Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șase ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

De la conturile false de pe social media, la CV-urile „fabricate”. Câteva exemple de „interpretări lingvistice” care-i fac pe candidați să pară mai competenți decât sunt

Candidate la interviu

Foto: Djordje Radosevic/ Alamy/ Profimedia Images

Înalta Curte a decis că se pedepsește deschiderea unui cont/ profil altul decât cel propriu – deci practic un cont fals: „Deschiderea pe rețelele de socializare a unui cont pe numele altei persoane și postarea de informaţii, fotografii şi imagini video pe acel cont, fără acordul persoanei respective, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare între 1 an și 5 ani”.

Total de accord, pot să înțeleg că cyberbullying-ul, mafia, șantajul și fake news au ajuns la cote alarmante și trebuie luate masuri.

Însă am 2 întrebări:

  • De ce influencerii și influencerii wannabe sunt atât de efervescenți și acționează ca și cum s-ar afla în aceasta categorie?
  • De ce nu se face o lege și pentru cazul CV-urilor/ recomandărilor false?

Influenceri/ influenceri wannabe – e considerată o „nouă meserie” de cei care o practică.

Este în codul muncii? Nu.

Este plătită? Da, daca ai destul de mulți următori și ai ceva de spus în numele brandurilor.

Plătești impozit la stat pentru banii pe care îi încasezi? Sper că da.

Deci nu știm cu certitudine dacă este încă o meserie.

Ok, acum să trecem la reacția lor – sunt bucuroși că acum este reglementata intenția de a li se fura identitea virtuală.

De ce ar face cineva un cont cu numele unei persoane publice?

Să facă bani? Greu de crezut, căci parteneriatele se fac pe în scris, pe email, în întâlniri și, eventual, telefon, iar banii nu se trimit banii în conturi de social media. Deci, nu.

Să îi defăimeze? Folosind poze trucate sau un text agramat. Posibil, dar poate să o facă sub denumirea de pamflet și poate fi acceptat, daca nu încalcă normele bunului simț. Despre poze sau video-uri compromițătoare, nu cred că este vorba, decât dacă ele se găsesc deja în mediul online. Așadar, niciun secret.

Să își construiască o comunitate folosindu-se de notorietatea persoanei respective? Greu de crezut – un cont fals îl miroși de la o poștă.

Nu sunt o persoana publică, și nici macar „influencer”, chiar dacă am încercat destul de mult timp să îmi cresc afacerea în social media. Nu sunt o persoană atât de importantă încât să fi fost vreodată „copiată” online, deci admit că poate nu am cuprins toate motivele pentru a-ți deschide un cont în numele altei persoane.

Oricum butonul „report” funcționează foarte bine în social media și fară articolul meu.

Sunt în câmpul muncii de destul de multa vreme cât să văd CV-uri și recomandări „fabricate”.

Am fost surprinsă să observ cât de ușor poți să păcălești din condei o experiență de job cu câteva cuvinte schimbate sau informații interne suplimentare și să treci neobservat - măcar până se semnează contractul de muncă, apoi Dumnezeu cu mila. Doar știm cu toții cât de greu este să concediezi pe cineva în Romania.

De obicei, responsabilul de departament ține interviul, iar după câteva cuvinte cheie care-l fac să creadă că a găsit exact omul pe care-l căuta este convins că nu trebuie să mai facă nicio verificare și trimite mai departe mail către HR cu ok-ul de angajare. Departamentul de HR face angajarea, fară să caute și să semnaleze diferențele dintre CV și cartea de muncă, căci nici el nu vrea să se lege la cap dacă nu îl doare. 

Câteva exemple de „interpretări lingvistice” artificiale în CV și recomandări pe care le-am cules la locurile mele de muncă:

  • Participarea la imprimarea unui poster nu înseamnă „expert în campanii de comunicare”.
  • Supervizarea unei echipe de 2 oameni nu înseamnă „conducerea unui departament de 30 de persoane”.
  • Scrierea unei postări în social media nu înseamnă „dezvoltarea unei strategii de online marketing”.
  • Parteneriatul companiei la care lucrezi cu o multinațională nu înseamnă că lucrezi la multinațională respectivă, ci pentru ea (mai ales dacă ești curier).
  • Ștampila și semnătura de pe un contract de la fostul loc de munca nu pot fi scanate și refolosite pentru o scrisoare de recomandare.
  • Ocuparea unei funcții într-un department complex cu multe responsabilități nu înseamnă „expertiză în toate domeniile acelui departament”.

Aceste exemple nu se pot încadra oare la capitolul fraudă?

CV-urile fabricate doar pentru varianta „de trimis pe mail”, ca să nu sesizeze foștii angajatori, pot fi ușor demontate. Cum? Cereți la angajare și o scrisoare oficială de la foștii angajatori în care să descrie rolul angajatului din compania lor.  

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult