foto: Daniel Mihăilescu / AFP / Profimedia
Într-un moment în care Europa se confruntă cu o ascensiune îngrijorătoare a extremismului, România traversează propria sa criză politică profundă. Recentele evenimente electorale au expus vulnerabilitatea democrației noastre în fața propagandei extremiste și au evidențiat, mai mult ca oricând, eșecul statului în asumarea trecutului totalitar.
Suntem copiii unei tranziții incomplete, ai unei țări care și-a tratat rănile istorice cu superficialitate și indiferență. Bunicii noștri au trăit ororile războiului și ale comunismului, părinții noștri au ieșit în stradă în decembrie '89 visând la libertate, iar noi, cei de astăzi, riscăm să pierdem tot ce s-a câștigat prin sacrificiu și suferință. Nu există moștenire mai prețioasă pe care o putem lăsa copiilor noștri decât adevărul despre trecut și puterea de a-l înfrunta. Căci doar așa, prin cunoaștere și asumare, putem construi o țară cu adevărat democratică, în care extremismul să rămână doar o pagină întunecată din manualele de istorie.
Cazul candidatului Călin Georgescu, care a reușit să mobilizeze peste două milioane de români cu un discurs ce făcea apologia fascismului, legionarismului și a comunismului, nu este doar un accident istoric. Este rezultatul direct al deceniilor de superficialitate în tratarea trecutului nostru totalitar. Folosind mecanisme specifice propagandei rusești și exploatând platformele sociale, acest candidat a reușit să transforme nostalgia și dezinformarea într-o forță politică semnificativă.
Cifrele sunt alarmante: conform think tank-ului Globsec, 41% dintre tinerii români se declară în favoarea unui regim totalitar. Mai mult, analiza INSCOP Research arată că unul din trei tineri cu vârsta între 18 și 24 de ani a votat cu acest candidat ultranaționalist. Este un semnal de alarmă care nu poate fi ignorat.
Cum am ajuns aici? Răspunsul este dureros de simplu: România nu și-a asumat niciodată cu adevărat educația privind trecutul totalitar ca politică publică. În timp ce alte națiuni europene au transformat confruntarea cu istoria într-o prioritate națională, în România acest subiect a fost amânat la fel ca multe alte reforme ale statului.
Germania și Polonia oferă exemple concrete despre cum ar trebui gestionată problematica trecutului. Aceste țări au dezvoltat rețele extinse de muzee și memoriale, platforme educaționale și programe școlare despre trecutul totalitar. Ambele au construit muzee și memoriale dedicate Holocaustului și perioadei comuniste, dezvoltând în paralel resurse educaționale complexe pentru școli.
În contrast, România se poate "lăuda" doar cu Memorialul de la Sighet - un demers privat, nicidecum al statului - și cu două condamnări pentru crime împotriva umanității din perioada comunistă. Abia în 2023 s-a luat decizia ca Istoria Holocaustului și Istoria Comunismului să devină discipline obligatorii pentru liceu. Pe de altă parte, două proiecte importante incluse în PNRR, Muzeul Național de Istorie a Evreilor și al Holocaustului și Memorialul „Închisoarea Tăcerii” de la Râmnicu Sărat, s-au lovit de numeroase blocaje birocratice.
Instituțiile create pentru studierea trecutului - IICCMER, Institutul "Elie Wiesel" sau CNSAS - au rămas subfinanțate și insuficient sprijinite politic de-a lungul anilor pentru a-și îndeplini misiunea pentru care au fost create.
Nu de puține ori, aceste instituții s-au lovit și de lipsa de înțelegere a altor instituții, care nu doar că au blocat cauze judiciare sau educaționale, dar, de multe ori, au contestat și legitimitatea lor. Mai grav, regăsim și institute academice ale statului care au devenit tribune pentru promovarea ideilor ultranaționaliste, în timp ce unele autorități publice locale au tolerat ridicarea de busturi ale unor criminali de război.
Toate aceste ezitări ale statului român ne-au adus astăzi în fața celei mai mari provocări a democrației românești din ultimii 35 de ani.
În contextul actual al creșterii extremismului la nivel european, lecția României devine relevantă pentru întregul continent. Este timpul ca toate statele europene să-și intensifice eforturile de educație și să dezvolte politici publice concrete pentru combaterea extremismului. Fără o asumare reală a trecutului și fără o educație solidă privind drepturile omului, democrațiile noastre rămân vulnerabile în fața demonilor istoriei. Generațiile care vin după noi trebuie să aibă capacitatea de a-i recunoaște pe cei care, în numele unui fals patriotism, vor încerca să le ia drepturile și libertățile.
Cazul recent din România demonstrează că ignorarea trecutului nu este doar o problemă academică - este o amenințare directă la adresa democrației. În absența unor măsuri concrete de asumare a istoriei și educare a noilor generații, scenariul recent se poate repeta oricând, nu doar în România, ci în orice democrație europeană care alege să își ignore lecțiile trecutului..
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Nu am invatat nimic din istorie ...
Ar trebui să afle cumva, că dictatură înseamnă goodbye Tiktok și toate celelalte libertăți, atât de normale încât par irevocabile și de când lumea.
Ok, fac propagandă rușii. Dar hai să popularizăm și noi cum se trăiește în regimul Putin sau Kim Jong Un. Iar cine nu crede, poate face o excursie până acolo.
totul pleaca de la analfabetismul functional. forme fara fond. s-a rezolvat cu analfabetismul general, dar doar de forma, ca degeaba stii sa citesti daca nu intelegi ce a vrut sa zica autorul.
A fost rău comunismul pentru români?
A fost bun comunismul pentru români?
Orice răspuns de o parte sau de alta e foarte greșit, pentru că privește lucrurile printr-o greșeală elementară de logică: generalizarea pripită, fără luarea în considerare a poziției partizane a celor care vorbesc.
Comunismul nu a fost la fel de rău PENTRU TOȚI, așa cum nu a fost la fel de bun PENTRU TOȚI.
Din păcate, analizele dominante, „mainstream” (cărți, filme documentare, emisiuni TV) scot în față doar opiniile acelora care au avut experiențe mai rele în comunism decât înainte de instaurarea comunismului sau/și decât după căderea comunismului. Românii care au trăit în comunism mai bine, sub multe aspecte, sau cel puțin nu au trăit foarte rău, NU AU AVUT O VOCE EGALĂ în analizele intelectuale, documentarele și emisiunile TV din ultimii 30 de ani.
În aceste condiții, să nu ne mai mirăm că s-au retras acolo unde au avut și au o voce care e ascultată fără a fi condamnată: pe rețelele sociale și în grupuri reale unite prin discursuri eclectice, acțiuni și ritualuri „bizare” (pentru ceilalți), care funcționează parțial la lumina zilei, parțial „subteran”, cu un sistem de comunicare informală foarte eficient și practic imposibil de controlat. E rezultatul unor nevoi umane profunde, generale, pe care societatea românească post-comunistă le-a încurajat fără măsură, dar pentru satisfacerea cărora nu a creat cadre suficient de deschise și în același timp întemeiate pe gândire critică bine antrenată: nevoia de identitate socială (apartenență la un grup care îți oferă resurse pentru a te simți valoros și în siguranță); nevoia de a-ți exprima gândurile fără teama că vei fi judecat și condamnat pentru ele; nevoia de a te simți înțeles de alții, de a nu-ți vedea experiențele și trăirile negate; etc.
UNII români au avut în comunism EXPERIENȚE MAI RELE decât cele de dinaintea instaurării comunismului și decât cele de după căderea comunismului. Printre acești români, găsim:
- români din categoriile favorizate, mai mult sau mai puțin, înainte de instaurarea comunismului, care și-au văzut proprietățile confiscate, statutul social pierdut și calitatea vieții semnificativ alterată;
- copii din acele categorii, ale căror trasee școlare și profesionale au fost de multe ori împiedicate sau chiar blocate de „dosarul politic” al părinților;
- români din categoriile intelectuale al căror statut social a fost puternic alterat prin conceptul comunist „clasa muncitoare – clasă conducătoare” și a căror libertate de gândire și exprimare a fost puternic îngrădită;
- categoriile de mai sus au fost și sunt minoritare în ansamblul populației României, dar sunt dominante în discursurile publice cu privire la comunism.
UNII români au avut în comunism EXPERIENȚE MAI BUNE decât cele de dinaintea instaurării comunismului și decât cele de după căderea comunismului. Printre cei care au avut experiențe mai bune, găsim:
- români foarte săraci înainte de instaurarea comunismului, cărora noul regim le-a deschis ușa către un statut social mai înalt, un plus de respectabilitate și o calitate mai bună a vieții prin industrializare, urbanizare, cooperativizare și investiții prioritare în zonele cele mai defavorizate;
- copii din categoriile defavorizate înainte de instaurarea comunismului, cărora comunismul le-a deschis larg porțile școlilor de orice nivel: copii din populația săracă a satelor și a orașelor și, mai ales, fetele din aceste categorii; numărul acestor copii a fost semnificativ mai mare decât numărul copiilor din familiile care și-ar fi putut permite să-și trimită copiii la școală și dacă nu venea comunismul;
- români din categoriile de mai sus care, după căderea comunismului, nu au mai avut resurse să mențină statutul, respectabilitatea și calitatea vieții la care ajunseseră; de exemplu, minerii, muncitorii din orașele mici, muncitorii din orașele mari ale căror fabrici și uzine și-au schimbat proprietarii și au fost restructurate, țăranii care, prin restituirea proprietăților, au revenit, practic, la o situație de sărăcie apropiată de aceea de dinainte de cooperativizare;
- români care, după ce reușiseră o mobilitate ascendentă semnificativă în perioada comunistă – fie prin trasee școlare foarte bune, fie prin cariere politice, fie printr-o combinație între ele –, și-au văzut alterate statutul social și privilegiile care decurgeau din el, din cauza răsturnării sistemului de valori și a dezvoltării noilor categorii de proprietari; e, de exemplu, cazul membrilor fostei nomenclaturi și fostei securități comuniste, dar și al multor intelectuali educați în perioada comunistă (profesori universitari, profesori din învățământul preuniversitar, actori, medici ș.a.);
- împreună, acești români formează o majoritate consistentă în ansamblul populației;
- pentru aceste categorii, valori precum „libertatea” și „democrația” au avut și au înțelesuri specifice, care sunt diferite de acelea pe care le vehiculează discursurile dominante și care nu au fost niciodată cercetate îndeaproape.
UNII români, aceia născuți și crescuți după 1980, nu au o amintire consistentă și nici informații consistente cu privire la comunism. Atitudinile celor mai mulți dintre ei sunt dependente de ce le-au povestit sau le-au ascuns părinții, de cercurile sociale în care se află aici-și-acum și de cei pe care îi consideră lideri de opinie („influenceri” credibili) sau modele. Atitudinile lor sunt foarte instabile, se pot radicaliza în anumite contexte și se pot „înmuia” în alte contexte. Am scris cu 22 de ani în urmă despre inconsistența și „instabilitatea atitudinilor politice (manifeste), iar aceasta chiar în segmente sociale presupuse a fi principalele purtătoare ale valorilor democratice: categoriile cu un înalt nivel de cultură – inclusiv cultură socio-politică – și, în interiorul acestora, tinerii. Ceea ce înseamnă că nici nivelul de cultură, nici vârstele tinere nu sunt, luate ca atare, buni predictori ai comportamentelor democratice în contextul societății românești actuale” (Elisabeta Stănciulescu, 2002, Despre tranziție si universitate. Iași: Polirom, p. 164). Nu m-a crezut nimeni. Și nu sunt fericită că am primit o confirmare atât de puternică și dură la alegerile prezidențiale și parlamentare recente.
Doar analize echilibrate ale comunismului, cu bunele și cu relele lui pentru diferitele categorii de populație, cu voci variate încurajate să se exprime fără a nega experiențele specifice ale unei categorii sau ale alteia, plus un efort consistent de EDUCAȚIE A GÂNDIRII CRITICE SOCIO-POLITICE a tinerilor ne pot ajuta să reconstruim un echilibru.
Democrația înseamnă a le da o VOCE EGALĂ și celor care au trăit experiențe dureroase în comunism, și celor care au trăit experiențe bune sau nu atât de rele ca alții.
Ca mine au fost foarte multe alte fete și foarte mulți băieți. Mulți dintre intelectualii (și părinții lor) care au votat acum cu partide sau candidați „suveraniști” provin din categorii sociale care nu le-ar fi putut asigura șansa unei școlarizări prelungite. Votul lor pro-suveranist a fost, între altele, un vot de recunoaștere a mai binelui pe care l-a adus comunismul în viețile lor și de rezistență împotriva discursului dominant care scoate în relief doar relele cele mai rele. Combinată cu eșecurile guvernărilor post-comuniste și cu manipulările care au decredibilizat continuu autoritatea statului, acea rezistență s-a radicalizat și s-a materializat într-un vot „împotriva sistemului”. (NB. Votul meu NU a fost și nu va fi pro-suveranist.)
Puține lucruri sunt doar albe sau doar negre; cele mai multe au variate nuanțe de culoare; comunismul și democrația fac parte din cea de-a doua categorie și, dacă vrem să fim corecți și să nu ne facem iluzii cu privire la evoluțiile viitoare ale României, cred că e mai bine să observăm atent nuanțele și să acționăm mai realist.