mai importante...De tineri IT-sti si soft-isti romani, studenti sau absolventi de facultate, se ocupa Vestul Europei si Statele Unite; in Romania nu are nimeni nevoie de ei, guvernantii nostri au abonament la serele-urile lor afiliate politic si cu "para-ndaratul" corespunzator...
    Insa concluzia din articolul d-lui Șolga este catastrofala: domnia sa are ce are cu bugetarii si cu sindicatele acestora. Adica maririle de salariu ale bugetarilor sunt o idee proasta si politicianista; sper ca domnia a scris tot asa si cu ocazia cresterilor anuale de fonduri alocate pentru institutiile de forta ale statului: procuratura, politie, jandarmi, SRI, Armata, etc. Sau poate ca domnia sa, printr-un reflex de fost angajat al CNAS, crede ca doar cresterea salariilor doctorilor afecteaza bugetul si reprezinta politicianisme de doi lei....
    Insa in privinta nocivitatii sindicatelor, sunt intrutotul de acord cu dl. Ion-Constantin Șolga; nu cred ca sefii de sindicate, putred de bogati (cei mai multi dintre ei), sa aiba vreun interes real sa lupte pentru drepturile cotizantilor lor. Dovada este ineficienta jalnica si penibila a sindicatelor din Invatamant si din Sanatate. Justitia si Serviciile Secrete si celelalte institutii de forta ale Statului ne demonstraza zilnic ca poti avea salarii, pensii si privilegii foarte mari fara ajutorul niciunui sindicat. Traim intr-o tara in care catusele, bastonul, arestul preventiv, epoletii si microfoanele de ascultare sunt mai importante decat dascalii sau doctorii.
    In final, dl. Ion-Constantin Șolga, daca a fost angajat la CNAS, ar trebui sa stie ca problemele generate de CNAS sunt mai multe si infinit mai grave; softul prost si cumparat pe bani multi e doar un aspect colateral, de natura tehnica, prin comparatie cu nocivitatea crunta pe care CNAS o reprezinta pentru sistemul public de sanatate. Sunt convins ca autorul articolului stie la ce ma refer.
    • Like 0
  • check icon
    angajatii statului, avand in vedere capacitatea de upgradare a domeniului de activitate in care activeaza, ar trebui sa aiba retributiile la nivelul de 3/4 din salariul angajatului la privat, acesta din urma activind intr-un domeniu concurential ! parlamentarii, in afara de cheltuielile de reprezentare a romaniei, ar trebui sa aiba retributia egala cu minimul pe economie, caci ei fiind cei mai mari patrioti accepta sa se sacrifice pentru natie. cine nu este suficient de bogat ca sa aibe timp sa se instruiasca si sa gandesca liber, va gandi de foame si interesul sau va fi sa fure maxim in timp minim !
    • Like 1
  • Deci CNSAS este o institutie parazita. Un intermediar care suge banii contribuabililor si nu le ofera in schimb NIMIC. Ba mai mult, le da batai de cap si le pune piedici in exercitarea drepturilor de asigurat. Inca o data se vede cum functioneaza politica in Romania.
    • Like 2
  • Stefania check icon
    Bravo, bravo de 100 de ori bravo! Aveti curaj si va apreciez pentru asta!
    Inca o dovada ca nu se vrea schimbarea.Guvernul Ciolos ar fi putut sa o faca dar nu a vrut.Mai concret ministrul sanatatii.Nu erau buni managerii, trebuiau schimbati pur si simplu! Nu s-a putut bineintels pentru ca deranja prea mult.Aici este dezamagirea mare.Toti am crezut ca se schimba ceva, ca au curaj sa faca lucruri simple.Astfel ajungem iar si iar la vorba ca cine invata sluga hoata este stapanul! Daca stapanul este corect, curajos si stapan pe el in primul rand, schimba totul!
    Se intampla treaba asta cu facturi emorme decontate firmelor de IT pentru ca nu vor sa gestioneze situatia.Este simplu ca buna ziua.Cat iti ia tie manager sa infiintezi un "Competency Center" la nivel de CNAS pentru a gestiona aplicatia? Cat iti ia tie manager al CNAS sa obligi firma care a implementat sistemul sa faca un transfer de know-how catre Competency Center?
    Cat iti ia tie manager al CNAS sa-ti pui aplicatia pe propriile servere ? Cat iti ia tie manager al CNAS sa obligi firma care a implemantat sistemul sa-ti puna la dispozitie datele tehnice, blue-print-ul, manualele de trainig si documentele de hand-over?
    Cat iti ia tie manager al CNAS sau pui firma de IT sa-ti detalieze facturile, orele de dezvoltare, sa-ti spuna cat costa ora pentru un dezvoltator, pentru un consultant etc.?
    Apoi pentru fiecare ora sa-ti spuna ce s-a facut samd.
    Ne-am bucurat cand am auzit ca guvernul a infiintat GovITHub si am zis gata, asta e de acum totul va fi pus la punct.Apoi am citit ca de fapt nu se vrea crearea de HUB-uri in administratie, astfel incat sa se faciliteze transferul de informatii de la o aplicatie la alta, nu, e un HUB de IT-isti care or sa dezvolte aplicatii mici de genul sa-i aminteasca unei mamici cand sa-si vaccineze copilu'.Deci nu ne ocupam de lucruri mari care rezolva lucrurile mici de la sine nu, facem o gramada de aplicatii atat.Ca faza aia cu buletinu'.Ca cica sa-l trimiti pe mail (mai rau ca mail-ul nu este securizat)! Sau aia cu POS-ul la finante, de s-a dus ministru de finante sa ne spuna ca de acum ne putem baga cardurile in POS-ul ANAF-ului. Ce mai suntem de rasul curcilor!
    Si cum dracu sa nu ne intrebam, da eu cu cine votez?
    • Like 1
    • @ Stefania
      check icon
      "Guvernul Ciolos ar fi putut sa o faca dar nu a vrut." pct ochit - pct lovit :) romania este parazitata de 2-3 organizatii internationale de informatii si mataluta ai gasit tapul raspunzator pt 26 de ani de hotie ! de ce nu semnati simplu : miss marple !
      • Like 1
    • @
      Stefania check icon
      Serios? Si care sunt organizatiile ma rog? Si as mai spune ceva, ca fiecare e liber sa comenteze articolul in cauza si sa-si exrime ideile.Chiar nu este nevoie de interpretarea lor de catre altcineva!
      • Like 0
    • @ Stefania
      check icon
      corect 100% : "fiecare e liber sa comenteze articolul in cauza si sa-si exrime ideile.Chiar nu este nevoie de interpretarea lor de catre altcineva!" scuze !
      • Like 1
    • @ Stefania
      E adevarat ca guvernul Ciolos si mai ales Ministerul Sanatatii au cam frecat menta.... Niste ineficienti. Trebuiau sa se organizeze: saptamina asta facem cardul de sanatate, saptamina viitoare reparam spitalele, saptamina urmatoare facem spitale noi, apoi rezolvam problema hexipharm si tot asa, intr-un an de guvernare aveam o tara boboc. Lasa ca vin iar eficientii Dragnea, Ponta si Tariceanu si aseaza tara asta pe butuci noi, mai mari si mai frumosi! Mindru ca sunt roman!
      • Like 0
    • @ Stefania
      codo codo check icon
      Scrieti de parca Ciolos e acel manager caruia nu ii ia prea mult sa una, sa alta. CNAS este o institutie publica autonoma care nu e subordonata guvernului. Asa ca de unde atata "Ciolos a putut sa faca dar nu a vrut"? Nimic mai fals.
      • Like 1
    • @ codo
      Stefania check icon
      O fi ea "autonoma", dar presedintele este numit de primul ministru, are ca atributie transparenta activitatii sistemului de sanatate (printre multe altele), prezinta anual raportul privind starea sistemului de sanatate, elaboreaza si stabileste impreuna cu ministerul sanatatii criteriile privind calitatea astentei medicale, etc.
      Deci, deci, o fi autonoma, dar banii sunt de la buget, lucreaza foarte strans cu guvernul si mai ales cu ministerul sanatatii si multe altele.Prin urmare daca citim cu atentie cam ce scrie in legi si regulamente ne luam cu mainile de cap de cat de multe trebuie sa faca guvernul si CNAS-ul si de cat de multa incompetenta este, mai ales in institutia din urma.Si da, Ciolos trebuie sa fie managerul caruia nu trebuie sa-i ia mult sa faca una si alta.
      • Like 0
  • Sistemul trebuie refacut. Doar datele si cititoarele de carduri pot fi de folos.

    Structura, conceptia si executia sistemului sunt proaste pt a genera necesitatea mentenantei permanente. Metoda e frecventa in IT.

    Greu, dar executantului i se pot imputa pierderi cauzate de functionalitati de baza, solicitate la inceperea proiectului, care au functionat defectuos, necesitand interventii contracost.
    • Like 1
  • check icon
    Foarte bun articolul. Cardurile trebuiau făcute de CNSAS, nu subcontractate la diverși escroci. Măcar știai cine e de vină pentru defecțiuni și aveai un om care să le repare. Am aflat că serverul pentru procesarea cardurilor are capacitate prea mică. De ce nu se rezolvă?
    • Like 1
    • @
      check icon
      "Cardurile trebuiau făcute de CNSAS" :) da' de sarma pe care se plimba informatia ce ziceti ? cum propuneti sa marim "capacitatea" "serverul pentru procesarea cardurilor", cu apa cu sare, prin presare sau prin submersie ?
      • Like 1
  • check icon
    Cardul de sănătate (C.S.) ar avea scopul de a ușura, nu de a complica, viața cetățenilor și a medicilor. În realitate, este exact pe dos, dovadă – așa cum bine remarcă textul – că NU acesta a fost scopul. De ex., înainte să apară C.S., dacă aveam o problemă, de ex. o rețetă, îi scriam un e-mail medicului de familie (nu sun dacă nu e nevoie), îi explicam și treceam să iau rețeta; sau o adeverință pt copil, că poate face sport; sau reînnoirea rețetei periodice. În naivitatea mea, credeam că, dacă cumpăr un cititor de card și-l conectez la calculator, îl pot folosi de acasă. Tot în naivitatea mea, credeam că funcționează și drept card european de sănătate. Nimic din toate acestea. În plus, nu de puține ori, a trebuit să revin la farmacie, deoarece „sistemul nu funcționează”. Îmi mai imaginam că acest card este, totodată, și o bază de date personală. Medicul meu de familie, pe care îl am de ani, are un snop de hîrtii cu istoricul meu medical, îmi imaginam că toate astea se trec într-un sistem de evidență electronică. Mă rog, ceva de genul acesta. Bref, C.S. ca și Casa Verde ca și altele sînt mărețe exemple de „românisme”, metode de a cheltui bani ineficient, metode de a-i chinui pe oameni, nu de a le simplifica viața. Și, cum mai scriam, guvernul Cioloș nu a făcut NICI UN PAS REAL înainte întru simplificarea vieții noastre. Este același sistem anchilozat, securisto-milițienesc, unde este important sistemul, nu cetățeanul. C.S. este un exemplu tipic.
    • Like 5
    • @
      Ar fi trebuit zic eu sa fie si baza de date personala, ar fi usurat viata multora .. eu ma gandeam sa trec pe el ceva, si acum inteleg ca de fapt nu e posibil decat grupa de sange :)
      • Like 0
    • @
      Articolul nu spune ca scopul principal a fost usurarea, ci transparentizarea, adica reducerea furtului, coruptiei samd., in prin plan. Indirect, activitatea multora nu ar mai fi fost justificata. In concluzie, ideea si dorinta initiatorilor a fost buna, insa dorinta majoritatii a decis.
      • Like 1
    • @ Marius Gologan
      check icon
      Nu, nu e așa. Faptul că principiul e bun (reducem/eliminăm corupția), dar aplicarea e proastă e ca bancurile alea din anii comunismului, de ex. cu tov. Ivan Ivanîci și Pobeda. Nu-l mai scriu aici, că e prea lung. Iar faptul că cetățeanului îi este mai greu, totul e mai lent (pe bune, TOTUL este mai lent și mai complicat PENTRU CETĂȚEAN) nu este deloc un argument în favoarea C.S. Păi așa disculpăm orice implementare proastă a oricărui plan, bun sau prost.
      • Like 0
    • @
      check icon
      "guvernul Cioloș nu a făcut NICI UN PAS REAL" ! pai nefacand nimic este atacat de cei care nu au avut curajul sa "dea fata cu reactiune", daca mai si facea "ceva" :) dar dumneavostra sunteti din cei care sunt trimisi sa involbure apele.
      • Like 0
    • @
      @Pan Rumburak Cu scuzele de rigoare pt dezacordul anterior.
      Revin: articolul e foarte clar si obiectiv, desi vine din partea cuiva care a fost in sistem.

      1. Cat despre Guv. Ciolos si ce trebuia sa faca: un proiect de asemenea amploare incepe de la 7 luni - 1 an. In cazul in care e inceput de la zero, nu sunt constrangeri care apar in cazul unei inlocuiri.
      2. O inlocuire e mai dificila.
      3. Stiu ce vorbesc. Poti sa verifici.

      PS: Cat despre comunism: erau f multe metodologii, proceduri bine puse la punct. Nu oricine avea o diploma. Stai de vorba cu pensionarii de azi, care au avut o cariera profesionala. Nu trebuie sa ma crezi.
      • Like 0
    • @
      E adevarat ca guvernul Ciolos si mai ales Ministerul Sanatatii au cam frecat menta.... Niste ineficienti. Trebuiau sa se organizeze: saptamina asta facem cardul de sanatate, saptamina viitoare reparam spitalele, saptamina urmatoare facem spitale noi, apoi rezolvam problema hexipharm si tot asa, intr-un an de guvernare aveam o tara boboc. Lasa ca vin iar eficientii Dragnea, Ponta si Tariceanu si aseaza tara asta pe butuci noi, mai mari si mai frumosi! Mindru ca sunt roman!
      • Like 0
    • @
      check icon
      „dar dumneavostra sunteti din cei care sunt trimisi sa involbure apele”. Hai, bre, nu spune! Ah, da, trebuie să aplaud prostia. Sala se ridică și scandează „bra-vo Cio-loș” etc. Monșer, eu ți-am mai spus: comunicăm dacă avem ce, nu am timp de pierdut cu semidocți.
      • Like 0
    • @ Dana de Leeuw
      check icon
      Eu nu acuz aici guvernul Cioloș, nu știu de unde ați dedus asta. Eu am acuzat acest imbecil C.S., scuzat de unii cum că ar fi bine gîndit, dar prost aplicat. Eu cred că a fost și prost gîndit și prost aplicat, de vreme ce nu rezolvă decît (se spune, nu știu) fluxul de bani spre anume buzunare. Păi dacă numai de asta e vorba, există metode mai eficiente.
      • Like 0
  • "Am întâlnit și funcționari de bună credință, care își fac meseria cu profesionalism și muncesc cât pentru zece oameni, peste program și în weekend, pentru a suplini deficitul cauzat de oamenii partidelor. Fără acești angajați, multe dintre instituțiile publice din România s-ar prăbuși la propriu." - Aceasta a fost și este rețeta paraziților. Să-și găsească niște victime care își fac treaba și nu crâcnesc, fie din bun simț sau din cauză ca au altele pe cap.

    Ei bine dacă vrem schimbare, de la ei trebuie să vină în primul rând. De la oamenii din sistem cu integritate, care vor înceta să mai fie complici taciți acestor paraziți. Ei trebuie să iasa în față și să vorbească, să expună mizeriile. Cum altfel putem să credem că vom schimba ceva ?

    Știm că e greu să te oprești și să protestezi, atunci când ai treabă de făcut, atunci când realizezi că de munca ta depinde traiul decent al atâtor oameni, dar este o limită peste care nu se mai poate trece. Atunci când gunoiul te invadează, te oprești din orice și faci curățenie. Am mai spus-o și o s-o mai spun, complicitatea pasivă ucide!
    • Like 6
    • @ Adrian Ionescu
      check icon
      Schimbările nu le pot face „oamenii de jos”, ci șefii, managerii, că de aia sînt manageri. Dacă „cei de jos vor schimbare”, atunci soluția este una singură: o revoluție (la propriu), adică violențe, bătăi, sînge, crime. Nu există alternative în istoria omenirii. Un sistem democratic are calitatea și avantajul că este flexibil, se adaptează, face concesii, se mulează pe realități. Un sistem dictatorial este totdeauna rigid, inflexibil, birocratic, disprețuitor față de om și de societate. Ceea ce spuneți dv. sînt povești. Sau, altfel spus: concret, dv. personal, ca cetățean, ce ați făcut pentru schimbarea în bine a sistemului? Că de povestit văd că vă pricepeți. Autorul aici discutat se vede că știe ce scrie, a fost în sistem, expune niște probleme. Dv. ce experiență reală, concretă aveți? Ce probleme majore ați avut la job și le-ați rezolvat? V-ați certat cu șeful și ați învins? Cu patronul și v-a promovat? Povestiți-ne, citesc cu mare plăcere asemenea relatări ale românilor curajoși.
      • Like 0
    • @
      "Schimbările nu le pot face „oamenii de jos”, ci șefii, managerii, că de aia sînt manageri." - dar exact asta este problema actuală. Un sistem care depinde doar de manageri să facă schimbările, eșuează atunci când aceștia sunt corupți. Este mult mai ușor să corupi un om, sau doi, decât 100. De aceea, schimbarea trebuie să vină de la cei care sunt acolo și se confruntă direct cu problema. Cu toții trebuie să înțelegem că obligația noastră nu este doar să ne facem treaba, ci să și protejăm cadrul în care ne facem treaba. Asta înseamnă să ai respect în primul rând pentru tine, pentru munca ta și pentru cei pe care îi servești. Și vă contrazic, schimbarea de jos nu se face doar prin revoluții, ci prin protestul pașnic și constant, prin scoaterea la suprafață a mizeriilor din sistem oridecâteori apar, prin refuzul de a fi complice la fărădelege, dar și prin refuzul de a fugi. O problemă nu dispare doar pentru că închizi ochii la ea, trebuie să o adresezi.
      • Like 1
    • @ Adrian Ionescu
      check icon
      Nu, nu poate veni de acolo într-un sistem rigid și nedemocratic cum este România, cu de 3 ori mai mulți ofițeri sub acoperire decît media U.E. Cum să vină de acolo? Într-o întreprindere privată schimbarea vine de la portar? ori de la funcționarul care execută rutinier niște ordine? Hai să fim serioși, astea-s povești.
      • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      check icon
      pestele, ca si politica, se impute de la cap, cand iese din mediu ! curvele ca si politicienii se imput de jos, daca stau prea mult !
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult