Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Am făcut un sondaj pe LinkedIn cu întrebarea: „Ce model de lucru vei prefera începând cu 2021?”. Răspunsurile arată de ce companiile trebuie să-și adapteze modelul de business la schimbările de mentalitate

telemunca - work from home

Foto: Anna Ostanina / Alamy / Alamy / Profimedia

În martie 2020 era greu de anticipat că modelul ”work from home” s-ar putea permanentiza, liderii l-au tratat ca pe o opțiune pe termen scurt, în perioada de criză. Mulți nu mai conduseseră echipe la distanță și a fost necesar un proces de instruire. Alții nu mai lucraseră niciodată de acasă și au făcut eforturi mari de adaptare, mai ales că granița serviciu/acasă pentru mulți a devenit fluidă. La început a fost panica – cum vom asigura performanța? Cum vom asigura securitatea datelor? Cum vom menține spiritul de echipă? Ce modificări aducem sistemelor de măsurare a performanței? Cum vom menține calitatea serviciilor noastre? Cum vom face ”onboarding” pentru noii angajați? Cum ne motivăm angajații? Mai ales pe cei ce suferă de lipsa de socializare și apartenență la grup… Cum îi explic copilului de grădiniță că mami e la muncă desi o vede fix în fața lui? Și da, cum să-mi fac cățelul să tacă ori papagalul surescitat brusc de dialogurile în limba engleză pe care le aude zilnic, în timp ce vorbesc în conferințe video?

Surpriza? Acum la mai bine de un an după declanșarea pandemiei, pentru majoritatea companiilor, performanța nu a scăzut – dimpotrivă! Eficiența nu s-a pierdut, e cunoscut faptul că în pandemie, oamenii au muncit mai mult de acasă, mulți au ieșit din schema programului fix 9-18 și s-au adaptat nevoilor business-ului. Iar mulți dintre angajați au descoperit că își văd mai des copilul lucrând de acasă, că pot avea și viața personală în timp ce eficiența lor la job nu se pierde, că da, hobby-urile pot fi și pentru ei nu numai pentru alții, că balanța viață personală- viață profesională devine un concept credibil cănd angajatul are mai multă flexibilitate în a-și alege programul sau locul de unde își exercită rolul.

De altfel într-un sondaj recent pe care l-am desfășurat pe LinkedIN la întrebarea: ”Ce model de lucru vei prefera începând cu 2021?” – cei 565 de respondenți au optat astfel:


Așadar sunt liderii pregătiți să gestioneze pe termen lung un model hibrid în managementul resurselor umane? Câte din echipele de senior leadership vor ține cont de ceea ce își doresc angajații când vine vorba de flexibilitate la program/locație/lucrul de acasă?

Leadership – Strategii Post Covid. Deja în piață de disting trei direcții:

1. Reinventam ”Normalul”. Echipe de leadership care datorită specificului industriei în care funcționează nu au avut o problemă în a permanentiza lucrul de acasă – dincolo de septembrie 2021. Și-au adaptat rapid procesele de lucru interne și și-au reinventat ”normalul”.

2. Targetăm ”Normalul” de dinainte de martie 2021. Echipe de leadership pentru care chiar dacă lucrul de acasă sau flexibil se pretează tipului de business, își doresc revenirea la acel normal de dinaintea lui martie 2020 și forțează revenirea întregii forțe de muncă la birou cât mai rapid. Ultimul an a fost văzut ca o ”paranteză” în modul de a gestiona resursele umane pe perioada de criză.

3. Acceptăm că trebuie să facem ceva compromisuri la ideea noastră de normal. Echipele de leadership sunt deschise în a face ceva schimbări în modul de lucru dar precaute, permit o anumită flexibilizare a programului pentru a face trecerea de la ”work from home” la ”work from office” mai digerabilă pentru angajați.

Leadership – noul tip de conflicte post Covid.

Din diferența de percepție a noului Normal în business se nasc deja conflicte tacite leadership/angajați:

Angajații ce au descoperit avantajele lucrului de acasă migrează către joburi care le oferă aceleași condiții de lucru ca în pandemie.

O parte din lideri se pot trezi în fața unui conflict interior, atunci când viziunea lor despre noul normal nu coincide cu viziunea conducătorilor companiei.

Modul în care fac business clienții s-a schimbat – pentru cei care au optat pentru lucrul de acasă, invitația la un meeting față în față poate primi un refuz, e necesar nu numai să ne adaptăm la viziunea companiei noastre despre noul normal dar și la viziunea propriilor clienți de a face business post pandemie.

Sunt deci liderii pregătiți să-și adapteze rapid modelul de business schimbărilor de mentalitate care au avut loc în ultimul an? Vor găsi liderii abilitatea de a face echilibristică între ceea ce vor angajații, ceea ce vor clienții și ceea ce vor acționarii?

Eu cred că liderii autentici vor reuși, ca întotdeauna. Alții vor rata din dorința de a impune schimbări confortabile, neadaptate la noua realitate de a face business.

Leadership – Măsurarea Career Sentiment

În acest proces de transformare și adaptare a proceselor interne, câți dintre lideri își vor îndrepta atenția și asupra managementului carierei în modelul hibrid? Problematica poate fi diversă, dau doar câteva exemple:

1. Asigurarea șanselor egale de promovare pentru angajați care lucrează de acasă și cei ce lucrează de la birou și poate interacționează mai des față în față cu cei ce iau deciziile de promovare.

2. Scăderea loialității față de angajator și brand pentru noii veniți în companie pentru care procesul de ”on boarding”, training s-a facut exclusiv online și nu au posibilitatea să socializeze cu alți coechipieri

3. Divergențe legate de salarizare – mulți angajați existenți au migrat către alte zone, orașe unde costurile sunt mai mici dar salariul lor a rămas același. Dar și companiile și-au extins pool-ul de recrutare în zone noi iar oferta lor salarială pentru candidații din zonele noi poate fi mai redusă decât pentru angajații existenți migrați recent în zonele respective.

Liderii sunt întotdeauna preocupați de satisfacția clienților sau mai nou de ”Customer Sentiment”. Eu cred că în următoarele 12 luni pe lângă KPI-urile obișnuite, liderii trebuie să se concentreze deopotrivă pe acel ”Career Sentiment” pe care nu îl măsurăm (sau poate foarte puțini o fac) în business.

Mai mult ca oricând în această tranziție către noul normal – liderii trebuie să aibă discuții cruciale de carieră cu coechipierii lor, trebuie să ofere perspective și provocări, mentoring și feedback. Pentru că noul normal înseamnă schimbări majore în modul în care oamenii se raportează la ideea de ”carieră”. Mulți profesoniști nu-și mai privesc cariera ca pe o ascensiune ierarhică ci ca pe o construcție în care pot aduce valoare prin extinderea zonei de competență.

A aduce valoare, a contribui, a fi relevant pentru business poate să conteze mai mult pentru unii angajați, în special din tânăra generație, decât brandul pentru care operează. Așadar lideri, aveți în față un nou tip de provocare iar puterea voastră de adaptare și creativitatea vor juca un rol important!

Articol preluat de pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

Dieta fertilității.

În ultimii ani, interesul pentru alimentația care sprijină fertilitatea a crescut semnificativ. Cu toate acestea, ideea unei „diete minune” care să garanteze sarcina este un mit. Specialiștii în medicină reproductivă subliniază că succesul depinde de un cumul de factori: echilibrul hormonal, sănătatea generală și alegerile alimentare corecte, completate de tratamentele moderne. foto: Profimedia

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon tăxi - Profimedia

Poate că nu suntem suficient de nemulțumiți ca să vedem cu adevărat ce avem. Poate că, dincolo de nemulțumirile cotidiene și de criticile fără sfârșit, România pulsează cu o vitalitate discretă, cu umor și cu frumusețea unor lucruri care nu se văd imediat, dar care țin locul stabil al unei vieți adevărate. foto: Profimedia

Citește mai mult

Foto CTP

Scriu acest text în primul rând pentru credincioșii ortodocși din România. Pentru cei care cred sincer în cuvântul lui Dumnezeu. Eu sunt un om al științei – ceea ce nu înseamnă automat că sunt și ateu. Cred și eu, dar în altceva: în rațiune, în observație, în experiment, în logică, în dovezi, în demonstrație. Pe baza acestora am analizat la început zicerile lui Dumnezeilă Georgescu. Erau atât de aberante, încât devenea ridicol să raționezi asupra lor. Am renunțat.

Citește mai mult

Sorin Grindeanu și Liviu Dragnea

Zice cel mai detestat om politic român din aceste zile, că venirea în guvern a doamnei Oana Gheorghiu „nu e un lucru care să ne facă bine” și are maximă dreptate. Nu are cum să facă bine un asemenea om, PSD-ului. E un antidot la zboruri Nordis, la jafuri din banul public, la afaceri necurate și e clar că îi ia cu frisoane, cu grețuri. Țipă Olguța, țipă Manda, țipă Grindeanu că Oana Gheorghiu nu le face bine. E ca și cum ar fi venit o molimă peste ei.

Citește mai mult