Foto: Rafael Henrique/ Zuma Press/ Profimedia
Facebook devine din ce în ce mai irelevant pentru persoanele inteligente digital. Motiv pentru care aceștia migrează către noi platforme. Așa cum au făcut-o istoric cu HI5, MySpace și altele, către Facebook. Unde se duc oamenii? Cei mai tineri spre Instagram, cei mai aproape de 40 ani spre LinkedIn și Twitter. Și cam toți, indiferent de vârstă, se duc spre Youtube. Personal cred că este o perioadă perfectă pentru apariția unui nou tip de rețea socială, unul mult mai puțin susceptibil la știri false. Dar asta e un subiect pentru un alt articol.
Cine sunt în general persoanele inteligente digital? Cele care au crescut cu PC-ul, tableta, telefonul în mână. Drept urmare vorbim în general de persoane sub 35 de ani. Persoanele care au crescut cu un calculator în față înțeleg mult mai ușor informația digitalizată, știu cum să o caute, cum să o sorteze corect și responsabil, știu cum să se informeze singure. Pe scurt: își dau seama rapid dacă un lucru citit e real sau fake-news. Sunt totuși destul de puțini în România, în comparație cu întreaga lor cohortă demografică, cât și în comparație cu restul cohortelor de vârstă. În Vest și SUA sunt ceva mai mulți decât în România, dar tot minoritari față de restul populației. Însă peste tot aceștia sunt oamenii care învârt Internetul, tehnologia, știința, medicina, IT-ul, marketingul, finanțele, economia.
Revenind la oile noastre mioritice, cum Facebook devine utilizat de tot mai mulți oameni, mai ales de vârste peste 35 ani, structuri media statale și non statale l-au inundat pur și simplu cu propagandă de toate tipurile. Cei mai mari actori statali sunt Rusia și China. Actorii non statali vin în general tot din lumea dictatorială și iliberală, sau din lumea politică internă iliberală: firme private din Rusia sau China cu legături cu statul, hackeri din zona Estului Europei, Coreei de Nord, Rusiei, Chinei; teroriști ce folosesc noile platforme de comunicare să își împingă mesajul; firme private din Vest și din Est care creează conținut fals pentru profit (Cambridge Analytica în SUA și UK de exemplu); etc.
În consecință, persoanele analfabete digital mușcă din plin mărul otrăvit, numit fake-news. Acești creatori de propagandă fake-news au găsit o piață pentru otrava lor și o umplu de „produse” ușor, dar sigur. Cazuri de videouri false, poze trucate, date trucate, alegeri fraudate, alegători influențați cu știri false, manipulări în masă și teoria conspirației reprezintă deja standardul pentru majoritatea conturilor de pe Facebook. Compania Facebook este complet depășită de situație, conturile false și boții zburdă liberi, informația vehiculată nu este verificată în niciun fel, iar jurnalismul că se sufocă în mediul online. Doar ca exemplu personal, din cele aproximativ 100 de conturi pe care le-am raportat până acum la Facebook doar 2 au fost închise de ei. Toate cele 100 erau clar conturi false, fie de propagandă rusă, fie de distribuit informații false. Facebook nu a făcut mai nimic contra lor, deci își cam sapă singuri groapa.
Întrebarea e ce să faci după o luptă de-o vreme cu morile de vânt, încercând să îi convingi pe cei care nu înțeleg, că sunt prostiți în față? Îți vezi de nervii tăi și te muți tu. Faci pasul în lateral. Informația ta, valoarea creată de tine apare într-o altă rețea de acum încolo. Într-un loc în care ești apreciat de semenii tăi și unde tu îi apreciezi pe ei. Cei care apreciază conținut curat, cinstit și mai ales corect, te vor urma. Fiind vorba de oamenii care mișcă economia, cum spuneam mai sus, platforma rămasă în urmă se ofilește ușor ușor. Asta dacă nu se reformează din temelii.
Această discrepanță între cei inteligenți digital și cei analfabeți digital este bineînțeles exacerbată de tehnologie, dar face până la urmă parte din diferențele generaționale dintre copii și părinți care au existat de când lumea și Pământul. Doar că pentru majoritatea istoriei diferențele și certurile acestea inter-generaționale nu erau așa de extinse și nici nu se desfășurau la viteza cu care se desfășoară astăzi. Internetul și tehnologia informației ne-au adus multă cunoștință, dar și responsabilități sporite. Suntem noi ca națiune, și noi toți ca umanitate, în stare să fim responsabili de acțiunile noastre online? Putem folosi tehnologia pentru îmbunătățirea vieților noastre și pentru a-i învăța pe cei mai puțin educați dintre noi cum să trăiască cu ea, cum să se îmbunătățească și ei?
Astfel de mișcări între rețele sociale sunt de fapt sănătoase. Pentru că fiecare mutare a unui client este o metodă de a învăța unde ai greșit tu, creator al platformei. Pas cu pas oamenii rămași în urmă vor recupera distanța. Analfabetismul digital, la fel ca și cel general din viața de zi cu zi, poate fi reparat. Cu un pic de smerenie și dorință de dezvoltare personală și profesională lucrurile se pot învăța. Va mai dura niște ani, dar eu sunt optimist. Dacă fiecare dintre noi, cei învățați cu tehnologia, acordăm puțin timp persoanelor din jurul nostru, dacă îi putem învăța și pe ei să poată citi și gândi critic în mediul online, atunci ieșim mai câștigați cu toții.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ați plasat vârsta de alfabetizare pardon, inteligență digitală 35 de ani. Hazardat. Să presupunem, vârsta de maturitate, 30 de ani. Boom-ul digital a început la noi cam acum 15-18 ani, atunci când un calculator era în sfârșit oarecum accesibil și netul la discreție (prima firmă de net la care am fost abonată oferea 350 M gratuit). Dar dvs desigur nu ați prins vremurile alea. Laptopuri, mai apoi, tablete și mai târziu. Deci cei de 30, chiar 35 de ani NU au crescut cu laptopul in brațe.
Și s-o luăm pe grupe de vârstă: numai acei ce se bazează exclusiv pe tv sunt expuși fake-news fără scăpare, din păcate, mulți peste 65 de ani. Dar cei peste 50 de ani au totuși o experiență de viață iar naivi cu totul nu-s.
Cei sub 25 de ani au alte interese și se dau rar pe Facebook. Marea majoritate din cei ce se dau pe Fb sunt exact cei de care dvs spuneți că ar fi alfabetizați digital, intre 30 si 45 de ani. Iar ce le poate debita mintea e de necrezut. inteligența de orice fel pare departe de ei.
Desconsiderați total faptul că foarte mulți peste 35 de ani au fost NEVOIȚI să învețe operarea pe calculator la și pentru serviciu.
Iar dacă mai punem și analfabeții funcțional, cei care degeaba sar dintr-un site în altul că tot nu inteleg ce citesc, alfabetizarea digitală chiar nu mai este relevantă.
Inteligent digital va putea fi deci: cineva oricum inteligent, cu oarece abilități digitale și care nu înghite orice, din formare ori experiență. Vă dați seama ușor că de orice fel poți fi la orice vârstă. Cum tinerii NU primesc în școală ori în familie asemenea educație, factorul sub 35 de ani devine irelevant. Părerea mea.
De altfel nu vorbesc in termeni absoluti, este clar ca nu doar cei sub 35 de ani au capacitatea de a distinge in mediul online o informatie reala versus una falsa.
Dar o sa va fac si o mica confesiune.. Unul din motivele pentru care am stat si m-am gandit un pic mai mult a tinut si de discutii purtate fix cu profesori universitari, nu prea in varsta, care se considera inteligenti digital dar nu sunt. Care de altfel mi-e teama sa va spun ca nu ar face fata in nicio universitate din vest, pentru ca nu stiu sa faca research real pentru informatia distribuita.
Mai mult, articolul este facut fix ca sa extraga emotie de la cititor. Revolta simtita de la dumneavoastra este buna. Ce v-as ruga insa este sa nu o trimiteti neaparat asupra mea, desi o primesc cu placere daca astfel considerati, ci catre cei care se considera atotstiutori si totusi nu sunt. In plus, realitatea statistica este sumbra. Generatiile peste 35 ani, care nu au crescut in aceasta era, sunt mult mai usor influentabile de acest mediu. Nu spun ca toti oamenii sunt la fel, dar cred ca si dumneavoastra gasiti ca majoritatea semenilor mai are mult de invatat pana departe.
Felicitări dvs și dnei Stroe.
Cum eu nu va cunosc, nu ma voi arunca in a aduce critici nefondate la adresa dumnevaostra.
Din ceea ce ati scris la subiect tot ce pot sa va spun este ca imi lasati impresia ca mai aveti de lucrat pentru a cuprinde cu totul conceptul de inteligenta digitala, desi sunteti pe drumul cel bun. De altfel conceptul este unul foarte recent, numit si definit in 2016.
DQ reprezinta mult mai mult decat gandire critica + cunostiinte IT. Acestea sunt bineinteles doua puncte importante ale DQ, dar nu reprezinta totul.
Realitatea, pe care nu trebuie sa o ignoram din dorinta de prea mult political correctness, este ca majoritatea persoanelor nu sunt inca pregatite pentru ce vine peste noi. Valurile atacurilor online ce vor veni dinspre actori statali ostili si non statali pusi doar pe profit, fara morala sau etica, vor lovi serios in mintile romanilor si nu numai. Si trebuie sa ne pregatim pentru asta.
Poate că m-oi califica și eu ca inteligent digital, nu știu, ou avea experiență cu calculatoarele de peste 30 de ani, dar sunt mai bătrân de 35... Nu prea văd oamenii migrând la Twitter și LinkedIn, în primul rând pentru că-s platforme inutile. Parcă și migrarea la Instagram s-a cam terminat, mai ales că Instagram e cam din lac în puț, tot în grădină Facebook. Văd că TikTok pare să ia ceva avânt la tineri, dar pare o modă ce nu va dura mult.
Or sa apară și altele probabil când vor găsi o metoda sa facă bani din asta. Poate când utilizatorii vor prefera sa plătească și da fie clienți, în loc sa le folosească "gratis" și sa fie marfa.