Sunt convins că fiecare dintre noi și-a urât jobul la un moment dat, sau, dacă nu, cunoaște pe cineva care se plânge tot timpul de șefi, colegi, salariu, dar cu toate acestea râmâne în continuare și suportă situația.
Eu am fost funcționar public la CNAS timp de doi ani de zile și am simțit la un moment dat că mă îmbolnăvesc la propriu de stresul de la locul de muncă, dar asta este o altă poveste.
Într-un final, în luna iunie, fără să mă mai gândesc la beneficiile materiale și la stabilitatea locului de muncă, mi-am dat demisia și am simțit că sunt liber din nou.
Aseară am aflat că salariile angajaților Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) se majorează din decembrie cu 25% față de nivelul acordat pentru luna august 2016 și m-au ajuns regretele că puteam să am și eu salariul mărit peste noapte, fără să fac nimic în plus față de ceea ce făceam de obicei.
Unde se mai întâmplă așa ceva?
Anii electorali au adus întodeauna bani în plus pentru bugetari și recompense generoase pentru cei care își datorează funcția partidului. Conform circuitului apei în natură nimic nu se pierde, totul se transformă, iar mulți dintre angajații sistemului public devin voluntari în campaniile electorale, fiind recunoscători în acest fel, patronilor politici. Fără să generalizăm, instituțiile publice sunt împânzite de oameni care fac jocurile politicienilor și blochează actul administrativ în defavoarea contribuabililor.
Pentru cei care nu știu, CNAS-ul este instituția care are ca principale atribuții protejarea asiguratului în relația cu furnizorii de servicii medicale și monitorizarea numărului și nivelului tarifelor acestora. Pentru facilitarea îndeplinirii rostului său, CNAS a creat cardul de sănătate în anul 2012.
“Cardul de sănătate CEAS este un proiect de interes naţional care are ca scop principal transparentizarea şi eficientizarea fondurilor utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate. Cardul naţional de sănătate este codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS.”
Este mai simplu să contractezi o firmă care să facă ceea ce se regăsește în atribuțiile direcțiilor de specialitate din cadrul CNAS.
În ciuda acestui scop nobil, în anul 2015 CNAS-ul a introdus obligația folosirii cardului de sănătate, fără să aibă în prealabil un plan de gestionare a sistemului și resursa umană pregătită în acest sens. Defecțiunile tehnice frecvente blochează utilizarea cardului de sănătate de către pacienți, personalul medical și furnizorii de servicii medicale. Încă de la început cardul de sănătate a fost prezentat ca o soluție miraculoasă făcută în beneficiul pacientului și pentru eliminarea fraudei din sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Ani de zile s-a lucrat pentru punerea în funcțiune a acestui sistem, care își dovedește fragilitatea periodic, deși s-au cheltuit până acum mai mult de 40 de milioane de euro. Probabil că nici măcar Curtea de Conturi nu mai are evidența sumelor astronomice cheltuite de CNAS pe sistemele informatice. Cauzele defecțiunilor înregistrate sunt mai mereu un mister, dar demonstrează imposibilitatea CNAS de a monitoriza în timp real ce se întâmplă cu această aplicație informatică. În cadrul CNAS, dintr-un total de 296 de angajați, numărul persoanelor care pot să asigure mentenața cardului de sănătate este mai mic decât degetele de la o singură mână, ceea ce înseamnă că totul a fost făcut în stil românesc: plătim milioane de euro pentru sisteme informatice, dar nu investim nici măcar un leu în profesionalizarea resursei umane responsabile de buna funcționare a cardului.
Și asta pentru că este mai simplu să contractezi o firmă care să facă ceea ce se regăsește în atribuțiile direcțiilor de specialitate din cadrul CNAS.
În această instituție se spune că singurul motiv pentru care directorii muncesc mai mult decât angajații din subordinea lor este că își doresc să devină indispensabili pentru oricare președinte numit în funcție. Asta în timp ce marea masă a angaților au prea puține responsabilități și într-o mare masură nu fac altceva decât să numere minutele până la terminarea programului. Totodată, mulți dintre salariații CNAS își mențin locul de muncă doar pentru ca unele persoane să își păstreze pozițiile de directori, care sunt justificate de numărul oamenilor din subordine. Acest mod de lucru creează un mediu toxic în care chiar dacă vrei să muncești și să găsești soluții la problemele asiguraților, ești convins imediat că așa merg lucrurile și este mai bine să stai în banca ta. Mulți angajați învață să devină obedienți, aceasta fiind soluția la îndemnă în defavoarea profesionalizării dificile pentru ei și incomode pentru șefi.
De fapt, CNAS-ul este doar un plătitor de facturi ale marilor companii de IT din România, care controlează sistemul public de asigurări sociale de sănătate, creându-și un monopol asupra a tot ceea ce află în responsabilitatea instituției.
Specialitatea CNAS este inventarea unor noi proceduri care să justifice existența instituției și îngreunarea decontării serviciilor medicale. După cum spune unul dintre directorii CNAS, cel mai greu a fost scrierea Bibliei, pentru că apoi toate cărțile au fost inspirate din ea. Așa este și cu procedurile, mai greu a fost cu desprinderea CNAS din cadrul Ministerului Sănătății și motivarea existenței sale.
De fapt, CNAS-ul este doar un plătitor de facturi ale marilor companii de IT din România, care controlează sistemul public de asigurări sociale de sănătate, creându-și un monopol asupra a tot ceea ce află în responsabilitatea instituției.
Într-o țară în care există o prăpastie uriașă între angajații din sistemul public și cel privat, măririle de salarii făcute discreționar și fără nici cel mai mic interes pentru evaluarea impactului și consecințelor ulterioare, nu fac altceva decât să întărească divergențele dintre cele două categorii sociale.
Am întâlnit și funcționari de bună credință, care își fac meseria cu profesionalism și muncesc cât pentru zece oameni, peste program și în weekend, pentru a suplini deficitul cauzat de oamenii partidelor. Fără acești angajați, multe dintre instituțiile publice din România s-ar prăbuși la propriu. Conducerile temporare sunt interesate să aibă liniște, iar mărirea salariilor reprezintă ascunderea gunoiului sub preș dincolo de iresponsabilitatea gestului în sine.
Majorările salariilor bugetarilor în campaniile electorale ne arată că ei nu s-au schimbat și că fac ceea ce știu mai bine: să cumpere voturi cu banii noștri.
Soluția rezonabilă este ca în anii electorali să nu fie modificată salarizarea din sistemul bugetar pentru ca sindicatele să nu mai aiba justificări pentru greve oportune, iar politicienii să nu mai promită marea cu sarea și bani virtuali.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Probabil ca daca firma de IT care a creat acest sistem informatic ar fi fost selectata printr-o competitie cinstita, CNAS ar fi putut demult sa o traga la raspundere si sa-i ceara despagubiri prin Justitie. Un soft cumparat pe foarte multi bani trebuie sa pur si simplu sa functioneze; risipirea banului public prin achizitionarea unui soft de proasta calitate nu poate fi acoperita cu scuza lipsei de mentenanta ( de parca asigurarea mentenantei ar fi trebuit sa fie problema martienilor, nu tot a CNAS). Insa este foarte probabil ca SRL-ul care a castigat acest contract sa fi fost selectat pe alte criterii, astfel ca CNAS si "beneficiarii" serviciilor sale au nenumarate probleme, in timp ce firma care a creat soft-ul respectiv e bine-mersi si cu banii la banca ( zeci de milioane de euro...).
Cu siguranta ca daca acest contract ar fi fost alocat unui colectiv de studenti si cadre didactice de la Facultatea de Automatica sau de Cibernetica, cu siguranta ar fi functionat mai bine, ne-ar fi costat mai putin si ar fi avut si mentenanta asigurata. Dar cine sa stimuleze creierele din facultatile romanesti, ca doar nu Statul roman Doamne fereste? SRL-urile afiliate politic sunt mai importante...De tineri IT-sti si soft-isti romani, studenti sau absolventi de facultate, se ocupa Vestul Europei si Statele Unite; in Romania nu are nimeni nevoie de ei, guvernantii nostri au abonament la serele-urile lor afiliate politic si cu "para-ndaratul" corespunzator...
Insa concluzia din articolul d-lui Șolga este catastrofala: domnia sa are ce are cu bugetarii si cu sindicatele acestora. Adica maririle de salariu ale bugetarilor sunt o idee proasta si politicianista; sper ca domnia a scris tot asa si cu ocazia cresterilor anuale de fonduri alocate pentru institutiile de forta ale statului: procuratura, politie, jandarmi, SRI, Armata, etc. Sau poate ca domnia sa, printr-un reflex de fost angajat al CNAS, crede ca doar cresterea salariilor doctorilor afecteaza bugetul si reprezinta politicianisme de doi lei....
Insa in privinta nocivitatii sindicatelor, sunt intrutotul de acord cu dl. Ion-Constantin Șolga; nu cred ca sefii de sindicate, putred de bogati (cei mai multi dintre ei), sa aiba vreun interes real sa lupte pentru drepturile cotizantilor lor. Dovada este ineficienta jalnica si penibila a sindicatelor din Invatamant si din Sanatate. Justitia si Serviciile Secrete si celelalte institutii de forta ale Statului ne demonstraza zilnic ca poti avea salarii, pensii si privilegii foarte mari fara ajutorul niciunui sindicat. Traim intr-o tara in care catusele, bastonul, arestul preventiv, epoletii si microfoanele de ascultare sunt mai importante decat dascalii sau doctorii.
In final, dl. Ion-Constantin Șolga, daca a fost angajat la CNAS, ar trebui sa stie ca problemele generate de CNAS sunt mai multe si infinit mai grave; softul prost si cumparat pe bani multi e doar un aspect colateral, de natura tehnica, prin comparatie cu nocivitatea crunta pe care CNAS o reprezinta pentru sistemul public de sanatate. Sunt convins ca autorul articolului stie la ce ma refer.
Inca o dovada ca nu se vrea schimbarea.Guvernul Ciolos ar fi putut sa o faca dar nu a vrut.Mai concret ministrul sanatatii.Nu erau buni managerii, trebuiau schimbati pur si simplu! Nu s-a putut bineintels pentru ca deranja prea mult.Aici este dezamagirea mare.Toti am crezut ca se schimba ceva, ca au curaj sa faca lucruri simple.Astfel ajungem iar si iar la vorba ca cine invata sluga hoata este stapanul! Daca stapanul este corect, curajos si stapan pe el in primul rand, schimba totul!
Se intampla treaba asta cu facturi emorme decontate firmelor de IT pentru ca nu vor sa gestioneze situatia.Este simplu ca buna ziua.Cat iti ia tie manager sa infiintezi un "Competency Center" la nivel de CNAS pentru a gestiona aplicatia? Cat iti ia tie manager al CNAS sa obligi firma care a implementat sistemul sa faca un transfer de know-how catre Competency Center?
Cat iti ia tie manager al CNAS sa-ti pui aplicatia pe propriile servere ? Cat iti ia tie manager al CNAS sa obligi firma care a implemantat sistemul sa-ti puna la dispozitie datele tehnice, blue-print-ul, manualele de trainig si documentele de hand-over?
Cat iti ia tie manager al CNAS sau pui firma de IT sa-ti detalieze facturile, orele de dezvoltare, sa-ti spuna cat costa ora pentru un dezvoltator, pentru un consultant etc.?
Apoi pentru fiecare ora sa-ti spuna ce s-a facut samd.
Ne-am bucurat cand am auzit ca guvernul a infiintat GovITHub si am zis gata, asta e de acum totul va fi pus la punct.Apoi am citit ca de fapt nu se vrea crearea de HUB-uri in administratie, astfel incat sa se faciliteze transferul de informatii de la o aplicatie la alta, nu, e un HUB de IT-isti care or sa dezvolte aplicatii mici de genul sa-i aminteasca unei mamici cand sa-si vaccineze copilu'.Deci nu ne ocupam de lucruri mari care rezolva lucrurile mici de la sine nu, facem o gramada de aplicatii atat.Ca faza aia cu buletinu'.Ca cica sa-l trimiti pe mail (mai rau ca mail-ul nu este securizat)! Sau aia cu POS-ul la finante, de s-a dus ministru de finante sa ne spuna ca de acum ne putem baga cardurile in POS-ul ANAF-ului. Ce mai suntem de rasul curcilor!
Si cum dracu sa nu ne intrebam, da eu cu cine votez?
Deci, deci, o fi autonoma, dar banii sunt de la buget, lucreaza foarte strans cu guvernul si mai ales cu ministerul sanatatii si multe altele.Prin urmare daca citim cu atentie cam ce scrie in legi si regulamente ne luam cu mainile de cap de cat de multe trebuie sa faca guvernul si CNAS-ul si de cat de multa incompetenta este, mai ales in institutia din urma.Si da, Ciolos trebuie sa fie managerul caruia nu trebuie sa-i ia mult sa faca una si alta.
Structura, conceptia si executia sistemului sunt proaste pt a genera necesitatea mentenantei permanente. Metoda e frecventa in IT.
Greu, dar executantului i se pot imputa pierderi cauzate de functionalitati de baza, solicitate la inceperea proiectului, care au functionat defectuos, necesitand interventii contracost.
Revin: articolul e foarte clar si obiectiv, desi vine din partea cuiva care a fost in sistem.
1. Cat despre Guv. Ciolos si ce trebuia sa faca: un proiect de asemenea amploare incepe de la 7 luni - 1 an. In cazul in care e inceput de la zero, nu sunt constrangeri care apar in cazul unei inlocuiri.
2. O inlocuire e mai dificila.
3. Stiu ce vorbesc. Poti sa verifici.
PS: Cat despre comunism: erau f multe metodologii, proceduri bine puse la punct. Nu oricine avea o diploma. Stai de vorba cu pensionarii de azi, care au avut o cariera profesionala. Nu trebuie sa ma crezi.
Ei bine dacă vrem schimbare, de la ei trebuie să vină în primul rând. De la oamenii din sistem cu integritate, care vor înceta să mai fie complici taciți acestor paraziți. Ei trebuie să iasa în față și să vorbească, să expună mizeriile. Cum altfel putem să credem că vom schimba ceva ?
Știm că e greu să te oprești și să protestezi, atunci când ai treabă de făcut, atunci când realizezi că de munca ta depinde traiul decent al atâtor oameni, dar este o limită peste care nu se mai poate trece. Atunci când gunoiul te invadează, te oprești din orice și faci curățenie. Am mai spus-o și o s-o mai spun, complicitatea pasivă ucide!