Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ai un copil cu capul în nori? Iată ce poți să faci ca să îl aduci cu picioarele pe pământ

Băiat visător

Foto: Wavebreak Media LTD/ Wavebreak/ Profimedia

Ştiți copilul acela despre care se spune că încă n-a coborât cu ambele picioare pe pământ? Copilul încă din stele sau cu capul în nori?

Copilul cu lume interioară bogată, uşor desprins de ceea ce se întâmplă în jurul lui? Inocentul, împrăştiatul, uitucul, visătorul. Copilul absorbit în dialog interior, încă neinteresat să îi vadă pe cei din jur, să îi înțeleagă? Copilul care nu povesteşte acasă de la grădi sau de la şcoală? Copilul care încă nu a calibrat distanța dintre sine şi lume, care încă nu stā la butoanele pupitrului său de comandă?

Îl ştiți, desigur.

Ce îl ajută să îşi dezvolte gândirea pragmatică şi să se ancoreze aici şi acum, atent şi conştient la ce se întâmplă în jurul său?

Iată câteva idei:

- deveniți comentatori "sportivi" ai realității imediate. Dacă stați la stop în maşină, comentaţi despre doamna care tocmai trece pe zebră: cum arată, câți ani are, unde se duce probabil, cum se simte, ce serviciu poate să aibă etc;

- luați-l cu voi la tot felul de treburi adminstrative. Dacă trebuie să vă schimbați roțile de vară, staţi cu el acolo, la service, şi explicați-i toate mişcările. Analizați ce face mecanicul şi de ce. Spuneți-i cât costă toată operațiunea şi de ce ați ales acel atelier.

- interceptați-l cu multe disonanțe cognitive. Întrebați-l dacă omida dintr-un cocon mai este omidă. Întrebați-l de ce nu este nici fluture încă.

- puneți-l, în joacă, să verbalizeze tot ce face în următorul minut - de la scărpinat, la alternarea paşilor, la gândurile care îi trec prin cap;

- povestiți-i ce ați făcut voi azi, folosind cuvinte care descriu evenimente, dar, mai ales, senzațiile şi trăirile voastre;

- tachinați-l des şi ironizați-l blând; păcăliți-l în joacă, invitându-l să se prindă de păcăleală;

- jucați"apă/foc" cu obiecte ascunse prin casă;

- învățaţi-l să spună bancuri şi glume pentru copii; jucați şarade;

- nu-i faceți viața simplă, lăsați-l să-şi desfacă ambalajele şi bananele singur.

- îi puteți citi și "Isabela şi băiatul din nori" - noua carte a Olinei Ortiz - o poveste cu capitole, despre un băiețel care învață să vină înapoi cu picioarele pe pământ. Cartea e bună şi pentru vârste mici, şi pentru adulți. E plină de acțiune, de aventură şi de dialog, dar şi de mesaje subliminale despre cum avem nevoie să echilibrăm puterea noastră de a visa cu simțul realității. Noua carte a Olinei aparține seriei de aventuri cu Isabela, o fetiță hotărâtă pe care am întâlnit-o şi în "Fetița care a salvat iubirea". Aceasta este o carte care e deja la al treilea tiraj, pentru că a fost la fel de iubită şi de părinți. Ambele volume ne trimit şi pe noi, oamenii mari, înapoi la copilul din noi: copilul pe care l-am mai vrea puțin cu capul în nori. Măcar din când în când.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Idei bune si interesante, dovedind finete din partea autoarei.
    Dar lipseste ceva care mi se pare esential: diagnosticul de Tulburare Deficit Atentional / Hiperactivitate care se degajeaza din descriere. Copilul va suferi toata viata (nu numai in copilarie) daca nu e la curent cu diagnosticul lui si nu este tratat (nu neaparat cu medicamente).
    Sint medic psihiatru si constat ca 70% din pacientii mei sufera de aceasta tulburare, care sta in spatele multor depresii recurente, tulburari anxioase, traumatisme psihice sau situatii conflictuale care aduc pacientii la consultatia mea.
    Din nefericire, de cele mai multe ori afectiunea este diagnosticata gresit ca tulbuare bipolara sau ca personalitate borderline, eventual autism.
    Cei mai multi isi inchipuie ca TDAH (ADD sau ADHD pentru anglo-saxoni) se limiteaza la ceea ce anunta titlul: adica deficit de atentie si hiperactivitate. De cele mai multe ori, acestea nu sint suficient de pronuntate pentru a duce la suspiciunea de TDAH. Dar pe linga aceste doua grupe de simptome, exista mai ales impulsivitatea, exploziile emotionale, dificultatile de organizare, lipsa de perseverenta, procrastinarea, dificultatile relationale, etc.
    Cei mai multi care sufera de aceasta tulburare au parcursuri sociale, familiale si profesionale preteritate de neuroatipicitatea lor. Este, deci, necesar ca parintii sa fie constienti de prezenta acestei tulburari la copilul lor si sa il considere cu ingaduinta si intelegere.
    • Like 0
  • Gabriel check icon
    good one! am sa incerc si eu cu copilul care mai spune cate ceva dar in general spune lucruri doar de el intelese, povesti din lumea lui.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon